بازدید 15236
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «دلاری که دوباره هوای 3900 تومان به سرش زد» تا «لمس نوسان قیمت دلار در بازار خودرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون: آنچه میان مردم رایج است تومان است نه ریال، روند صعودی قیمت سکه، قیمت جهانی طلا، نقره و نفت خام، "قوری"های چینی کمک به بهبود بازار نفت، قطر بخشی از سهام شرکت نفت روسیه را خرید، بندری که در صدر برترین های دنیاست، بازتاب تفاهم‌نامه نفتی ایران و رویال داچ شل در شبکه العربیه، حقوق نجومی چهار نفر به خزانه بازنگشته است و جهش دو میلیون تومانی تویوتا کمری هیبرید را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 09 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: آنچه میان مردم رایج است تومان است نه ریال، روند صعودی قیمت سکه، قیمت جهانی طلا، نقره و نفت خام، "قوری"های چینی کمک به بهبود بازار نفت، قطر بخشی از سهام شرکت نفت روسیه را خرید، بندری که در صدر برترین های دنیاست، بازتاب تفاهم‌نامه نفتی ایران و رویال داچ شل در شبکه العربیه، حقوق نجومی چهار نفر به خزانه بازنگشته است و جهش دو میلیون تومانی تویوتا کمری هیبرید را در بر دارد.


دلار پایان هفته باز هم 3900 تومانی شد

قیمت دلار در بازار آزاد برای آخرین روز هفته باز هم با رشد همراه شد و در حالی که روز قبل عمدتا در فاصله 3800 تا 3900 معامله می شد، روز پنجشنبه در کانال 3900 قرار گرفت و تا 3920 تومان هم پیش رفت. به گزارش ایسنا، تحولات قیمتی دلار که از اوایل آبان ماه با شدت بیشتری مواجه شد، در مدتی کوتاه خود را از قیمت های حدود 3570 تا 3680 و در ادامه به 3900 تومان هم رساند. تقاضای فصلی ارز و فرارسیدن زمان تسویه ارزی با طرف های خارجی در پایان سال میلادی و البته نوسان عرضه از سوی صادرکنندگان محصولات پتروشیمی از جمله مواردی است که بانک مرکزی برای افزایش قیمت دلار و نوسان اخیر بازار ارز عنوان کرده است. همچنین برای روز پنجشنبه، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را 3215 تومان اعلام کرده که با حدود 3920 تومان بازار تا 700 تومان اختلاف قیمت دارد. همچنین در بازار رسمی یورو 3463 و پوند تا 4067 تومان قیمت گذاری شده است.

آنچه میان مردم رایج است تومان است نه ریال!

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سالها ما دچار تورم هستیم و موضوعاتی مانند شوک ارزی سال ۹۱ میزان برابری ارزش پول ما را در مقایسه با ارزهای خارجی کاهش داد؛ بنابراین در رویکرد ما به دنیا هم مشکلاتی پدیده آورده است.  البته هم اکنون آنچه میان مردم رایج است تومان است نه ریال.
 
وی تصریح کرد: کاهش تعداد صفر در واحد پول کشور موجب بهبود شرایط نقل و انتقال و مبادلات در عرصه های اقتصادی است و ما فکر می‌کنیم اینگونه تصمیمات آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. وی گفت: البته با توجه به جابجایی اسکناس و هزینه های آن و همچنین جابجایی سیستم‌های حسابداری و موضوع خزانه‌داری، شاید اجرای این فرایند یک سال طول بکشد.البته به جای یک صفر اگر سه تا چهار صفر از واحد پول کشور حذف شود فکر می کنیم ارزش پول در شرایط بهتری قرار گیرد.

روند قیمت سکه صعودی شد

در بازار آزاد روز پنج شنبه، تهران قیمت هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با 1700 تومان افزایش، یک میلیون و 138 هزار و 700 تومان، تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 120 هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با کاهش 3 و 2 هزار تومانی به نرخ 593 هزار تومان و 309 هزار تومان معامله شد.

اونس جهانی طلا بالاتر از 1170 دلار

در بازار جهانی معاملات فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 2 دلار و 7 سنت به رقم 1171 دلار و 6 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره در پایان معاملات روز پنجشنبه، با افزایش 25 سنت به قیمت 17 دلار و 11 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس پلاتین و پالادیوم در آخرین قیمت گذاری جهانی، به ترتیب به رقم های 948 دلار و 4 سنت و 734 دلار و 55 سنت رسیدند.

کاهش قیمت نفت خام برنت و پایه آمریکا

در بازار جهانی انرژی در پایان معاملات روز پنجشنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با کاهش 14 سنت به قیمت 50 دلار و 51 سنت فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش قیمت 2 سنت به رقم 53 دلار و 59 سنت رسید و هر بشکه نفت خام اوپک با کاهش 34 سنت به قیمت 50 دلار و 98 سنت فروخته شد.

"قوری"های چینی کمک به بهبود بازار نفت می‌کنند

پالایشگاه های کوچک و مستقل که به خاطر کوچک بودن نیروگاه‌هایشان در نسبت با پالایشگاه های بزرگ دولتی به "قوری ها" معروف اند، در سال جاری حدود 90 درصد از رشدِ وارداتِ نفتِ خامِ چین را بر عهده داشتند و به دومین اقتصاد بزرگ جهان کمک کردند تا ایلات متحده آمریکا را که بزرگترین وارد کنندۀ نفت جهان است، به چالش بکشد. آن طور که مؤسسۀ Energy Aspects تخمین زده، سال آینده از افزایش واردات روزانه 500 تا 700 هزار بشکه نفت خام چین، روزانه 200 تا 400 هزار بشکه نفت متعلق به "قوری ها" است. در سال 2016، چین بیشتر به لطف 17 "قوری" جدید واردات خود را به طور متوسط حدود 900 هزار بشکه در روز افزایش داد، که این مقدار بیش از اندازۀ مورد نیاز برای تأمین انرژی کل کشور هلند است.

قطر بخشی از سهام شرکت نفت روسیه را خرید

صندوق مالی استراتژیک قطر از خرید بخشی از سهام شرکت 'روس نفت' روسیه در یکی از مهمترین قراردادهای نفتی طی سالیان اخیر در این کشور خبر داد. به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری 'المتارید' صندوق سرمایه گذاری استراتژی قطر این سهام را با همکاری یک شرکت تجاری به ارزش 10 میلیارد , 500 میلیون یورو خریداری کرده و 19 و نیم درصد از سهام روس نفت را در اختیار می گیرد.

بندر شانگهای در صدر برترین های دنیا

جا به جایی کانتینری در ماه اکتبر سال جاری میلادی در مقایسه با رقم سه میلیون و چهار هزار TEU در مدت مشابه سال 2015، افزایش شش درصدی را تجربه کرد. بندر شانگهای در رتبه بندی بین المللی بار دیگر جایگاه نخست را از آن خود کرد چرا که از بندر سنگاپور با ثبت توان عملیاتیِ 25 میلیون و 57 هزار TEU در 10 ماه نخست پیشی گرفت. بندر سنگاپور برای رسیدن به جایگاه نخست در 11 ماه گذشته 2016 میلادی به جابه جایی هشت میلیون و 47 هزار TEU کانتینر نیاز دارد.

بازتاب تفاهم‌نامه نفتی ایران و رویال داچ شل در شبکه العربیه

سخنگوی شرکت رویال داچ شل در گفت‌وگو با شبکه العربیه با اشاره به تحریم های ایران و انعقاد این قرارداد گفت: این قرارداد کاملا روال قانونی خود را طی کرده و مدیران این شرکت هیچ نگرانی بابت آینده ندارند زیرا کاری بر خلاف قوانین بین المللی انجام نداده‌اند. به نقل از ایلنا، در ادامه شبکه العربیه در مصاحبه با تحلیلگران نفتی نظر آنها را در مورد این قرارداد جویا شد. حمد الغنیمی اظهار داشت: امضای این قرارداد در این زمان و علاقه دیگر شرکت های نفتی برای حضور در ایران بیشتر از همه نشان دهنده این است که تهدید های ترامپ مبنی بر اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران بی اثر بوده و نتوانسته خللی در اراده این شرکت‌ها به وجود آورد.

حقوق نجومی چهار نفر به خزانه بازنگشته است

به گفته نوبخت براساس بررسی‌های انجام شده حقوق‌های نامتعارف ۲۳ میلیارد تومان بود که به جز ۴ نفر بقیه به خزانه بازگشت داده شد. به گزارش ایسنا،  محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - درباره حقوق‌های نجومی گفت: دیوان محاسبات پرونده ۳۴۷۰ نفر را بررسی کرده و ۳۹۷ نفر که حقوق نامتعارف دریافت کرده بودند را شناسایی کرد. نوبخت در ادامه به بحث پرداخت یازانه نقدی اشاره کرد و گفت: ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سطح کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند که ماهانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود.

لمس نوسان قیمت دلار در بازار خودرو/ جهش دو میلیون تومانی تویوتا کمری هیبرید

صعود قیمت دلار به کانال 3900 تومان از اواسط این هفته اثر خود را بر بازار خودروهای وارداتی گذشت و موجب کاهش بیشتر معاملات در این گوشه از بازار شد. تفاوت این کاهش فروش در هفته جاری با رکودی که از اوایل پاییز آغاز شده بود این است که این بار فروشندگان با توجه به تغییرات قیمت دلار تمایل به فروش نداشته و منتظرند ببینند هفته آینده چه اتفاقی برای دلار رخ می دهد و آیا باید قیمت های جدیدی را اعلام کنند یا خیر. به گزارش اقتصاد نیوز تقاضا برای خودروهای وارداتی اکنون بیشتر به روی خودروهای زیر 100 میلیون تومان منتقل شده است و همین خود می تواند با فشار تقاضا قیمت در این بخش از بازار را افزایش دهد. با وجود رکودی که هم‌اکنون گریبان بازار وارداتی‌ها را گرفته، قیمت برخی خودروهای خارجی بالا رفته است، به خصوص در مورد مدل‌های 2017. بنا به گفته فعالان بازار، در حال حاضر قیمت تویوتا کمری هیبرید به 227 میلیون تومان در بازار رسیده که نشان از جهش دو میلیون تومانی آن دارد. این خودرو به‌دلیل محدودیت‌هایی که برای عرضه آن در ایران به‌وجود آمده، با کمبود عرضه مواجه و قیمتش صعودی شده است. کمری هیبرید در خاک ایالات‌متحده تولید می‌شود و همچنین اعتبار همولوگیشن آن به پایان رسیده و از همین رو فعلا واردات آن به کشور متوقف شده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
مادامیکه بانکها دلار آزاد میفروشند وضع به همین منوال است و بزودی دلار در کانال بالای 4 هزار هم قرار خواهد گرفت. اگر این دغدعه بصورت جدی در مسولان وجود داشته باشد باید این عملیات در بانکها متوقف شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
سوال: بانک ها چجوری دلار آزاد میفروشند؟؟ کجاست؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
میدون فردوسی.به صرافیها.گفتم شایدواقعانمیدونید!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان