بازدید 15154
۴
پیمانه اقتصادی

از «واکنش‌ها به مصوبه بازنشستگی ریال» تا «پیشنهاد اقتصادی اردوغان به مردم ترکیه»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش شاخص بورس تهران، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم و سکه طرح جدید، جریمه سه غول بانکی توسط کمیسیون اروپا، هشدار درباره ادامه حملات سایبری به بانکها، تعرفه واردات خودرو برای سال آینده اعلام شد، گلابی هندی در سبد میوه ایرانیان و تورم روستایی آبان را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 08 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون افزایش شاخص بورس تهران، کاهش قیمت دلار، یورو و درهم و سکه طرح جدید، جریمه سه غول بانکی توسط کمیسیون اروپا، هشدار درباره ادامه حملات سایبری به بانکها، تعرفه واردات خودرو برای سال آینده اعلام شد، گلابی هندی در سبد میوه ایرانیان و تورم روستایی آبان را در بر دارد.



افزایش 511 واحدی شاخص کل بورس تهران در پایان هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز (چهارشنبه 17 آذر ماه 95) با افزایش 511 واحدی به رقم 81 هزار و 341 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 62 واحدی به عدد 16 هزار و 182 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز امروز با افزایش 572 واحدی به رقم 90 هزار و 310 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 481 واحدی به عدد 58 هزار و 4 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 410 واحدی عدد 171 هزار و 603 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 10 واحدی روی رقم 862 واحد ایستاد. به گزارش فارس، روز چهارشنبه، بازار سهام بازاری پرتکاپو و شاداب‌تر از روزهای گذشته بود که همچنان سنگ آهنی‌ها و فلزات اساسی را لیدرهای خود می‌دانست. بازاری که تحت تأثیر فضای شایعات امروز نوسان هیجانی قیمت سهام برخی نمادهای معاملاتی در گروه خودرویی‌ها را به نظاره نشست.

عقب‌نشینی دلار، یورو و درهم در پایان معاملات روز چهارشنبه

در پایان معاملات روز چهارشنبه 17 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 58 ریال به میانگین قیمت 38 هزار و 772 ریال فروخته شد و هر یورو نیز با کاهش 259 ریال به رقم 41 هزار و 930 ریال رسید. هر درهم امارات نیز در بازار آزاد روز چهارشنبه، با کاهش 11 ریال به قیمت 10 هزار و 689 ریال فروخته شد.



کاهش قیمت سکه طرح جدید

در بازار معاملات روز چهارشنبه بازار تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان اعلام شد در حالی که روز سه شنبه نرخ این سکه به حدود یک میلیون و ۱۳۶ هزار تومان رسیده بود. همچنین سکه تمام بهار طرح قدیم یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان معامله شد که این رقم دیروز یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود. همچنین نیم سکه ۵۹۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به روز  سه شنبه ۳ هزار تومان کاهش نشان می دهد. قیمت ربع سکه با ۲ هزار تومان کاهش به ۳۰۷ هزار تومان و سکه یگ گرمی با ۳ هزار تومان افزایش به ۱۹۴ هزار تومان رسید.

قیمت گذاری اونس طلا و نقره

در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا در لحظه انتشار خبر، با افزایش 5 دلار و 5 سنت به رقم 1174 دلار و 3 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با 8 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 86 سنت فروخته شد. تحلیلگران موسسه آی جی هشدار دادند که اگر سطح حمایتی 1160 دلاری برای هر اونس طلا شکسته شود باید منتظر کاهش بیشتر قیمت این فلز گرانبها باشیم و این احتمال هست که قیمت طلا تا 1130 و سپس 1110 دلار در هر اونس کاهش یابد. به نظر می رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت.

قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت در روز چهارشنبه باز هم کاهش یافت. این کاهش قیمت بیشتر به خاطر شک و تردید مداومی است که عمیق بودن توافق صورت گرفته توسط اوپک و روسیه را زیر سوال می برد؛ توافقی که برای کاهش تولید نفت با هدف پایان بخشیدن به عرضۀ بیش از تقاضای نفت که در دو سال گذشته گریبان‌گیر بازار نفت بود، در هفتۀ گذشته بین اعضای اوپک و برخی از کشور های غیر عضو من جمله روسیه صورت پذیرفت. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با 17 سنت کاهش 53.76  دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 24  سنت کاهش، بشکه ای 50.70  دلار صورت گرفت.

شرکت های نفت روسیه آماده کاهش تولید شدند

شرکت های نفتی روسیه در راستای توافق مسکو با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید آماده شدند. خبرگزاری ایتارتاس نوشت که جزئیات دیدار و توافق رئیسان شرکت های نفت روسیه با آلکساندر نوواک وزیر انرژی این کشور در نشست اعضای اوپک با تولیدکنندگان غیرعضو در وین (شنبه آینده) اعلام خواهد شد.

واکنش‌ها به مصوبه تغییر ریال به تومان

هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رییس‌جمهوری، ‏به ادامه بررسی پیشنهادهای کارگروه منتخب درخصوص «لایحه بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران» ‏پرداخت و مواد دیگری از این لایحه را به تصویب رساند.‏ در این جلسه با تصویب موادی از لایحه بانک مرکزی، واحد پول ایران تومان و برابر با ۱۰ ریال تعیین شد.
پس از انتشار این خبر، اشخاص مختلف در حوزه اقتصاد به بیان نظرات خود پرداختند. بر این اساس، محمدرضا رنجبر فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت و گو با تابناک اقتصادی گفت: به نظر من این تغییر اصلاً کافی نیست. به نظرم با توجه بالارفتن حجم نقدینگی و افزوده شدن چندین صفر بر اسکناس هایمان، اگر به جای یک صفر چند صفر یعنی حداقل چهار صفر از اسکناس هایمان حذف می کردیم خیلی بهتر بود. سید حسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم گفت: این تغییر احتمالاً در کوتاه‌مدت به بازار ارز کشور شوک وارد کرده ولی اثرات کوتاه‌مدت آن نیز با تحولات بازار از بین می‌رود. غلامرضا مصباحی مقدم درگفت‌وگو با فارس گفت: این مصوبه به خودی خود قدم مثبتی است زیرا آنچه که در زبان مردم جریان دارد، ریال نیست بلکه تومان است. امیر نجومی دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران نیز گفت: با این اتفاق، ارزش پول ایران به طور اسمی در مقابل دلار 10 برابر تقویت خواهد شد. اقدام دولت، مشابه اقدام اردوغان رئیس‌جمهور کنونی کشور ترکیه است که در زمان تحویل گرفتن دولت خود، یک شبه اقدام به حذف 6 صفر از واحد پولی این کشور (لیر) کرد که به این ترتیب به ازای هر یک میلیون لیر در بانک‌ها، مردم یک لیر در بانک داشتند. 

جریمه سه غول بانکی توسط کمیسیون اروپا

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که سه غول بانکی از جمله بانک 'اچ اس بی سی' که مقرش در لندن است، را به پرداخت جریمه‌ سنگین 485 میلیون یورو (413 میلیون پوند) محکوم کرده است. کمیسیون اروپا این سه غول بانکی شامل 'اچ اس بی سی'، 'جی پی مورگان ' و ' کردی اگریکول ' را به دست‌کاری و تبانی در تعیین نرخ بهره بین‌بانکی متهم کرده است.

هشدار درباره ادامه حملات سایبری به بانکها!

به گزارش ودوموستی، آرتیم سیچف - معاون امنیت و حفاظت اطلاعات بانک مرکزی روسیه - گفت: تا آغاز سال نو میلادی بانکهای روسیه همچنان در معرض خطر حملات سایبری و سرقت اطلاعات توسط هکرها هستند. روز دوشنبه نیز سازمان امنیت فدرال روسیه از برنامه ای خارجی برای حمله به بانکهای این کشور توسط هکرهای اوکراینی مستقر در هلند خبر داده بود.

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده اعلام شد

تعرفه واردات خودرو در سال آینده(1396) همانند تعرفه واردات این محصولات در سال جاری بوده و تغییری نخواهد داشت. بر این اساس تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور تا 2000 سی‌سی همچنان معادل 40 درصد خواهد بود. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی نیز مانند سال‌جاری معادل 55 درصد خواهد بود. واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی نیز در سال آینده(1396) همچنان ممنوع خواهد بود.

گلابی هندی در سبد میوه ایرانیان

بر اساس آمار گمرک در 7 ماه منتهی به مهر ماه سال جاری، بیش از 20 هزار تن گلابی هندی ارزش دلاری 14,725,319 و ارزش ریالی 453,744,130,667 وارد کشور شده است.کشور پاکستان با صادرات 17 هزار و 327 تن و 623 کیلوگرم گلابی هندی به کشور با ارزش دلاری 12,534,036 و ارزش ریالی 385,758,722,815 در رتبه اول و پس از آن ترکیه با صادرات هزار و 649 تن و 384 کیلوگرم به کشور با ارزش دلاری 1,204,049 و ارزش ریالی 37,227,359,455 در رده دوم قرار دارد.

تورم روستایی آبان اعلام شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم روستایی کشور آبانماه امسال با 0.2 درصد افزایش به 7.3 درصد رسید.

اردوغان خطاب به مردم ترکیه؛ طلا بخرید

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه وطن پرستی شهروندان این کشور را برای مقابله با تاثیر مخرب صعود دلار بر لیر مطالبه کرد. وی از مردم ترکیه خواست "سلطه دلار" را شکسته و به خرید لیر و طلا بپردازند تا کارشکنی اقتصادی دشمنان این کشور را خنثی کنند. به گزارش ایسنا، لیر از زمان انتخابات آمریکا بیش از ۱۰ درصد در برابر دلار سقوط کرده است. نگرانی اصلی مربوط به حدود ۲۱۰ میلیارد دلار بدهی به ارز خارجی است که شرکتهای ترکیه استقراض کرده اند. ضعف مداوم لیر، پرداخت این بدهی را دشوارتر می کند به خصوص اگر نرخ برابری این ارز در برابر دلار به ۳.۷۰ لیر برسد. بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، تحلیلگران می گویند شرکتهای ترکیه ای ممکن است اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند زیرا مالکان آنها ده‌ها میلیارد دلار در حسابهای بانکی خارجی دارند که در صورت لزوم می توانند برای پرداخت بدهی‌شان برداشت کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
حداقل تومان را باید معادل 1000 ریال اعلام می کردند
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
کاملا موافقم، حالا که میخوان برای چاپد اسکناس جدید هزینه کنند بهتره کار رو یکسره کرد،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
نخیر، باید معادل ۱۰۰۰۰ ریال اعلام می‌کردند. همانی که الان هم مردم استفاده می‌کنند، به ده هزار ریال می‌گویند یک تومان
این که طرح دولت قبله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار