بازدید 12923
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش ۲۵درصدی سرانه‌ مصرف‌ گوشت‌ قرمز» تا «موج جدید حذف یارانه‌ها در روزهای سرد»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار فراز و فرود شاخص بورس و فرابورس، ادامه افزایش بهای دلار، رشد 12 هزار تومانی سکه، پیدا شدن سر و کله فرنگی ها در بازار، افزایش بهای نفت، افزایش قیمت طلا پیامد سیاست های اشتباه ترامپ، كاهش تقاضای بنزين در آمريكا، برندگان خودرویی اروپا در 2016، رشد برخی شاخص های اقتصادی ترکیه، هند ایران را به تاخیر در پروژه چابهار متهم کرد و انتظار افزايش سود شركت توليد فولاد آلمان را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰ 07 February 2017
از «کاهش 25 درصدی سرانه‌ مصرف‌ گوشت‌ قرمز» تا «موج جدید حذف یارانه‌ها در روزهای سرد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار فراز و فرود شاخص بورس و فرابورس، ادامه افزایش بهای دلار، رشد 12 هزار تومانی سکه، پیدا شدن سر و کله فرنگی ها در بازار، افزایش بهای نفت، افزایش قیمت طلا پیامد سیاست های اشتباه ترامپ، كاهش تقاضای بنزين در آمريكا، برندگان خودرویی اروپا در 2016، رشد برخی شاخص های اقتصادی ترکیه، هند ایران را به تاخیر در پروژه چابهار متهم کرد و انتظار افزايش سود شركت توليد فولاد آلمان را در بر دارد.



رشد ۶۲ واحدی شاخص کل بورس

روز دوشنبه هجدهم بهمن ماه، بورس تهران بعد از مدت‌ها روند معکوسی را در پیش گرفت که سرانجام با رشد 63 واحدی روبه‌رو شد. شاخص هم وزن نیز رشد 32 واحدی را شاهد بود که به رقم 15 هزار و 436 واحد دست یافت. ارزش معاملات نیز 2175 میلیارد ریال شد. در فرابورس اما آیفکس افت 1.6 واحدی داشت و به رقم 836 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 927 میلیارد ریال شد. شنیده می‌شود، بانک صادرات قرار است در هفته جاری گزارش حسابرسی شده 6 ماهه و عملکرد 9 ماهه را همراه با توضیحات لازم در کدال منتشر کند. با توجه به اینکه بانک ملت و تجارت در دو هفته متوالی بازگشایی شدند باید دید برای سومین هفته آیا بازار سرمایه میزبان بانک صادرات خواهد بود یا خیر.



ادامه افزایش قیمت دلار در بازار آزاد

پس اینکه دلار آمریکا با افزایش 274 ریال روز یکشنبه را به پایان رساند، در روز دوشنبه نیز این روند را ادامه داد؛ بنابراین، در پایان معاملات روز دوشنبه هجدهم بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با افزایش 14 ریالی به رقم میانگین 38 هزار و 337 ریال رسید. همچنین هر یورو نیز با افزایش 320 ریال به میانگین قیمت 41 هزار و 854 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز با رشد 5 ریال همراه بود و در پایان روز به میانگین 10 هزار و 524 ریال رسید.

سکه به یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان رسید

در بازار تهران سکه طرح جدید با 12 هزار تومان افزایش یک میلیون و 209 هزار تومان، سکه طرح قدیم با 19 هزار تومان رشد یک میلیون و 175 هزار تومان و نیم سکه با 7 هزار تومان افزایش 641 هزار تومان به فروش رسید. به گزارش فارس، ربع سکه هم با رشد 5 هزار تومانی 341 هزار تومان، سکه گرمی با هزار تومان افزایش 215 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 415 تومان رشد 115 هزار و 502 تومان فروخته شد.

کاهش ۲۵ درصدی سرانه‌ مصرف‌ گوشت‌ قرمز

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، سهم انواع گوشت از هزینه خانوار از ۶.۱ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۵.۴ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است؛ ضمن اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی داشته و به ۱۱.۴۳ کیلوگرم در سال گذشته رسیده است، در حالی که بر اساس آمار بانک مرکزی، سرانه مصرف گوشت قرمز در خانوار شهری طی دهه گذشته، بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است. به گفته وی مشخص نبودن سیاست خودکفایی در تولید گوشت، وجود مشکلات ساختاری در تولید، هزینه بالای تولید گوشت در کشور، عدم وجود مدیریت یکپارچه در زنجیره تامین گوشت قرمز و عدم نظم‌پذیری و تعرفه‌گذاری مناسب برای واردات گوشت قرمز از جمله نقاط ضعف صنعت گوشت در کشور است. زرگران با اشاره به جهش قیمتی در بازار گوشت قرمز، افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای پوشش اختلاف قیمتی تولید داخل و واردات گوشت، باید به دامداران یارانه اختصاص دهد. همچنین به گفته وی، در حال حاضر تعرفه واردات گوشت قرمز ۲۶ درصد است.

سر و کله فرنگی ها دوباره در بازار پیدا شد

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اخیرا میوه های ممنوعه تعداد آنها از 5 به 11 نوع افزایش یافته است، اظهار داشت: حجم توزیع میوه های قاچاق چندان چشمگیر نیست، اما اخیرا به تعداد آن افزوده شده است. وی افزود: اخیرا سیر چینی، گلابی چینی، سیب سبز ترکیه، آلوی سیاه افریقا، سیب سبز فرانسه به جمع میوه های خارجی موجود در بازار پیوسته است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به قیمت های گزاف میوه های ممنوعه در بازار گفت: نرخ هر کیلو زردآلو و شبرنگ آفریقا 25، سیر چینی 8، گلابی چینی 12، سیب سبز ترکیه 10، آلوسیاه آفریقا 8، سیب سبز فرانسه 16، آووکادو ترکیه 13، لیموترش ویتنام 8، شاه بلوط ترکیه 15، انبه آفریقا 15 و نارنگی پاکستان 5 هزار تومان است. به گفته مهاجران به تازگی نارنگی پاکستان در ظرف های ایرانی در حال فروش است.

افزایش بهای نفت

در روز دوشنبه، تجار با ابراز نگرانی از ضعیف شدن ارزش دلار و در پی آن، تبدیل پولشان به نفت، قیمت نفت افزایش یافت. همچنین این نگرانی بین تجار وجود دارد که تهدید آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران موجب کاهش عرضه نفت شود. در پایان روز دوشنبه هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در بازار جهانی انرژی، با افزایش 13 سنت به رقم 54 دلار و 1 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد 23 سنت همراه بود و به قیمت 56 دلار و 98 سنت معامله شد.

طلای جهانی بالاتر از ۱۲۲۰ دلار

در پایان روز دوشنبه معاملات جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با افزایش 7 دلار و 20 سنت به رقم 1227 دلار و 70 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با رشد 11 سنت به قیمت 17 دلار و 70 سنت معامله شد. به گفته برایان لان، مدیرکل شرکت گولد سیلور سنترال، طلا به سطح بالاتری متمایل است و ممکن است تا ۱۲۳۰ دلار صعود کند. احتمال افزایش نرخهای بهره در مارس بعید است زیرا ناآرامی سیاسی زیادی در آمریکا وجود دارد و حداقل در نیمه اول سال، طلا عملکرد خوبی خواهد داشت. بر اساس گزارش رویترز، بانکهای بزرگ وال استریت تنها دو دور افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در سال جاری را پیش بینی می کنند و معتقدند افزایش سریعتر نرخهای بهره ریسک ملایمی را دربردارد. طلا به افزایش نرخهای بهره بسیار حساس است زیرا هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش می دهد و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

افزایش قیمت طلا پیامد سیاست های اشتباه ترامپ

تحلیلگر با سابقه انگلیسی پیش بینی می کند، قیمت طلا تا قبل از پایان سال به ۱۳۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد. به گزارش بلومبرگ، دیوید روشه استراتژیست جهانی شرکت مشاوره اقتصادی مالی ایندیپندنت استراتژی واقع در لندن که ۴۵ سال در تجزیه و تحلیل بازارها تجربه دارد در یک تماس تلفنی از هنگ کنگ افزود: قیمت طلا تا یایان سال ۲۰۱۷ حدود ۶ درصد افزایش می یابد، زیرا سرمایه گذاران به دنبال حفاظت از دارایی خود در برابر افزایش ریسک های سیاسی ناشی از تصمیم های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هستند. در حالی که بانک مرکزی آمریکا ممکن است امسال سه بار نرخ بهره را افزایش دهد و در شرایط معمولی این سیاست به کاهش قیمت طلا منجر می شد، اما افزایش ریسک سیاسی ناشی از سیاست های ترامپ موجب افزایش تقاضای طلا از سوی سرمایه گذاران و در نتیجه بالا رفتن بهای فلز زرد می شود.

كاهش تقاضای بنزين در آمريكا

آيشگاه هاي امريكا براي اولين بار در ٥ سال گذشته در حال رويارويي با كاهش تقاضاي بنزين هستند. اين مسأله موجب ايجاد ترس از اين شده است كه درامد امسال از درامد نااميدكننده سال پيش نيز بدتر باشد. و به نقل از رويترز، نشانه هاي كاهش تقاضاي بنزين در امريكا زماني ظاهر مي شود كه پالايشگاهاي اين كشور در ميان گزارش بدترين سال درامدي خود از زمان توسعه شيل امريكا در سال ٢٠١١ هستند. توسعه نفتي مذكور در سال ٢٠١٤ به ورشكستگي رسيد و همانطور كه قيمت هاي پمپاژ سقوط مي كردند و رشد اقتصادي به افزايش تقاضاي سوخت كمك مي كرد پالايشگاه هاي مستقل سود بدست مي اوردند. اطلاعات بیشتر در این قسمت قابل مشاهده است.

برندگان خودرویی اروپا در 2016

در سال 2016 جگوار، هوندا و جیپ بزرگ‌ترین برندگان فروش در اروپا بودند. در این سال مجموع فروش خودرو در اروپا با افزایش 5/ 6 درصدی رو به‌رو شد و به 1/ 15 میلیون دستگاه رسید. به گزارش آتوموتیو، آمار فروش خودرو از انتظار تحلیلگران فراتر بود. آنها پیش‌بینی کرده بودند فروش در این منطقه حداکثر تا 4 درصد رشد خواهد کرد. در میان برندهای فروخته شده در اروپا، جگوار سریع‌ترین رشد را داشته و فروش این برند 71 درصد جهش کرده است. علت این رشد، تقاضای خوب برای خودروی اف پیس، اولین شاسی‌بلند این خودروساز بریتانیایی بوده است. عرضه نسل دوم خودروی اچ‌آر‌وی از سوی هوندا در بازار اروپا موجب شد فروش این خودروساز ژاپنی در این منطقه تا 25 هزار دستگاه افزایش یابد و به حدود 160 هزار دستگاه برسد. به نقل از دنیای اقتصاد، رشد 21 درصدی فروش هوندا، این خودروساز را در جایگاه دومین رشد سریع قرار داده است.

رشد برخی شاخص های اقتصادی ترکیه

پس از چند هفته سقوط مداوم ارزش لیر ترک در برابر ارزهای خارجی، واحد پول ملی ترکیه در روز یکشنبه در برابر یورو و دلار تقویت شده و نرخ برابری آن روز دوشنبه در برابر هر دلار 3.67 لیر و نرخ برابری هر یورو نیز به 3.94 لیر رسید. این نرخ برابری ارز دلار اوایل هفته گذشته به 3.90 لیر و نرخ برابری هر یورو نیز به 4.16 لیر رسیده و نگرانی های جدی در وضعیت ارزش پول ملی ترکیه ایجاد کرده بود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته نوسانات در بازار را دشمنی جدید برخی محافل با دولت ترکیه خوانده و این وضعیت را گذرا اعلام کرده بود. به گزارش ایرنا، وی گروه منتسب به فتح الله گولن را عامل اصلی نوسانات در بازار ارز ترکیه از طریق برخی جریان سازی های روانی عنوان کرده و مدعی شده بود که اقتصاد ترکیه قوی تر از آن است که در برابر این گونه اقدامات مقطعی ضربه جدی ببیند.

هند ایران را به تأخیر در پروژه چابهار متهم کرد

به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، به گفته برخی مقامات هندی، هرچند اعتباری 22.5 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار در بودجه سالانه دولت هند اختصاص داده شده است، اما با توجه به اینکه تهران هنوز پیشنهاد خود برای آزادسازی این رقم را ارائه نکرده، احتمالا این اختصاص بودجه برای تسریع در اجرای این پروژه کافی نخواهد بود. به گفته این مقامات، دولت هند از سال 2015 میلادی، 235 میلیون دلار خط اعتباری برای این پروژه کنار گذاشته بود، اما نتوانسته  اولین قسط 150 میلیون دلاری این خط اعتباری را آزاد کند. یک منبع آگاه از موضوع در این باره گفت: «این اعتبارات بدون تشریفات اداری نمی تواند آزاد شود و این اسناد هنوز به دست دولت هند نرسیده است. حتی یادآوری های اگزیم بانک به دولت ایران نیز کمکی نکرده است.» وی مدعی شد: «ظاهرا تاخیر ایران در ارائه پیشنهادش برای آزادسازی این وام هیچ دلیلی ندارد.»

انتظار افزايش سود شركت توليد فولاد آلمان

سالزگيتر شركت سازنده فولاد آلمان با توجه به افزايش قيمت فولاد و بازدهي اقدامات بازسازي پيشبيني افزايش سود را براي امسال دارد. مدير ارشد اجرايي سالزگيتر در يك مصاحبه با روزنامه آلماني بورسن زيترنگ اين خبر را داده است. به نقل از رويترز، هاينز يورگ فوهرمن دراينباره گفت كه بيش از حد نگران اين حكم دونالد ترامپ رئيس جمهور امريكا نيست كه دستور داده است تا فولاد امريكا بايد براي خطوط لوله در داخل امريكا استفاده شود. او گفت كه سالزگيتر مي تواند از برنامه زيرساختي امريكا سود ببرد. اين شركت آلماني پيشبيني كرده است كه سود پيش از كسر ماليات اش براي فروش بيش از ٨ ميليارد يورو از ٣٠ ميليون تا ٦٠ ميليون يورو (٣٢ تا ٦٥ ميليون دلار) باشد. فوهرمن افزود كه سفارشات در حال افزايش بوده و از چند ماه گذشته بهتر بوده است.

موج جدید حذف یارانه‌ها در روزهای سرد

اول بهمن ماه بود که احد رستمی، مدیرکل رفاه و تأمین اجتماعی وزارت رفاه خبر از ارسال پیامک حذف یارانه تا 20 روز بعد را داد و گفت:پس از ارسال پیامک و بررسی مراحل حذف آغاز می شود. مطابق اظهارات این مدیر کل، از همین روزها پیامک های ارسال حذف یارانه برای سرپرست خانوار ارسال و به احتمال زیاد از ماه آینده تعدادی از خانوارها از لیست دریافت یارانه حذف خواهند شد.
 
به گزارش تسنیم، احد رستمی، مدیرکل رفاه و تامین اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه برنامه ای داریم تا یارانه به نیازمندان پرداخت شود افزود: این وزارتخانه در نظر دارد تأمین اجتماعی چند لایه را برای آحاد جامعه در نظر بگیرد. در این زمینه یارانه خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی، خانوارهای دارای مستمری پایین و خانوارهایی که فرد شاغل در این خانواده ها وجود ندارد یا درآمد خانوار بسیار پایین است، افزایش پیدا می کند و تحت پوشش درمان رایگان قرار خواهند گرفت. همچنین اعلام شد، آن دسته از سرپرستان خانواری که پیامک حذف یارانه را دریافت می کنند باید برای اعتراض خود به سامانه هدفندی یارانه ها مراجعه و اعتراض خود را اعلام کنند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۷
وقتیکه یک کیلو گوشت گوسفند که نصف ان اشغال چربی استخوان است که کیلویی 40 هزار تومان فروخته میشود وطی 3 ماه از کیلویی 34 هزار تومان به این قیمت برسد چند در صد مردم توانایی خرید یک کیلوی انرا که از حقوق 850 هزار تومان ماهیانه میتوان خرید ؟؟؟؟
پاسخ ها
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
اقا کجا کیلویی 40 هزار تومان گوشت گوسفند میدن لطفا ادرس بدید تو محل ما (میدان جمهوری ) گوشت گوسفند کیلویی 45 هزار تومان عرضه میشه
از وقتی که قیمتها آزاد شد و بنزین 1000 تومن نان و شیر و غیره (اقلامی که سوپسید) داشتن و حالا ندارند که مردم دارند خودشان پولشو می پردازند و دولت یک چهارم آن مبلغ رو نمیده 45 هزارتومن که یارانه یک قلم از اجناس فوق الذکره من نمیدونم پول از مردم میگیرن زورشون میاد پس بدن.
پرداخت یارانه سیاست خوبی بود تا دولتها با چنین طمعه ای بتوانند قیمتهای جامعه را چند صد برابر کنند و آب از آب تکون نخوره از قیمت بنزین و آب و برق و گاز گرفته تا خودرو و ارزاق عمومی مردم و حمل ونقل و ..........
به چنین سیاستی آفرین باد گفت
از یک سو کاهش 25 درصدی مصرف گوشت واز طرفی دیگر حذف یارانه 24 ساعته هم وغم ما شده یارانه نمی توانیم یک دیزی بخوریم چون بارانه ما را حذف می کنند
باید یارانه ثروتمندان حذف و برای افراد ضعیف وکار افرینی هزینه شود.
اصولا گوشت چیز بدیه خوب شد گرون شد ما هم طبق معمول نمی خوریم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر