بازدید 12628
پیمانه اقتصادی؛

از «راهکار عربستان برای کاهش 20 میلیارد دلاری هزینه‌هایش» تا «قدرت نمایی دلار در برابر۶ ارز»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات بازار سهام تهران، نرخ دلار بانکی، قیمت انواع سکه، طلا، نقره و نفت خام، راهکار آلمان برای تقویت اقتصاد، ادامه سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان، بدترین ارز سال 2017، کاهش تولید نفت روسیه و عربستان و سقوط ارزش پوند به دنبال اظهارات 'ترزا می'، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 10 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون تغییرات بازار سهام تهران، نرخ دلار بانکی، قیمت انواع سکه، طلا، نقره و نفت خام، راهکار آلمان برای تقویت اقتصاد، ادامه سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان، بدترین ارز سال 2017، کاهش تولید نفت روسیه و عربستان و سقوط ارزش پوند به دنبال اظهارات 'ترزا می'، در بر دارد.



بازار سهام روی پاشنه معدنی‌ها می‌چرخد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 20 دی‌ماه 95 با کاهش 223 واحدی به رقم 78 هزار و 609 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 62 واحدی عدد 15 هزار و 263 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 302 واحدی به عدد 86 هزار و 187 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 131 واحدی به عدد 55 هزار و 882 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 629 واحد افت روی رقم 166 هزار و 820 واحد متوقف شد. همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با کاهش 8 واحدی به عدد 826 واحد دست یافت. به گزارش فارس، معامله‌گران بازار سهام روز دوشنبه با بازارگردانی ضعیف حقوقی‌ها در حالی شاهد معاملاتی متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی و در محدوده صفر تابلو را نظاره‌گر بود که گروه معدنی‌ها به پشتوانه سنگ‌آهنی‌ها با اقبال خریداران بیشتری روبرو شد. 

دلار بانکی ثابت ماند

بر اساس نرخ اعلامی ارز عمده از سوی بانک مرکزی، روز دوشنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر قیمت نسبت به روز یکشنبه 32,370 ریال، هر پوند انگلیس با افت 140 ریالی 39,633 ریال و هر یورو با 13 ریال کاهش 34,082 ریال ارزش گذاری شد. به گزارش ایرنا، در بانک مرکزی هر فرانک سوییس 31,798 ریال، کرون سوئد 3,571 ریال، کرون نروژ3,793 ریال، کرون دانمارک 4,585 ریال، روپیه هند 475 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,813 ریال، دینار کویت 105,645 ریال، یکصد روپیه پاکستان 30,897 ریال، یکصد ین ژاپن 27,573 ریال، دلار هنگ کنگ 4,175 ریال، ریال عمان 84,100 ریال، دلار کانادا 24,428 ریال، راند آفریقای جنوبی 2,353 ریال، لیر ترکیه 8,875 ریال و روبل روسیه 543 ریال قیمت خورد.

تغییرات بازار انواع سکه

در پایان معاملات بازار سکه روز دوشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 5 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 155 هزار تومان رسید. بر خلاف سکه طرح قدیم، هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 10 هزار و 700 تومان به قیمت 1 میلیون و 184 هزار و 800 تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با هزار تومان کاهش به رقم 605 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی بدون تغییر با قیمت 320 هزار تومان معامله شد.

افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی

هر اونس طلا در بازار فلزات گران بها تا ساعات پایانی روز دوشنبه با افزایش 6 دلار و 30 سنت به رقم 1179 دلار و 50 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با رشد 4 سنت به قیمت 16 دلار و 58 سنت معامله شد. به نقل از رویترز، قیمت طلا روز دوشنبه در بازارهای جهانی به دلایل فنی اندکی بالا رفت. مارک تو، تحلیلگر بازار در این‌رابطه گفت: «نوعی بهبود در قیمت طلا هنوز وجود دارد...با این حال، تاثیر تغییرات سیاست‌های پولی مانند افزایش نرخ بهره آمریکا به تدریجی کمرنگ تر خواهد شد و ترمیم سریع قیمت طلا باید پایان یابد.» قیمت طلا نزدیک به 5 درصد از نیمه دسامبر بالاتر است. طلا در نیمه دسامبر به کمترین رقم در 10 ماه گذشته رسیده بود. آمیت کومار گوپتا، تحلیلگر بازار گفت: «از نظر فصلی، ژانویه ماهی افزایشی برای طلاست.» سال جدید چینی در این ماه آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که خرید فیزیکی افزایش یابد.

عربستان برای کاهش 20 میلیارد دلاری هزینه‌هایش مشاور انگلیسی استخدام‌ کرد

به گزارش بلومبرگ، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان قصد دارد به منظور جبران کسری بودجه قابل توجه این کشور که سال گذشته و پس از افت شدید قیمت نفت به 300 میلیارد ریال سعودی (80 میلیارد دلار) رسید، هزینه ها را کاهش دهد. دولت عربستان اداره ای را برای کاهش هزینه های دولتی تشکیل داده است. منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، وزارت اقتصاد و برنامه ریزی عربستان شرکت مشاوره انگلیسی "پرایس واترهاوس کوپرز" را استخدام کرده تا 69 میلیارد دلار از قراردادهای دولتی را مورد بررسی قرار دهد و حدود یک سوم از هزینه های این پروژه ها را کاهش دهد. پروژه هایی که قرار است مورد بررسی قرار گیرند، شامل قراردادهای واگذار شده به پیمانکاران توسط وزارت خانه های مسکن، حمل و نقل، بهداشت و آموزش و پرورش عربستان است. 

کاهش 1 دلاری قیمت نفت در پی رشد تولید نفت در آمریکا

روز دوشنبه با آشکار شدن نشانه هایی از رشد تولید نفت در آمریکا، قیمت نفت 1 دلار کاهش یافت و خوشبینی ها برای افزایش قیمت در پی توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک) را کمرنگ کرد. این در حالی ست که تا ساعاتی پیش، مهمترین دلیل کاهش قیمت امروز، افزایش صادرات نفت ایران اعلام شده بود. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل 1.01دلار کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 56.09 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1 دلار کاهش، بشکه‌ای 52.99 دلار صورت گرفت. هانس ون کلیف، اقتصاددان ارشد انرژی در ABN AMRO گفت: " ما شاهد آن هستیم که خوش بینی ها برای کاهش تولید به خاطر توافق تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک، به وسیلۀ ترس از بالا رفتن تولید نفت خام ایالات متحده خنثی شده است، چرا که آمریکا از جمعۀ گذشته تعداد دکل های نفتی خود را افزایش داده."

آلمان برای تقویت اقتصاد تولیدات صنعتی را افزایش میدهد

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است، تولیدات صنعتی آلمان در پایان سال 2016 نسبت به ماه اکتبر 0.4 افزایش را نشان می‌دهد؛ در حالیکه گزارش دفتر آمار فدرال هم حاکی از افزایش 3.9 درصدی صادرات و 3.5 درصدی واردات این کشور در ماه نوامبر است. به گزارش بلومبرگ، این آمار در پی انتشار گزارش‌های هفته گذشته مبنی بر تقویت اقتصاد آلمان در آستانه سالی است که با چالش‌هایی همچون انتخابات پاییز و مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همراه خواهد بود. بر اساس اعلام وزارت اقتصاد آلمان، افزایش تولیدات آلمان به دلیل افزایش 1.5 درصدی ساخت و سازها در این کشور بوده است. این تولیدات در ماه نوامبر 0.4 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته بود در حالیکه تولید انرژی 0.4 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این تولیدات آلمان 2.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ادامه دارد

مجید بوجارزاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه واردات گاز طبیعی از ترکمنستان کماکان متوقف است، گفت: هر چند واردات گاز متوقف شده؛ اما سوآپ گاز این کشور همسایه از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ادامه دارد. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، با تاکید بر اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و از مسیر ایران سوآپ می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود در قبال قراردادهای صادرات و سوآپ گاز پایبند است. وی همچنین اظهار داشت: هم اکنون جریان گاز تمامی شهرها و روستاهای کشور برقرار است. سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه هم طبیعی است، یادآور شد: در طول چند روز اخیر، روزانه حدود ۲۷ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر شده است. بر اساس این گزارش، شرکت ترکمن گاز ترکمنستان در اقدامی سوال برانگیز، پیش از ظهر یکشنبه ۱۲ دی ماه ۹۵ صادرات گاز طبیعی به ایران را متوقف کرد.

کاهش تولید نفت روسیه و عربستان

دو منبع آگاه از بخش انرژی، روز دوشنبه به رویترز گفتند که پس از توافق روسیه با اوپک برای کاهش تولید نفت، این کشور تولید نفت خود را در اوایل ژانویه، نسبت به ماه قبل حدود 100،000 بشکه در روز کاهش داده است. این در حالی ست که برخی دیگر از کشور ها، به خصوص عربستان سعودی نیز تولید نفت خود را برای دست یافتن به تعادلی در بازار انرژی کاهش داده اند. عربستان سعودی با کاهش تولید خود به میزان 486 هزار بشکه در روز، تولید خود را در این ماه به 10.058 میلیون بشکه رسانده است.

بدترین ارز سال 2017

ارزش لیر ترکیه روز یکشنبه باز هم ریخت و بدترین عملکرد میان ارزهای کشورهای در حال توسعه در سال 2017 تبدیل شد. به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، ارزش لیر از ابتدای سال 2017 تا کنون یعنی در حدود 9 روز 4.7 درصد کاهش یافته است. بر همین اساس لیر تا کنون به ارز با بدترین عملکرد در میان ارزهای بازارهای نوظهور در سال 2017 تبدیل شده است. یکی از دلایل این کاهش ارزش ‌ناکامی دولتمردان ترک در اجرای سیاست های کنترلی نرخ ارز در این کشور و ناامیدی سرمایه گذاران بوده است. از سوی دیگر نرخ تورم در ترکیه نیز بسیار بیشتر از میزان 5 درصد مورد انتظار بانک مرکزی این کشور است و به نظر می رسد بانک مرکزی ترکیه باید برای کنترل آن نرخ بهره در این کشور افزایش دهد.

سقوط ارزش پوند به دنبال اظهارات 'ترزا می'

ارزش پوند در شروع بازار مبادلات ارزی صبح روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا و یورو متاثر از اظهارات جدید نخست وزیر انگلیس مبنی بر خروج سخت کشورش از اتحادیه اروپا، به پایین تر حد در طی دو ماه گذشته رسید. به گزارش ایرنا، پوند انگلیس هم اکنون در بازار مبادلات ارزی ، در برابر دلار آمریکا با 1.06 درصد کاهش، در مقابل 1.2155دلار و همچنین با 0.89 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.1561 یورو معامله می شود. «نیل ویلسون» تحلیل گر ارشد موسسه ای تی اکس در گفت وگو با شبکه «بی.بی.سی» بیان داشت: به نظر می رسد که سیاست پوپولیستی دست برتر را در اختیار دارد و بر ارزش پوند سنگینی می کند. وی همچنین نوسانات بیشتری را برای ارزش پوند در روزهای آینده پیش بینی کرد. «پارش داودرا» مدیر اجرایی موسسه «رشنال اف.اکس» نیز در گفت وگو با «بی.بی.سی» بیان داشت: افزایش نگرانی ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بر ارزش پوند همچنان فشار می آورد. تا زمانی که واقعیت ها مشخص نشود، این نوسانات ادامه خواهد یافت. «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه گذشته در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز ضمن اشاره به آغاز مذاکرات برگزیت در ماه مارس میلادی تصریح کرد: ما اتحادیه اروپا را ترک می کنیم. خارج می شویم و دیگر عضو اتحادیه اروپا نخواهیم بود.

قدرت نمایی دلار در برابر ۶ ارز

شاخص ارزش دلار آمریکا در بازار معاملات جهانی ارز در برابر ۶ سبد اصلی ارز در حدود ۱۵دهم درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۰۲.۳۶۰ واحد رسید. به نقل از اسپوتنیک، در همین حال، دلار آمریکا در برابر ین ژاپن با رشد ۳۲ دهم درصدی روبرو شد و هر یک دلار آمریکا، در برابر ۱۱۷.۳۹ ین معامله شد. اما نرخ دلار در برابر یورو، تقریبا بدون تغییر ماند؛ این در حالی است که دلار در برابر پوند انگلیس ۸۵ دهم درصد روند صعودی به خود گرفت. بر همین اساس، وزارت کار آمریکا در چند روز اخیر، آماری از بازار کار این کشور ارائه داد که حاکی از عملکرد کم نظیر اشتغال زایی در این کشور، بعد از رکود سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی است؛ به نحوی که بیش از ۲ میلیون نفر جذب بازار کار آمریکا شده اند و نیز میزان دریافتی افراد در آخرین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده که بیشرین رقم از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد است. به گزارش مهر، به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، این افزایش حقوق و نیز شاخص رشد ارزش دلار آمریکا به نوعی با هم در ارتباط هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر