بازدید 16293
۸
تاجگردون در گفت و گو با تابناک؛

مجلس احتمالا چند صفر پول ملی را حذف کند؛ ای کاش دولت برای یک کار دو بار هزینه ندهد

به نظر نمی رسد، تغییر واحد پول، تغییر چندانی در معیشت مردم ایجاد کند؛ تنها یک تأثیر روانی گذرا خواهد داشت و واحد پول از ریال به تومان تبدیل خواهد شد. به همیل دلیل در اقتصاد عمومی انتظار تغییر چندانی وجود ندارد.
کد خبر: ۶۴۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴ 08 December 2016
 هیأت وزیران روز گذشته، با تصویب موادی از لایحه بانک مرکزی، تومان را واحد پول ایران تعیین کرد. اقدامی که سوالاتی را برای افکار عمومی ایجاد کرد؛ سوالاتی از این دست که این اقدام چه تاثیری بر اقتصاد کشور و وضعیت دارایی های مردم خواهد داشت. 

غلام رضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع به خبرنگار تابناک گفت: این مصوبه قبل از هر چیز دیگری، باید به مجلس شورای اسلامی ارسال تا توسط نمایندگان مجلس بررسی شود؛ چرا که طبق گفته دولت، باید این طرح وارد مجلس شود. در این مصوبه موضوع اصلی حذف صفر از پول رایج نیست، بلکه دولت واحد پول ملی را تغییر داده است. اگر تنها موضوع حذف صفر بود، شاید مسأله قدری متفاوت تر بود؛ اما از آنجایی که مربوط به تغییر واحد پول است، مجلس باید نظر خود را اعلام کند.

تاجگردن در پاسخ به اینکه تغییر واحد پولی چه تأثیری بر معیشت مردم خواهد داشت نیز گفت: به نظر نمی رسد که تغییر چندانی در زندگی مردم ایجاد شود. تنها یک تأثیر روانی گذرا خواهد داشت و واحد پول از ریال به تومان تبدیل خواهد شد. به همیل دلیل، در اقتصاد عمومی انتظار تغییر چندانی وجود ندارد.

این نماینده مجلس افزود: البته بهتر بود دولت همزمان با این طرح، طرح حذف صفر را نیز در دستور کار قرار می داد. با توجه به کارهای کارشناسی که در این خصوص شده بود، اگر دولت یک بار برای همیشه این کار را انجام می داد به صلاحش بود.

تاجگردون  ادامه داد: اگر این لایحه به مجلس ارسال شود، به احتمال زیاد، نمایندگان، بحث هایی را در این خصوص خواهند داشت و احتمال می رود آنان پیشنهادهایی برای حذف یک یا دو صفر دیگر در واحد جدید پولی کشور داشته باشند.

وی همچنین یادآور شد: اظهار نظر در این باره سخت است، ولی فکر می کنم یکی از پیشنهادهایی که می توان به دولت داد، این است که برای یک موضوع دو بار هزینه نشود و اگر دولت و بانک مرکزی قبول کنند که حذف صفر اتفاق افتد، همزمان با تغییر واحد پول، این اتفاق رخ دهد، بهتر خواهد بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه این امر در اقتصاد کلان نیز تأثیرگذار خواهد بود یا نه، گفت: بعید است تأثیر خاصی داشته باشد؛ چون مسأله بیشتر یک موضوع روانی است و چون در جامعه مردم بیشتر با تومان کار می کنند و در واقع به این شیوه آشنایی بیشتری دارند، این موضوع تصویب شده است.

وی در پایان افزود: این موضوع به هیچ عنوان سیاسی نیست و اینکه گفته می شود ایران واحد پول خود را به خاطر کشور عربستان عوض کرده، درست نیست، چون سال ها آنها و ما از ریال استفاده می کردیم و مشکلی از این بابت نبوده است؛ بنابراین، این استدلال درستی نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۸
با حذف صفر تمام مشکلاتمان حل می شود وخود کفا می شویم.وتورم هم به صفر می رسد.ودیگر مشگلی نخواهیم داشت .
این کارها برای بالا بردن ارزش پول ملی هیچ تاثیری ندارد و تنها کاری ظاهری است. همون تبدیل ریال به تومان کافی است. وگرنه مابقی نمایش است.
شايسته هست يكباره ٤ صفر از پول حذف شود، الان در جامعه همه به ده هزار ريال اصطلاح يك تومان را بكار ميبرند، در برابري با ارزهاي ديگر هم يك تومان معادل يك درهم إمارات يا يك ريال سعودي و يا هر تومان معادل ١/٤ دلار خواهد شد
پاسخ ها
التماس کمی عقل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
یعنی چی؟
خوب به یک میلیون تومن هم میگیم 1 تومن
یکم فکر کن بعد حرف بزن
بنده ناچیز بیمقدار هم به مجلسیان دانشمند پیشنهاد میکنم بعد از حذف ۴ صفر بجای لفظ کشدار تومان! از لفظ کوتاه و جاافتاده تومن استفاده کنن!!!!!!!
هزینه ای نداره همین که اسکناس ها عوض شود بعد اگر قصد برداشتن چند صفر هم باشد لازم نیست واحد پول عوض بشه و همون اسکناس ها پاسخ گو است
تا وقتی که فساد اقتصادی تو مملکت هست به هیچ طریقی نمیشه معیشت مردم رو بهبود داد، تنها راه قطع کردن دست مفسدان اقتصادیه که البته بعیده همچین اتفاقی بیفته تا وقتی که همه دستها تو یه کاسه باشه
یکی نیست بپرسه ازنمایندگان جدا از مردم که حذف صفرها چه دردی از مردم حل میکنه . آن مردم که زیر یک میلیون در ماه درامد دارند چه وضعیتی پیدا می کنند.حالا اگر تعداد اندکی از مردم با تعداد صفر های حسابشون مشکل دارند بقیه باید چکار کنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر