بازدید 5851

ارتباط با رهبری یک استراتژی اصلاح‌گرایانه یا ترفند ریاکارانه؟!

جهانبخش خانجانی*
کد خبر: ۶۶۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲ 06 February 2017
تابناک: رهبری در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر وظایفی که در قانون اساسی معین گردیده به نوعی هماهنگ کننده قوا و درعین حال شخصیتی فراجناحی است که همه جناح های سیاسی ضرورت دارد که دیدگاه های سیاسی خود را باایشان در میان گذارده و ضمن بهره مندی از دیدگاه ها و رهنمودهای کلان ایشان، در مواقعی گلایه ها و درخواست های خود را با ایشان در میان بگذارند و هرجا حکمی از ایشان صادر شود همه پذیرا باشند.

بعداز ارتحال امام راحل تا سال 88 به نوعی این ارتباط بصورت مستمر بین جریان های اصلاح طلب با رهبر انقلاب برقرار بود. لیکن وقایع سال های پس از 88 و بی کفایتی دولت وقت و بی تدبیری اصلاح طلبان سبب گردید که این پیوند مستحکم تاحدودی دچار خسران گردد و به نوعی ادبیات مفاهمه‌آمیز بین رهبری معظم انقلاب و اصلاح طلبان به گونه ای مطلوب پیش نرود.

اگرچه دیدارهایی توسط تعدادی از بزرگان اصلاح طلب با رهبری معظم انقلاب صورت می پذیرفت و یا حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی چه به لحاظ فردی و یا حقوقی این وظیفه را تاحدودی به عهده می گرفتند. لیکن ارتحال ناگهانی ایشان وخلا ایجادشده سبب می گردد که حلقه های ارتباطی با رهبری گسترده تر و منسجم تر گردد.

تصمیم سازی و تصمیم گیری در موقعیت های مختلف نظام سیاسی کشور و دلبستگی بیش از پیش اصلاح طلبان به روند توسعه یابی و پیشرفت میهن اسلامی ضرورت روز افزون این ارتباط رافرونی می بخشد.

چه اینکه اصلاح طلبان بخش عظیمی از اقشار و گروه های مختلف جامعه ایران را تشکیل می دهند و نتایج انتخابات سال های 92و94 نشان داد که این جریان سیاسی تاثیر به سزایی در فرایندهای مختلف کشور دارد؛ لذا حذف این جریان مهم سیاسی واجتماعی در معادلات کلان کشور به نفع آینده کشور نیست.

اصلاح طلبان نیز ممکن است در شرایط نامطلوب ایجاد شده بی نقش نباشند، لیکن پذیرش اشتباه ازهرسو علاوه بر اینکه ضرری را متوجه آنان نمی کند؛ بلکه مسیر همدلی و همگرایی برای همراهی امت و امامت امت را فراهم می کند.

رهبری نقش پدری مهربان برای همه جریانات سیاسی و آحاد مردم را دارد ،لذا آنانی که در مسیر این همدلی خدشه ایجاد می کنند قطعا دل در گروه آینده رو به رشد کشور ندارند، بلکه می خواهند با افزایش فاصله بین رهبری معظم انقلاب و اصلاح طلبان سود خویش بجویند.

لازم است اصلاح طلبان با پذیرش ضعف های خود در این سال ها برای ارتباط صمیمی تر و گسترده تر با رهبری  اقدام کنند. تجربه های پیشین ارتباط همدلانه با امام امت و رهبری معظم انقلاب در کوران حوادث انقلاب اسلامی تجربه هایی خوش ودلنشین است.
این استراتژی یک ضرورت برای پیشبرداهداف کلان انقلاب اسلامی در سالروز انقلاب است و یک اقدام ریاکارانه نیست. 

* عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان