بازدید 196914
پایان گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر واحد پول ایران

تبدیل "ریال" به "تومان" از حذف صفر جداست

به دنبال مصوبه امروز هیات دولت مبنی بر تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان، رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد و به شائبه‌های ایجاد شده پایان داد. طبق آنچه سیف اعلام کرده "تغییر واحد پول ملی با موضوع حذف صفر متفاوت است".
کد خبر: ۶۴۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶ 07 December 2016
به دنبال مصوبه امروز هیات دولت مبنی بر تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان، رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد و به شائبه‌های ایجاد شده پایان داد. طبق آنچه سیف اعلام کرده "تغییر واحد پول ملی با موضوع حذف صفر متفاوت است".

به گزارش ایسنا، امروز - چهارشنبه - هیات دولت در جریان بررسی لایحه « بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مواردی را به تصویب رساند که از جمله آن واحد پول ملی را از ریال به تومان تغییر دارد.

بعد از اعلام این خبر گمانه‌زنی‌ها و حواشی بسیاری در رابطه با چرایی این موضوع و حتی نحوه اجرای آن در رسانه‌ها و از سوی کارشناسان مطرح شد و موضوع حذف سه صفر از پول ملی به میان آمد.

اما بر اساس آن‌چه ولی‌اله سیف – رئیس کل بانک مرکزی – در کانال تلگرامی خود در رابطه با تغییر رسمی واحد پول کشور توضیح داده است، در جریان بررسی لایحه « قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» در هیات دولت، یکی از موارد به واحد پول ملی مرتبط بوده است؛ هرچند که در متن تنظیمی بانک مرکزی که در معرض قضاوت عموم نیز قرار گرفت، واحد پول ملی همچنان ریال بود.

 به گفته سیف، در جریان بررسی لایحه در جلسه امروز هیات دولت موضوع تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان بررسی و تصویب شد که باید بعد از تقدیم لایحه به مجلس بررسی شده و تصمیم‌گیری نهایی با نمایندگان خواهد بود.

وی همچنین در تشریح ابعاد دیگر ماجرا عنوان کرده که از زمان معرفی ریال در قانون پولی و بانکی به ویژه در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته، ریال عملا از مبادلات اقتصادی روزمره حذف شده و تومان جایگزین آن شده است؛ بنابراین مصوبه دولت در زمینه تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی آحاد جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت های موجود قابل تفصیل خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه رفروم یا اصلاح پولی به معنای حذف چند صفر و تغییر واحد پول عندالزوم فرآیندی است که در اولویت‌های بانک مرکزی قرار دارد توضیح داده که در این زمینه مطالعات جامعی در بانک و البته پژوهشکده پولی و بانکی انجام شده و پیش نیازهای آن به طور کامل شناسایی شده است. بنابراین مطالعات، اجرایی کردن طرح حذف صفر از پول ملی مستلزم دستیابی به شرایط مناسب اقتصادی از جمله تورم تک رقمی پایدار و ثبات اقتصادی است. از این رو این مصوبه اخیر با موضوع حذف صفر متمایز بوده و نباید با آن خلط شود.

وی همچنین مصوبه اخیر دولت به عنوان بخشی از لایحه قانون بانک مرکزی را با هدف رسمیت بخشیدن به عرف متداول و مرسوم در جامعه دانسته و گفته این جریان تسهیل مبادلات و منطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده و فاقد آثار روانی و تورمی است و با توجه به وجود بستر فناوری اطلاعاتی مناسب و گسترش و نفوذ مناسب بانکداری الکترونیکی با کمترین هزینه و زمان قابلیت اجرا دارد.

 به گزارش ایسنا، در بند(ب) ماده (2) لایحه«قانون بانک مرکزی» که اکنون در هیات دولت در حال بررسی است و به زودی به مجلس ارائه می شود ، عنوان شده که واحد پول ایران ریال است که هیات وزیران در مصوبه خود عبارت ریال را حذف و تومان را جایگزین کرده است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان این اقدام دولت می تواند برای سنجش فضای موجود و مقدمه ای برای حذف صفر از پول ملی باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۱۷
حالا چرا تومان؟؟ ریال که اسپانیولی و لاتین بود !!تومان هم مغولی!،چرا واژه ایرانی نمییذارین مانند پارسی با پول خرد دریک ....حتما همیشه واژه بیگانه باشد؟
واژه تومان یک واژه مغولی است!
آیا ما مغول هستیم؟....
ما چه گناهی داریم؟
آیا یک نفر در جلسه امروز یاداور نشد و اطلاع و سواد نداشت که تومان یک واژه مغولی است که با حمله مغول با زور وارد فرهنگ و زبان ایرانی و فارسی شده؟!
اتفاق خوبی است . کلا" در معاملات و خرید و فروش های روزمره از تومان استفاده می شد .
بهتره یکسره واحد پول ایران را به روبل تبدیل کنند تا خیال همه راحت شود. ویزای روسیه را هم بردارند تا برادران روسی ما هم بهره مند شوند.
بچه های سوم ابتدایی راحت شدند از شر مسئله های تبدیل تومان به ریال وبرعکس
حد اقل یک کار مفید و بزرگ تو این دولت انجام شد
بسيار خوبه از دست اون صفري كه رو اسكناس بود ولي هيچ وقت در نظر گرفته نمي شد راحت شديم
بهتر نیت واحد پول ایرنا شود و هر ایرنا برابر 100 تومان و هر دلار 4 ایرنا
پاسخ ها
ممرتضی
| Sri Lanka |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
نکته اصلی و شاه کلید تغییر واحد پول همین صد قسمتی شدن آن است.
آفرین
بالاخره صفر را برمیدارید یا نه
خب یه باره 4 تا صفرشو حذف میکردن، یک تومن میشد معادل 10,000 ریالِ همین الان؛ با معنی تومن هم سازگار بود، تومن یک یکای مغولی و برابر ده هزار هستش، یک تومن آدم یعنی ده هزار نفر، در ضمن یک تومن رو هم برابر با 10 قِرون میکردن، کلمۀ قِرون بین مردم رایج تر هستش! دیگه دوباره ریال چیه این وسط؟!!
این یعنی بی ارزش شدن پول ایران...
واقعا خوب ملت رو اسگل کردین از همون اولم کسی به ریال چیزی خرید و فروش نمیکرد فقط دارین بودجه مملکت رو خرج کارهای بی فایده میکنید شما اگر راست میگین چرا مثل ترکیه که شش تا صفر از پولش رو یهو برداشت و هر دلار شد 2.8 لیر . ترکیه ای که هیچ چی نداره این کار رو انجام داده ولی ما با این همه ثروت ملت رو فقط گذاشتیم سر کار خسته نباشین
(tomban) چطوره؟!
مرگ برصفر
های اضافی
تبدیل ریال به تومان
همانطورکه داریم مشاهده می کنیم مردم در تمام معاملات کشوری در شمارش پولی از واحد تومان استفاده می کنند . حتی بانکها هم با مشتریهای خود با واحد تومان معامله می کنند. یعنی مسئله واحد ریال چنان به مشکل ارقامی برخورد کرده است که شاید ماه ها در سر زبا نها تلفظ نشود. به همین خاطر تلاش مسئولین در تشویق کشورها جهت بکاربردن ارز ریال در معاملات با ایران بجای دلار همچنان بی نتیجه باقی خواهد ماند. ناگفته نماند که تومان چون در محاسبات پولی در ارقام مناسبی جای گرفته است , هرگز به ریال این امکان را نمی دهد که در معاملات روزمره بکار رود . به همین خاطر هیچ وقت رشد نخواهد کرد و حتی ممکن است ضعیف ترهم شود. چونکه زیر بار سنگینی مثل تومان قرار گرفته است . مثل هر چیزی که در نام ویا از نوع مورد استفاده قرار نگیرد رشد هم نخواهد کرد.
برای رفع این مشکل اگر سه تا صفر از هزار ریال حذف کنیم متا سفانه واحد تومان را ازدست می دهیم و این کار واحد ارزی ایران را تخریب می کند .
اگر بانک مرکزی هیچ اقدامی هم نکند مسلما نوسانات ریالی به اقتصاد مملکت ضربه بیشتری وارد خواهد کرد . مثلا الآن بانکهای آمریکا بیست تریلیون دلار به داخل و خارج از کشورش مقروض است ولی دلار آن همچنان ارزش خود را در جهان حفظ کرده است. چونکه دلار بطور روزمره در تمام بانکها و صرافی ها و معاملات ارزی و صنعتی در گردش است و این عمل حداقل پنجاه درصد به ارزش ارز می افزاید.
لازم به یادآوری است کشورهایکه چند تا صفر از واحد پولشان کم کرده اند , مثل روبل روسیه و یا لیرترک ؛ واحد پول اصلی شان یکی بوده است و چون از ارزش افتاده است چند تا صفررا از آن حذف کرده اند تا در محاسبات روزمره داخلی و خارجی راحت تر بکار رود. این کار گردش ارزی شانرا چند برابر کرده است . به همین خاطر با نوسانات ارزی کمتری مواجع اند.
ولی در ایران دوتا واحد ارزی در گردش است . ریال در بانکها و تومان در معاملات روزمره . این گونه کاربرد ارزی مانع پیشرفت ریال می شود.
به نظر من بهترین کار برای بگردش در آوردن ارز کشوری , آن واحدی که در کشور بطور روزمره مورد استفاده قرار میگیرد به عنوان واحد پول کشوری به جهان معرفی شود. ناگفته نماند مسئولان از ابتدا می بایست از معاملات ارزی بدین شکل جلوگیری می کرده اند ویا پیشترواحد تومان را به جهان معرفی می کرده اند. الآن هم زیاد دیر نشده است و بدون هیچ تخریب ارزی که یک تومان معادل ده ریال است را به عنوان واحد پول اصلی به جهان معرفی کنند. ریال در بانکها و تومان در معاملات روزمره. لطفا برای اطلاعات بیشتر با اینجانب تماس بگیرید. متشکرم.
با آرزوی موفقیت . سید جواد میری جویباری
بردارین باباتمام صفرارومایه خجالته به قران یه کشوردیگه میری یه پنجاه هزاری میبینن اینهمه صفرداره ولی ارزش به اندازه یه پنجی اونایه بردارین توروقران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار