بازدید 11108

چرا ترکیه حمله به «الباب» سوریه را از سر گرفت؟

در شرایطی که روسیه و آمریکا از گفت و گوهای جدید برای برقراری آتش بس در سوریه سخن می گویند، تحرکات جدید نیروهای ارتش ترکیه در برخی مناطق سوریه، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است. در حالی که مسکو از قطع حملات هوایی خود در حلب سخن گفته، ترکیه بار دیگر عملیات خود را در حمایت از معارضین برای ورود به شهر «الباب» آغاز کرده است.
کد خبر: ۶۴۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 10 December 2016
در شرایطی که روسیه و آمریکا از گفت و گوهای جدید برای برقراری آتش بس در سوریه سخن می گویند، تحرکات جدید نیروهای ارتش ترکیه در برخی مناطق سوریه، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است. در حالی که مسکو از قطع حملات هوایی خود در حلب سخن گفته، ترکیه بار دیگر عملیات خود را در حمایت از معارضین برای ورود به شهر «الباب» آغاز کرده است.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، منابع خبری خبر دادند که جنگنده‌های ترکیه، بار دیگر شهر «الباب» در ریف شمال شرق حلب را هدف حملات خود قرار داده اند. پایگاه خبری «النشره» در این زمینه اشاره کرد که گروه «ارتش آزاد» در قالب عملیات «سپر فرات» حمله خود به این شهر را با مشارکت نیروهای ویژه ترکیه آغاز کرده است.

این موضوع در حالی اعلام شد که منابع خبری سوریه اوایل هفته جاری گزارش داده بودند که ترکیه عملیات الباب را به حالت تعلیق درآورده و منتظر رویدادهای شهر حلب است. در آن زمان اعلام شد، آنکارا در حال رایزنی با روسیه است تا با آتش‌بس در حلب، نفوذ معارضین وابسته به خود در شرق این شهر را حفظ کند و تعلیق عملیات در الباب هم در همین راستا صورت می گیرد.

با وجود این، دو روز پیش بود که سخنگوی دولت ترکیه، ضمن متهم کردن دولت سوریه به انجام جنایت جنگی در حلب، از مذاکرات فشرده با طرف روسی برای برقراری آتش‌بس فوری در این شهر و تداوم عملیات سپر فرات تا تصرف کامل شهر الباب خبر داد. ابراهیم کالین گفت: «تصرف کامل شهر الباب طبق برنامه‌ریزی‌ها ادامه خواهد داشت، زیرا دولت بشار اسد با شبه‌نظامیان کُرد "یگان مدافع خلق" همکاری می‌کند».

در همین راستا، شب گذشته نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، از نزدیک بودن آزادی الباب از دست گروه تروریستی داعش خبر داد. وی اظهار داشت: «یک گروه از کارشناسان نظامی ترکیه به همراه نظامیان آمریکایی به منبج اعزام شدند. ترکیه تا عقب نشینی کامل عناصر YPG (یگان‌های مدافع خلق) از منبج به شرق رودخانه فرات، به تلاش های خود ادامه خواهد داد».

چاوش اوغلو در حالی از نزدیک بودن عملیات آزادسازی الباب خبر می دهد که رسانه های ترکیه پنحشنبه شب نیز از اعزام 300 تن از نیروهای کماندوی ارتش ترکیه به سوریه برای شرکت در عملیات سپر فرات این کشور خبر دادند.

چرا الباب مهم است؟

بحث ها بر سر نوع رویکرد آنکارا به شهر الباب، به طور مشخص از آن جنبه اهمیت پیدا می کند که تسلط پیدا کردن ترکیه و نیروهای مسلح وابسته به این کشور بر الباب، می تواند تأثیر قابل توجهی بر افزایش پیچیدگی های عرصه میدانی سوریه داشته باشد. در شرایطی که از این شهر با عنوان آخرین پایگاه داعش در استان حلب یاد می شود و همزمان، دولت سوریه نیز برای آزادسازی آن برنامه داشته و دارد، عجله ترکیه برای تصرف این شهر را می توان بیش از هر چیز، عجله ای برای کسب امتیازات بیشتر جهت استفاده در تحولات بعدی دانست.

گفتنی است، ترکیه در 24 آگوست گذشته عملیات «سپر فرات» را در شمال سوریه و شمال استان حلب آغاز کرد و در آغاز توانست ده‌ها روستا را اشغال کند؛ تا اینکه در 13 ماه جاری میلادی به مرزهای شهر راهبردی الباب در شمال شرق حلب رسید.

ترکیه بارها اعلام کرده که قصد اشغال الباب را دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هشتم سپتامبر گذشته اعلام کرده بود که هدف بعدی عملیات نیروهای ترکیه، شهر الباب خواهد بود و «هدف دوم نیز شهر منبج است». اردوغان همچنین الرقه را هدف بعدی خود اعلام کرد. دمشق، مسکو و تهران نیز به آنکارا هشدار داده بودند، ترکیه در فکر یورش به شهر الباب نباشد.

خبرگزاری «رویترز» در گزارش خود درباره تحولات روز گذشته الباب اشاره می کند که پیشروی نیروهای تحت حمایت ترکیه در این شهر، می تواند به طور بالقوه آن ها را در تقابل با نیروهای کرد و همچنین نیروهای ارتش سوریه قرار داده و اوضاع میدانی را بیش از پیش پیچیده سازد.

آنکارا اعلام کرده برای جلوگیری از پیشروی نیروهای کرد یگان های مدافع خلق در این منطقه و افتادن مناطقی در نزدیکی مرزهای ترکیه به دست این گروه، مصمم است. دولت ترکیه مدعی است که کردهای سوریه در پیوند با کردهای ترکیه، می توانند مسائلی را به وجود آورده و به تحرکات مسلحانه و تجزیه طلبانه دامن بزنند.

از سوی دیگر، همان گونه که اشاره شد، در شرایط کنونی که آزادسازی کامل شهر حلب توسط نیروهای ارتش سوریه و پایان کار معارضین و تروریست ها در این شهر به امری مسلم و قطعی تبدیل شده، تحرکات جدید ترکیه می تواند این معنا را نیز داشته باشد که آنکارا نمی خواهد معارضین نزدیک به خودش، به کلی از تحولات استان حلب کنار زده شوند و قصد دارد دست کم از حضور آن ها برای تأمین منافع و ملاحظات خود در این منطقه استفاده کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار