بازدید 22143
تابناک اقتصادی كم و كيف توافق تاريخی نفتی‌ها را بررسی می‌كند؛

بازندگان و برندگان اوپک؛ چرا بايد زنگنه را تحسين كرد؟

بيژن نامدار زنگنه را بايد تنها وزير دولت حسن روحاني دانست كه هم پيش و هم پس از برجام، از فرصت‌ها و تهديدها نهايت بهره را برد و در نهايت هفته گذشته نتيجه ديپلماسي نفتي‌اش را رونمايي كرد و به منتقدانش كه روزي او را وزير مفت‌فروش ناميده بودند، پاسخي سخت داد. راستي بازندگان و برندگان بازار جهاني نفت پس از توافق تاريخي اوپك چه كشورها و اقتصادهايي هستند و مهم‌تر اينكه چرا بايد زنگنه را تحسين كرد؟
کد خبر: ۶۴۵۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 03 December 2016

بيژن نامدار زنگنه را بايد تنها وزير دولت حسن روحاني دانست كه هم پيش و هم پس از برجام، از فرصت‌ها و تهديدها نهايت بهره را برد و در نهايت هفته گذشته نتيجه ديپلماسي نفتي‌اش را رونمايي كرد و به منتقدانش كه روزي او را وزير مفت‌فروش ناميده بودند، پاسخي سخت داد. راستي بازندگان و برندگان بازار جهاني نفت پس از توافق تاريخي اوپك چه كشورها و اقتصادهايي هستند و مهم‌تر اينكه چرا بايد زنگنه را تحسين كرد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»، رشد 10 درصدي قيمت جهاني نفت و همچنين سبد نفتي اوپك پس از توافق بر سر كاهش سقف توليد كشورهاي صادركننده نفت شامل 13 كشور عضو اوپك به همراه روسيه، فضا را براي رسانه‌هاي مدافع دولت حسن روحاني فراهم كرد تا از پيروزي ديپلماسي نفتي ايران سخن بگويند و صد البته راي سناي آمريكا به تمديد تحريم‌هاي 10 ساله ايران هم فرصت را در اختيار رسانه‌هاي منتقد دولت قرار خواهد داد تا از شكست برجام خبر دهند و ديپلماسي خارجي دولت حسن روحاني را به بن‌بست رسيده فرض كنند. اما آيا محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه و بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت دولت حسن روحاني با دو رويكرد نقد و حمايت مواجه مي‌شود؟ چندان دور از انتظار نخواهد بود كه اين روزها نه وزير خارجه كه شخص اول دولت يازدهم در تيررس انتقادها از سوي رسانه‌هاي منتقد به سبب نقض برجام از سوي آمريكايي‌ها و انفعال اروپايي‌ها قرار گيرد و پر بيراه نخواهد بود كه بازپس‌گيري حق ايران در بازار جهاني نفت از سوي رسانه‌هاي مدافع دولت يازدهم در روزهاي آينده پررنگ جلوه داده شود. چه اينكه افراط و تفريط در قضاوت رسانه‌هاي عمدتا داراي رويكردهاي سياسي و نه ملي در ارزيابي موفقيت‌ها و ناكامي دولت‌ها سكه رايج شده و نگاه واقع‌بينانه و آينده نگرانه نسبت به گذشته و آينده در نتيجه هياهوهاي سياسي كمرنگ مي‌شود.

وراي فرجام برجام در نتيجه عهدشكني آمريكايي‌ها و نقض مكرر تعهدات طرف غربي در توافق هسته‌اي بين ايران با 1+5 صيانت از توافق تاريخي در 10 سال گذشته اوپك يك ضرورت ملي است و افتادن در دام رسانه‌هاي خارجي مبني بر شكست عربستان و پيروزي مطلق ايران و غفلت از دستاورد بزرگ اوپك مي‌تواند بازار جهاني نفت را با تهديد‌هاي احتمالي مواجه سازد. اما چرا نبايد عربستان را بازنده بزرگ توافق اوپك دانست و چگونه بايد از پيروزي به دست آمده ناشي از ديپلماسي نفتي ايران صيانت كرد، مستلزم اين است كه نگاهي فراجناحي و فرادولتي به بيش از سه سال رايزني‌ها و لابي‌ها و رفت و آمدهاي نفتي داشت و آنگاه به آينده نظر كرد و كمتر در گذشته متوقف شد.


برنده اصلي اوپک بود!


بازندگان و برندگان اوپك ؛ چرا بايد زنگنه را تحسين كرد؟ 

برنده اصلي را بايد سازمان كشورهاي صادركننده نفت جهان اوپك بود كه پس از گذشت نزديك به 10 سال اعضاي اين سازمان با حفظ اختلاف‌نظرهاي سياسي و اقتصادي خود به اين نتيجه مهم رسيدند كه نبايد اجازه داد كشورهاي مصرف‌كننده انرژي همچنان خوشحال باشند كه مرگ اوپك نزديك است. نكته‌ ظريف در اين ماجرا به موضع رسمي وزير نفت ايران برمي‌گردد كه مي‌گويد: توافق اخير نشان داد اوپك نمرده است. احياي نقش اوپك در بازار جهاني نفت و البته نقش تاثيرگذار آن بر اقتصاد جهاني بارديگر يادآور اين مهم بود كه همچنان نگهبان اصلي حقوق توامان مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نفت جهان اوپك است و سوداي مرگ اوپك را دستكم در صورت حفظ دستاورد اجماع اعضا براي مديريت بازار بايد به فراموشي سپرد. هرچند بيم آن مي‌رود كه اعضاي اوپك در عمل به سهم خود از بازار قناعت نكنند و بخواهند در سهم ديگران دست ببرند.

پيروز ميدان ايران بود!

بدون ترديد و بدون نگاه كوتاه‌نظرانه و تنگ‌نظرانه بايد قبول كرد كه پيروز اين دوره از نشست اوپك، ايران به عنوان يكي از اعضاي بنيانگذار اوپك بود كه در برابر دست‌اندازي‌هاي گذشته و خلا ايجاد شده ناشي از غيب نفت ايران به سبب تحريم‌هاي ظالماني ايستاد و ريسك ناشي از افت شديد قيمت نفت را به جان خريد اما از حق مشروع خود در يكي از مهم‌ترين نهادهاي بين‌المللي كوتاه نيامد. مهم براي ايران نه فقط موافقت اعضا با افزايش توليد نفت كشورمان تا رسيدن به سطح توليد قبل از تحريم‌ها كه قانع كردن ديگر اعضاي اوپك بود كه منافع تك تك اعضاي اوپك در گرو رعايت حق اعضاست و غيبت نفت هر يك از اعضاي به هر دليل، بهانه و دليلي براي دزديدن و دستبرد زدن به حق آن كشورها نيست.

افزون بر اين گل برتري ايران هرچند در نشست هفته گذشته اوپك، خيلي‌ها را خوشحال كرد، اما نبايد از ياد برد كه اين گل نتيجه ايستادگي يك ملت، يك كشور و تحمل فشارهاي ناشي از افت قيمت جهاني نفت بر اقتصاد كشور و معيشت مردم هم بود. هرچند انتقاد به ساختار اقتصاد ايران به سبب تاثير پذيري شاخص‌هاي كلان از جمله رشد اقتصادي كشور به فراز و فرود قيمت نفت وارد است، اما نبايد فراموش كرد كه چه پيش از برجام مخالفان و دشمنان ايران بر اين انديشه باطل بودند كه با تحريم صادرات نفت ايران مي‌توان اقتصاد ايران را از پا انداخت و در چالش‌هاي ايجاد شده و تصنعي بر سر حقوق مسلم هسته‌اي ايران، از ايراني‌ها امتياز گرفت و هم اينكه پس از برجام برخي دشمنان و مخالفان كشورمان نهايت تلاش خود را به كار بردند تا با كاهش قيمت نفت، اميدها براي رونق اقتصاد ايران را به نااميدي تبديل كنند.

با اين فرض ايران پيروز اوپك بود كه موفق شد ديگر اعضا را با خود همراه سازد و حتي عربستان را قانع كند از سوداي پيشين خود عقب‌ بنشيند و البته نبايد نسبت به جهت‌گيري‌ها و رويكردهاي احتمالي براي تضعيف اجماع نسبي ايجاد شده در اوپك در نتيجه توافق پشت‌ پرده ايران و عربستان غافل شد.

خوشحالی عربستان و روسيه

بي‌ترديد هرچند مقامات عربستان از پيروزي منطق ايران در اوپك خوشحال نيستند اما نبايد آنها را بازنده تصور كرد؛ چرا كه به رغم كاهش حدود نيم ميليون بشكه‌اي نفت اين كشور، با افزايش جهاني قيمت نفت، عربستان با توليد روزانه 10 ميليون بشكه نفت مي‌تواند درآمد ارزي بيشتري به دست آورد و از تنگناي درآمدي و به گرفتار شدن اقتصاد اين كشور به سبب سياست خارجي‌اش و گرفتار شدن در جنگ‌ها و درگيري‌هاي منطقه‌اي تا حدودي خارج شود، هرچند هزينه‌هاي سنگين اين سياست سعودي‌ها با افزايش چند دلاري قميت نفت، به راحتي قابل جبران نيست و از اين حيث برخي بر اين نظر هستند كه شايد عقب‌نشيني عربستان در اوپك، زمينه‌ساز كوتاه آمدن اين كشور در درگيري‌هاي منطقه‌اي شود. البته اين نظريه دستكم در شرايط فعلي آنهم در كوتاه مدت شايد دور از ذهن به نظر برسد.

از سوي ديگر روسيه به عنوان بزرگترين توليدكننده نفت جهان هم هرچند قبول كرده روزانه از توليد خود 300 هزاربشكه كم كند، اما افزايش درآمدهاي ارزي اين كشور به سبب افزايش قيمت نفت، براي اقتصاد روسيه هم فرصتي خواهد بود تا بتواند هم فشار ناشي از تحريم‌ها را كم كند و هم اهداف سياست خارجي خود را در تقابل با غرب محقق سازد.

چرا بايد زنگنه را ستايش كرد؟

بيژن نامدار زنگنه به عنوان شيخ‌الوزراي دولت حسن روحاني به سبب رويكرد انتخابي‌اش و ديپماسي نفتي‌اش به نظر بايد ستود كه هم پيش از برجام ظرفيت‌هاي توليد نفت ايران را افزايش داد و قدرت چانه‌زني تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران را افزايش داد و از يك تهديد، فرصت ساخت و هم پس از برجام به سرعت سهم ايران از بازار جهاني نفت را با افزايش صادرات و بازپس‌گيري بازار افزايش داد. نكته ظريفي كه محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران پس از نشست اخير خود با بيژن زنگنه وزير نفت را حالا مي‌توان بهتر فهميد كه گفته است: وزارت نفت برجام را زنده نگه داشته است. تعريفي توام با نقد نسبت به انفعال ساير وزارتخانه‌ها كه چرا از فرصت ايجاد شده پس از برجام به نحو شايسته و مورد انتظار استفاده نبرده‌اند.

خطر پيروزي ايران بر اقتصاد ايران

پيروزي ايران در اوپك البته مي‌تواند براي اقتصاد ايران از حيث افزايش وابستگي به درآمدهاي نفتي يك خطر و تهديد به شمار آيند چه اينكه ممكن است دولت حسن روحاني در سال پاياني فعاليت خود، سهم نفت را در بودجه سال آينده افزايش دهد و قيمت نفت در بودجه را فراتر از واقعيت در نظر بگيرد. خطري كه همواره كشورهاي نفتي را تهديد مي‌كند و اقتصاد ايران هم از اين قاعده دل‌بستن به نفت گران مستثني نخواهد بود. افزون بر اينكه رشد قيمت جهاني نفت هم مي‌تواند توجيه سرمايه گذاري در ميدان‌هاي نفت موسوم به شيل اويل را در كشور آمريكا و برخي ديگر كشورها افزايش دهد و معادله و موازنه قدرت‌ها در بازار جهاني نفت را با چالش جديدي مواجه سازد و هم اينكه نفت بالاي 60 دلار افزون بر اينكه وابستگي كشورهاي نفتي به درآمدهاي نفتي را افزايش خواهد داد، ممكن است رشد اقتصادي جهان را با خطر مواجه سازد و تقاضا براي طلاي سياه را كاهش دهد.

در ارزيابي و قضاوت درباره بازار نفت و احياي اوپك و سهم و نقش ايران و ديگر كشورها نبايد كوتاه‌بين بود و افراط و تفريط به خرج دهد، مهم صيانت از دستاوردي تاريخي اوپك است و مهم‌تر اينكه شيفته و فريفته افزايش چند دلاري قيمت نفت نشويم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۶۸
صد آفرین بر زنگنه ، دشمنو کرد لا منگنه!
جناب آقای مهندس زنگنه زمانی هم که وزیر نیرو بود وزیر بسیار فعال و باهوشی بود.
آنقدر به مرگ گرفتند که زنگنه به تب راضی شد. البته خب کاچی بهتر از هیچی.
تحريمها ربطي به برجام ندارد و خاصيت خود را از دست داده بود پس چرا نگران هستين.
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
عزیز دلم پس اصلا چرا برجام رو امضا کردیم؟ واسه خنده؟ واسه چی اتمی رو تعطیل کردیم؟ واسه خنده؟ بابا تو کجای باغی بیام دنبالت. نکنه سیب و گلابی میخوری؟ نخوریا، هنوز نرسیده، کاله.
باز هم حکایت زنده باد مره باد...
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
بهتره که مرده ها اصلا در این خصوص حرف نزنند. میدونی که مرده یعنی چی؟ یعنی انسانی که فقط مثل حیوون زندگی میکنه و نیازهاش مثل حیوانه.
زنگنه چیکار کرده؟؟؟؟؟؟

لطفا کامل توضیح دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
با کرسنت بالای پنجاه میلیارد دلارنفع ع ع ع ع ع رسونده
تمدید تحریمها چه شد یادت رفت چطور ظریف را مورد تحسین قرار می دادی حالا انگاری اتفاقی نه افتاده رفتی مهندس کرسنتی را تحسین می کنی مردم را سیاه نکنید فعلا شما خود حاجی هستید از نوع فیروز خان
با این وضعی که آقای زنگنه برای پرسنل نفت ایجاد کرده انگیزه افزایش و نگهداشت تولید برای کل زیر مجموعه نفت در حال بی رمق شدن است. خیلی دوست دارم وزیر دولت بعد هم خودش باشد تا محصول نفتش را درو کند و دود ماحصل بی توجهی به پرسنل نفت را خوب لمس کند.ژنرال بی سرباز!!!
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
شما یکی از مدیران نفت نیستید!!!!!؟؟؟
با سلام
نفت را راوسیه و عربستان گران کردنه ایران و این افزایش قیمت همانطوریکه خودتان کفتید ناشی از تنگناهای اقتصادی این دو کشور بود و لاغیر
خب مگه کشورهای دیگه دیوانه اندکه نفتشون روبه ثمن بخس بفروشند.انهمک میشه یه کرسنت دیگه
نفت بالای 100 دلار بود...در دولت قبل


در دولت فعلی تا 26 دلار نزول کرد

الانم بالای 50 دلاره

حالا بماند کرسنت و ...

نویسنده محترم شما بگو...دقیقا باید برای چ کاری زنگنه تحسین کرد؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
قیمت نفت چه ربطی به زنگنه و روحانی داره این تندرو ها میخوان هر چیز بدی که تو دنیا اتفاق میفته بندازن گزدن دولت
حالا اگر عربستان ظرف دو سه ماه خارج از سهميه بفروشه ١ دلار زير قيمت سود اصلى رو اون مى بره . به اين سادگى ها نيست برادر . آقاى زنگنه مثلا چكار كرده ؟! رفته اونجا گفته ما كم نمى كنيم توليد رو . همين ؟ سخنرانى مهمى از ايشون نديديم . شما ديديد . پخش كنيد .
روسیه روزانه 300 میلیون بشکه کم کنه؟؟؟؟؟؟
تابناک چی میگی؟
منظورت شایذ 3000 بشکه بوده؟
دمش گرم
بهتر است ايشان به كارمندان نفت و وضع معيشت آنها رسيدگي كند كه نا اميدي در كارمندان مناطق عملياتي موج مي زند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
واقعا با اینهمه حقوق و مزایا بازم شاکی ان؟!
مشکل آقای زنگنه اینه که برای منابع انسانی نفت هیچ ارزشی قائل نیستند و منابع انسانی نفت و مثل سربازان لشکر یزید میدانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
شما کارمندای وزارت نفت برین خجالت بکشین دیگه چی میخواین؟؟؟؟؟؟؟
امیدوارم نندازنش، چون واقعا کارشو بلده..! زنگنه دوست داریم
آفرین بر زنگنه دلاور و انقلابی . کیهان دق خواهد کرد از این پیروزی ایران با تحلیل های سراسر عقده و کینه توزانه.
کاهش درآمد نفتی را مردم تاوان میدهند و افزایش آن را هم باز مردم تاوان میدهند . دلار که چند صد تومن گران شد بی دلیل و فرداست که برای خرید کره و چای و پنیر با افزایش قیمت مواجه شویم . قیمت نفت بهتر شود هیچ ربطی به منر عامی ندارد و چه بسا تاوانش را هم بدهم که میدهم . دلمان خون است . زندگیمان برباد است و هر چه میدویم به جایی ره نمیبریم . شرمنده زن و بچه شدیم در حالیکه مقصر ما نیستیم . ما در حق این مسئولین چه کردیم که اینجوری تاوان میگیرند خدا میداند . خدا لعنت کند مسبب این وضع معیشت را .
نقد بسیار خوبی بود. اما ای کاش نویسنده محترم در رعایت اصول نگارش و جمله بندی دقت بیشتری داشتند
تحلیل آبکی ای بود.
پاچه‌خواری محض بود!
چه خبر از کرسنت؟
آفرین به شیخ الوزرا ، یادم نمی ره دوره قبلی ایشون یک روز در یک سوپر مارکت دیدم با یک پژوی معمولی و یک سبد خرید معمولی ، فروتنانه در میان مردم بود. و از اینکه از تجارب ایشان استفاده نمی شد افسوس می خوردم.
عجب سیاستی دارند این ها خب می دانند تا سه ماه دیگه ایران اجازه صادرات نفتی نخواهد داشت( با ورود ترامپ) و به موازات کاهش نفت صادراتی ایران کاهش خودشان را جبران خواهند کرد بعد نویسنده این مطلب فقط نوک دماغ خود را می بیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
ظاهرا حاجی شما خیلی در جریان خیلی از بحث ها نیستی میدونم الان داری خیلی ذوق میکنی که مثلا خیلی حالیته... ولی ما به امریکا نفت صادر نمیکردیم که با ترامپ مشکلی پیش بیاد ما نفتمون رو داریم به هند و کره و ... میفرووشیم. مشخصا امثال شما باید همیشه نگران از بین رفتن تحریمها باشید...
اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دقیقا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
حاجی دومی انتقاد کردن و پیشنهاد دادن دلیل بر مدافع کسی بودن نیست بهتره بر روی مطلب و موضوع تمرکز کنیم و حرف بزنیم نه هر کسی بر خلاف یک جریان حرف زد او را متهم به بودن با جریان دیگه کرد.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
حاجی سومی دمت گرم :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
اخوی این استدلال از خودته یا کتاب خوندی و کشفش کردی؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
حاجی سومی حاجی دومی نفهمید شما ببخش . حاجی اولی و شما که میفهمی لطفا پیشنهاد؟؟؟
نگارنده عزیز


سوالمو دوباره میپرسم


ایا بنظر شما میتوان دستاورد کاهش قیمت نفت در وزارت(زنگنه) و دولت تدبیر (!) که از بالای 100 دلار به 25 دلار رسید و امروز نهایتن به 50 دلار


ایا میتوان چنین وزیر و دولتی را تحسین کرد ؟


بازهم تکرار میکنم...بنده و دیگران کاری به کرسنت و سوابق قبلی جناب وزیر نداریم


فقط همان سوال اول کافی است
کاش آقای زنگنه کمی هم به وضعیت کارکنان صنعت نفت توجه نمایند
اونهایی ک میگن دیپلماسی ظریف شکست خورده ایا بدون برجام ایران میتونست در اوپک هم موفق بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
شما بگو روز 100 میلیون بشکه

وقتی پولش دستمون نمیرسه و مثل قبله

چ فایده؟؟
خواهش میکنم زود قضاوت نکنید !! اگه برجام مشکل پیدا کنه افزایش فروش نفت ایران و حتی قیمت یا سهمیه هیچ فایده ای نداره چرا که مجددا بانک ها میکشند عقب و اونوقت باز پول ایران بلوک میشه و باز به نفع عربستان هست . چون عملا ایران فقط یه بازی دیگه خورده از عقب نشینی دشمن سعودی هیچ وقت احساس غرور نکنید چون بازیه نه موفقیت برای شخص آقای وزیر یا هرکس دیگه
خوب يادمونه كه در دولت مرحوم مهندبازرگان فروش يك روز نفت را در هر هاه براي آباداني و عمرا ن شهري به استانها اختصاص ميدادند بفرماييد شما با فروش نفت براي شهرها كه آسفات شهر ها را گويي شخم زدند چكار كرديد
روسیه ۳۰۰ هزار و نه ۳۰۰ میلیون کاهش داده! خبر رو تصحیح کنید.
با خدمون اگه صادق باشیم ایران توفیق خاصی تو اپک پیدا نکرده فقط رفته گفته من کم نمی کنم . عربستان هم گفته باشه حالا که اینطوریه من کم می کنم . یکم فکر کنیم ببینیم چه کلکی تو کارشه که به این شلی این کارو کرده .
موفقیت و شکستی در کار نیست

عربستان با تولید و صدور بیشتر از دوازده ملیون بشکه در روز به همراه امریکا با توجه به شرایط خود قیمت نفت را تعیین می نمایند.
هدف از کاهش قیمت در سه سال گذشته فشار بر ایران وسوریه وحتی ونزوعلا بود تا در سوریه و عراق و لبنان عقب نشینی شود
حال با شکست انها و مشکلات اقتصاذی بخصوص مخارج جنگ یمن عملا ضرر کاهش قیمت برای عربستان که وابستگی به نفت زیادتر است بیشتر است
پس بایستی اقتصاد غیر نفتی صد در صد شود تا ایران پیروز واقعی وتصمیم گیرنده تر گردد
انشاالله
چرا نظرات مخالف متن نوشته خودتو منتشر نمیکنی؟؟؟
آقای زنگنه پرسنل نفت را گذاشتند تو منگنه
عدم رسیدگی به وضعیت معیشت پرسنل یکی دوسال دیگه خودش را نشون ميده، وقتی رضایتی وجود نداشته باشه قطعا تعلق سازمانی وجود نخواهد داشت، وقتی تعلق سازمانی وجود نداشته باشه شرکت آماده بروز حوادث خواهد شد. قطعا لطمات وارده از طرف آقای زنگنه به بدنه صنعت نفت جبران ناپذیر خواهد بود. اکثر پرسنل ناراضی عمیقی نسبت به سیاست های منابع انسانی ایشان دارند. امیدوارم تو ماه های باقی مانده یکم وضعیت بهتر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
واقعا ناراضی ان؟!!
ده برابر سازمانای دیگه مث فولاد و .... حقوق و مزایا دارن
سلام
نگارنده مثل اینکه هیچ اطلاعی از عقبه سیاست ورزی آقای زنگنه ندارد که این چنین از ایشان تمجید کرده . بابا این آقای زنگنه همانی است که در دولت اصلاحات سیاست فروش نفت خام را پیگیری کرد و ساخت پالایشگاه را به صلاح نمیدانست و درنهایت بحران های بعدی را برای مردم و مملکت رقم زد . این صحبت کاملا در مستندات سخنان ایشان موجود است . نمیدانم تا چه زمانی ایران در دست این چنین مدیران باقی میماند. وا اسفا از این همه جهالت شما.
ژنرال ب ز بیش از هر چیز به خاطر کرسنت و ترکمانچای جدید یعنی آی پی سی قابل تحسینه
این مسئله اصولا ربطی به اقای زنگنه ندارد چرا که عقب نشینی سعودیها دو دلیل استراتژیک دارد اگر جریان بازار نفت همینطو پیش برود که الان هست با بالا رفتن قیمت نفت کسری بودجه داخلیشان تامین و دل روسها را هم بدست می اورند چون انها هم از این گرانی منتفع میشوند اگر هم امریکا با فشار تحریمها صنعت نفت ایران را فلج کند خیلی ساده مشتریان کنونی ایران را بتور میزنند و میگویند بهتر از از یک فروشنده مطمئن خرید کنید تا یک فروشنده متزلزل این وسط قرار است نقش پلیس خوب را در این برهه زمانی عربها بازی کنند و اصلا ربطی به جناب زنگنه ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
درست میفرمایید. اینها همه اش محصول زحمات دو وزیر پیشین آقایان مسعود خان و رستم خان است.
اینهمه اشتباه نگارشی و ویرایشی در چنین متنی برازنده سایت تابناک و مخاطبانش نیست
بنده در صنعت نفت و گاز کار میکنم و خداییش جناب زنگنه در این سه ساله و در صنعت نفت شاهکار کرده است و جا دارد از او قدردانی گردد .
واقعا اقدام ایشان تحسین بر انگیز بوده به حدی که به خاطر سیاست های ایشان اکثر کارمند با تجربه وزارت نفت زودتر از موعد در حال بازنشست شداه هستند. لطفا یک مقدار هم از قرارداد فاجعه بار کرسنت هم بنویسید که به برکت وزیر نفت تحسین بر انگیز شما در دولت اصلاحات بزرگترین ضرر در تاریخ ایران به این کشور تحمیل شد (18میلیارد دلار) لطفا این نظر رو تائید کنید
بنده هم فكر مي كنم كه يه پروسه جهاني است و ربطي به تلاش آقاي زنگنه و يا تيم ايران ندارد. بيدار باشيد كه توطئه اي ديگر در راه است
لطفا ماجرای کرسنت را توضیح بدهید که چون اقای زنگنه وزیر شده هر نفر ایرانی 680هزار تومان جریمه به کشور عربی از جیب باید بدهد
با سلام.بهتره وضعیت کاری پرسنل کم سابقه و تازه استخدام وزارت نفت و وضعیت معیشت اونها هم بررسی بشه ونحوه برخورد جناب وزیر با مشکلات این قشر زحمتکش ,بعد بنویسید وزیر موفق و شوالیه و فلان و بهمان
پاسخ ها
نکته بین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
وزیر اولش هم گفته بود که استخدام نابخردانه چندین هزار نفر توسط آن مرد خاص مشکلات بسیاری برای وزارت نفت بوجود آورده است!
طبق استاندارهای اوپک ایران توانایی صدور 3میالیون وهفتصد هزابشکه حالا بهش گفتند بزو 190 بیشت تولید اینهمه تبلیغات ندار همش فریب مردم
نقدی مستدل بیانگر آگاهی نگارنده از اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان در این روز های به اصطلاح بحرانی از منظر نتیجه انتخابات امریکا و تصمیمات سنای امریکا در خصوص تمدید تحریم طرح داماتو است .
به نکات بارز و ارزشمندی اشاره شده که متاسفانه برخی درک مطلب ننموده و از این جایگاه خلط مطلب نموده و تقاضا های شخصی در زمینه افزایش حقوق و مزایای کارمندی وزارت نفت را خواستار شدند که با تصورات ذهنی از قابلیت های تحلیلگرانه یک یا چند صنعتگر نفت مغایر میباشد
در مورد کاهش میزان تولید نفت توسط روسیه رقم سیصد میلیون بشکه در روز اشتباه چاپی است و احتمالا سیصد هزار بشکه در روز درست است
با سلام ، دولت باید از افزایش درآمد نفت برای بودجه اجتناب نماید و این افزایش را در صندوق درآمد ارزی واریز و در کشور سرمایه گذاری نماید و طبق سنوات کذشته دولت را اداره نماید.
این همون اقایی هستش که یارانه 45 هزاری را شب بدبختی دولت می داند و بعضی از روسای شرکت نفتش حقوق های نجومی دریافت می کردند -درسته مرد باهوشی هستش - بابا عزیز من عربستان و روسیه بخاطر خودشان تولید را پایین اوردن نه بخاطر ایران -اگر 1 درصد هم احتمال می دادن به ضرر انهاست مطمئن باشین این کار را نمی کردن -پس مثل برجام که به ظریف مدال دادن به این اقا به به و چه چه نکنین - وظیفه اش بوده باید می رفت شرکت می کرد و دو کلمه حرف می زد -کار خیلی شاقی نکرده
چرا این پول نفت وارد ادارات دولتی نمیشه و این همه مشکل بودجه وجود داره
سازمان کشورهای صادر کننده نفت با نام اختصاری اوپک (OPEC)، یک کارتل بین‌المللی نفتی است که متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است. مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال ۱۳۳۹ در ژنو بود و در سال ۱۳۴۴ به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.

۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ کشورهای صادر کنندهٔ نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.

هدف اصلی این سازمان، آنچنان که در اساسنامه بیان شده، به این شرح است: «هماهنگی و یکپارچه سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری؛ عنایت و توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم کردن درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت؛ تامین نفت کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آنهایی که در صنعت نفت سرمایه گذاری می‌کنند..»[۱]

در دهه‌های اخیر افزایش کشورهای صادر کننده نفت که خارج از این سازمان قرار گرفته‌اند رو به افزایش بوده و اوپک مجبور است که برای حفظ بهای نفت خام با آنها که در صدرشان روسیه قرار گرفته‌است کنار آید. با وجود این، دولتهای عضو اوپک که سران برخی از آنها وابستگی‌های خارجی دارند با سایر اعضای این سازمان هماهنگی کامل ندارند. این سازمان در راستای دفاع در مقابل سیاست استثماری شرکت‌های بزرگ نفتی مشهور به «هفت خواهران» که بدلیل در اختیار داشتن تکنولوژی تولید نفت و تسلط بر شبکه حمل و نقل نفت خام، از افزایش قیمت نفت جلوگیری می‌کردند و ارزش آن را بصورت مصنوعی در بازار پایین نگه می‌داشتند، به پیشنهاد ونزوئلا در سال ۱۳۳۹ طی جلسه‌ای در بغداد با حضور نمایندگان کشورهای ایران، عربستان، ونزوئلا، کویت و عراق تاسیس شد.

اوپک در دهه نخست عمر خویش سعی در تداوم بقا و در دهه دوم سعی در تاثیرگذاری بر بازار نفت و اعاده حقوق کشورهای تولید کننده داشت. اکنون اوپک با افزایش وحدت نظر اعضایش، توانسته‌است تاثیرات مثبتی در جهت جلوگیری از سقوط ناگهانی و نیز افزایش انفجاری قیمت نفت داشته باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها