بازدید 9818

حقوق واقعی کارگران باید بیش از دو میلیون تومان باشد/ نماینده جامعه کارگری، توان دفاع از کارگران در شورای عالی کار را ندارد

روشن است که افزایش حقوق کارگران دارای پیچیدگی‌های متعددی است که مانند یک معادله چندمجهولی می‌ماند. در یک سوی معادله، کارگران دستمزدشان کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد و در سوی دیگر، وضع نابسامان تولید و صنعت و کارفرمایان به ویژه در شرایط رکود تورمی کنونی، اجازه افزایش حقوق‌ها را نمی‌دهد.
کد خبر: ۶۵۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 11 January 2017
روزی نیست که اخباری مبنی بر حقوق نگرفتن چند ماهه کارگران یک واحد تولیدی به گوش نرسد. روشن است که این امر فشار شدیدی بر زندگی کارگران وارد کرده و آنها و خانواده‌هایشان را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند، به گونه ای که در حتی در برخی موارد، این امر از گلایه گذشته و کار به اعتراض و تحصن در مقابل پارلمان یا وزارت کار نیز کشیده است.

به گزارش «تابناک»، کارشناسان اقتصای و فعالان جامعه کارگری، همگی بر این باورند که باید فکری اساسی برای بهبود شرایط زندگی این قشر زحمتکش بشود.

در پاسخ به این چگونگی، روشن است که افزایش حقوق کارگران دارای پیچیدگی‌های متعددی است که مانند یک معادله چندمجهولی می‌ماند. در یک سوی معادله، کارگران دستمزدشان کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد و در سوی دیگر، وضع نابسامان تولید و صنعت و کارفرمایان به ویژه در شرایط رکود تورمی فعلی، اجازه افزایش حقوق‌ها را نمی‌دهد.

هر گونه فشار بر کارفرمایان باعث بسته شدن واحدهای تولیدی و اخراج کارگران خواهد شد و از سوی دیگر سازمان تأمین اجتماعی، توانایی کافی برای حمایت از کارگران در بحث بیمه بیکاری و... هم ندارد.

دو گونه تفکر رایج و غالب در این گونه موارد وجود دارد؛ نخست اینکه به افزایش دستوری و بخشنامه‌ای حقوق می‌اندیشد و گونه دوم افزایش گفت‌وگوی چندجانبه را پیشنهاد می‌کند. روشن است که راه‌حل اول به رشد اخراج کارگران منتهی می‌شود و راه‌حل دوم نیز که مزدهای کنونی از دل آن بیرون آمده، عملا مشکلی را از کارگران حل نکرده است.

آنچه در این میان بیش از همه آسیب می بیند، جامعه کارگری است. دولت به نشانه حمایت از کارفرما با افزایش دستمزدها مخالفت می کند و کارفرماها نیز برای رسیدن به سود کلان و سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی خود به صورت طبیعی با افزایش حقوق و دستمزد کارگران مخالف هستند و بنابراین باز هم فشار بر کارگر خواهد بود.

اما به نظر می رسد، راهکار سومی هم در این میان باشد و با بررسی جوانب موجود افزایش ها در حدی باشد که حداقل بتواند هم بخشی از نیاز کارگران را برطرف کند و هم بتواند واحدهای تولیدی را سر پا نگه دارد.

علیرضا محجوب در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: با توجه به اوضاع موجود و اصراری که دولت دارد و همچنین با توجه به سیاست های گذشته که بر حمایت از کارفرماها اصرار دارد، گویا امسال، سال بسیار سختی برای مذاکره کننده ها خواهد بود.

نماینده مردم تهران گفت: هنوز مذاکرات در خصوص حقوق کارگران آغاز نشده، ولی پیش بینی این است که از اواخر ماه جاری و اوایل ماه آتی به صورت جدی بحث مذاکرات در خصوص حقوق و مزایای کارگران شروع شود، جلساتی که تا کنون در خصوص این موضوع بوده، در حد پیش جلسه برای شروع مذاکرات بوده است.

محجوب گفت: جامعه کارگری تا کنون بازخورد خوبی به این موضوع نداشته، ولی قرار است به زودی جدولی منتشر کنیم که در آن جدول میزان حقوق واقعی را خواهیم گفت و تقاضاهای خود را در خصوص میزان افزایش حقوق ارائه خواهیم داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند تلاش خواهیم کرد تا میزان افزایش ها تا حداکثر ممکن صورت گیرد قطعا نمایندگان جامعه کارگری نخواهند توانست انتظارات جامعه کارگری را فراهم کند، و آن گونه که باید، از افزایش حقوق ها در جلسه شورای عالی کار دفاع کنند.

این نماینده مجلس گفت: تجربه سال های گذشته نشان می دهد که دو سوم موجود در شورای عالی کار نظراتشان از قبل هماهنگ است. در عین حال ما نمی توانیم دست از تلاش برداریم و باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا بتوانیم حداقل خواسته های کارگران را که خیل عظیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، تأمین نماییم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حقوق دریافتی کارگران امروز بسیار پایین است، اظهار داشت: اعدادی که در ذهن ماست، با چیزی که مد نظر دولت و کارفرماست، تفاوت بسیاری دارد. چیزی که اکنون به کارگرها می پردازند اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم، چیزی حدود 40 درصد از آن میزانی است که پرداخت می شود.

این نماینده مجلس گفت: حقوق کارگران را نمی توان کمتر از دو میلیون تومان در نظر گرفت؛ اما در عمل چیزی که حاصل می شود، اعدادی بسیار پایین تر از آن چیزی است که پرداخت می شود. باید منتظر ماند و دید، در عمل خروجی شورای عالی کار برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران چه میزان خواهد بود.





سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار