بازدید 101259
بسته خبری «تابناک»؛

روایتی حزن انگیز از قول هاشمی به همسرش/ پاسخ علی عسکری نسبت به انتقادها از صداوسیما/ آخرین آرزوی آیت‌الله هاشمی/ واکنش ایران به دعوت عربستان برای حج امسال/ چرا کی روش به کریس رونالدو رأی نداد؟

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «تاثیر رحلت آیت الله رفسنجانی بر اینترنت و فضای مجازی»، «چرا سیدحسن خمینی در مراسم اقامه نماز حضور نداشت؟»، «نتانیاهو ممنوع‌الخروج شده است»... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۵۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵ 10 January 2017

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

فقدان هاشمی نباید به نهادینه شدن تفکرهای افراطی بیانجامد

غلامرضا ظریفیان در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی اظهار داشت: با درگذشت هاشمی ممکن است اتفاق خوبی بیافتند و همه به نقش اعتدالی او پی ببرند اما ممکن است اتفاق بدی هم بیافتد و آن اینکه جریان تندرو به سمت نهادینه کردن اندیشه شان بروند. ایلنا این خبر را منتشر کرد.


آرزوی آیت‌الله هاشمی در ساعات پایانی عمر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای خدمت به مردم، هیچ تفاوتی بین روز آغاز و پایانی عمرشان وجود نداشت. دکتر سید حسن هاشمي ضمن عرض تسلیت مجدد گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای مردم عزیز و شریف ایران، چهره شناخته شده‌ای بودند؛ شاید دلیلش این باشد که تمام زندگی ایشان، صرف خدمت به مردم، مبارزه و تلاش برای احیای ارزش‌های اسلامی و اخلاقی، آزادی‌های فردی و اجتماعی، ارتقای معیشت مردم و استقلال کشور شد.وی که در آخرین روز حیات آیت الله هاشمی همراه وی بود، گفت: چند ساعت قبل از فوت آیت الله با ایشان جلسه داشتم. در آن جلسه گفتند، آرزوی‌شان ساختن کشور، آرامش مردم، پیشگیری از دو قطبی شدن و تنازعاتی است که همیشه برای استقلال و پیشرفت یک کشور چون سمی مهلک عمل می‌کند. اینها سخنان فردی بود که در دشمن شناسی نمره فوق‌العاده‌ای داشت و از همان منظر، نگران بود که خناسان و دشمنان، دستاوردهای انقلاب را که هزینه‌های بسیار زیادی برای آن پرداخت شده، از بین ببرند. بنابراین بهترین راه را حفظ وحدت، توکل به خدا و تبعیت از مقام معظم رهبری می‌دانستند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


جام جهانی فوتبال 48 تیمی شد

در حالی که مخالفتهای زیادی از سوی فوتبال دوستان و بزرگان فوتبال با برگزاری جام جهانی با 48 تیم ابراز شده بود، در نهایت در رای گیری که دقایقی پیش در شورای 37 نفره فیفا برگزار شد، تصویب شد که جام جهانی از سال 2026 با 48 تیم برگزار شود. ورزش سه این خبر را منتشر کرد.


تاثیر رحلت آیت الله رفسنجانی بر اینترنت و فضای مجازی

پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی شبکه‌های اجتماعی به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و حتی ظرف چند ساعت، هشتگ هاشمی_رفسنجانی به دومین هشتگ پرکاربرد و اصطلاحا «ترند» در فضای مجازی و شبکه اجتماعی توییتر تبدیل شد. از سوی دیگر در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام کاربران پست‌های بسیاری را در خصوص این موضوع به اشتراک گذاشته و در شبکه تلگرام نیز به غیر از عکس‌ها، اخبار و فیلم‌های متعددی که به اشتراک گذاشته شد بخش قابل توجهی از کاربران از عکس آیت الله هاشمی رفسنجانی برای پروفایل خود استفاده کردند. در نهایت فعالیت‌های کاربران پیرامون این موضوع چنان وسیع بود که ظرف کمتر از چند ساعت وزارت ارتباطات به انتشار اطلاعیه‌ای در این خصوص پرداخته و اعلام کرد که در پی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی شایعاتی مبنی بر اختلال در شبکه اینترنت کشور مطرح شده که این شایعات قویا تکذیب می شود. ایسنا این خبر را منتشر کرد.


هواپیماهای ایرباس در راه مهرآباد

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: نخستین هواپیمای جدید ایرباس (مدل ۳۲۱ A) ساعت ۱۴و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه این هفته (۲۳ دی ماه) در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین می نشیند. این هواپیمای ایرباس، قرار است امروز پس از انجام تست های فنی از فرودگاه هامبورگ آلمان عازم فرودگاه تولوز فرانسه شود. طبق برنامه، این هواپیما با هدایت خلبانان ایرانی روز پنجشنبه از فرودگاه تولوز فرانسه عازم تهران می شود و راس ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه در فرودگاه مهر آباد بر زمین می نشیند. فارس این خبر را منتشر کرد.


خیابانی به نام هاشمی رفسنجانی نامگذاری می شود

شاکری،رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: طبیعتا خیابانی به نام یار دیرین امام نامگذاری می‌شود اما هنوز جلسه‌ علنی شورا برگزار نشده تا تمامی اعضاء در مورد این موضوع نظرات خود را بیان کنند. خبر آنلاین این خبر را منتشر کرد.


دلنوشته یاسر هاشمی برای پدر

یاسر هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته‌ای خطاب به پدر نوشت: می‌گویند از پدر بنویس؛ نه برای این که چیزی اضافه کنم بر آن چه دیگران می‌دانند یا نمی‌دانند. اصرار می‌کنند بنویسم چون می‌بینند که داغ امانم را بریده است. می‌گویند بنویسم شاید به شکل پدر آرام شوم.هر روز می‌نوشت و ما در خیال این بودیم که تاریخ‌نگاری می‌کند. سینه‌اش تاریخ ایران بود. پر بود از رازهایی که یک ملت شاید تاب صبوری‌اش را نداشتند ولی او یک تنه آن را تحمل می‌کرد. وقتی یک ملت به اقتدایش بودند، می‌نوشت. وقتی هم که به اندازه انگشتان دست حامی نداشت، می‌نوشت. حالا می‌فهمم شاید این نوشتن‌های هر روزه برای این بود تا قلبش آرام گیرد. در تمام این ایام، قلم و کاغذش، سنگ صبورش بودند.می‌نویسم. می‌نویسم از پدر. می‌نویسم نه با اسم یاسر. می‌نویسم با اسم تمام هم‌عصرانم که داغ پدر امانشان را بریده است. می‌نویسم شاید کمی آرام گیریم. خداحافظ پدر»


مجسمه لیونل مسی تخریب شد

مجسمه لیونل مسی که تابستان امسال در بوینس آیرس از آن رونمایی شده بود، اکنون بدون بدنه، سر و بازو مانده است. مسئول سازمان تبلیغات پایتخت آرژانتین در این‌باره گفت: بخشی از مجسمه مسی که در تریستان آچاوال واقع است، تخریب شده است. اکنون شهرداری در حال بازسازی آن است. از مجسمه مهاجم بارسلونا چند روز پس از شکست آرژانتین برابر شیلی در فینال کوپا آمریکا رونمایی شد. مجسمه ستاره آرژانتینی که مدتی بدون آسیب مانده بود، اکنون تنها نیمی از آن باقی مانده است و تنها پاهای مسی به همراه توپی که حمل می‌کند دیده می‌شود. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.


پاسخ علی عسگری نسبت به انتقادها از صداوسیما

رییس سازمان صداوسیما در واکنش به انتقادهای اخیر نسبت به نحوه بازتاب رسانه‌ای مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.علی عسگری در گفت‌وگو با ایلنا، درحاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و در پاسخ به سوالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخش‌هایی از شعارهای مردم در مراسم امروز، اعلام کرد: ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم.رییس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم پوشش سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و عملکرد ضعیف این سازمان، خاطرنشان کرد: ما که همواره از ایشان تکریم کرده‌ایم.علی‌عسگری همچنین در پاسخ این سوال که آیا منظور از تکریم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،برنامه‌های چند روز گذشته صداوسیما است، گفت: هم در برنامه‌های این چند روز گذشته و هم قبل از آن، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تکریم کرده‌ایم.


خاطره مجری تلویزیون از آخرین گفت‌و‌گویش با آیت‌الله هاشمی

علی درستکار از خاطرات آخرین مصاحبه‌ای که با آیت‌الله هاشمی در تلویزیون انجام داده بود، گفت.علی درستکار سال۸۷ همزمان با دهه‌ فجر گفت‌وگویی اختصاصی با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشت. این مجری درباره این گفت‌وگو می‌گوید: «اخلاق‌ورزی ایشان از نکات جالت توجه برای من بود. ایشان در این برنامه اشتباهی‌ که من به عنوان مجری انجام دادم را با کمال ادب تذکر داد که اگر هم رنجیده باشم از دلم دربیاید.»آخرین گفت‌وگوی سیما با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در سال ۸۷ انجام شده، قرار است از شبکه یک بازپخش شود. مجری این گفت‌وگو علی درستکار بوده است و گفت‌وگو در قالب برنامه «این‌ شبها» به روی آنتن رفته است.درستکار با اشاره به خاطراتی که از گفت‌وگو با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشت، یادآور شد: «از آن مصاحبه خاطره‌ای داشتم که بارها هم گفته‌ام؛ اشتباهی که در این گفت‌وگو در حین طرح سوالم داشتم و اخلاقی که ایشان ورزیدند، همیشه برایم اهمیت داشت. مخاطبان بار دیگر در جریان این اتفاق در بازپخش این گفت‌وگو قرار خواهند گرفت.»او گفت:‌ «صداقت ایشان در پاسخ‌گویی،‌ صبوری ایشان در پشت صحنه برنامه برای تعامل با عوامل تولید و ضبط و اخلاق‌ورزی ایشان از نکات جالت توجه برای من بود. ایشان در این برنامه در قبال اشتباهی‌ که مجری کرد با کمال ادب به او تذکر داد که اگر هم رنجیده باشد از دل او دربیاید


روایت سیدحسن خمینی از قول هاشمی به همسرش

سیدحسن خمینی در مطلبی در اینستاگرامش با عفت مرعشی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ابراز همدردی کررده است.متن این پیام به شرح زیر است،

امروز تن حضرت آيت الله هاشمى را در خاك گذاشتند و من كه به اندازه عمرم از اين مرد خاطره دارم، ناباورانه نگاه مى كردم.سى و شش سال همسايه ديوار به ديوار بوديم و با فرزندان ايشان از كودكى هم بازى و هم درس و هم مدرسه. روزى همراه ايشان به سفرم رفتم. جنگ بود و هزار خطر. مادرم از پدرم پرسيد براى حسن خطر ندارد؟ يادم نمى رود كه جواب شنيد اگر خطرى آشيخ اكبر را تهديد كند بگذار حسن را هم تهديد كند.نمى دانم چرا ولى بسيار دوستش مى داشتم. نوشته اند الحبّ و البغض يتوارثان (حب و بغض به ارث مى رسند) شايد اين نيز ميراث ماست. در اين سالها و سالهاى مبارزه همسر مكرمه اش كه سالها از نزديكترين دوستان و همدمان همسر امام بود، بسيار سختى كشيد. كمتر به ايشان تسليت گفته شده است. لازم دانستم به اين بانوى بزرگوار كه از نوادگان مرجع عظيم الشأن حضرت آيت الله العظمى سيد محمد كاظم يزدى(ره) است ،مستقلاً تسليت بگويم.پريشب خطاب به بدن بى جان آقاى هاشمى مى گفت بى معرفت مگر قرار نبود مرا تنها نگذارى؟ حالا من بى تو چه كنم؟ تقدير ديگرگونه رقم خورد.


چرا سیدحسن خمینی در مراسم اقامه نماز حضور نداشت؟

سیدحسن خمینی به دلیل ازدحام جمعیت در اطراف دانشگاه تهران از رسیدن به مراسم صبح تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی جا مانده بود.صبح امروز ازدحام جمعيت حاضر در مراسم تشييع پيكر آيت الله هاشمي(ره) به حدي بود كه يادگار امام سيد حسن خميني موفق به ورود به دانشگاه تهران و شركت در نماز نشد.این مطلب در جماران منتشر شده است.


چند نفر در مراسم تشییع آیت الله هاشمی حضور داشتند؟

حسینعلی امیری معاون رئیس جمهور گفت: طبق آمار اعلامی از سوی استانداری تهران حداقل دو نیم میلیون نفر برای مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران و اطراف آن حضور داشتند.او افزود: مراسم باشکوه تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی نشان داد باز هم ایت‌الله هاشمی می‌تواند محور انسجام ملی باشد.امیری با بیان اینکه امروز شاهد مانور اتحاد بودیم، گفت: حتی اقلیت‌های مذهبی هم در این مراسم حضور باشکوهی داشتند.


نتانیاهو ممنوع‌الخروج شده است

پلیس رژیم صهیونیستی برای اینکه در روند بازجویی‌ها از نخست وزیر این رژیم خللی ایجاد نشود، وی را از سفر به خارج از فلسطین اشغالی منع کرد. العهد به نقل از منابع آگاه که با یک پایگاه صهیونیستی گفتگو کرده بود، نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سفر خود را به داووس لغو کرد و علت اصلی این مسئله آن بود که پلیس اسرائیل به وی گفته بود طی دوره بازجویی و به سبب احتمال ایجاد مانع در تدابیر قانونی، نمی‌تواند از اسرائیل خارج شود. بنا به اعلام این پایگاه، نتانیاهو متعهد شد که از اسرائیل خارج نشود، زیرا نمی‌خواهد درگیر صدور دستور ممنوع‌الخروج شدن و سایر محدودیت‌ها شود. همه متهمانی که تخلفاتی مشابه تخلفات نتانیاهو داشته‌اند، شامل این محدودیت‌ها می‌شوند. در همین حال، برخی منابع خرب لغو سفر نتانیاهو به داووس را تصمیم وی برای شرکت در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، دانسته‌اند.


چرا کی روش به کریس رونالدو رای نداد؟

شب گذشته کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی کهکشانی های شهر مادرید موفق شد عنوان برترین فوتبالیست سال 2016 را به خود اختصاص دهد و برای چهارمین بار توپ طلا را از آن خود کند.در این میان کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان در اقدامی کاملا عجیب و غیرمنتظره به لیونل مسی بازیکن آرژانتینی تیم بارسلونا رای داد و کریس رونالدو فوق ستاره جهان فوتبال را که هم وطن او نیز بود، به عنوان برترین فوتبالیست جهان انتخاب نکرد.کی روش در صفحه رسمی خود در یکی از شبکه های اجتماعی اعلام کرد: همچون گذشته، برای ایجاد جلوگیری از هرگونه سوء برداشتی باید یادآوری کنم که رای من به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، گزیده ای از آرای همه 16 سرمربی تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران است.


واکنش ایران به دعوت عربستان برای حج امسال

در نشستی که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر تشکیل شد نماینده ولی فقیه درامورحج وزیارت با اشاره به اینکه دعوتنامه عربستان برای برگزاری دیدارها و مذاکرات دو جانبه درخصوص حج بصورت رسمی دریافت شده است، اظهار داشت: متن این دعوتنامه با دعوتنامه های گذشته خیلی تفاوت ندارد وبا توجه به محورهای مورد نظر، جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.وی لزوم سرعت بخشیدن به فعالیت کمیته های کارشناسی برای مشخص کردن محورهای مذاکرات و نکات مورد نظربرای حج گذاری زائران ایرانی را خواستار شد و گفت: تمامی امور مرتبط با حج ازجمله اسکان، تغذیه، امور پزشکی، حمل و نقل و امنیت حجاج، مسایل بانکی و کنسولی و... باید سریعا کارشناسی و راهکار مناسب اندیشیده شود.


نظر قاسم سلیمانی درباره مرحوم هاشمی

سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اولاً باید به آقا تسلیت گفت که بزرگ‌ترین مصیبت به ایشان وارد شد. خدا به ایشان صبر و طول‌عمر بدهد و ایشان را برای ما حفظ کند و ذخیره کند برای چیزهایی که از دست داده‌ایم.سلیمانی تأکید کرد: آقای هاشمی همان‌طوری که از اول بود تا آخر بود و همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت، منتها آقای هاشمی برخی وقت‌ها تاکتیک‌هایی داشت همان‌طور که در دوره‌های گوناگون داشت، وگرنه آقای هاشمی هم استکبارستیز بود، هم صهیونیسم‌ستیز.


در جلسه صبح یکشنبه آیت‌الله هاشمی با وزیر نیرو چه گذشت؟

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جزئیات این جلسه اظهار کرد: صبح روز یکشنبه - همان روزی که آیت‌الله هاشمی رحلت کردند - جلسه‌ کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام با محوریت موضوع سیاست‌های کلان انرژی برگزار شد که در این جلسه آیت‌الله هاشمی همانند گذشته با هوشیاری بالا به مباحث توجه داشتند.وی با بیان اینکه در این جلسه گزارش‌هایی در مورد مباحث مختلف انرژی در کشور مطرح شد، تاکید کرد: علی‌رغم سن بالای آیت‌الله هاشمی اما هیچ‌گاه توجه ایشان نسبت به مسائل مهم کم نشد، به طوری که در آخرین جلسه ایشان به طور کامل به صحبت‌ها توجه و نظرات بالای خود را اعلام کردند.به گفته چیت‌چیان، آیت‌الله هاشمی در این جلسه معتقد بودند که با موافقت مقام معظم رهبری برخی برنامه‌ها در دوره جدید اجرایی شود که قرار بود در مورد این مسئله با مقام معظم رهبری صحبت کنند که متاسفانه اجل مهلت این کار را نداد.وی با بیان اینکه در جلسه آخر آیت‌الله هاشمی در مورد اجرای سیاست‌های مهم در حوزه انرژی صحبت به میان آمد گفت: در تمام دوران مسئولیت این بزرگوار، احساس مسئولیت و تعهد ویژگی‌های بارز دوره فعالیت ایشان بود.وی ابراز امیدواری کرد که زیر سایه مقام معظم رهبری در چارچوب رسیدن به اهداف آیت‌الله هاشمی، شهید بهشتی، شهید مطهری و سایر بزرگان بتوانیم حرکت کنیم؛ به گونه‌ای که اهداف این بزرگواران تحقق یابد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان