بازدید 4451
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

صعود شاخص بورس به کانال 81 هزار واحدی/ غلبه گاوها بر خرس‌ها

در هفته ای که گذشت در اقتصاد ایران دو اتفاق مهم رخ داد؛ تقدیم لایحه بودجه سال 96 از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی و رفرم واحد پول ایران از ریال به تومان. به همین دلیل روند بازار سرمایه نیز در این هفته رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.
کد خبر: ۶۴۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۶ 10 December 2016
در هفته ای که گذشت در اقتصاد ایران دو اتفاق مهم رخ داد؛ تقدیم لایحه بودجه سال 96 از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی و رفرم واحد پول ایران از ریال به تومان. به همین دلیل روند بازار سرمایه نیز در این هفته رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. 

به گزارش تابناک اقتصادی، در معاملات اولین روز بورس اوراق بهادار تهران، سهامداران گروه خودرو و فلزات اساسی اغلب شاهد افت قیمت بودند، این درحالیست که فرآورده‌های نفتی شاهد رشد قیمت بودند.

آغاز کم رمق بازار سرمایه در ابتدای هفته

در همین راستا شاخص کل بازده نقدی تا رقم ۸۰ هزار و ۱۸۰ واحد رشد کرد ولی در پایان بازار به رشد 40 واحدی اکتفا کرد و روی عدد ۸۰ هزار و ۵۸ واحدی تثبیت شد. نماد پتروشیمی جم بیشترین تاثیرگذاری مثبت را بر شاخص کل بورس داشت. از طرف دیگر شرکت صنایع مس ایران بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج بازار سرمایه گذاشت.

از سویی ارزش معاملات این روز به رقم ۳۰۱ میلیارد و ۴۸۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست یافت که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۷۴۶ سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۳ هزار و ۱۷۸ نوبت داد و ستد بود. همچنین در اولین روز معاملات اوراق بهادار تهران، نماد سیمان شرق بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد، به طوری که در این نماد ۵۹ میلیون و ۵۶۷ هزار سهم به ارزش یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

آیفکس نیز تنها ۰.۴ واحد کاهش یافت و به رقم ۸۳۰.۵ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۷۴ میلیارد و ۴۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۰۵ میلیون و ۶۴ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۹ هزار و ۸۳۰ داد و ستد بود.

رشد آیفکس از شاخص بورس پیشی گرفت

در معاملات دومین روز از بازار سرمایه، شاخص کل بورس با سه واحد رشد در کانال ۸۰ هزار و ۶۲ واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی گل گهر بیشترین نقش را در نوسانات شاخص کل داشتند.

بر اساس این گزارش، شاخص کل بازده نقدی ۳.۲۸ واحد بالا رفت و به رقم ۸۰ هزار و ۶۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۵.۲۱ واحد رشد تا عدد ۱۶ هزار و ۲۰ واحدی بالا رفت. اما شاخص آزاد شناور با ۶.۱۲ واحد افت تا رقم ۸۸ هزار و ۷۲۱ واحدی پایین آمد. همچنین شاخص بازار اول با ۱۰۵ واحد صعود رقم ۵۶ هزار ۷۴۴ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار دوم با نزدیک به ۵۸۰ واحد افت در تراز ۱۷۰ هزار و ۸۸۷ واحدی نشست.

در این روز نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر با ۷۸ واحد تاثیر مثبت در شاخص کل بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بازی کرد. پس از این نماد فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی خارک بیشترین نقش را در نوسانات صعودی شاخص کل ایفا کردند.

در طرف مقابل نماد پالایش نفت بندرعباس با ۳۴ واحد تاثیر منفی در نماگر بازار را داشت. پس از این نماد پالایش نفت تهران، کشتیرانی جمهوری اسلامی و گروه پتروشیمی ایرانیان بیشترین نقش را در نوسانات منفی به عهده داشتند. از سویی ارزش معاملات روز یکشنبه به رقم ۱۸۰ میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۷۱۰ میلیون و ۸۵۹ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۴ هزار و ۹۰ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس نیز با رشد هیجانی هشت واحدی همراه شد و به رقم ۸۳۸.۵ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران نیز رقم ۲۴۸ میلیارد و ۷۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را تجربه کرد که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم اوراق مالی قابل معامله طی ۱۷ هزار و ۶۷۱ نوبت دادوستد بود.

رشد کم جان شاخص‌ها

در سومین روز از معاملات بورس در هفته ای که گذشت، بیشترین ارزش و حجم معاملات در نماد شرکت پتروشیمی جم که شاهد جابجایی ۱۰۱ میلیون سهم در کدهای درون گروهی بود، صورت گرفت. همچنین شاخص کل ۱۷ واحد رشد کرد و به عدد ۸۰ هزار و ۸۱ واحدی رسید.

روز دوشنبه دماسنج بازار سرمایه ایران از ابتدای باز شدن معاملات تا رقم ۸۰ هزار و ۱۷۰ واحد بالا رفت، اما در ادامه با افت‌ همراه بود؛ به طوری‌که در کل نسبت به روز گذشته ۱۷ واحد رشد کرد و در رقم ۸۰ هزار و ۸۱ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۶۹ واحد رشد در ارتفاع ۱۶ هزار و ۸۹ واحدی ایستاد و شاخص آزاد شناور پس از ۱۷۶ واحد صعود رقم ۸۸ هزار و ۸۹۸ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول با ۸۰ واحد رشد، رقم ۵۶ هزار و ۸۲۵ واحدی را تجربه کرد و همچنین شاخص بازار دوم با ۳۵۰ افت به رقم ۱۷۰ هزار و ۵۴۶ واحدی رسید.

در این روز ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۶۳ میلیارد و ۸۹۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دست یافت که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۹۴۸ میلیون و ۷۲۱ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۳ هزار و ۵۲۳ نوبت معامله بود.

در سومین روز معاملات این هفته نماد پتروشیمی خلیج فارس با بیش از ۱۱۴ واحد تاثیر منفی در شاخص کل، بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشت. پس از این نماد پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر منفی را در نوسانات شاخص کل ایفا کرد. در طرف مقابل نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی گلگهر بیشترین نقش را در رشد نماگر بازار سرمایه داشتند.

آیفکس نیز ۳.۴ واحد بالا رفت و به رقم ۸۴۱.۹ واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران در نهایت از رقم ۱۶۲ میلیارد تومان پیشی گرفت که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی کمی بیشتر از ۱۹ هزار نوبت داد و ستد بود.

رشد شارپی شاخص کل بورس

در چهارمین روز از معاملات هفته منتهی به 17 آذرماه، شاخص کل بورس بیش از ۷۴۹ واحد رشد کرد و در آستانه ورود به کانال ۸۱ هزار واحدی رسید. همچنین آیفکس بیش از ۱۰ واحد بالا رفت و عدد ۸۵۲.۲ را رقم زد. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۰ واحد بالا رفت و عدد ۱۶ هزار و ۱۲۰ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور با ۸۳۸ واحد رشد، به رقم ۸۹ هزار و ۷۳۷ واحدی رسید و شاخص بازار اول با نزدیک به ۷۰۰ واحد صعود ۵۷ هزار و ۳۲۳ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار دوم با ۶۴۷ واحد رشد به رقم ۱۷۱ هزار و ۱۹۳ واحدی رسید.

آیفکس نیز ۱۰.۳ واحد رشد کرد و ۸۵۲.۲ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۴۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲۸۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۸ هزار و ۸۵۷ نوبت داد و ستد بود.

پایان خوش در هفته منتهی به 17 آذرماه

در نهایت شاخص کل بورس تهران در آخرین روز از هفته گذشته معاملاتی، کانال ۸۱ هزار واحدی را رد کند و در این روز در اکثر نمادهای گروه خودرو شاهد رشد قیمتی بودیم و نوسان‌گیران بازار سرمایه توانستند در این گروه به سود خوبی دست یابند.

همچنین شاخص بازار اول ۴۸۱ واحد رشد کرد و به رقم ۵۸ هزار و ۵۰ واحدی رسید.  شاخص بازار دوم نیز با ۴۱۰ واحد رشد رقم ۱۷۱ هزار و ۶۰۳ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص آزاد شناور نیز ۵۷۲ واحد بالا رفت و به رقم ۹۰ هزار و ۳۱۰ واحدی رسید.

ارزش معاملات این روز نیز به رقم ۳۵۴ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۹ هزار و ۴۹۰ نوبت دادوستد بود.

همچنین آیفکس با ۱۰.۵ واحد رشد به رقم ۸۶۲.۷ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران نیز رقم ۱۰۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد بود که این رقم ناشی از دست به دست شدن نزدیک به ۲۷۲ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی تنها ۲۱ هزار و ۵۸۳ نوبت دادوستد بود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار