بازدید 2876
هاآرتص فاش کرد؛

دیدار مخفیانه و دسته جمعی حکام برخی کشورهای عربی با نتانیاهو

روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص فاش کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیداری مخفیانه با برخی حکام عرب داشته و با آنان دربارۀ طرح صلح امریکا گفتگو کرده است.
کد خبر: ۶۶۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 20 February 2017
روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص فاش کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیداری مخفیانه با برخی حکام عرب داشته و با آنان دربارۀ طرح صلح امریکا گفتگو کرده است.
 
به گزارش تابناک، هاآرتص به نقل از مقامات ارشد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت این نشست تقریباً یک سال پیش با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و سایر رهبران عرب به میزبانی شاه اردن برگزار شد.

 بر اساس این گزارش، جان کری، وزیر خارجۀ پیشین امریکا، طرح شش‌ ماده‌ای را ارائه کرده بود تا میان اسرائیل و فلسطین صلح ایجاد کند. ازجمله اصول این طرح، خروج اسرائیل از مناطقی است که این رژیم در جنگ شش‌روزۀ سال 1967 اشغال کرده است.

 طرح کری شامل «کشوری فلسطینی» مستقل می‌شد که اسرائیل را به عنوان یک «دولت یهودی» به رسمیت بشناسد. بر اساس این طرح، شهر بیت‌المقدس هم به‌عنوان «پایتخت دو کشور» در نظر گرفته می‌شد. 

 این در حالی است که اسرائیل که در حال حاضر شرق بیت‌المقدس را تحت اشغال دارد، کل این شهر را پایتخت خود می‌داند.

 هاآرتص روز یکشنبه نوشت: «نتانیاهو پیشنهاد کری را نپذیرفته و گفته بود نمی‌تواند ائتلاف حاکم بر اسرائیل را با این طرح همراه کند.»

 تاکنون سخنگوی نتانیاهو و دولت اردن به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

 مصر و اردن تنها کشورهای عربی هستند که معاهدات رسمی صلح با اسرائیل امضا کرده‌اند.

 کشورهای حوزه خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند اما روابطی غیررسمی با تل‌آویو برقرار کرده‌اند.

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، چهارشنبۀ گذشته در کاخ سفید دیداری با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشت.

 نتانیاهو خطاب به ترامپ گفته بود: «برای اولین بار، کشورهای عربی در منطقه، اسرائیل را دشمن تلقی نمی‌کنند، بلکه آن را یک متحد در نظر می‌گیرند.»

 گفتنی است اسرائیل در تلاش است امریکا را متقاعد کند که سفارتش را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند؛ دولت ترامپ در حال بررسی این موضوع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر