بازدید 18057

پنج نکته و سؤال درباره فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ / از وضعیت دارندگان ویزا تا وضعیت دانشجویان

دولت دونالد ترامپ در صدد است تا فرمان جدید برای ممنوعیت ورود مهاجران و مسافران از هفت کشور مسلمان را بار دیگر و به شکلی بازبینی شده به اجرا درآورد تا شاید این بار بتواند در برابر چالش های قضایی آن را نجات دهد. خبرگزاری CNN اکنون در یک گزارش جالب و کوتاه، به پنج نکته اساسی در مورد فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ اشاره کرده است.
کد خبر: ۶۶۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 21 February 2017
دولت دونالد ترامپ در صدد است تا فرمان جدید برای ممنوعیت ورود مهاجران و مسافران از هفت کشور مسلمان را بار دیگر و به شکلی بازبینی شده به اجرا درآورد تا شاید این بار بتواند در برابر چالش های قضایی آن را نجات دهد. خبرگزاری CNN اکنون در یک گزارش جالب و کوتاه، به پنج نکته اساسی در مورد فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از CNN اکنون در سرتاسر آمریکا دادگاه های متعددی درخواست های حقوقی برای لغو موقت دستور جدید و بازبینی شده دونالد ترامپ برای مسافرت مهاجران و مسافران از هفت کشور مسلمان ایران، عراق، سودان، لیبی، سومالی، سوریه و یمن را ثبت کرده و به نفع آنها رأی داده اند. دستور جدید ورود مهاجران و مسافران از این کشورها را برای نود روز و همه درخواست های پناهندگی و مهاجرت را برای 120 روز منع می کند؛ به استثنای کشور سوریه که منع ورود افراد از این کشور به آمریکا بدون محدودیت زمانی برقرار خواهد بود.

«جان کلی» رئیس اداره امنیت داخلی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که کاخ سفید به دنبال نمونه ای صریح تر و سخت گیرانه تر از فرمان مهاجرتی قبلی است. با این حال، شکاف موجود میان دستور جدید دونالد ترامپ و قوانین اصلی آمریکا به ویژه قانون اساسی، موضوعی است که هنوز باید بررسی شود.

در زیر پنج نکته و سؤال اساسی در مورد قانون جدید دونالد ترامپ و اینکه آیا در برابر چالش های قضایی دوام خواهد آورد یا نه، مطرح شده است؛

پنج نکته و سوال در مورد فرمان مهاجرتی جدید دونالد ترامپ / از وضعیت دارندگان ویزا تا وضعیت دانشجویان

1 - مدت زمان دوره مقدماتی دستور جدید چقدر است؟

یکی از مسائلی که به ویژه در مورد دستور اول دونالد ترامپ مورد توجه مراکز قضایی آمریکا قرار گرفت، آشوب و هرج و مرجی بود که این فرمان به راه انداخت - هرج و مرج در فرودگاه ها، فقدان راهنما و دستورالعمل برای کارمندانی که مشخصا باید دستور را اجرایی می کردند و فقدان درک نمایندگان آمریکا از چرایی و ماهیت فرمان.

قاضی «لئونی برینکما» اشاره کرده است: کاملا واضح است، همه مسائل و مواردی که باید در این فرمان مد نظر قرار می گرفت، نادیده گرفته شده و در نتیجه این موضوع، چالش و هرج و مرج به وجود آمده است.

همچنین حوزه نهم قضایی آمریکا نیز تشریح کرده که وزارت دادگستری آمریکا در دفاعیات خود از فرمان اجرایی نتوانسته است، نشان دهد که این فرمان اجرایی، روندهای مورد نیاز برای اجرا از جمله اعلان و هشدار را قبل از به اجرا درآمدن در نظر گرفته است.

جان کلی اکنون بیان کرده که در فرمان جدید، اداره امنیت داخلی آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد، هر مسافری که قبلا در مسیر به آمریکا بوده است در فرودگاه های ما با این فرمان مواجه نشود - و در نتیجه مشکلی از این جهت به وجود نیاید - و همچنین یک دوره زمانی کوتاه مقدماتی برای اطمینان از عدم مسافرت کسانی که قصد ورود به آمریکا را از این کشورها در آینده دارند، در نظر گرفته خواهد شد.

اما اینکه این دوره زمانی چقدر کوتاه خواهد بود، هنوز دقیق مشخص نشده است.

2 - آیا شواهد جدیدی از هفت کشور موضوع این فرمان به دست آمده است؟

فرمان اجرایی اولیه ترامپ شهروندان هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی را در بر گرفته بود؛ اما حوزه نهم قضایی آمریکا در پرونده حقوقی که به این منظور باز شده بود، بیان کرد، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه شهروندان این هفت کشور اقدام به نفوذ تروریستی به خاک آمریکا کرده اند ارائه نشده است.

همچنین قاضی برینکما اشاره کرده است، مدافعان از این فرمان - وزارت دادگستری - هیچ سندی به غیر از خود فرمان در خصوص منع ورود شهروندان این کشورها ارائه نکرده اند.

پرسش اساسی این است که آیا وزارت دادگستری آمریکا برای نجات فرمان دوم ترامپ می تواند شواهدی از تروریست بودن این هفت کشور مسلمان برای دادگاه های فدرال دست و پا کند یا خیر. به نظر می رسد این چالش یک چالش جدی برای دولت ترامپ باشد.

3 - آیا هیچ اولویت و امتیازی برای اقلیت های دینی و مذهبی وجود دارد؟

بخش «5 ب» از فرمان اجرایی فعلی اولویت هایی را برای پناهجویانی که جزو اقلیت های مذهبی هستند در نظر گرفته است. دادگاه های ایالتی که این فرمان را لغو کرده اند، بر این باور بودند، این فرمان صریحا واجد تبعیض عقیدتی علیه اسلام است و همین منجر به آن شده که از آن به عنوان فرمان منع ورود مسلمانان به آمریکا یاد کنند. 

این دادگاه ها اشاره کرده اند که دولت ترامپ به هیچ وجه اتهامات مربوط به این مسأله را رد نکرده و اینکه پشت واقعیت ظاهری فرمان نوعی از اهداف تبعیضی وجود دارد، همچنان به قوت خود باقی است. در نتیجه اگر ترامپ این استثنا در مورد اقلیت های مذهبی را از فرمان اجرایی دوم حذف کرده باشد، سؤال این است که آیا دادگاه ها توان خود را برای به چالش کشیدن فرمان ترامپ در این زمینه از دست خواهند داد یا نه؟

4 - وضعیت دانشجویانی که ویزای تحصیلی دارند، به چه ترتیب است؟

جان کلی بیان کرد: این فرضیه فرضیه خوبی است که مقیمان قانونی و همچنین دارندگان گرین کارت، رسما از فرمان اجرایی جدید مستثنی شوند؛ اما پرونده های قضایی که تا کنون علیه فرمان باز شده است، طیف های متعددی از مسافران در ایالات متحده را در بر می گیرد.

برای مثال دادستان کل ایالت ویرجینیا با موفقیت توانست فرمان ترامپ را به خاطر مشکلاتی که برای دانشجویان و همچنین کارمندان دانشگاه ها و کالج های این ایالت به وجود آورده بود، لغو کند.

در نتیجه می توان انتظار داشت، دارندگان ویزای آمریکا مانند دانشجویان - بر خلاف دارندگان گرین کارت - یکی از طیف های وسیعی باشند که می توانند فرمان دوم ترامپ را نیز در دادگاه ها به چالش بکشند.

5 - آیا ویزاهای فعلی لغو و باطل می شوند؟

حوزه نهم قضایی آمریکا اشاره کرده بود که حتی اگر مقیمان دائمی هم تحت اجرای فرمان دونالد ترامپ مورد تضییع حق قرار نگرفته باشند، هنوز ایالت های آمریکا می توانند با توجه به حقوق دارندگان ویزای آمریکا که مقیمان این کشور نبوده و در ایالات متحده هستند اما قصد خروج موقت از این کشور را داشته یا هم اکنون از این کشور به شکل موقت خارج شده اند، دستور لغو فرمان را صادر کنند. این موضوع به ویژه در مورد افرادی که در ایالات متحده خویشان و نزدیکانی دارند مورد توجه قرار گرفته است.

ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، در پی صدور فرمان اجرایی ترامپ بیش از 60 هزار ویزا در آمریکا باطل شده است. این نهاد بعد از فرمان قضایی دادگاه سیاتل برای لغو سراسری دستور دونالد ترامپ مجبور به آن شد که همه ویزاهای باطل شده را به حالت نخست بازگرداند.

اکنون یک پرسش جدی در مورد فرمان اجرای ترامپ این است که دارندگان ویزای آمریکا به ویژه از ایران تحت فرمان دوم چه شرایطی خواهند داشت؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر