بازدید 12807
مروری بر روزنامه های پنج شنبه 23 دی ماه،

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه های امروز نیز به مثابه روزهای گذشته همچنان فوت ناگهانی آیت الله هاشمی و پیامدهای آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که ورود اولین هواپیمای ایرباس نیز با دو رویکرد موافق و مخالف مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۵۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 12 January 2017

روزنامه های امروز نیز به مثابه روزهای گذشته همچنان فوت ناگهانی آیت الله هاشمی و پیامدهای آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که ورود اولین هواپیمای ایرباس نیز با دو رویکرد موافق و مخالف مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش«تابناک»، ایران همچنان در سوگ ایت الله هاشمی است

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان«بزرگان در سوگ هاشمی» با اشاره به مراسم دیروز با حضور رهبر انقلاب نوشت:« مراسم ترحیم رفیق دیرین و همسنگر دوران مبارزات و همکار نزدیک دوران جمهوری اسلامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین‌ هاشمی‌رفسنجانی (رحمة‌الله علیه) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی درحسینیه امام خمینی(ره) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، دراین مراسم که اعضای خانواده و بستگان حجت‌الاسلام والمسلمین ‌هاشمی‌رفسنجانی، رؤسای قوای سه‌گانه، مسئولان کشوری و لشکری و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، قاریان، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و ذاکران اهل بیت (علیهم‌السلام) به مداحی پرداختند.»

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان«زنی بر ای تمام فصول» نقش «عفت مرعشی» در زندگي سياسي و خانوادگي آيت ا...رابررسي مي‌كند. قانون در بخشی از این گزارش می نویسد:« حالا هاشمی رفته است و حتما اين سال هاي اخير بيشتر خاطره براي هم تعريف مي كردند،که درگذر این سال ها، خاطرت مشترک، پیوند آن دو را عمیق تر کرده بوده است.هاشمی بارها ازماجراهایی می گوید که ازدلبستگی عمیق این زن به فرزندان حکایت دارد.دربخشی ازخاطرات، ازرفتن بچه ها به جبهه های جنگ می گوید ومجروح شدن یاسر که از مادر پنهان می کنند واوخواب می بیند پسرش مجروح شده است.راستش حالا که خاطرات را دوباره بازخوانی می کنم، می بینم هاشمی بیشترازهمه ازعفت می گوید وعلاقه اش به بچه ها وانتقادات به خود وی، اما شاید باید این بارسطورسفید خاطرات را بخوانیم.دراین توصیف ها بیش ازهمه، عشق مرد به زن دیده می شود.توصیف های آیت ا... از زن زندگیش نشان ازعشقی نهان در سطرسطر آن دارد. اماحالا، شاید عفت مرعشی ته دلش خوشحال باشد.خوشحال از این که شوهرعاقبت بخیر شده است.آری، شادی پس از نیم قرن زندگی عاشقانه برای خانم که حتما آرزوی ،بزرگی برای همسرش داشته است . حتما او آرزو داشته بعد ازآن سال ها، شوهرش عاقبت بخيرشود، هاشمي خروارها ديكته نوشته دارد و ديكته نوشته اي بي غلط نيست. تنها، دیکته های نانوشته هستند که غلط ندارند،هاشمی زیاد دیکته نوشت،اما ديروز، هاشمي بود كه به عاقبت بخير شد. حالا خاطرات هاشمي امانت است دردستان عفت خانم.كاش امانت دار خوبي باشد. بعد از ٥٨ سال تلاش براي تزريق اميدواري به هاشمي، حالا شايد باید حافظ خاطراتی باشد که بیش از همه او از آن ها آگاه است. هر چند که بر سرپیکر شوهر نجوا کرد و کمی بعد بلندتر گفت که قرارشان، با هم رفتن بوده است و کمی بعد گله می کرد به همسر که او را گذاشته و رفته ولی باید با هم می رفتند. حتی همین جملاتش در وداع با همسر، نشان از قرار عاشقانه دیگر دارد. قراری که زنی چنین محکم و صبور در بزنگاه های سخت زندگی می توانست مرد را به آن وادارد، که سفر آخر را با هم بروند. حالا این زن که 58 سال از نوجوانی تا کهن سالی همیشه سرکش و جسور و عاشق بوده است باید وظیفه تاریخی خود را ادامه دهد. وي هیچ گاه زن نهانخانه و پستو نبوده است. خاطرات آیت ا... میراثی است در دستان او ، آخرین وظیفه اش شاید، تاریخی ترین وظیفه او باشد!»


روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان«وصیت‌نامه آیت‌الله هاشمی» نوشت:« هاشمی در این بخش از برنامه به وصیت‌نامه پدر اشاره کرد و گفت: «زمانی که چند سال قبل ایشان به دلیل مشکل قلبی می‌خواستند آنژیو شوند،‌ وصیت‌نامه‌ای نوشتند و آن را به من دادند. ما هنوز نتوانسته‌ایم وصیت‌نامه جدیدی از ایشان پیدا کنیم. ایشان زیر وصیت‌نامه چنین نوشته بودند که اگر از این آنژیو سالم بیرون آمدند وصیت‌نامه را کامل خواهند کرد» مهندس هاشمی با این توضیح که وصیت‌نامه دست‌خط آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی و مربوط به سال ۱۳۷۹ است، گفت: «نمی‌خواهم الان تصویر وصیت‌نامه را نشان دهم، چون ممکن است وصیت‌نامه دیگری باشد و نمی‌خواهم این تصویر به عنوان وصیت‌نامه منتشر شود.» او ادامه داد: «ایشان از یک جهت هم خیلی مظلوم واقع شد. از جهات مختلفی مظلوم واقع شدند و یکی از آن‌ها این تصوری بود که در مورد ثروت افسانه‌ای ایشان مطرح می‌شود. ایشان جمله‌ای در وصیت‌نامه نوشته‌اند به این ترتیب که اینجانب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چیزی به دارایی‌های موجود قبل از انقلابم نیفزوده‌ام. هزینه‌های زندگی را در درجه اول از عواید و فروش اموال قبل از انقلاب و در درجه دوم از حقوق و مزایای قانونی‌ام برداشته‌ام.» او با بغض و گریه گفت: «من می‌خواهم مردم بدانند که ایشان بیش از ۹۰ درصد دارایی خود را در راه انقلاب هزینه کردند و دارایی‌شان بسیار کم است.» رشیدپور با اشاره به اتاق کار آیت‌ا...هاشمی و فضای ساده آن اتاق از هاشمی پرسید آن فضا، به واقع اتاق کار آیت‌ا...بود؟ و هاشمی چنین جواب داد: «بله همان بود. ایشان در منزلی در جماران در جوار منزل امام سال‌ها زندگی می‌کردند. ماجرای آن خانه هم خیلی ساده بود. »


کاریکتور از روزنامه شرق

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

ایرباس خوب یا بد؟

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« پروازايرباس به سوي‌تهران» با اشاره به اینکه نخستين هواپيماي نو خريداري شده‌ ايران پس از ٤٠ سال، ساعت ١٤:٣٠ امروز در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند. این روزنامه در ادامه این گزارش می نویسد:« خبرگزاري رويترز انگليس اعلام كرد، شركت هواپيمايي ايرباس در ماه دسامبر ٢٠١٦ به طور رسمي قرارداد فروش ٩٨ فروند هواپيما به شركت هواپيمايي ايران‌اير را به عنوان بخشي از سفارش‌هاي جديد اين شركت در پايان سال گذشته ميلادي ثبت كرد. براساس اين گزارش شركت اروپايي ايرباس با اين قرارداد از شركت رقيب خود (بويينگ) پيشي گرفت. همچنين اين شركت هواپيماسازي روز چهارشنبه اعلام كرد، در سال ميلادي گذشته سفارش ساخت ٧٣١ هواپيما را دريافت كرده كه قرارداد ٣٢١ فروند آن تنها در ماه دسامبر گذشته منعقد شده است. در كنار قرارداد ايران، شركت ايرباس يك سفارش براي هواپيماي ٧٢ A٣٢٠neo از شركت گو اير هند (India’s Go Air) نيز گرفته است. ايرباس همچنين سفارشي براي هواپيماي خانواده ٩٠ A٣٢٠ از يك مشتري نامشخص كه انتظار مي‌رود شركت فلايناس عربستان سعودي (Saudi carrier flynas) باشد، ثبت كرده است. مديرعامل ايرباس در مراسم تحويل ايرباس به ايران‌اير اعلام كرد همكاري با ايران به‌طور رسمي آغاز شد و ابراز اميدواري كرد «با تحويل اين هواپيماها توسعه اقتصادي ايران با سرعت بيشتري دنبال شود.» به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي «فابيس برژير» گفت: طبق قراردادي كه با ايران‌اير امضا شده است، هواپيماهاي بعدي نيز به تدريج به شركت هواپيمايي ايران‌اير تحويل مي‌شود.»

بزرگان در سوگ هاشمی/ ورود ایرباس به کشور خوب یا بد؟

روزنامه جوان در گزارشی با انتقاد از ورود ایرباس ها در گزارشی با عنوان« پليس بد سود برجام را به جيب زد» نوشت:« يكي از بزرگ‌ترين قراردادهاي صنعت هواپيمايي جهان و ركوردشكني فروش پژو در شش سال اخير، دو هديه‌اي بود كه سود آن زودتر از ديگر طرف‌هاي مذاكره برجام به پليس بد مذاكرات رسيد.

به گزارش «جوان»، فرانسوي‌ها كه در به نتيجه رسيدن مذاكرات همواره سنگ‌اندازي مي‌كردند و نقش پليس بد را براي خود تعريف کرده‌ بودند، اكنون در مسابقه كسب منفعت، پيشتاز رقباي خود شده‌اند.

روز گذشته شركت پژو فرانسه از ركوردشكني اين شركت در فروش محصولاتش پس از توافق هسته‌اي با ايران خبر داد. شركت پژو سيتروئن اعلام كرد با لغو تحريم‌هاي ايران در سال 2016 بهترين عملكرد را از سال 2010 داشته و با رشد 8/5 درصدي در اين سال مواجه شده و براي نخستين بار از سال 2011، از مرز فروش 3 ميليون دستگاه گذشته است. اين در حالي است كه فروش خودروهاي پژو در اروپا 56/3 درصد نسبت به سال گذشته كمترشده و آمار ميزان فروشش در چين و جنوب شرق آسيا 16 درصد كاهش را نشان مي‌دهد. با اين حال در غرب آسيا و شمال آفريقا 112.8 درصد رشد داشته است. رشد در اين منطقه ناشي از لغو تحريم‌هاي ايران و افزايش فروش در اين كشور بوده است.

اما اين تنها دستاورد فرانسه در پسا برجام نبود، زيرا روز گذشته شهرتولوز فرانسه (محل دفترمركزي ايرباس) ميزبان مدير عامل شركت ايران اير بود تا يك فروند هواپيما از قرارداد فروش 100 هواپيماي ايرباس را تحويل بگيرد. قرار است امروز اين هواپيماي 90 نفره، فرودگاه تولوز فرانسه را به مقصد مهرآباد تهران ترك كند.

اين هواپيما نخستين فروند از هواپيماهاي ايرباس است كه پيش قرارداد آن در اواخر سال گذشته با سفر رئيس‌جمهوري اسلامي ايران به پاريس بين ايران اير و ايرباس امضا شد. در مجموع شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با ايرباس براي خريد 100 فروند هواپيما و با شركت بوئينگ براي خريد 80 فروند هواپيما قرارداد امضا كرده است و قرار است به‌زودي قرارداد خريد 20 فروند هواپيماي 70 نفره را با شركت ATR يكي از شركت‌هاي زير مجموعه ايرباس امضا كند.

اين هواپيما پس از برگزاري يك مراسم توسط شركت ايرباس رسماً به شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تحويل داده شد و مديرعامل ايرباس در اين مراسم اعلام كرده است كه با تحويل اين هواپيما، همكاري‌هاي ايران اير و ايرباس رسماً آغاز شد و اميدواريم با تحويل اين هواپيماها توسعه اقتصادي ايران با سرعت بيشتري دنبال شود.

«فابيس برژير» با اشاره به اينكه قرار داد مذكور يكي از بزرگ‌ترين قراردادهاي صنعت هواپيمايي در جهان است، اظهار داشت: طبق قراردادي كه با ايران اير منعقد شده هواپيماهاي بعدي نيز به تدريج به شركت هواپيمايي ايران اير تحويل خواهد شد.

وي افزود: قرارداد ايران اير با ايرباس براي خريد اين هواپيماها با مجوز خزانه‌داري امريكا و قوانين بين‌المللي منعقد شده و ما درصدد هستيم طبق اين قرارداد، هواپيماهاي خريداري شده را به ايران اير تحويل دهيم و امسال نيز تعدادي از اين هواپيماها به اين شركت تحويل خواهد شد. ظاهراً قرار است از اين هواپيما براي مسيرهاي داخلي استفاده شود و در پرواز آن براي فعاليت‌هاي بين‌المللي محدودهايي قايل شده‌اند. »

برجام

علی خرم در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« پیام جدی برجامی اروپا به امریکا» نوشت:« قدام امریکا به تمدید قانون تحریم‌های آیسا بهسلسله اختلافاتی میان تهران و واشنگتن درباره اجرای برجام انجامیده است که موضوع بحث و گفت‌وگوی نشست اعضای کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین بود.

قانون تحریم‌های ایران که قرار بود تاریخ آن تاپایان سال جاری میلادی به پایان برسد، با تلاش مخالفان تندروی کنگره امریکا تمدید شد آن هم در شرایطی که رأی اکثریت موافقان این طرح به بی اثر شدن وتوی رئیس جمهوری امریکا می‌انجامید و باراک اوباما تنها برای نشان دادن نظر مخالف خود با تمدید این مصوبه مجلس امریکا از امضای آن خودداری کرد.

با وجود این ایران این اقدام را به معنای نقض سیاسی و محتوایی برجام تعبیر کرد و با توجه به ساز و کارهای تعبیه شده در برجام برای بررسی نقض تعهدات هر یک از کشورهای عضو توافق از کمیسیون مشترک 1+5 خواست تا این اقدام امریکا را مورد توجه و رسیدگی قرار دهد. این در حالی است که دولت اوباما پیش از این طی ۶ بند در برجام متعهد شده بود که بندهای تحریمی این قانون را که در تضاد با برجام بود به حالت تعلیق درآورد. عمده‌ترین تحریم‌های در نظر گرفته شده در این قانون که طبق برجام به حالت تعلیق در آمده بود به سرمایه‌گذاری در بخش صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فروش بنزین و خدمات مربوط به صنعت نفت از جمله حمل نفت خام ایران باز می‌گشت.

با این حال تمدید این قانون در شرایطی که مخالفان برجام در کنگره و دولت امریکا روی کار آمده‌اند باعث قوت گرفتن این فرض شده است که آیسا به طور کامل در معرض اجرایی شدن قرار گیرد. چه آنکه اگر این اتفاق بیفتد و دونالد ترامپ از اجرای دستورالعمل اجرایی اوباما درخصوص مستثنی کردن بندهای مربوط به تحریم‌های هسته‌ای قانون آیسا خودداری کند، آن وقت برجام عملاً از سوی امریکا نقض خواهد شد.

از این منظر اعضای اروپایی 1+5 که پیش از این و همزمان با انتخاب ترامپ بارها به او هشدار داده بودند که نباید به بازنگری در برجام فکر کند حالا که با شکایت مستقیم ایران از امریکا به دلیل نقض یکی از بندهای برجام روبه‌رو شده‌اند، به همراهی بیشتری با آن برخاسته‌اند. اروپایی‌ها که درخصوص حفظ حیات برجام متفق‌القول هستند، در بیانیه‌ای که منتشر کرده‌اند به دولت جدید امریکا هشدار داده‌اند که به دستورالعمل اجرایی اوباما مبنی بر مستثنی کردن تحریم‌های آیسا پایبند بماند که در غیر این صورت علاوه بر ایران سایر اعضای 1+5 هم این اقدام امریکا را نقض برجام تفسیر کرده و پیامد آن را متوجه واشنگتن خواهند نمود.

به این ترتیب اروپایی‌ها در شرایطی که موضعگیری‌های نخستین ترامپ مبنی بر در پیش گرفتن یک سیاست مستقل در عرصه بین‌المللی از سوی امریکا اسباب ناخشنودی آنها را فراهم کرده است، پیش از آغاز به کار دولت جدید واشنگتن این پیام جدی را به سوی او فرستاده‌اند که ذیل گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی تمام قد ایران به تعهداتش در چارچوب، این امریکاست که به عضو خاطی طرف توافق بدل شده است.

در واقع اروپایی‌ها بر اساس منافعی که از رهاورد توافق با ایران برای خود در نظر گرفته‌اند، خواهان محافظت از آن در برابر کارشکنی‌های احتمالی امریکایی‌ها هستند و حالا بخوبی از فرصت اعتراض ایران به تمدید قانون آیسا بهره برده و در موضعی هماهنگ بر عهدشکنی احتمالی امریکایی‌ها در دوره رئیس جمهوری جدید این کشور هشدار داده‌اند.

»


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر