بازدید 3367

قاچاق طلا پولشویی را به دنبال دارد

عضوهیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ورود طلا از طریق غیرقانونی و به صورت قاچاق پولشویی محسوب می شود.
کد خبر: ۶۵۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 23 January 2017
سیدحسن حسینی شاهرودی درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت، بااشاره به قاچاق طلا در کشور،گفت:مشخص نیست که ورود طلا به کشور از چه مسیری و چگونه انجام می شود و آیا این ورود هدایت شده است و یا از مسیر قاچاق کالا و ارز صورت می گیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس شورای اسلامی افزود:شاید برخی افراد این استنباط را داشته باشند که واردات طلا به کشور همچون ارز،ورود سرمایه است اما این گونه نیست و شاید وورد طلا به کشور از طریق غیر قانونی و قاچاق  پولشویی تلقی شود.

وی تصریح کرد:اگر به دنبال شفاف سازی پولی و مالی و ارزی بازار خود در کشور هستیم،باید بدانیم که هر نوع قاچاق به داخل کشور می تواند در بازار پولی و مالی و بازار اقتصادی اخلال ایجاد کند؛از این رو،باید منشاء این پول ها مشخص شود.

حسینی شاهرودی در ادامه خاطرنشان کرد:بسیاری از دولتمردان به خصوص افرادی که در حوزه اقتصادی هستند نباید از واردات کالاها و فلزات گرانبهایی همچون طلا به کشور خوشحال باشند؛چراکه این واردات در بازار نابسامانی و بی ثباتی ایجاد می کند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعتا از مسیر و مجاری قانونی امکان انتقال ارز و طلا به کشور وجود دارد ،اما اینکه این کالاها از مسیر غیرقانونی وارد شود؛به طور قطع و یقین منجر به اخلال در بازار خواهد شد که به دنبال آن پولشویی و عدم شفافیت مالی بوجود آورده و خسارات جبران ناپذیر به اقتصاد ما وارد خواهد کرد.

گفتنی است؛طبق آمارهای رسمی میزان قاچاق طلا و مصنوعات آن به کشور سالانه بالغ بر ۳ میلیارد دلار است که ۳۸ هزار شغل را در کشور نابود کرده است. قاچاق طلا به دو شکل شمش و مصنوعات ساخته شده به کشور صورت می‌گیرد.درخصوص شمش طلا از نظر قانون تنها بانک مرکزی مجوز واردات دارد و درنتیجه افراد عادی از طریق قانونی امکان واردات شمش طلا ندارند. درخصوص واردات مصنوعات طلا نیز واردات قانونی آن با مشکلات متعددی همراه است که کار را بسیار دشوار کرده است. بنابراین گرچه لازم است از روش‌های دیگری شرایط برای ورود غیرقانونی این محصولات فراهم شود، اما لازم است ورود طلا و مصنوعات آن از روش‌های قانونی نیز تسهیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل