بازدید 25000

«اخراج دو کارگر»؛ نتیجه افشاگری یک شهروند حق‌جو در کشورمان!

اصلا فرض را بر این می‌گیریم که همه تقصیرها متوجه این دو کارگر باشد؛ آیا اخراج ایشان به اصلاح تمامی روند منجر خواهد شد و دیگر شاهد توزیع شیرهای سهمیه مدارس در بازار نخواهیم بود؟ اگر این گونه است، چرا شیر سهمیه مدارس در بسیاری از مدارس توزیع نمی‌شود؟ براستی این شیرهای گم شده از کجا سر در می‌آورند و کجا توزیع یا مصرف می‌شوند؟
کد خبر: ۶۵۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 12 January 2017
هرچند مفهوم «شهروند-خبرنگار» برای بسیاری از مردم کشورمان آشناست، اما گاه نتیجه پیگیری های برخی شهروندان در حقوق از دست رفته مردم، هیچ شباهتی با خواست عمومی در این زمینه ندارد. مثل اخراج دو کارگر بر اثر پیگیری یک سوژه عجیب توسط یکی از شهروندان که روز گذشته رخ داد.

به گزارش «تابناک»، از جمله کارکردهای مفید گسترش شبکه های ارتباطی و توسعه فضای مجازی در جهان، افزایش شدید سرعت اطلاع رسانی و قابلیت پیگیری برخی موضوعات بی مراجعه به ارکان قانونی و رسانه هاست. اتفاقی که در سایه آن گاه شاهد افشاگری های وسیعی در سطح جهان هستیم. افشاگری هایی که بسیاری شان از مبادی رسمی صورت نمی‌گیرد.

کشورمان نیز از این قاعده استثنا نیست. توسعه وسایل ارتباطی و به ویژه ابزارهای مختلفی که به این منظور در فضای مجازی به عموم ارائه می‌شوند، مدت هاست که عرصه اطلاع رسانی را در ایران به مانند دیگر کشورها متحول کرده و موجب انتشار سریع اخبار، آن هم نه صرفا از مجاری رسمی شده است. اتفاقی که برای بسیاری مان آشناست و این باور را در بسیاری از مردم به وجود آورده که می‌توانند به سهم خود در انتشار انتقادات نقش ایفا کرده و چشم انتظار هیچ تریبونی برای عرضه نظرات و یافته هایشان نباشند.

این را می‌شود از انبوه کانال های اطلاع رسانی در تلگرام یا صفحات فراوان فعال در امثال اینستاگرام و فیسبوک دریافت که گاه شاهد جریان سازی هایی به واسطه انتشار برخی اخبار به کمک ایشان نیز هستیم. اتفاقاتی که همیشه مثبت هم نیست و گاه به رغم مثبت بودن، به نتایج خوبی منجر نمی‌شود و از این رو خوشایند نیست.

مثل حکایتی که روز گذشته با انتشار تصویری در دنیای مجازی و بازنشر وسیع آن رخ داد. تصویری که نشان می‌داد در بسته پذیرایی یکی از شرکت های هواپیمایی کشورمان، شیرهای پاکتی ای قرار داشته که رویشان عبارت «غیرقابل فروش؛ ویژه مدارس» درج شده است. موضوعی که یکی از مسافران این پرواز را بر آن داشته تا از آن عکس تهیه کرده و برای انتشار در اختیار کانال های تلگرامی قرار دهد.
 
اتفاقی که اگرچه ممکن است اشکالاتی نیز بیافریند اما بخشی از فرایند مشارکت شهروندان در تهیه اخبار است و می‌تواند به مراتب اثرات مثبت بیشتری به دنیال داشته باشد. اتفاقی که متاسفانه این بار رخ نداد چراکه ساعاتی از دست به دست شدن این تصویر در دنیای مجازی نگذشته خبر رسید آن شرکت هواپیمایی از اتفاق رخ داده عذرخواهی کرده و چشم انتظار جبران خسارت وارده به خود از طرف شرکت لبنیِ تولیده کننده و عرضه کننده پاکت‌های شیر است.

این عذرخواهی اگرچه جای تقدیر داشت اما ساعاتی بعد خبر رسید که شرکت لبنی برای جبران مافات، شیرهای توزیع شده دارای این مشکل را بازگردانده و چون دو کارگز در این خصوص مقصر بوده‌اند، با اخراج ایشان به نوعی جبران مافات نموده است؛ اتفاقی که خوشی های عذرخواهی مسئولان بابت قصور رخ داده را از بین برد و این سوال را به وجود آورد که ایا واقعا همه چرخه توزیع این شیرها تحت نظر دو کارگر بوده؟

به عبارت بهتر، آیا این دو کارگر تصمیم گرفته‌اند که کدام پاکت شیر می‌بایست به کدام خودرو بار شده و راهی مقصد شود، در مقصد نیز ایشان موظف بوده‌اند تاریخ و دیگر مشخصات محصول را کنترل کرده و به مسافران پرواز ارائه دهند و چون این گونه نشده، می‌بایست اخراج شوند؟ آیا در این چرخه تولید تا ارائه به مسافران پرواز، کسی غیر از این دو کارگر قصوری مرتکب نشده که شایسته تنبیه باشد؟

اصلا فرض را بر این می‌گیریم که همه تقصیرها متوجه این دو کارگر باشد؛ آیا اخراج ایشان به اصلاح تمامی روند منجر خواهد شد و دیگر شاهد توزیع شیرهای سهمیه مدارس در بازار نخواهیم بود؟ اگر این گونه است، چرا شیر سهمیه مدارس در بسیاری از مدارس توزیع نمی‌شود؟ براستی این شیرهای گم شده از کجا سر در می‌آورند و کجا توزیع یا مصرف می‌شوند؟

آیا مقصود شهروندی که کوشیده این اتفاقِ غیرقانونی را به تصویر کشده و به رویت مسئولان برساند، اخراج دو کارگری بوده که قصور مرتکب شده بودند؟ کارگرانی که نمی‌گوییم قصور نداشته‌اند و یا قصورشان کوچک بوده اما مطمئنیم که از تصمیم گیرندگانی که سالها پالم به برخی محصولات لبنی افزودند تا برچسب «پرچرب» پشتش زده و گران تر به فروش برسانندش، کم تقصیر تر بودند اما به راحتی از کار برکنار شدند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۳
بیچاره کارگر،خب نمی باید روی پاکتهای شیر ان عبارات را مینوشتند،یا اگر نوشتند باید بار نمیکردند ،اگر هم بار شده بود بجای مدیر خرید هواپیمایی کنترل میکردندو.....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
مشکل اینه که از اون بدبختها اینقدر کار میکشن که بالاخره تمرکزش بهم میریزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
برادر من خودم اطلاعات زیادی از سو استفاده مدیران یک شرکت دولتی دارم اما از ترس اخراج نمی تونم رو کنم
بسیاری از قصورات و تقصیرها را کارگران و کارمندان درک می کنند اما بعلت عدم حمایت قانونی و ترس از اخراج شدن و از دست دادن کار و نبود متولی مشخص در اینطور مسائل نمی توانند به زبان بیاورند و اطلاع رسانی کنند و این می شود که مدیران ناخلف به خبط خود ادامه می دهند !
همیشه تنبیه برای زیر دست و تشویق برای بالا دست اتفاق میفته ...




در چنین جامعه است که فساد و اختلاف طبقاتی ریشه دار میشه ...
فردا توجیه ش می کنند که چون که آموزش وپرورش پول نداشت به ثروتمندان دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
وقتی که دولت بودجه ای برای شیر مدارس تخصیص نمی دهد توقع دارید تولید کننده صلواتی این شیر ها را به مدارس اهدا کند؟ بعد دستمزد کارگر و پول دامدار و ...مالیات... از کجا پرداخت کند. چرا زود جو گیر می شوید.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
فکر نمکنی دیگه از مد افتاده این حرفا ؟حرف جدید بزن بابا
کجایند مسولان پر ادعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
محمدتبريزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
رفته اند همين شيرها را بفروشند
محمدتبريزي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
جوابت را مي دانم اما نمي نويسم چون غيرقابل انتشارش مي كنند
این روش ناصحیح کشف جرائم که اخیرا مد شده است و همه با در دست داشتن یک موبایل دوربین دار از هر آنچه به نظرشان غیر عادی مینماید عکس و فیلم میگیرند و در شبکه های اجتماعی پخش میکنند منجر به همین تصمیمات عجولانه و گاهی شدت عمل بیش از حد نسبت به مقصرین احتمالی میشود بعد خود افکار عمومی و احتمالا فرد پخش کننده عکس و فیلم از نتیجه عمل خودشان و ابعادی که پیدا کرده است ناراحت و پشیمان میشوند.اگر واقعا نیت خیری هست فرد عکس یا فیلم گیرنده بهتر است از اشکالی که میبیند گزارشی حتی الامکان مکتوب به مقامات ذیصلاح همان حوزه ارسال و احیانا عکس وفیلم را ضمیمه نمایند بدینگونه هم مشکل را گزارش کرده اند و مسئولیت اجتماعی و انسانی را بجا آورده اند و هم تشویشی در اذهان عمومی ایجاد نکرده اند بد نیست قبل از هر عملی ابعاد تاثیر گذار و بی بازگشت عمل را در ذهنمان مرور کنیم چه در آنصورت شاید به گونه ای دیگر و با سعه صدر بیشتری عمل کنیم.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
اتفاقا در گذشته همینجور بود اما مسولان ذیربط هیچ اقدامی نمی کردند چون در حد یک نامه بود اما الان مجبور به واکنش هستند چون همه شاهد خواهند بود .
سید مجتبی بهشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
عزیزجان
این مواردی که فرمودید برای کشورهای توسعه یافته‌ای است که در آنجا شکایات و انتقادها بصورت سازماندهی شده بررسی می‌شود.
در کشور ما بزرگترین مشکلات اتفاق می افتد و با جان و مال هزاران نفر بازی می‌شود و هیچکس جوابگو نیست.
اتفاقا زمانی که اعتراضات به روشی که شما گفتید جواب ندهد و یا اصلا به آن اعتراضات توجهی نشود، مردم مجبور به اعتراض و انتقاد اینگونه هستند و اتفاقا شاید این روش کمی از وقاحت و پررویی کسانی که با کمال پررویی در حال انجام امور غیرقانونی و ... هستند بکاهد.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
اگر با گزارش به مقامات مسئول مساله حل می شد که کار به اینجا نمی رسید. مشکل اصلی همون مقامات مسئولند! خدا پدر و مادر شبکه های اجتماعی رو بیامرزه که خوب دست اینارو رو میکنند.
گنه کرد در بلخ آهنگری
به شوشتر زدند گردن مسگری
آفرین تایبناک. تا احقاق حق این دو کارگر مسئله را پیگیری کنید. عاقبت به خیر شوید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
اگر میتوانستم هزاران بار تایید میکردم.
گنه کرد در بلخ آهنگری
به شوشتر زدند گردن مسگری
من به نظرم کار اون شهروند درست بوده
اشتباه از اون کسی که کار اشتباهه مجموعش رو بر گردن اون دوتا کارگر انداخته
تابناك شما هر جيزي كه براي شما مشكل إيجاد نمي كند اعلام مي كنيد بي جرا مشكل شركت تابان كه اين همه مورد انتقاد قرار كرفت بخش نكردين جاي سوْال است زيرا خود من بارها اعلام كردم ولي نوشتين در دست بررسي است
تیتر مناسب نیست به نظرم
مگر میشود در این مملکت حق گفت و حق جوئی کرد و طشت رسوائی یک مشت از نامسلمان از خدا بیخبر را وارونه کرد ؟؟؟ بیا !! دیدید ؟؟؟ خوب مشاهده کردید ؟؟؟؟!!! فوری آب را ریختند اوجایشان که سوخته بود و دو کارگر بیچاره را بی نان و آذوقه کردند این شب عیدیه !!!
اتفاقا در برنامه حالا خورشید اقای رشید پور پیش بینی اخراج کارگر یا کارگران را کرد،چه خوب بود که تابناک برای تکمیل این گزارش با کارگران اخراجی صحبت میکرد
اینجا ایرانه! دنبال انسانیت نگرد. کلاهت رو سفت بچسب باد نبره!!
از نظر من شرکت مربوطه تصمیم عجولانه نگرفته بلکه عملا‌ تصمیم گیرندگان اصلی این اقدام‌- البته اگر‌ واقعیت داشته باشد- عامدانه جواب بسیار روشن به شهروندان حق جو ( فضول) داده اند مبنی بر اینکه : پیگیری‌و کنجکاوی شما‌ تنها باعث صدمه دیدن اقشار نوع شما‌ میشود( اخراج‌ کارگران) . والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
چه نگاه جالبی ایول
تاسف بار هست
قبول كنيم كه فساد در ايران فراگير شده
نشنیدی میگن طناب از جای نازکش پاره میشه.اشتباه کارگر مسخره ترین دلیل برای این قضیه هست.یک سیستم فاسدبا اخراج دو تا کارگر سر وته قضیه رو هم میاره.اگر خبرنگارها برن سراغ اون دو تا کارگر وقول حمایت بدن واونها نترسن از بیان واقعیت اون سیستم فاسد که پشت این قضیه هست دستش رو میشه.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
خیلی شلوغش کردی دیگه بابا
این مسئولان و مدیران( چه خصوصی چه خصولتی و چه دولتی) باید بفهمد و درکشون به این حد برسونن که مردم را خر و نادان فرض کردن دیگه جواب نمیده. باید کارشون درست انجام بدن. سعی کنن سطح فکریشون از چند دهه پیش بیارن در حال حاضر . باید این کار بکنن. اگه نکن حذفشون میکنیم.
بلاخره وقتی شرکت ها یا مدیران افتضاح به بار میارن یا اخراج زیر دستان یا پایین دستی های خودشون یکی رو فربونی می کنند.
مگر شیر مدارس چه اشکالی دارد که خوردن آن برای مسافر پولدار توهین آمیز بوده اگر این شیر کیفیت پایین دارد که سزاوار نیست در مدرسه توزیع شوداگر کیفیت خوب دارد خوب حالا این شیر یا اشتباه یا به علت زیاد آمدن در جای دیگری استفاده شده که مسکل هادی نیست حالت آخر اینکه این شیر از مدارس دزدیده شده وبه خط هوایی فروخته شد که این خلاف است و دزد باید دستگیر شود
همیشه همین بوده تشویق مدیران تنبیه پایین ترین کارمند
رسانه محترم تابناک و نظر دهندگان محترم تر ، شماها چطور وقتی اصل ماجرا را با جزییات نمی دانید راحت حکم می دهید و می گویید کارگران بی گناهند و کلی حرف پشت این فرض نادانسته می زنید ؟ مثل جامعه امان که همه راحت قضاوت می کنند و شاید اصلا این کارگران دزدی کرده اند و کاملا حق داشته اند بیرونشان کنند و شایده هم نه و در هر صورت با این مقدار اطلاعات نمی توانید شکا جکم صادر کنید و این و ان را محکوم کنید ، وقاعا که تابناکه دیگر ششورش را دراورده ای با این زرد بازی ها و و عنوان یک رسانه این گونه قضاوت کردن خجالت اور است !
بد نیست یادی هم بکنیم ازمدیران نجومی که همواره مشغول فعالیتند وذخیره نظام معرفی شدند
اشتباه و دزدی را مدیر عامل گردن کلفت انجام داده ولی باید کارگر اخراج بشه. !!! جهان سوم و رانت و بدبختی یعنی دقیقاً همین
مدیریت ما هنوز فهم علم و مدیریت رو تجربه نکرده و کشور تاوان آنرا میدهد
همه اینها فیلمه، شیرهای اموزش و.پروش رو فروختن و حالا که لو رفتن گردن کارگر میندازن، چهار ماه از سال تحصیلی رفت و یه پاکت شیر هم مدارس فرزندان من ندیدن،
باز دم تابناک گرم گزارش اخراج کارگر رو داد،مردم عادی فقط موقع انتخابات و رای جزء آمار حساب میشن و محترمند
به نظرم مردم باید اون شرکت لبنی تحریم کنند
مگه امسال در مدارس شیر میدهند در شمال مازندران که خبری نیست
مسئول تصمیم گرفته ،کارگر اخراج شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به خاطر یک اشتباه دو خانواده رو از هستی ساقط کردن ولی بابت اشتباههای بزرگتر مدیر مربوطه رو قلقک هم نمیدن
شیر در پاکت های مخصوص توزیع در مدارس تولید شده اما دولت پول ندارد این شیرها را خریداری کند تولید کننده هم نمی تواند دور بریزد . مجبور شده در بازار بفروشد. هیچ ربطی هم به کسی ندارد. انتظار دارید تولید کننده بدلیل عدم تخصیص بودجه از طرف دولت این شیر ها را معدوم کند؟
بیایید آدم باشیم !!!!
چرا فکر میکنیم چون اسمش کارگره باید هر اشتباهی کرد بگذریم ؟ صنعت ما دست همین کارگران زحمت کشه اما خیل یوقتا سهل انگاری همین عزیزان موجب اتفاقات جبران ناپذیری می شود . من نمی گم اخراج اما برخورد لازمه نیروی کار که قرار نیست دارای مصونیت باشند در مورد هر اتفاقی . لطفا بجای نظرات احساسی کمی هم عقلانی قضاوت کنید .
این پاکت های شیر سهمیه دو سال مدارس سیستان بوده چرا که در منطقه سیستان دوسال است که در مدارس شیر توزیع نمی شود
و باید ما همه کمک کنیم که شرکت های هواپیمایی بتوانند از پس هزینه های میلیاردی صاحبانشان برای تفریح های مفرح شرق اسیا و انتالیا و خرید هواپیماهای جدید برایند و بهتر است دوکارگر به دلیل افساد در زمین و محاربه با اربابشان به اعدام محکوم شوند تا رعیت بیشتر از این پررو نشوند و جایگاهشان را درک کنند و ناشر تصاویر به علت تجاوز به عنف و انتشار تصاویر خصوصی پاکت های شیر به پاک کردن ارم شما برای شما در تمام پاکتها اقدام کند تا دیگر به تشویش اذهان اربابان مان اقدام نکند و خاطر بزرگواران را مکدر نسازد
من هم از اخراج این دو کارگر متاسفم ولی نباید احساسات را به افراط برد. باید پذیرفت که بعضی کارگران مسئولیت پذیر نیستند. درست کار نمی کنند و در مواردی به عمد خراب کاری می کنند. امروز دورانی نیست که با شعارهای پوچ کمونیستی کارگر وکارفرما را رو در روی هم قرار دهیم. در جامعه ای که اغلب سرمایه های بزرگ در کار دلالی و ساختمان است باید از کسانی که سرمایه شان را به بخش تولید برده اند و با هزاران مشکل مواجه اند حمایت کرد. کارگران هم باید بدانند که حق خود را از طریق قانونی و تشکلهای واقعی کارگری باید بدست آورند نه از راه کارشکنی و تقابل با کارفرما که نتیجه آن چیزی جز افزایش بیکاری نخواهد بود.در ضمن من کارخانه دار نیستم ولی از کارهای ناشایست بعضی کارگران ناسپاس به اقتضای شغلم مطلع می شوم
اگه سخت هست واقعا می خوای من بیام
کار مابقی رو انحام بدم
این همه پرسنل بودند اون شیر ها رو توزیع کردند
روش هم فارسی نوشته
خوب
این یعنی چی
تو یه مدرسه ای ما شنیدیم مدیر شیرهای اضافه را میبره خونه ماست میزنه باهاش
در خبر آمده است " کارگر " معنایش مشخص است. کار کارگر جابجایی و انجام دستورهای کارفرماست و نمینواند مقصر قلمداد شود حتی اگر به انها سپرده باشند که کنترل کنند و این یک کار اضافیست که کارگر باید راضی گردد. مقصر مسئولین کنترل هستند. جای تاسف دارد که همیشه و همه جا و در تمامی نقصها، مسئولین فقط صورت مسئله را پاک میکنند و قادر به حل مسئله نیستند یا تمایلی ندارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی