بازدید 7987
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

حمله ی ملخ های آفریقایی به ایران و تحریم انگلستان توسط فرانسه

در این روز از مهاجرت 100 هزار نفری ایرانیان به روسیه خبری منتشر می شود و وزارت کشاورزی خود را برای حمله ی ملخ ها آماده می کند. ناپلئون تحریم های اقتصادی علیه انگلیس اعمال می کند و کوزوو استقلال خود را اعلام می کند. همچنین این روز برابر است با زادروز مخترع گوشی پزشکی.
کد خبر: ۶۶۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶ 17 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و نهم بهمن ماه و نهم فوریه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

برآورد ایرانیان مهاجر در روسیه 
سال 1279: در سال 1900 میلادی برابر با 1279 شمسی در روسیه حدود 100 هزار ایرانی اقامت داشته اند. این تعداد در سال 1292 شمسی به 450 الی 500 هزار نفر می رسیده که همگی مقیم روسیه شده بودند. حدود 100 تا 200 هزار نفر هرساله برای کار به روسیه می رفته ولی اقامت دائم نداشته اند. اغلب این مهاجران در ایران کشاورزی می کردند اما پیشه وران بیکار شده، بازرگانان و کارگران غیر ماهر نیز به آن کشور می رفتند. اغلب مهاجران را مردم اهل آذربایجان تشکیل می دادند. بعضی در روسیه به کار کشاورزی می پرداخته، عده ای در باکو و سایر مناطق به عنوان بنا، عمله ساختمانی، کارگر نفت و معدنچی به کار مشغول می شدند. به رغم دشواری کار و مزد اندک عده زیادی از این کارگران پول قابل ملاحظه ای برای خانواده های شان در ایران می فرستادند. 

تولید سم در کرج
سال 1309: در این روز روزنامه ها نوشتند : «تاکنون سمی که از خارجه برای مبارزه با ملخ ها وارد می شد خرواری یکصد و پنجاه تومانی با گرانی ارزهای خارجی تمام می شد و اینک که وسایل سم سازی در موسسه حصارک فراهم شده خرواری هفتاد تا هشتاد تومان بیشتر خرج بر نمی دارد.» در چنین روزی همچنین آمده است که مسیو پرلمای فرانسوی که متخصص باغبانی است و به تازگی وارد ایران شده از طرف وزارت اقتصاد ملی برای ایجاد باغ نباتات در موسسه فلاحتی کرج ماموریت یافت و عازم آن بلاد شد. 

برخی وقایع اقتصادی سال 45
سال 1345: در این روز از طرف شرکت واحد  اعلام شد که سرویس های اتوبوسرانی خط 115 با اتوبوس های کوچک دایر می شود و بیست دستگاه از این اتوبوس های کوچک در این خط فعالیت خود را آغاز می کنند. همچنین در خبری دیگر آمده است که مبلغ 315 میلیون وام پرواربندی به دامداران برای تامین گوشت گاو و گوسفند و گوساله پرداخت شده است. در این گزارش تصریح شده است که این وام ها توسط 39 واحد سیار در نقاط مستعد دامپروری به صورت کوتاه مدت و تضمینی و توام با سهل ترین شرایط در اختیار پرواربندان حرفه ای برای خرید علوفه و سایر مایحتاج پرواربندی قرار گرفته است. در خبری دیگر نیز که در رسانه ها بازتاب پیدا کرد، اعلام شد که مطالعات اولیه در مورد ایجاد یک واحد تولیدی جهت ساخت دوچرخه و موتورسیکلت جاوا توسط بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران با همکاری شرکت فرانسوی موتوبکان و شرکت چکسلواکی موتوکف آغاز شد.

حمله ی ملخ های آفریقایی به ایران
سال 1346: وزارت کشاورزی امروز به دنبال اطلاعیه مدیرکل سازمان خواربار کشاورزی در زمینه حرکت ملخ های دریایی آفریقا و عربستان سعودی و توسعه حرکت آن ها به سمت ایران، تجهیزات لازم را برای مقابله با این آفت تدارک دیده است. وزارت کشاورزی برای اطلاع از چگونگی هجوم این ملخ های دریایی آفریقا در 9 منطقه کشور پست های بی سیم دایر کرده است.

برخی وقایع اقتصادی سال 57 
سال 1357: بازنشستگی تمام امرای بالاتر از سرتیپ از اخباری است که در آن روزهای پرتلاطم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مورد توجه بوده و جراید آن را در صدر اخبار خود قرار داده اند. خبر مهم اقتصادی این روز به اطلاعیه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران باز می گردد که طی آن ضمن همبستگی مجدد با نهضت بزرگ اسلامی و تایید  دولت موقت انقلاب گفته شده است: « اکنون که فرمان مطاع پیشوا و رهبر بزرگمان برای آغاز کار در همه بخش ها صادر شده است از عموم همکاران ارجمند خود در بخش خصوصی انتظار دارند همانگونه که در گرماگرم پیکار شایستگی و فداکاری خود را نشان داده اند اینک در آغاز دوره کار و تلاش نیز با همه همت و توانایی انقلاب خویش دست و دل به کار بندند تا انشاءالله تعالی نابسامانی های اقتصادی هرچه زودتر جبران و کشور آزاد و مردم پیروز اما به بهروزی و رفاهی که شایسته است دست یابند.» حمله چین به ویتنام از اخباری است که در حوزه ی بین الملل پوشش داده شده است. همچنین خبر تخلیه سریع آمریکاییان و انگلیسی ها از ایران نیز در جراید بازتاب داشته است.

زادروز مخترع گوشی پزشکی
سال 1781: هفدهم فوریه مصادف است با زادروز رنه لاینک پزشک فرانسوی. او در سال 1781 دیده به جهان گشود و در سال 1816 زمانی که در بیمارستان نکر فرانسه کار می کرد، استتوسکوپ (گوشی پزشکی) را اختراع کرد و از آن برای بررسی وضعیت قفسه سینه استفاده کرد. او در سال 1822 مدرس کلژ دو فرانس شد و در سال 1823 عنوان استادی پزشکی را به دست آورد. او همچنین ریاست کلینیک پزشکی بیمارستان دلا چاریته را بر عهده داشت. لاینک در سال 1826 در 45 سالگی مبتلا به سل شد و درگذشت.

دستورنامه نظام قاره ای تجارت
سال 1806: در سال 1806 ناپلئون بناپارت دستورنامه نظام قاره ای تجارت را صادر کرد. سیاست خارجی فرانسه مقابله با انگلستان در جریان جنگ های ناپلئونی بود. فرمان تجارت قاره ای در واقع پاسخی به محاصره دریایی سواحل فرانسه توسط دولت بریتانیا در 16 مه 1806 بود. ناپلئون در این فرمان، عملا به تحریم تجارت بریتانیا دست زد که تا سال 1814 ادامه داشت. بر اساس این فرمان ناپلئون، واردات کالاهای انگلیسی به کشورهای اروپایی متحد یا وابسته به فرانسه ممنوع و تمام کانال های ارتباطی تجارت با بریتانیا قطع شد.

عرضه ویندوز 2000
سال 2000: ویندوز 2000 سیستم عاملی برای کامپیوترهای شخصی است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. این سیستم عامل گرافیکی در سال 2000 معرفی گردید و برای ایستگاه های کاری و سرورهای شبکه به کار می رود.

اعلام استقلال کوزوو
سال 2008: با فروپاشی یوگسلاوی در آغاز دهه 1990 منازعات قومی دیرپای میان صرب ها و آلبانیایی تبارها شدت گرفت و در جریان جنگ کوزوو (1998-99) به اوج خود رسید. این جنگ با مداخله نظامی ناتو به پایان رسید. ناتو یوگسلاوی را مجبور کرد که نیروهای ارتش خود را از کوزوو خارج کرده و این منطقه به موجب قطعنامه 1244 شورای امنیت به عنوان تحت الحمایه سازمان ملل تعیین شد. در 17 فوریه 2008 پارلمان کوزوو اعلام استقلال کرد و 108 کشور تا اوت 2014 استقلال این کشور را به رسمیت شناخته اند. بیشتر کشورهای عضو ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، کوزوو را به رسمیت شناخته اند اما هیچ یک از کشورهای مستقل مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای آن را به رسمیت نشناخته اند.

منابع: 
آرشیو دنیای اقتصاد 
 ویکی پدیا 
سازمان اسناد انقلاب اسلامی 
آرشیو خبرگزاری های داخلی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر