بازدید 2944
فروش آرامکو به بن بست خورد

کابوس ترسناک سعودی‌ها

در حالی سعودی‌‌ها فروش آرامکو را آخرین شانس برای فرار از مشکلات اقتصادی مطرح کرده‌اند که یک منبع صنعتی اعلام کرد:فروش آرامکو به کابوسی ترسناک برای سعودی‌ها تبدیل شده و دعوا سر این است که آیا این شرکت کاملا نفتی بماند یا به مجتمع صنعتی تبدیل شود.
کد خبر: ۶۶۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳ 20 February 2017
در حالی سعودی‌‌ها فروش آرامکو را آخرین شانس برای فرار از مشکلات اقتصادی مطرح کرده‌اند که یک منبع صنعتی اعلام کرد:فروش آرامکو به کابوسی ترسناک برای سعودی‌ها تبدیل شده و دعوا سر این است که آیا این شرکت کاملا نفتی بماند یا به مجتمع صنعتی تبدیل شود.

به گزارش فارس به نقل از اویل پرایس، مقامات عربستان سعودی روی این مساله مذاکره می‌کند که آیا آرامکو بزرگترین شرکت دولتی این کشور باید در فهرست مجتمع‌های صنعتی قرار بگیرد یا اینکه به عنوان شرکت نفتی بین‌المللی کار خود را ادامه دهد. این در حالی است که قرار است نخستین پیشنهاد عمومی برای فروش آرامکو در سال آینده ارائه شود.

یک مقام آگاه از بخش انرژی این کشور که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: دو گزینه را مطالعه می‌کنیم یا اینکه از آرامکو یک شرکت تولید کننده نفت و گاز بسازیم یا اینکه آن را تبدیل به یک مجتمع صنعتی کنیم تا اینکه نقش خودش را در بخش پتروشیمی و بخش‌های دیگر ایفا کند.

اعلام شده است که فروش آرامکو بزرگترین معامله تاریخ خواهد بود که با کسب میلیاردها دلار از این طریق می‌توان اقتصاد عربستان را از وابستگی مطلق به نفت نجات داده و این کشور را به بهبود اقتصاد غیرنفتی سوق دهد، این برنامه‌ریزی تا سال 2030 انجام شده است.

برنامه کاهش وابستگی نفتی عربستان از طریق فروش آرامکو سال گذشته مطرح شد که قرار است فروش و سرمایه‌گذاری آن تا سال 2030 انجام شود و طراحان این طرح و متعهد شده‌اند که با تغییر وضعیت آرامکو از شرکت کاملا نفتی و گاز به مجتمع‌های صنعتی بتوان اقتصاد این کشور را بهبود بخشید اما مقامات ارشدی هم در این کشور هستند که نگرانی‌های خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند و معتقدند که با پیچیده شدن وضعیت آرامکو  همکاری‌های دیگر کشورها بسیار هزینه‌زا خواهد بود.

براساس این گزارش تبدیل آرامکو به مجتمع صنعتی می‌تواند قیمت سهام این کشور را افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشته است که تلاش برای گفت‌وگو با مقامات آرامکو برای کسب اطلاعات بیشتر بی‌نتیجه مانده است. طی چند سال گذشته آرامکو وارد قرارداد با جنرال الکتریک و شرکت‌های ساخت کشتی و همچنین شرکت‌های فعال در انرژی‌های تجدیدپذیر برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی وارد مذاکره شده است.

برخی مقامات می‌گویند که ورود آرامکو به این بخش‌ها برای خریداران خارجی که می‌خواهند سهام این شرکت را بخرند جذاب نخواهد بود و درنتیجه بخش مهمی که در طرح فروش آرامکو وجود دارد این است که خریداران سهام می‌گویند ورود آرامکو به بخش‌های غیرمرتبط نباید صورت می‌گرفت.

یک منبع صنعتی اعلام کرد: فرایند طوری پیش می‌رود که به عنوان کابوسی ترسناک برای سعودی‌ها است و هر چه آنها بیشتر پیش‌ می‌روند با مسائلی مواجه می‌شوند که نیاز به مطالعه و دسته‌بندی بیشتری دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر