بازدید 20888
تيغ تيز كارفرما بر گلوي نازك كارگر؛

اخراج 500 كارگر از سايت 3 پتروشيمي بوشهر به جرم اعتراض صنفي

به رغم همه شعارهاي زيبا و رأي آوري كه مسئولان در دفاع از كارگران سر مي دهند، اين قشر ضعيف جامعه، امنيت و وضعيت مناسب شغلي ندارد، به گونه ای که كوچك ترين اعتراض آنها حتي پس از ماه ها عدم دريافت حقوق، به راحتي با تهديدهايي مثل اخراج از كار و بيكار شدن رو به رو مي شود. بايد پرسيد، در چنين شرايطي كه تيغ تيز كارفرما بر گلوي نازك كارگر سنگيني مي كند، چه گروهي بايد به حمايت از آنان برخيزد؟
کد خبر: ۶۴۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 09 December 2016
تا زماني كه در كشور ما از حقوق كارگران به معناي واقعي كلمه حمايت نشود و كارگران از ابتدايي ترين شرايط امنيت شغلي نيز بي بهره باشند، كارفرما حق خواهد داشت هر طور مي خواهد با كارگر برخورد كند و شرايط سختي را براي او و خانواده ش رقم بزند. مثل كارفرماي كارگران سايت 3 پتروشيمي بوشهر كه به دليل يك تجمع آرام در اعتراض به چندين ماه حقوق معوقه، كارگرانش را اخراج كرد.

به گزارش «تابناك» اگر سمت و سوي اعتراض و گلايه هاي بيشتر واحدهاي شغلي كشور، از جمله كارمندهاي رسمي را متوجه افزايش مزاياي دريافتي در نظر بگيريم، يكي از بزرگ ترين مشكلات جامعه كارگري اين است كه آنان بايد براي دريافت حداقل حقوق دريافتي خود ـ آن هم پس از ماه ها تأخير ـ به خواهش كردن از كارفرما روي بياورند، چون اگر جز اين حالت در صدد احقاق حقوق خود باشند، به راحتي هر چه تمام تر همان شغل متزلزل خود را هم از دست خواهند داد.

در سال هاي گذشته، اخبار متعددي از اعتصاب و اعتراض كارگران بخش هاي خصوصي و دولتي براي دريافت حقوق هاي پرداخت نشده و يا اعمال نكردن مزاياي ويژه منتشر شده است كه بررسي و مرور آن ها براي ذهن هر انسان دلسوزي خوشايند نيست و باور كردن چنين شرايطي آن هم در جامعه اي كه ادعاي پيروي از فرامين آخرين پيامبر خدا را دارد، دشوار است؛ پيامبري كه يكي از دستورهای روشن ايشان به پيروانش، پرداخت دستمزد كارگر قبل از خشك شدن عرق اوست.

براي مثال در اين رابطه چند ماه پيش «ايلنا» نوشت: جمعي از کارگران کارخانه ایران ترانسفو زنجان در اعتراض به آنچه «تصمیم کارفرما بر کوچک سازی این واحد تولیدی عنوان كردند»، در مقابل ساختمان اداری این کارخانه در زنجان تجمع کردند. در اين تجمع كارگران مدعي بودند سياست هاي اخير كارخانه مذكور امنيت شغلي هزاران كارگر اين كارخانه را با تهديد مواجه جدي رو به رو كرده است.

بهمن ماه سال گذشته نيز «تسنيم» نوشت: صدها تن از كارگران شركت كنتورسازي قزوين در اعتراض به آنچه عدم پرداخت بيش از پنج ماه دستمزد و مزاياي خود عنوان كردند، اعتراض گسترده کردند كه كارگران در آن اعتراض گفتند، وزارت نيرو بدهي خود را به شركت كنتورسازي پرداخت نمي كند و آنها نيز 5 ماه است، دستمزد ما را پرداخت نكردند.

موارد مشابه به اين تجمع هاي اعتراضي كه در راستاي تهديد امنيت شغلي كارگران و نيز پرداخت نشدن حقوق آنها صورت مي گيرد فراوان است و مثال هاي بالا نيز تنها براي نمونه آمد، اما شايد يكي از تأمل برانگيزترين مورد مشابه نحوه جذب نيرو در شركت هاي خصوصي پارس جنوبي است كه از همان ابتداي عقد قرارداد اجازه هرگونه اعتراض در برابر هر بلايي كه كارفرما بر سركارگر خواهد آورد را از او مي گيرد؛ قراردادهايي كه بر اساس در صورت اعتصاب كارگران، پیمانکار می‌توانست بدون پرداخت دستمزد با آنها تسویه حساب کند.

هرچند در برابر اين قرارداد كه در سال گذشته رسانه اي شد، موجي از اعتراض شكل گرفت و بسياري از حقوق دانان اين رويه را خلاف قانون اساسي كشور اعلام كردند، اخبار جديد به دست آمده از سايت 3 پتروشيمي بوشهر نشان مي دهد هنوز اينچنين قراردادها و برخوردهاي تحقيرآميزي با كارگران وجود دارد.

توضيح اينكه از روز سه شنبه جمعي از كارگران سايت 3 پتروشیمی بوشهر كه هنوز به بهره برداری كامل نرسیده و در حال گذارندن مراحل اولیه ساخت است، در اعتراض به عدم پرداخت 3 ماهه دستمزد و حق بيمه شان، دست به تجمع اعتراضي زدند؛ اما آنچه در اين بين جالب توجه بود اينكه كارفرمايان اين شركت به جاي رسيدگي به مشكل كارگران و پرداخت دستمزدشان، به آنها برگ تسويه حساب دادند و به كارگزيني شركت معرفي كردند.

در اين رابطه يكي از كارگران شركت كه نامش نزد «تابناك» محرمانه خواهد ماند، گفت: ما داخل سايت 3 پتروشیمی بوشهر در حال کار هستیم و بدترين شرايط اقامتي، رفاهي و حقوقي را داريم. پیمانکار این پتروشیمی (شرکت ساختماني نصب تجهیزات پتروشیمی) از ماه مرداد تا الان هیچ گونه حقوقی به حساب کارگران و کارکنان دفتری خود واریز نکرده و حق بیمه تأمین اجتماعی را به صورت یک ماه یک بار واریز كرده است.

اين فعال كارگري ادامه داد: كارگران حتی برای درخواست مساعده نيز باید روزهای زیادی انتظار بكشند تا بعد از مدت ها انتظار، مبلغی نزديك به دویست هزار به حساب آنها واريز شود. تعداد 500 نفر از کارگران این شرکت به خاطر اين مشكلات از روز دوشنبه اعتصاب کردند.

وي در مورد نحوه برخورد كارفرمايان با اين اعتراض منطقي گفت: كارفرما ابتدا وعده داد بخشي از حقوق معوقه را پرداخت كند ولي چون كارگران خواستار پرداخت همه معوقات و حق بيمه بودند، از روز چهارشنبه به شركت دستور داد تا همه اعتصاب كنندگان را از كار اخراج كنند و به همه كارگران معترض به همين خاطر برگ تسويه حساب داده شد.

در واقع آنها در پاسخ ما 500 نفر كه در اعتراضي آرام، پرسيديم چرا سه ماه دستمزد و مزاياي ما را پرداخت نمي كنيد، بدترين پاسخ ممكن يعني اخراج را مطرح كردند و اضافه كردند اگر تا روز يكشنبه فرايند تسويه حساب خود را انجام ندهيد، با شما برخورد امنيتي خواهيم كرد.
 
 
 

بنا بر آنچه آمد بار ديگر مشخص مي شود كه جامعه كارگري كشور به رغم همه شعارهاي زيبا و رأي آوري كه مسئولان در دفاع از آنان سر مي دهند، امنيت و وضعيت مناسب شغلي ندارند. آنها با كوچك ترين اعتراضي كه حتي بعد از ماه ها عدم دريافت حقوق انجام مي دهند، به راحتي با تهديدهايي مثل اخراج از كار و بيكار شدن رو به رو مي شوند.

در اين میان، پرسش مشخصي كه قابل طرح است و نياز به پاسخ روشن مسئولان دارد، اينكه بالاخره چه گروه و نهادي بايد به مشكلات جامعه كارگري كشور رسيدگي كند و در چنين شرايطي كه تيغ تيز كارفرما روي گلوي نازك كارگر سنگيني مي كند، چه گروهي بايد به حمايت از آنان برخيزد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۲
این وضعیت همون نقشه راه است،زحمت می کشند مسئولین و بابتش حقوق خوبی هم می گیرند،
هدایت و حمایت و نظارت
این سه وظیفه ای است که انجام می دهند،
و نتیجه اش شده بخش خصوصی قدرتمند،،
اقتصادی که مثل گلوله برفی در معرض گرما آب می شود،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
مدیریت پتروشیمی خصولتی شده.
معایب سیستم دولتی و خصوصی را باهم دارد.
مطمین باشید میدیری که به راحتی این کارگرها را اخراج کرده اصلا لیاقت پستی که به او داده شده ندارد.
واقعا حقوق کارگران در ایران‌فقط شعاره
این بنده خداها از اقشار ضعیف و زحمتکش این مملکتن که‌ با غیرت‌رفتن در اون شرایط دارن کار میکنن
اینم نتیجه اش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
یک درصد فکر کنیم شاید اینها سیاست پشت پرده ای باشه برای ناراضی کردن مردم و بخصوص قشر ضعیف تر جامعه از حکومت ایران و برداشت به مطلوب در آینده در جهت اهداف عده ای از نفوذی ها
متاسفانه این مساله برای شاغلان دولتی که قرارداد های سالانه دارند و رسمی نیستند هم صادق است. مثل اخراج تعداد زیادی از نیروهای پژوهشگاه علوم و فنون که آب از آب تکان نخورد. چون خودشان رسمی هستند کارگر بیچاره هیچ حقی از زندگی ندارد.
استبداد کارفرمایان زیر چتر حمایتی برخی سازمانها .
در کشوری که کارگران ناراضی وجود داشته باشه شکوفایی اقتصادی و خودکفایی رویایی بیش نیست.
داریم به دوران قاجار بازمیگردیم.
لطفا از اعتراضات کارگری در بلاد کفر هم بنویسید.اونجا هم اینجوری عدالت اجرا میشه؟!!
حمایت از مظلوم یکی از صفات امامان معصوم بود که در هیچ دولتی فعلا ندیدیم. دولتهایی که توسط مردم انتخاب میشوند بدانند ما آنها را انتخاب کردیم که به مشکلاتمان رسیدگی کنند نه اینکه به مشکلات مردم در دیگر کشورها رسیدگی بشه. اولویت در چراغ خانه خودمان است. مردم و ملت خودمان را زود فراموش کردید.
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
در دولت احمدی نژاد ندیدی؟ احتمالا چشمات مشکل داشته. الان تمام کارگرها و قشر ضعیف قربون احمدی نژاد میرن
سلام تابناک عزیز
من زیر نظر هیچ پیمانکاری نیستم و کارم آزاد هست.
ولی از سیستم پیمانکاری در کشور بیزارم بخصوص در منطقه جنوب بوشهر و عسلویه.
پیمانکارها و سیستم اداره کار باید بازبینی بشه.
همچنین عدم سخت گیری اداره کار به دلیل ضعف بسیااااری وسیع در این سیستم و نبود قوانین سخت و دور زدن قانون پیمانکاران مارو به یاد مردم مصر در ضمن فرعون می اندازه.
شاید حقوق بیش از اندازه نجومی اون بالا دست ها باعث بی توجه شدن و بی خیال شدن اونها در قبال کارگران بی دفاع میشه.
دولت باااید دخالت کنه و امور مالی پیمانکار ها دخالت کنه.
یکی از بزرگترین ضعف مدیریت کشور در سیستم اداره کار و غول بزرگ پیمانکار ها هست.
کاااشکی رسیدگی بشه کاااشکی.
به خداوندی خدا اینا فقط یک مورده
خیل شماری از کارگران هرروزه بخاطر اعتراضات کنا گذاشته میشن
سری به ادارات کار بزنید حقوق 800تومنی را 500 میدن و تعهد میگیرن شرکت هیچ بهی ندااره بهشون اوناهم از ترس اخراج شدن امضا میدن
تابناک خبرنگارتو بفرس اداره کار گرگان وضعیت رو ببینید
دولت تدبیر و امید!!!!!!!!!!!!!!!!
اینم زنده باد مخالف و معترض هست دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
همشون مثله همن فقط ملت مظلوم چوبشو میخورن. مردم باید پشت هم باشن همین
بابا اینا که خوشبحالشون وضعیت من کارکر بدتر از ایناست
اینها لااقل بیمه هستن و قرارداد دارن
من تو ی کارگاه هستم و بدون بیمه ...بیمه ام هم خودفرما میریزم
قرارداد هم ندارم دستمم به جایی بند نیست
کافیه کارفرما اشاره کنه تا بیکار بشم
اینها باید برن خداشونم شکر کنن
قول میدهم این کار مدیران سیاسی و یا منصوبین آنهاست وگرنه مدیری که پای منافعش در شرکت باشد هیچگاه چنین کار شرم آوری نمی کند !
بعد میگید چرا پالایشگاه ها آتش میگیره.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
یکی از اصلی ترین علت آتش سوزی ها هیچ ربطیه به کارگران بیچاره نداره ماموران خرید مثلا در پتروشیمی بوعلی سینا در زمان احمدی نژاد یک شیر کنترلی نامرغوب از چین خریدند و نصب کردند و همین امر باعث آتش سوزی شد
حمایتهای غیر اصولی و عوام فریبانه از کارگران نه تنها موجب خدمت به انها نیست که در اصل خیانت به انهاست،اقایانی که دم از حمایت نمودن کارگر میزنند شخصا چند نفر را در استخدام خود دارند؟چند شغل ایجاد کرده اند؟ایا تجربه کار آفرینی دارند؟....اگر جواب منفی است همانند کسی است که کنار گود نشسته و میگوید لنگ اش کن!...یادمان باشد،اگر کاری باشد نیاز به کارگر داریم اما عکس این قضیه همانست که اقایان سعی میکنند اجرا شود که نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
برجام مگه ایجاداشتغال نکرده ؟ مگه فرانسوا اولاند در سفر روحانی به فرانسه نگفت میخواهیم برای جوانان ایران اشتغال ایجاد کنیم ؟ مگه برجام رونق کسب و کار ایجاد نکرده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
با این تحلیل شما مردم به کیفیت نان هم نمیتوانند اعتراض کنند چون مردم که نانوا نیستند و تجربه پختن نان ندارند
کارگران جهان متحد شوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
!!!!!!!!امضاء :استالین
ای بابا که تو فکر کارگران پتروشیمی و مهاجران عسلویه هستش. من خودم عسلویه کار میکنم مسول حفاظتی پرسنلی یکی از سایت ها هستم و در جواب هرگونه اعتراض و تحصن کارگری فورا با افراد برخورد میشه و آنها در لیست سیاه قرار میگیرند. و در حالت عادی حقوق در اینجا پس سه ماه کارکردن پرداخت می شود و کلا اداره کار نیز با کارفرماها دست در دست هم دارن. عسلویه کلا مهد رانت خواری، زد و بند، و سرشار از فساد اداری است بنده حاظرم که با مدرک تمام گفته های خودم رو تایید کنم. متاسفانه هیچ کدام از رسانه های گروهی کاری به اینجا ندارن
تابناك جون اين عدالت كاخ نشينان و دولت تدبير است lol
سکوت هر مسلمان ، خیانت است به قران
به جاي اين كارا جلوي دزدي هارو بگيريد
عجیبه یعنی کسی نظری نداده
عدالت یعنی این
تابناک عزیز
لطفا با شجاعت پیگیری کنید و باز هم تیتر بزنید تا حقیقت مشخص بشه. آدم قلبش به درد میاد از تضییع حقوق یه عده کارگر زحمتکش. به خدا قلب آدم به درد میاد. این است نتیجه توصیه معصوم (ع): که حقوق کارگر را تا عرقش خشک نشده بدهید؟ مگر این آدمها زن و بچه ندارند؟ انصاف و و جدان خوب چیزیه. اخراااااااااااااااااااااااااج ؟؟؟؟؟!!! یعنی واقعیت داره؟!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی بی سیاستی از این بالاتر نداریم.
باسلام با پانزده سال سابقه کار ورسمی بودن وحدودسیصدکارگردیگه بیکارشدیم یه نفربیا پول گاز شرکت بده تا راه بیفته بریم سرکار فکرکنه میخاد مدرسه بسازه
یکی از نشانه های پیشرفت جامعه وقتیکه اعتراضی و یا اعتصابی اگر صورت گیرد مسول ویا مدیر استعفا میدهد نه اینکه قشر ضعیف از کار برکنار شود.حالا شمادوستدارید اسمش برارید حمایت از مستضعفان.
در سفر رئیس جمهور به فرانسه جناب روحانی و جناب اولاند گفتند میخواهند برای جوانان ایران اشتغال ایجاد کنند ! یادتون که هست .. چی شد پس ؟
سبستم پیمانکاری کل جامعه ایران رو بدبخت کرده! چون نظارتی در کار نیست! در اکثر سازمانها پرسنل پیمانکاری حداقل حقوق رو دریافت می کنند و بعضی اوقات تا شش ماه هم حقوق بهشون نميدن! یا حق بیمه ازشون کسر ميشه در عوض بیمه اشون نمی کنند! حرف هم بزنند اخراجشون می کنند! بعد ميگن چرا آمار اعتیاد و طلاق ودزدی رفته بالا! واقعا مسیولین مملکت ما در خوابند!
واقعا جای تاسف داره،من خودم کارمند اداره ای هستم که 3ماهه حقوق نگرفتم،این ها اصلا به فکر مردم نیستند.
وعده های روحانی یکی پس از دیگری محقق می شود. آقای روحانی کلاهت بالاتر بگذار
یه سری هم به کالای پتروشیمی بزنید ] همین وضعیت را دارد ؟
جناب آقای روحانی ؟ دستگاه محترم قضایی پس رسیدگی به حقوق و پاداش نجومی مدیر عامل پتروشیمی .... در عسلویه چی شد
بعد هر شب خلبانان آلمان را نشان می دهند که اعتراض کردند و توضیح می دهن که چقدر مسئولینشون بد هستن!
آیا رییس جمهور در این موارد هم شرمسار میشه یا فقط برای عدم سخنرانی آقای خاص شرمسار هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار