بازدید 18515

تحریم ها هم رفت، اما خودرو ساز ها چیزی را تغییر ندادند

تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بهانۀ خودرو سازان داخلی برای بی کیفیت بودن محصولات، تحریم صنعت خودرو و در پی آن عدم دسترسی به برخی از قطعات و مشکلات نقل و انتقالات مالی بود. حال، حدود یک سال از برداشته شدن تحریم صنعت خودرو می گذارد، اما گویی با برداشته شدن تحریم ها هیچ تغییری در کیفیت خودرو های ساخت دو خودروسازِ بزرگ ایران ایجاد نشده. اکنون پرسش این جاست که آیا واقعا مشکل ما تحریم ها بوده است؟
کد خبر: ۶۵۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶ 12 January 2017

تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، بهانۀ خودرو سازان داخلی برای بی کیفیت بودن محصولات، تحریم صنعت خودرو و در پی آن عدم دسترسی به برخی از قطعات و مشکلات نقل و انتقالات مالی بود. حال، حدود یک سال از برداشته شدن تحریم صنعت خودرو می گذارد، اما همچنان شاهد بی کیفیتی خودرو های ساخت داخل هستیم و گویی با برداشته شدن تحریم ها هیچ تغییری در کیفیت خودرو های ساخت دو خودروسازِ بزرگ ایران ایجاد نشده. اکنون پرسش این جاست که آیا واقعا مشکل ما تحریم ها بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، 27 دی ماه تحریم ها علیه ایران برداشته شد و اکنون حدود یکسال از آن می گذرد. با این وجود، روز به روز شاهد مشکلات بیشتری در عرصۀ خودرو سازی هستیم و خودرو های ساخت ایران خودرو و سایپا هنوز نتوانسته اند به آن کیفیتی دست یابند که ایرانیان از آن ها انتظار دارند و همچنین نشانه هایی از توانایی آن ها برای رقابت با محصولات خارجی دیده نشده. این در حالی ست که مسئولان خودرو سازی ایران وعده داده بودند که با برداشته شدن تحریم ها، کیفیت خودرو ها ارتقا خواهد یافت و بسیاری از مشکلاتی که شاهد آن بودیم، بر طرف خواهد شد.

در زمان تحریم ها، وابستگي بخشي از قطعه‌سازان به قطعات وارداتي مرتفع نشد و ما هنوز برای تدمین برخی از قطعات نیاز به واردات آن ها از سایر کشور ها داریم. در بررسی‌های تخصصی صورت گرفته از سوی انجمن قطعه‌سازان 60 درصد قطعات یدکی موجود در بازار بی‌کیفیت و اغلب چینی هستند. این در صورتی ست که هر روز از مذاکرات جدید خودراسازان با شرکت های خارجی نظیر پژو، رنو و حتی بنز خبر جدیدی می شنویم. با برداشته شدن تحریم ها، یکه زارع گفته بود که "شرکت بنز به دلیل تحریم های بین المللی ایران را ترک کرد اما اخیراً در حال مذاکراتی برای گسترش همکاری های خود با خودروسازان ایرانی تمام قد حاضر شده است."

این ها در حالی ست که یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، وجود تحریم ها و مشکلات برآمده از آن بود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سال 92 در بخشی از جوابیه خود به این پرسش که چرا با افزایش قیمت خودرو موافقت شده، گفته بود: "مشكل شدن فرآيندهاي اعتبارات اسنادي و مشكل گشايش اعتبار براي خريدهاي خارجي به‌خصوص در رابطه با قطعه‌سازان بخش خصوصي و به تبع آن افزايش ميزان سرمايه در گردش مورد نياز آنها جهت تداوم توليد گذشته (سپرده‌گذاري 130 درصدي جهت گشايش اعتبار) - وجود موانع بين‌المللي در انتقال وجه قطعات مورد نياز در توليد خودرو از ديگر عواملي است كه موجب گرديده است حتي شركت‌هايي كه تمايل به ادامه همكاري با خودروسازان و قطعه‌سازان داخلي دارند به دليل افزايش ريسك مبادلات ناشي از عدم امكان انتقال وجه و مشكلات موجود، از حجم مبادلات کاسته و نسبت به افزایش قیمت اقدام نمایند، که این موضوع علاوه بر این که موجب کاهش تولید و عرضه می‌گردد موجب افزایش قیمت تمام شده و نرخ فروش خودروی تولیدی نیز می‌گردد."

اما پس از برداشته شدن تحریم ها "هاشم یکه زارع"، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: "در شرایط تحریم عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما با رفع تحریم‌های بین المللی درصدهای دیگری به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده که این موضوع در نهایت به ارزانی قیمت‌ها منتهی نخواهد شد."

انتظار می رود با برداشته شدن تحریم ها و گسترش همکاری ها بین ایران و سایر کشور ها، و همچنین مذاکرات بسیار خودروسازان داخلی با تولیدکنندگان خارجی، شاهد بهبود کیفیت خودرو های داخلی باشیم . همچنین انتظار می رود تنوع خودرو های موجود افزایش یابد تا با این هزینۀ بسیاری که ایرانی ها صرف خرید خودرو می کنند، دستشان کمی در انتخاب باز باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۹۴
مافیای قدرت با نفوذ در صنعت خودرو بزرگترین ضزبه را به صنایع خودروسازی زد
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
همین خودرو سازها دارن بزرگترین خیانت رو ب مردم ایران میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
خودروی 70 میلیون تومنی داره 145 میلیون فروخته میشه . مطمئنا 75 میلیون اضافه جیب خودروساز نمیره . تا شفاف معلوم نشه این پول کجا رفته هیچی درست نمیشه .
اینا 4 چرخ سازهای یکم مدرن هستند.خیانتی که بابت تحویل این اشغال ها به مردم و سلامتی شون میشه معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت.تو ایران خود تحریمی بیشتر از تحریم های خارجی بوده و هست.
کی گفته تحریم های خودروسازی رفته؟
چون ال نود تولید می شه یا واردات ماشین های گرانقیمت؟
یا مذاکرات هیئت نمایندگی شرکت های رنو و... در تهران؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Brazil |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
نگران نباش این خبر نمیتونه گره ای از درد مردم بازه کنه ، فقط یه درد دل بود و بس شما نگران نباش جناب خودروساز
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
شما جناب خود رو ساز ول کن اینجا رو. برو به مکیدن خون مردم ادامه بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
ناراحت نباش شما همون لگن ها رو تولید کن بنداز به مردم
خودروسازهااكرجنس چيني واردنكنن خودروهادرست نميشه ديگه سمندكه خودروملي هست ببينيد٨٠درصدش مال چينه اينهاقراردادهاي ٢٠ساله بستن
اگر هواپیماساز هم می شدیم و انحصار خودرو دست هماپیماسازها هم میافتاد هیچ وقت سوار هواپیمای خوب نمی شدیم. مجلسی ها به جای استیضاح وزیر راه که از بهترین وزرای دولت است باید وزیر صنعت رو استیضاح می کردند که نه تنها انحصار روکم نکرد بلکه با اجرایی شدن برجام جلوی ورود آزاد بقیه خودروسازهای مطرح جهان رو گرفت تا انحصار خودرو تغییر نکنه
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
کاملا موافقم ،
دریغ و درد که مجلسی ها سیاسی فکر میکنند نه حقوق مصرف کننده را .
عزیز برادر تحریم چیه مدیران در این جامعه لیاقت مدیریت ندارن وگرنه تحریم در مقابل اراده یک ملت چیزی نیست.چطور با اراده یک ملت شاه فرار کرد حالا از پس تولید بر نمیایم. چطور تحریم ما و کمک به عراق نتونست ما رو از پا دربیاره ولی صنعت خودرو را توانست از پا دربیاره آقا جان فقط مدیریت غلط بیچاره کرده ما را
پنه په؟ هنوز مدیریت ایرانی اسلامی را نفهمیده ی
من ازتبریز این پیام رونوشتم - بخاطرامکان حضور خودروهای منطقه آزادارس توسطح شهرآدم وقتی انواع ماشینهای روز روباقیمتهای باورنکردنی بسیارپایین میبینه ازیک طرف واسه خودش ومردم کشورمون افسوس میخوره ازیک طرف به دزد سرگردنه بودن خودروسازان داخلی ایمان میاره - شماهم مرد باشید وپیامو درج کنین حتی شده باسانسور
پاسخ ها
kia
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
یاشاسین
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
سعید عزیز از تبریز واقعا زیبا گفتی
وزیری که خودش سهامدار فرغون سازی است معلومه با هرار بهانه جلو ورود خوردو به کشور را می گیرد تا بتواند فرغون بفروشد
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مورد داشتیم دوتا فرغون دعواشون شده بود ، به هم میگفتن خیلی پرایدی!
برای چی باید کیفیت بهتر بشه؟ مگه کسی گیر داده یا جریمه کرده؟
نعمت زاده از ضعیفترین وزرا است
پاسخ ها
kia
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
هیچ هم ضعیف نیست چرا باشه وقتی سودش و جیبش با این آقایان لینک خورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
و پر حاشیه ترین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
ولی پول به جیب زن ترین
خودروسازها خود را یکه تاز می بینند برای همین هم به این قضایا اهمیتی نمی دهند.
به والله قسم تا زمانی که سودی که از این مردم بی نوا میگیرن رو بین خودشون تقسیم می کنن هست، اینها وضعشون رو تغییر نمیدن،
ای کاش یکبار مرد مردونه، پای تحریم خودروخریدن وایسیم


تابناک چرا سانسور میکنی؟؟؟؟؟؟؟
بابا مردم همه می فهمن اینارو، نیازی به سانسور نیست
معلومه که مشکل ما فقط تحریمها نیست.مگه شما باور به عدالت خدا ندارین؟اگه باور دارین باید قبول کرد که اینکه ما جهان سومی هستیم الله بختکی نیست.فقط عم خودورو سازیمون نیست.شهرسازیمون رو ببینید.صنایع مون.وبقیه بگید ما در چه چیزی در دنیا حرف برای گفتن داریم
این دزدخانه ها باید تعطیل شوند
کمپینگ را باید دوباره راه بندازید
من موندم مگه پول این مردم بیچاره مشکل داره که باید ماشین غراضه تحویلشون بدهند.
پاسخ ها
kia
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
چول مردم مشکل نداره مخ مردم مشکل داره عزیزم.
فرهنگی
| Germany |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
دوست من پول مردم مشکل نداره .مردم صاحب نداره!
تا وقتی دولت حمایت تام میکنه اش همین اشه و کاسه همین کاسه
مگه موضوع تحریم خودرو صفر یادتون رفته؟
به نظر من با این سیاست دولت هیچ وقت وضعیت خودروسازی درست نمیشه. بایستی رقابت سالم و متناسب داشته باشیم. این درست که خودروسازی اشتغال زایی دارد ولی نمیشه به این بهانه سرمردم رو کلاه گذاشت. بایستی طی یک برنانه چند ساله متناسب میزان تعرفه ورود ماشین را کم کرد تا خودروسازها بفهمند اگه تا چند سال دیگه فکری بحال خودشون و محصولات بیکیفیتشون نکنند باید جمع کنند بروند. دولت ها هم عوض بشوند چون اینها همه پولش به جیب دولت میرود فرقی نمیکنه. حالا میخواهید نعمت زاده را استیضاح کنید و یا وزیر بعدی رو. یه نگاه به خورووسازی کره بکنند میتوانند از تجربه اونها استفاده کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
نظر تو مهم نیست.
فقط با نخریدن خودروی صفر درست میشه...پارسال داشت درست میشد که با اون وام مسخره مردم را تحریک کردند و به هدفشون رسیدن...پس در نهایت دست خود مردمه
تا زمانی که مردم ما این آشغالای چینی و وطنی رو میخرن اوضاع همینه لیاقت ما ایرانیا همین ماشیناس ماشین و 3 برابر قیمت بهمون میندازن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
دقیقا
اقتصاد دولتی و رانتی نتیجه ای جز این نداره. خودروسازهای داخلی دلیلی نداره تغییر رویه بدهند وقتی نه درکارخونه هاشونو میبندند نه جریمه درست حسابی میشن نه رقیب دارن. مردم هم انتخابی تو بازه های قیمتی تولیدات اونا ندارند و مجبورند اونارو بخرند.
تا پرایدخر برا خرید پراید پیش پیش پول میده پرایدساز هم با تمام توان میتازونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
خوب چه کنیم یا باید پیاده بمانیم یا پراید بخریم دیگه. گزینه سوم خرید خودرو خارجی است که بالای 60 میلیون در میاد.
تمام این بازی ها برای آن بود که تحریمها برداشته شوند و عده ای با بستن قراردادهای کلان ووارد کردن اتومبیلهای کامل اعم از سواری و اتوبوس و وواگن و کامیون و هواپیما . هم کار و تولید در این مملکت را به نابودی بکشانند و هم توشه ای از این قراردادها شاید برای خود دست و پا کنند و تا این مملکت دچار بحران و نابودی شد جیم و الفرار !!! ایا شخص مسلمان معتقد مردم دوست مملکت دوست و پیرو قران و عترت اهل بیت میاید فوری و انی برای این مملکت شتابانه اینهمه قراردادهای سنگین واردات ببندد ؟؟؟!1 این خرد است و عقل سلیم ؟؟؟؟
هر وقت خودروسازها توستن خودرویی بسازن که برف پاک کنش صدا نده اونوقت اسم خودشونو بذارن خودروساز
خودروساز اسیر رانت است نه تحریم
همه ماشینای بی کیفیتشونو باید نقد بدی بعد 4 ماه تحویل بگیری از ماست که برماست تا دو روز شرایطی میزارن همه حمله میکنن
بزرگترین آفت صنایع خودرو سازی ما نداشتن واحد پژوهش و توسعه واقعی است . نخستین وظیفه این واحد باید انجام آزمون های مختلف خودرو در شایط آب وهوایی و جاده ای کشور و مطابقت دادن نتایج با استاندارد های روز این صنعت قبل از معرفی محصول جدید به بازار باشد و در مرحله بعد دریافت بازخور از مشتریان و بررسی آنها برای افزایش کیفیت و بروز نگاهداشتن استاندارد ها. این ها بدیهی ترین اقدامات است که متاسفانه هرگز بدرستی مورد توجه نبوده .
ایجاد و احد طراحی قوای محرکه و بدنه بخش تکمیلی کار است که اینهم در مراحل اولیه نمایشی متوقف مانده است.
برای امور فوق اگر بودجه ای حدود ۲ تا ۵ در صد فروش شر کتهای خودرو سازی در نظر گرفته می شد و بدرستی وتحت نظر افراد متخصص هزینه می گردید و حداقل سالی دو بار حسابرسی می شد ما هم در سطح کره جنوبی اگر نه بالا تر قرار داشتیم . همانطور که در صنایع نظامی و هسته ای موفق بوده ایم آن هم با وجود همه تحریم ها .
دقت دقت کردی خودرو سازها فقط ادای تولید رو در میارن تا زیر سایه اون کار پر سود تر که همون مونتاژ ماشین های چینی هست انجام بدن
در کجا تحولی صورت گرفته که باید در خودروسازی صورت بگیره ؟ بخش خصوصی فعال نداریم و مدیریت منابع کشور اکثرا در انحصار یک عده است که باز اکثرا با استفاده از رانت و زدوبند و خوشخدمتی به بالاییها به مدیریت رسیده اند
سالهاست این خودروسازان دارن جولان میدن اونم با حمایت دولت
امان از ذره ای تفکر در مورد چیزایی که تولید میکنن
تا مرزها باز نشن و خودروهایی خارجی با تعرفه گمرکی کم وارد نشن و رقابت واقعی ایجاد نشود نه مثل رقابتی که الان ایران گاری و سرپا با هم دارند و باهم تبانی دارند هیچ تغییری در صنعت خودرو سازی نخواهیم دید .ما میتوانیم بیشتر بازار خودروی خاورمیانه و شمال آفریقا را داشته باشیم فقط در صورتیکه بازار آزاد و رقابت واقعی باشد. و در آن صورت صنعت خودرو سازی ما چندین برابر الان اشتغال زایی و ارز آوری خواهد داشت.اقتصاد مقاومتی درست و چند محصولی یعنی این.
تحریمها رفته اما مدیران نالایق که عمدتا با پارتی بازی و رانت اومدن، سفت به میزهاشون چسبیدن و سر جاشون موندن
خوب کی از سود بیشتر بدش میاد. تجریم ها حذف شده و امکان افزایش کیفیت و امکان کاهش قیمت فراهم شده (دقت کنید امکانش فراهم شده). ولی وقتی شما بازار انحصاری داری و مردم مجبورن بخرن و الانم به این قیمتها و کیفیت ها عادت کردند چه کاریه اخه حاشیه سود را کم کنی؟! شما خودت بودی کم می کردی؟!
مشکل از عدم نظارت و عدم رقابت و .... است.
باید نشست و تماشا کرد !! ما چکاره ایم ؟؟؟
تازمانیکه صنعت درکشورانحصاریست کشوربوی پیشرفت واستقلال نخاهددید
هزاران نفرتاکنون درداخل پژوهای 405 سوخت مسئولین مردمی تاکنون ککشون نگزیدونخاهدگزید
نخرین سزای کم فروش نخریدن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
و این دفعه باید جدی تر از قبل خودروهای بی کیفیت داخلی را نخرید
صنعت گاری چهارچرخ ایران بهترین در نوع خودش هست .
نونی که خودروسازان میخورند حلال نیست..........
80میلیون ایرانی فدای یک عده و خانوادهاشون شدیم
چرا باید از خودرو ساز توقع بی جا داشته باشید؟
مرگ بر مافیای خودرو مرگ بر مافیای خودرو که خون مردم را در شیشه کرده است.
ظلمی که این خودروسازان در حق مردم ایران کردند در تاریخ ثبت خواهد شد.
سلام وقتی اتاق خودرو تو یه شهرستان سرهمبندی میشه بعد همون اتاق کامل با صرف هزینه و وقت به یه شهر دیگه فرستاده میشه تا مونتاژش کامل بشه تو چنین وضعی کدوم انسان عاقلی دم از کاهش قیمت خودرو میزنه! این فقط یه نمونه است که روزانه تو راههای بین شهری قطعا می بینیم.
یعنی حاشیه سود اونقدر زیاده که با این همه گندکاری و بریزوبپاش باز تولیدش سود داره!
دوستان عزیز هرچه میخواهید انتقاد کنید . فریاد شما در این وادی مانند بوم رنگ به خود شما بازمیگردد. از قدیم گفته اند نرود میخ آهنین در سنگ .
تحریمی از خودروساز ورنداشتن .خودتونو گول نزنین
ما از هم قدیم باید خر سوار باشیم چون ما ایرانیا حیف اسب سوار بشیم
تا زمانیکه رقابت وجود نداشته باشد اطمینان داشته باشیم وضعیت خودرو درکشوراصلاح نخواهد شد و این یک راه حل نسبتا ساده دارد و اینکه هر سال تعرفه واردات را کاهش دهیم تا سطح معقول و رقابتی
اونموقت تحریم بود قیمت ماشین رو 8برابر کردن و فروختن به ملت. حالا که تحریم نیست باید همه قیمت ها حداقل هشت برابر کمتر شه یعنی یک هشتم بشه. اون پراید که همون Ford هست توی سایت ویکیپدیا زده ماشین فورد رو که یه مدل اش که همون پراید هاچ بک خودمه ماله دهه 70 میلادی هست، واقعا مایه ننگ صنعت کشوریه که ادعا علم و دانش داره. اما ماشین هاش ماله 50-60 سال پیشه..
در خودروسازیها که با مدیریت باند ی و مافیا پیش میرود چپاول عظیمی در دست اقدام هست ایشالا زودتر جلوگیری بشود البته ایرانخودرو واقعا مشغول کار و تلاش هست
قدمت صنایع خودرو سازی ایران در آسیا بعد از ژاپن دوم است. اما ما هنوز خودرو ساز نشده ایم. این نشان می دهد اراده ای بین المللی با همیاری عوامل داخلی پشت این عدم موفقیت وجود دارد. خودمان را بیش از این به دردسر نباندازیم. الان عربستان رشد اقتصادی بالاتری از ما دارد و خودرو ساز هم نبست. همینطور اردت ومراکش و الجزایر. بهتر است ماهم مشکلات اشتغال و توسعه اقتصادی خودرا از طریق صنایع دیگر حل کنیم.
بحث فساد و خودرو و تورم و بانکداری ربا مالیات اعتیاد تحصیلات به درد نخور و زیر فشار قرار دادن ملت و همه اونای که خواب هم بودن فهمیدن و اینا بر کسی پوشیده نیست کاملا علنيه و با زور به ملت تحمیل شده فقط مردم نا ندارن اعتراض کنن آفرین به دکتراسيون خوب دارید ميتازيد نوبت شما هم میرسد هیچ ظلمی زمین نخواهد ماند
بسمه تعالی
چین به جای رسیده که برندهای مهم دنیا رو داره در کشورش تولید میکنه و همچنین خودروهای،برند درجه سه خودش رو به مراتب با کیفیت و تکنولوژی برترش با یک سوم قیمت
جنایتی که این خودرو سازها در حق مردم ایران کرده اند صدام لعنتی نکرده است. جمعیت سالانه کسانی را که به دلیل استاندارد نبودن این خودروها جان خود را از دست داده اند جمع بزنید می بینید که تعداد از شهدای جنگ تحمیلی بیشتر است.
من در چین ساکن هستم. اینچا با وجود تنوع و قیمت بسیار مناسب خودروهای ساخت خودشون مردم ترجیح میدن تا از خودروهای اروپایی و یا ژاپنی و کره ای استفاده کنن. باورکنید تنوع در خودروهای خودشون اینقدر بالاست که به راحتی میتونید خودرو مورد نظرتون رو با آپشنهای دلخواه خریداری کنید. بسیاری از خودروهای چینی که همین الان در ایران مونتاژ میشه اصلا اینجا تولید نمیشه و با مدلهای به روزتر و تکنولوژی به روزتر داره تولید و در اختیار مردم قرار میگیره که البته همانطور که گفتم با اقبال مردن مواجه نمیشه. بهترین خودروهای روز دنیا رو هم میشه با قیمتی بین 50 تا 60 میلیون تومان خریداری کرد. مثلا قیمت تویوتا کرولا اینجا حدود 50 میلیون تومان هست. در این حال با قیمت حدود 20 میلیون تومان هم میشه خودرو BYD که ساخت چین هست با موتور دیزلی کم مصرف و سایر امکاناتی در پژو 207 هست خرید.
با این وضع آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران و این کیفیت و ایمنی پایین خودروهای ایرانی یاد حرفی میافتم که چند سال پیش یه کارشناس توی تلوزیون زد و می گفت: "خودرو سازان داخلی نانشون رو در خودن مردم میزنن و میخورن"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
گل گفتی
اصلا شما فکر می کنید در ایران باید چیزی تغییرکند!!!!!!!!!!! خدا باعثان ان را نفرین کند زیرا خانه بی خودی گران شد به بهانه تحریم خودرو گران شد به بهانه تحریم نان گران شد به بهانه تحریم .وووووووووو...اینها مردم را ......حساب کردند
تا وقتی بازار انحصاری و تعرفه بالای خودروی وارداتی برقرار باشه همین آش و است و همین کاسه.
چی رو باید تغییر بدهند؟؟
خودرو سازی یکی از هزاران معضل جامعه است که بدلیل رانت مسولین دولت درست نشده نمی شود و نخواهد شد حرص نخورید فقط دوغ بخورید و پراید سوار شویر و شلوار و پیژامه چینی بپوشید چون سود در این است
همه گفته ها گفته شده، دیگه چی میشه گفت جز اینکه وای بر مردم ستمدیده ی کشورم
مشکل این دو شرکت تحریم ها نیست
تحریم ها بهانه ای بود برای مدیریت ها ضعیف و برخی سوءاستفاده های مالی. یادمه در زمانی که پژو 405 تازه وارد خط مونتاژ ایران خودرو شده بود علیرغم اینکه تحریم ها نبودند و اکثر قطعات هم از فرانسه ( نه چین ) وارد می شدند بازهم ایرادات اساسی در کیفیت خودرو وجود داشت مثل ریختن رنگ سپرها، پریدن شیشه عقب در هنگام حرکت و .....
به مردم ظلمی وارد نمیشه مگر خودشون بخوان،ما هم خر و هم خرما و هم خدا رو میخوایم،بی کیفیت میخریم و غر میزنیم.چرا نسازن،چرا نندازن،منم مدیری بودم که خیالم از مردم راحت بود که همه مشترین بازم میساختم و مینداختم.
آقا به خدا این مشکل حل شدنيه
بیاین همه با هم این خودروهای داخلی رو نخريم. من از خرید کالای داخلی حمایت می کنم ولی خودروسازهاي ما ديگه واقعا شورشو درآوردن. درسته که ی بار کمپین تشکیل شد و یکجوری سرو تشو جمع کردن، ولی باید ادامه بدیم،
بیاین همه با هم خودروی داخلی نخريم
بخدا ما ديگه خسته شديم از اين خودروساز ها
چرا كسي به حرف مردم گوش نميكنه؟
ما نميخوايم اين خودرو هارو
باید سالی 5 درصد گمرکی ماشین رو بردارند تا خودروساز مجبور بشه کیفیت خودرو رو بالا ببره
به نظرم یکی از سوالاتی که مردم باید از رییس جمهور اینده بپرسند وضع خودرو سازان و چگونگی پایین اوردن تعرفه جهت ایجاد رقابت است.عمرا که با این دیوار بزرگ تعرفه ای خودروسازان ما تکانی بخورند.مردم به نمایندگانی و رییس جمهوری که از این وضعیت حمایت می کند رای ندهند خواهش می کنم جهت حفظ سرمایه اندک خود و جان خودتان.این زالو صفتان را سرجایشان بنشانید .ما که ادعا می کنیم داریم میریم کره ماه و مریخ چرا قادر به ساخت یه ماشین در خور شان ملت نیستیم.مدیرانی که با رانت و لابیگری سر کار امده اند بایستی بر کنار شوند و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
اون موشکی که هوا رفت دقت کردی آلمان نداره که خودش 70 سال پش اختراعش کرده . ما اگه یه پول به روسیه بدیم تو دهاتمون میاد برامون موشک هوا میکنه دیگه دوره قیافه گرفتن و این حرفها گذشته بگین دستاورد این موشک هوا کردن چی بوده.
فراموش نکنیم چقدر کاگر تو همین خودروسازی مشغول بکارند.ما بدون اینکه دستمونو جلوی بقیه دراز کنیم و التماس شرکتای خارجی رو بکنیم خودمون داریم برای خودمون خودرو تولید و صادر میکنیم.ما جزو معدود کشورهایی هستیم که توان خودروسازی دارند.و انشاللاه روز بروز تکنولوژی و کیفیت خودروهای ایرانی بهتر میشه.این منطقی نیست چون بهترین و تولید نمیکنیم پس تولید نکنیم بلکه باید روز بروز بریم جلو و حامی تولید داخل و اقتصاد مقاومتی باشیم
با آغاز تحريمهاي بين المللي به بهانه اين تحريمها قيمت خودرو سه برابر شد. چرا كه بخش كوچكي از قطعات مي بايست از واسطه ها تامين مي شد.و از سوي ديگر هم قطعات با كيفيت و البته گران قيمت اصلي فرانسوي با يك سوم تا يك پنجم قيمت با قطعات چيني جايگزين شد.و اين يعني سود 5 تا 8 برابري خودرو سازها و كاسبان تحريم.
با بهانه تحریم، قطعات از چین و هند خیلی ارزان تهیه شد و قیمت خودرو نیز کلی صعود پیدا کرد!!! و مشخص هست که خودروساز هیچوقت حاضر نیست این ارزانی را از دست بدهد وقتیکه انحصار تولید دارد پس کیفیت ملاک نخواهد بود.
اگه یه نفر واقعا دلسوز تو این مملکت وجود داشت فقط یه نگاه کوچولو به این پیاما مینداخت میدید که بیشترین نظرات همیشه در مورد همین گاری ها هستش که هر روز هم دارن گرونترش میکنن!!متاسفانه کو گوش شنوا!!خدای خودرو سازها پوله نه چیز دیگه
بیچاره تر از مردمی که از سایپا و ایران خودرو ۴چرخ میخرن اشخاصی هستند که پول به لگن چینی میدن فکر میکنن سوار ماشین خارجی شدن!!!!!
خودرو ساز :اگه تحریمها هم برداشته شود ما خودمان خودمان را تحیریم میکنیم تا مشت محکمی به دهان امریکا بزنیم . تاثابت کنیم ما همجنان ایرانی هستیم . واینجا ایران است . والبته سود ناچیزی هم به جیب می زنیم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر