بازدید 46690

این هواپیماهای «نو» پیش از نوروز 96 وارد کشور خواهند شد +تصاویر

بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها سه فروند از صد فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس با شرایطی خاص انتخاب شده و به کشورمان منتقل خواهند شد؛ یک فروند که به تازگی وارد شده و در زمان عقد قرارداد میان کشورمان با ایرباس، هنوز در خط تولید قرار داشت و دو فروند ایرباس A330 که در پروسه انجام برخی مراحل انتقال قرار دارند.
کد خبر: ۶۵۷۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ 16 January 2017
پروسه کوتاه مدت خرید و انتقال ایرباس A321 به کشورمان و پیوستن آن به ناوگان حمل و نقل هوایی کشورمان، در کنار حاشیه‌هایی که داشت، این نگرانی را به وجود آورد که مبادا پرنده‌های تازه وارد و گران قیمتی که به کشورمان راه می‌یابند، نو نباشند؟ ابهامی که حالا با انتشار خبری به اوج رسیده و نگرانی هایی را موجب شده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه شرکت کلمبیایی Avianca از خرید ایرباس A321 سفارشی خود صرف نظر کرد و منتظر پایان یافتن فرایند تولید این محصول نشد، مسئولان ایران ایر که پیشتر قرارداد خرید یکصد هواپیما با ایرباس را به امضا رسانده بودند، خواستار به خدمت گرفتن این هواپیما شده و موفق شدند، پیش از زمانی که انتظار می‌رفت، نخستین هواپیمای نو را به کشورمان بیاورند.

شیوه‌ای نتیجه بخش برای تحویل گرفتن سفارشات، آن هم زودتر از موعد مقرر که تکرار آن در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گرفته و بنابراین، به زودی دو فروند هواپیمای ایرباس A330 که پیشتر به سفارش شرکت کلمبیایی یاد شده جهت انجام خدمت در برزیل تولید شده (اما فرایند خرید و تحویلشان نهایی نشده) بود، راهی میهنمان خواهند شد.
 
ایرباس A330
ایرباس A330
 
هواپیماهایی با سن حدود دو سال که برنامه ریزی انتقالشان به ایران موجب شده برخی رسانه های داخلی با انتشار اخباری با مضمون «خرید هواپیماهای مرجوعی» به پیشواز این اتفاق رفته و این شائبه را به وجود آورند که به جای هواپیماهای نو، قرار است چندین فروند هواپیمای مرجوعی به کشورمان منتقل شود؛ موضوعی که احتمالا برای کمتر کسی خوشایند خواهد بود.

این در حالی است که بررسی ها حکایت از آن دارد که تنها سه فروند از صد فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس با شرایطی خاص انتخاب شده و به کشورمان منتقل خواهند شد؛ یک فروند که به تازگی وارد شده و در زمان عقد قرارداد میان کشورمان با ایرباس، هنوز در خط تولید قرار داشت و دو فروند ایرباس A330 که در پروسه انجام برخی مراحل انتقال قرار دارند.

با این ملاحظه که هر سه هواپیمای یاد شده به سفارش شرکت کلمبیایی آویانکا تولید شده اند و هیچ کدام جز برای «پروازهای آزمایشی» از زمین برنخاسته‌اند. به عبارت بهتر، هیچ یک مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و مشمول عبارت «نو» هستند، در حالی که برخی اخبار منتشره آنها را مرجوعی معرفی کرده است.
 
یکی از دو فروند ایرباس (ای 330) ساخته شده به سفارش شرکت کلمبیایی که در فرودگاه تروئل اسپانیا نگهداری می شد
یکی از دو فروند ایرباس (ای 330) ساخته شده به سفارش شرکت کلمبیایی که در فرودگاه تروئل اسپانیا نگهداری می شد

نکته قابل تأمل اینکه حتی این هواپیماها را مرجوعی نیز نمی‌توان خواند، چراکه جز پرنده تحویل شده به کشورمان در روزهای گذشته، دو پرنده دیگر هرگز به سفارش دهنده اولیه تحویل داده نشدند بلکه به دلیل فسخ قرارداد شرکت کلمبیایی با ایرباس، راهی اسپانیا شده و در فرودگاه «تروئل» در این کشور، نگهداری شدند.

این را تصاویری که پیشتر از زمینگیر شدن این غول های نو در اسپانیا به ثبت رسیده نیز می‌توان دریافت. وضعیتی که با توجه به فرسودگی ناوگان هواپیمایی کشورمان و تمایل به در اختیار گرفتن هواپیماهای کارآمد در زمانی سریع تر، به آن پایان داده و این دو محصول ایرباس را به کارگاه رنگ آمیزی (جهت درج نام و نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و سپس به مسیر انجام پروازهای آزمایش منتقل کرده است.

در تازه ترین اتفاق در این خصوص، چند روز پیش یکی از این دو ایرباس راهی فرانسه شده تا مراحل پیش از تحویل به کشورمان را طی نماید. هواپیمایی که با کد EP-IHA در ایکائو رجیستر شده و به زودی به کشورمان تحویل خواهد شد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد، هم مسئولان ایران ایر را خرسند خواهند کرد و هم مدیران ایرباس را.
 
هواپیمای جت توروبوپراب (ای تی آر) که در مهرماه برای نمایش و انجام برخی پروازهای آزمایشی در مهرآباد فرود آمد
هواپیمای جت توروبوپراب (ای تی آر) که در مهرماه برای نمایش و انجام برخی پروازهای آزمایشی در مهرآباد فرود آمد

این در حالی است که ایرباس های سفارشی آویانکا تنها هواپیمایی نیستند که تا پیش از فرارسیدن نوروز 96 به کشورمان منتقل خواهند شد، بلکه از جمله قراردادهای منعقد شده برای خرید هواپیماهای نو، خرید حداقل 20 فروند از خانواده هواپیماهای منطقه ای با گنجایش کم از کمپانی ATR بوده که پیش بینی می‌شود سه فروند از آنها پیش از نوروز تحویل کشورمان خواهند شد.

محصولات شرکتی ایتالیایی-فرانسوی که با توجه به لغو مجوز برخی پرنده های آهنین در کشورمان از جمله ایران 140، نیاز فراوانی به حضورشان احساس می‌شد و بر این اساس، مقدمات انعقاد قرارداد برای خریدشان از مدت ها پیش شکل گرفت. از جمله ورود یک فروند هواپیمای ATR-72-600 در روزهای ابتدایی مهرماه امسال به فرودگاه مهرآباد تهران، جهت نمایش به مسئولان ایران‌ایر و انجام تعدادی پرواز آزمایشی به برخی از شهرهای ایران.

اتفاقی که پیرو آن خرید 20 فروند به صورت قطعی و 20 فروند به صورت اولویت محقق شد و سه فروند از این پرنده در مسیر آماده سازی برای تحویل به کشورمان تا پایان سال 95 قرار گرفت. هواپیماهایی که به نام ایران ایر در ایکائو رجیستر شده و پروازهای آزمایشی خود را در فرانسه طی می‌کنند تا آماده حضور در کشورمان شوند.
 
ماکت خارجی و تصویر کابین یکی از محصولات شرکت هواپیماسازی ATR و پرنده ای که هما خریداری کرده و به زودی تحویل کشورمان خواهد شد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۵
A330 درسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
چند پیشنهاد برای چشم نخوردن ایرباس نوی ذوقزدگان :
1- قربانی کردن یک راس شتر یا گاو و مالیدن خونش برروی دماغه هواپیما (هواپیما پلاک نداره که روش بمالند!!!)
2- آویختن یک عدد چشم زخم اعلا بر روی آئینه خلبان (اگه آئینه نداشت میتوانند آنرا روی شیشه بچسبانند یا به فرمان آویزان کنند)
3- گذاشتن حداقل 2 عدد تخم مرغ تازه زیر چرخ های
هواپیما قبل از هر تیک آف
4- دود کردن اسپند در داخل کابین بعداز تیک آف
5-خواندن سرود " درد وبلاها دور بشه الهی چشم حسودا کور بشه الهی" توسط کادر پروازی (پس از آموزش نحوی بستن وباز کردن کمربند ایمنی پرواز)
6- پختن آش پشت پا برای مسافرین
7- تعبیه یک عدد نعل اسب در مدخل ورودی هواپیما
سلام ممنون. لطفا اصلاح کنید ایرباس سیصد و سی . هواپیماهای ا سیصد مدت هاست تولید نمی شوند
a300 که قدیمیه اون عکس a330 رو نشون میده فکر کنم a330 درست باشه ای کاش سراغ هواپیما های برزیلی Embraer هم میرفتن فوق العاده هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
علاوه بر امبرائر، به سراغ بامباردیر کانادا و میتسوبیشی ژاپن هم رفتیم. اما درصد بالایی از قطعات این هواپیماها (مخصوصاً موتور) آمریکاییه و باید آمریکا با تحویل اونها موافقت بکنه که با آمدن ترامپ این گفتگوها به حالت کما خواهد رفت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
کمترین سانحه رو در تاریخ دارن این هواپیماها
زنده باد روحانی زنده باد تدبیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
زنده باد موقعي است كه در داخل توليد كنند بگو دستت درد نكند كه خريدي
قلیدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
آخه برادر همه چیز را که نباید در داخل تولید کنیم.
مگه خود بویینگ و ارباس همه چیز را در داخل کشور خودشات تولید می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
کی میگه باید همه چی خودمون تولید کنیم اگر بتونیم به صرفه نیست قربونت. مثلا آلمان هواپیما سازی داره یا چین یا بریتانیا ،هرکی تو یه زمینه قوی دیگه.
خدمت اقای زاکانی
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
یعنی این همه رفت و اومد واسه هواپیما؟ یعنی برجام هیچ کار دیگه ای نباید بکند؟ هان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
اشتباه منفی دادم. چراباید امثال ایشون مدام درحال سم پاشی باشند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
ناشناس از چین شما وارداتتو کن به جا این حرف ها
با مراجعه به سايت ايرباس متوجه خواهيد شد كه توليد سري A 300 و a 310 از سال 2007 متوقف شده است
پس چطور هواپيما نو است و يا ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
کجای این مطلب نوشته؟ A300 و A310
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
یه ملت متوجه نشدن شما همه رو از تاریکی درآوردی
شروع تولیدش از اون ساله
ایران بیش از این هم نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
میسپرم شما رو با همون آنتونوف جابه جا کنن کیفش رو ببری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
البته الیوشین 76 هم بد نیست این دوستمون رو برسونه به مقصدش
قلیدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
بنظرم هواپیمای سمپاش مناسبتره
به امید روز هایی بهتر برای صنعت هوانوردی نظامی و غیر نظامی مان
گووود نیووز
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
ایز نو نیوز
شرکت آسمان چند تا ازین ATR 72 ها را که ۶۳ نفره است ، دارد که برای مسافتهای کوتاه ۱ ساعته مقرون به صرفه و ایمن هستند و تو امریکا حداقل ۴۵۰ فروند در حال خدمت هستند و جزو هواپیماهای ایمن هستند .
کاش ازینها بیشتر خریداری میشد.
پاسخ ها
reza
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
با سلام هواپیما بسیار ایمن و با صرفه برای فرودگاه کوچک و مسیرهای کوتاه میباشد برای کشور عزیزمان 20 عدد از این بسیار مناسب میباشد هواپیمای اسمان با 6 فرودن از اینها که 2 فروند انها برای منتطقه جنوب انجان وظیفه میکنند
تا کور شود چشم دشمنان رفاه مردم قهرمان ایران ...
تا کور شود چشم مسئولان ترکیه و امارات که سالها پول مفت به جیب آنها ریخته می شد.
ممنون بابت شفاف سازی و پایان دادن به شایعات نامرتبط
خسه نباشی روحانی
کور شود چشم دلواپسان حسود هرچند که همین دلواپسان که زیراب این هواپیما ها را میزنند، خودشان بیشترین استفاده را از آنها خواهند کرد
فروش عزت ملی و غرور انقلابی به این قیمت ها خیلی ارزان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
پس حتما سقوط هواپیماهای ایرانی تقریبا سالی یکبار حد اقل خیلی عزتمندانه است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
عزت ملی رو توی هواپیمای ( بخوانید تابوت پرنده )ایران 141 دیدیم
علی
| Germany |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
الان با خرید چند تا هواپیما که یک اقدام معمولی و متداول در تمام دنیاست ، کدوم قسمت از عزت ملی و غرور انقلابی شما دچار جراحت شد؟!!!! اگر محلش رو دقیق اعلام کنید برای پانسمان جراحتتون نیرو اعزام می کنیم
حالا ما چی بپوشیم واسه استگبال از این طیاره ها ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
زیر شلواری پات باشه کافیه
باید تامی توانیم به نوسازی صنعت هوایی کشورمان اقدام کنیم تا امنیت پرواز مردم بالاتر برود و پول کشورمان به جیب ایرلاین های خارجی نرود
روحانی موچکریم
اینهایی که امروز اشکالات بنی اسرائیلی می گیرند اگر یکی از دورترین بستگانشان (البته خدای نکرده و به امید اینکه دیگر برای هیچ کسی اتفاق نیفتد) در یک سانحه هوایی جانش را از دست بدهد (و البته با آن وضع رقت باری که همه میدانیم) زمین و زمان را بهم خواهند دوخت و از مسببان آن نخواهند گذشت .
پس بیاییم از تمام کسانی که باعث شدند بعد از قریب چهل سال دوباره هواپیماهای نو به کشورمان بیایند سپاسگزار باشیم
خب دوستان انوري که بيشتر با برجام مخالفند که هواپيماي شخصي دارند در ايران هم با درجه يک ميروند بايد اين حرفها را بزنند شايد نيمچه اميد دردل مردم را به ناميدي تبديل کنند همين بقول انها کهنه را دوستان انها نتوانستند بياورند به همه دنيا باج دادند از رده خارج کشور خودشان را بما اجاره دادند باپرسنل خودشان ودلار بردند حالا لااقل اينها حقوق به ريال ميگرند
راه آهن رو فراموش نکنید

تا کی باید سوار قطار بمبئی بشیم؟
برای من و اکثر کسانی که حتی یک بار با هواپیما مسافرتی نداشته اند داشتن این هواپیما ها هیچ دردی دوا نمی کند
چون توانایی مالی سفر با هواپیما را نداریم بهتر نبود به جای خرید این هواپیما ها فکری به حال و کار و معیشت میکردید
پاسخ ها
عابد
| Netherlands |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
رفیق حتما که نباید من و تو سوار این هواپیماها بشیم.. رئیس من سوار میشه.. به جلسه هاش میرسه.. شرکت روپا میمونه. منم اخراج نمیشم...
مملکت رونق میگیره.. چراانقدر سطحی فکر میکنیم آخه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
خیلی ها شهرستان نمی روند چون مسیر ناامنی دارند. اگر مسیر انتقال دانش و سرمایه به سمت شهرستانها امن شود کار هم توسعه پیدا می کند.
از طرف دیکر اکر به ازای اینهمه مسافری که سر از خطوط هواپیمایی امارات و ترکیه در می آورند، دلار وارد سیستم خودمان شود، معیشت شما هم بهتر می شود. نگران نباشید.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
فکر کن یک بار توی عمرت تونستی سوار
هواپیما بشی . باید سالم برسی یا نه؟یا یکی از عزیزانت
چرا اینقدر از خرید هواپیمای مسافر بری صحبت می کنید آیا می دانید شاید کمتر از یک درصد مردم توان مالی مسافرت با هواپیما را دارند
آیا این بود برجام؟!!! ما همان هواپیماهای توپولوف را می خواهیم و بس!!!
پاسخ ها
اامیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
شما به فکر هواپیما نباش اصلا.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
ایشالا ی روز قسمتتون بشه ی دونه از همون توپولوفا یا اکراینیا نصیبتون بشه بخرین. موتورشم بچرخه واستون.
هواپیمایی که قردادش مشروط و محرمانه است کلا شبه انگیزه,هواپیمایی که مجوز ورود سردار سلیمانی رو بهش ندن. برای من ایرانی مسلمان واقعا باعث ننگه,عربستان جشن تولید هواپیمای بومی خودش رو میگیره,مردان تدبیر و امید ایران دارن از بوی نویی هواپیمای تحقیر امیزشون تعریف میکنن.واقعا متاسفم
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
عربستان!!! تولید هواپیما!!!ترا خدا شوخی نکن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
خب شما چرا معطلین.
شما هم میتونین برا فرود ایران 141 جشن بگیرین.
البته اگ تونست فرود بیاد ...
این هواپیماها جزء مطمئن ترین هواپیماهای مسافربری هستند و فواصل بین پروازهایشان بسیار کوتاه است. هم کم مصرف هستند و هم می توانند در فرودگاه های با باند کوتاه براحتی فرود بیایند. این نوع هواپیما برای بسیاری از پروازهای داخلی ما مناسب است. به هر حال خرید اینها تصمیم درستی بوده.
تا کور شود هر آنکه نتواند دید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
شما اینقدر ببین تا چشمهایت شفا گرفته اب مروارید نگیری . چو.ن نگاه کردن باینها هم محشری است !!!
دولت يازدهم اولين دولت جمهوري اسلامي كه تونست هواپيماي نو وارد كشور كنه به اميد موفقيت هاي بيشتر در سايه برجام دكتر روجاني عزيز هزاران بار مچكريم
یک عده می خوان تا قیامت پراید شوند کشتار را دوست دارند
چند پرواز با امبرایر داشتم،واقعا بسیار هواپیمای مسافربری خوب و راحتی است.
روحاني مچكريم رأي ما براي دور بعد با همه ي وجود تقديم شما كه به جاي حرف درماني ، عمل كرديد درود بر شما كه زخم هاي فراوان از نيش زبان افراد به ظاهر دلسوز ودشمنان تحمل كرديد وبراي حفظ جان مردم پاي حرفتان ايستاديد
حالا بفرمائید این طیاره های غول پیکر پهن باله انشائ الله در عید خواهند توانست در فرودگاهای این کشور مثل بم و کرمان و رشت و یزد و زواره و اردستان بنشینند و یا نه // و از وسیله خود هم خواهیم ماند !!
دم آقای آخوندی و رییس جمهور محترم پر حرارت
زنده باشید با تدبیرهای زمانه
خداوکیلی بعضی از رسانه های منتقد عملکردشان طوری است که هیچ نقطه سفیدی در کارنامه این دولت نباشد یعنی حتی اگر این هواپیماهها را نمی خریدندطعنه میزدند نتوانستند بخرند اصلا عملکرد نقادانه تبدیل به سیاه نمایی شده اصلا در نقد کردن انصاف بندرت پیدا میشود خدایش بیامرزد انصاف!
بعد عمری یه هواپیما دادن بعضیا چقد ندید بدیدن
خاک برسر هر دلواپسی که سوار هواپیمای نو بشه
كيهان كه كارى جز انتقاد و كوبيدن دولت ندارد، هر وقت هم سوژه كم مياره سوژه هاي قبلى را دوباره درج ميكنه ، مثل داستان احسان طبرى.
دلواپس ها مثال شترمرغ هستن گفتن بار ببر گفت مرغم گفتن تخم بزار گفت شترم!
ببین به چه روزی افتادیم که برای حرید چند تا هواپیما داریم ذوق میکنیم !!! الله اکبر
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
اولا که خودتون دارین میگین هواپیما.
معلومه ک باید خوشحال باشیم بعد از 38 سال هواپیمای نو و درجه یک وارد کردیم.
خوشحالی دوممون اینه ک دگ کم کم شاهد سوانح هوایی و از دست رفتن جون عزیزانومون و سرمایه کار کشور نباشیم.
خوشحالی سوم اینه که بالاخره صنعت هوایی یکی از صنعت های ارز آور و همچنین ایجاد کننده شغل چه از طریق توریسم چه از طریق خود صنعت هواییه.
جای یه سوال هست کلمبیا یا برزیل چرا لغو سفارش کردند ؟
بنظر شما اگر این هواپیماها 5-6 سال قبل خریداری میشدند بعضی از دوستان عزیز باز هم شاکی بودند؟ یا برگ زرینی بود بر خدمت آنها؟
بسیار عالی امیدوارم هزینه سفر های داخلی با افزوده شدن این هواپیماها کاهش یابد
نمیشد یارانه رو زیاد میکردن؟ یا ماشینامونو بهتر میکردن؟
هواپيما مال جابجايي اقشار مرفه ، زياد به كار اكثر مردم نمياد ،
خدا رو شکر.
دقت کردین فقط قرار بود تحریمهای اخیر حذف بشه ولی این تحریمها مربوط به اشغال سفارت آمریکاس . معلومه یه سری غر نزنن یه خبرایی داره میشه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر