بازدید 4646
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

20 بهمن / 8 فوریه

امتیاز استخراج معادن از جنوب به انگلستان واگذار می شود و توافق نامه گازی با شوروی نیز در همین روز منعقد می گردد. جواز بانک شکر صادر می شود و حمله لشگر گارد به همافران، از مهمترین وقایع بهمن 57 است. همچنین امروز مصادف است با زادروز و درگذشت دو اقتصاددان بزرگ؛ دانیل برنولی و جان نویمان.
کد خبر: ۶۶۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 08 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان از دریچه زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

واگذاری امتیاز راه آهن و استخراج معادن به انگلستان
1291: دولت وقت تهران به فاصله ی یک هفته از امتیاز ایجاد راه آهن آذربایجان و استخراج معادن طرفین آن به روسیه، عینا چنین امتیازی را در خوزستان به علاوه اسکله ها و باراندازهای خرمشهر را به انگلستان واگذار کرد.

صدور جواز تاسیس بانک مشترک
1336: اجازه ی تاسیس بانک اعتبارات ایران به مشارکت بانک های ایران و فرانسه داده شد.

توافق گازی ایران و شوروی
1344: در پی توافق قبلی ایران و شوروی در دسامبر 1965 و ژانویه 1966، در این روز هیاتی از طرف ایران تحت نظر وزیر اقتصاد وقت آقای علینقی عالیخانی با مشارکت صفی اصفیا رئیس سازمان برنامه و روسای شرکت ملی نفت و سه کارشناس نفتی، جهت ادامه ی مذاکرات به شوروی رفتند. در موافقت نامه ای که در آنجا امضا شدآن قسمتی که مربوط به شاه لوله اول گاز است این بود که 10 میلیارد متر مکعب گاز برای مدت 15 سال از ایران صادر بشود. چون معامله تهاتری بود، در مقابل آن روس ها قبول کردند که کارخانه ذوب آهن و کارخانه ماشین سازی اراک و مقداری از اجناس شاه لوله اول گاز، از جمله کمپرسورها را بدهند و در ساختمان طرح شرکت بکنند و اجناس دیگری از ایران وارد بکنند. این چارچوب کار بود. به این ترتیب مبانی طرح شاه لوله اول گاز پی ریزی شد و قرار شد که گازهایی که در جنوب سوزانده می شدند جمع آوری بشوند. از مجموع ظرفیت طرح که 16 میلیارد مترمکعب در سال بود، 6 میلیارد برای مصارف داخلی تخصیص داده شده بود و 10 میلیارد برای صادرات که صد در صد صادرات به شوروی بود و معامله هم به صورت تهاتری صورت گرفت.

تعمیر بازارچه بلند
1345: به منظور تعمیر بازارچه بلند و احیای این اثر تاریخی، جلسه ای با حضور مدیران و گروهی از هنرمندان اصفهانی در مدرسه چهارباغ تشکیل شد. در این جلسه پیرامون چگونگی تعمیر بازارچه مذکور گفت و گو و تبادل نظر به عمل آمد و هنرمندان اصفهان اظهار تمایل کردند که این کار را خودشان انجام دهند. هزینه تعمیر بازارچه بلند در مجموع دوازده میلیون ریال برآورد گردیده است.

بررسی تاسیس بانک شکر در ایران
1346: مذاکراتی پیرامون مسئولان بانکی به نام بانک شکر میان مقامات و مسئولان کشور صورت گرفته است. طبق اخبار منتشر شده در جلسه کمیته صنعت قند که با حضور مقامات اقتصادی تشکیل شد، مذاکراتی پیرامون توسعه صنعت قند صورت گرفت و در آن پیرامون تاسیس بانک شکر و اثرات اقتصادی این بانک در کارخانه های قند کشور بحث شد. تصمیماتی در این باره گرفته شد که قرار شد با هماهنگی بانک مرکزی جزئیات آن بعدا در رسانه ها اعلام شود.

برخی از وقایع مهم و اقتصادی سال 57
1357: روز بیستم بهمن ماه در حالی فرا رسید که مردم تهران برای شنیدن اولین سخنرانی نخست وزیر دولت موقت عازم دانشگاه تهران شدند. بازرگان در سخنرانی خود وظایف محوله ی دولت خود را با بیانی فهرست وار اینگونه شرح داد: 
1) احراز و انتقال قدرت 2) ارائه و اثبات حقانیت از طریق رفراندوم 3) احیا و اداره و اصلاح مملکت 4) انتخابات مجلس موسسان و ارجاع به آرای عمومی برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید 5) انتخابات مجلس شورای ملی 6) استعفا و تحویل کار به رئیس جمهور و به دولت بعدی
بیش از 1500 نفر از عشایر و ایلات بختیاری در مقابل دانشگاه تهران تظاهرات کرده و دولت بازرگان را مورد تایید قرار دادند. 
همچنین در واپسین ساعات این روز لشگر گارد به پادگان نیروی هوایی حمله کرد و بسیاری را به رگبار بست که مردم شرق تهران را به واکنش کشاند و مردم در حمایت از همافران با لشگر گارد درگیر شدند و تاصبح در خیابان های اطراف پادگان ماندند. امام در پیامی به ملت ایران حمله لشگر گارد به نیروی هوایی را محکوم کردند و هرگونه حکومت نظامی را خلاف شرع دانسته و از مردم خواستند با حضور در خیابان ها توطئه حکومت نظامی را خنثی کنند.

زادروز دانیل برنولی 
1700: دانیل برنولی، فیزیکدان و ریاضی دان هلندی تبار سوئیسی بود که در هشتم فوریه در گرونینگن به دنیا آمد. وی در زمینه ی ارائه فرمول های مختلف ریاضی از اعتبار بالایی در تاریخ این علم برخوردار است، البته تمام اعضای خانواده ی برنولی ها ریاضی دان بودند. برنولی خیلی زود دستاوردهایش را در ریاضیات در سال 1724 در زمینه ی معادلات ریکاتی انتشار داد. مقاله ی «توضیحی بر یک نظریه جدید برای محاسبه مقادیر ریسک» که توسط دانیل برنولی نوشته شد، امروزه بیش از سایر مقاله های او یادآور نامش است. این مقاله در سال 1737 منتشر شد و پایه و اساسی بود برای واژه مطلوبیت مورد انتظار که امروزه در علم اقتصاد کاربرد فراوانی دارد. دانیل برنولی 17 مارس 1782 در سن 82 سالگی در بازل سوئیس درگذشت.

درگذشت جان فون نویمان
1957: جان فون نویمان، ریاضی دان و اقتصاددان اتریشی مجاری الاصل بود که سهم بزرگی در رشته های مختلف از جمله ریاضیات، فیزیک، اقتصاد و علوم کامپیوتر داشت. و در تکمیل نظریه ی بازی ها که در اقتصاد مطرح است نقش بسیاری ایفا کرد. آرامگاه وی در پرینستون نیوجرسی واقع شده است.
منابع: 
آرشیو دنیای اقتصاد/  ویکی پدیا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر