بازدید 18486

دانشگاه خوارزمی، قربانی منافع سیاسی

دکتر محمدعلی سبحان اللهی
کد خبر: ۶۳۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 09 November 2016
دانشگاه خوارزمی تهران را باید پیشگام آموزش عالی در کشور دانست؛ دانشگاهی که در سال 1297 تأسیس شد و گام در خدمت رسانی آموزشی و فرهنگی به کشور ایران گذاشت. این دانشگاه در مقاطع تاریخی مختلف با چالش هایی رو به رو بوده و هم اینک نیز رقابت و اختلاف نظر استانی و فشار نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی، التهاب جدیدی را برای این دانشگاه ایجاد کرد؛ التهابی که رئیس دانشگاه خوارزمی تهران مدعی است، نتیجه جز کاهش کیفیت علمی دانشگاه ندارد و دانشگاه را از روند رو به رشدش، نگه خواهد داشت.

در ادامه مشروح گفت و گوی «تابناک» با دکتر محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی را بخوانید:

آقای دکتر سبحان اللهی، اگر موافق باشید، ابتدا کمی در بارۀ تاریخچه و پیشینۀ دانشگاه خوارزمی برای خوانندگان «تابناک» توضیح بدهید.

-  تأسیس دانشگاه خوارزمی، نخستین مؤسسه ی آموزش عالی کشور، با آغاز فعالیت آموزش عالی کشور همزمان است که به سال 1297 باز می گردد. در این سال این دانشگاه با عنوان «دارالمعلمین مرکزی» شکل گرفت و چندسال بعد یعنی در سال 1307 به «دارالمعلمین عالی» تغییر نام پیدا کرد و با اهداف جدید، وظیفۀ تدریس در مقطع تحصیلات عالی را بر عهده گرفت.

در سال 1308 و با تصویب قانونی در مجلس وقت، نام این دانشگاه به «دارالمعلمین عالی»؛ در سال 1312 به «دانشسرای عالی» و در سال 1342 به «تربیت معلم و تحقیقات تربیتی» تغیر یافت. در آن زمان وزارت علوم و آموزش عالی، وجود خارجی نداشت و پس از تأسیس وزارت علوم در سال 1346، بار دیگر این سازمان به «دانشسرای عالی» و در ادامه نیز در سال 1353 با تصویب مسئولان به «دانشگاه تربیت معلم تهران» تغییر نام پیدا کرد و مدیریت آن نیز به صورت هیأت امنایی درآمد. در آن زمان هدف این دانشگاه بیشتر تربیت دبیر در رشته های مختلف بود.

اولین رئیس این دانشگاه، زنده یاد دکتر میرزا ابوالحسن خان فروغی است (برادرِ محمدعلی فروغی) که از سال 1297 تا 1312 در این دانشگاه مدیریت داشته است. پس از ایشان دکتر عیسی صدیق (1311 تا 1319)، دکتر ولی الله خان نصر؛ و دکتر علی اکبر سیاسی پدر روانشناسی نوین ایران و از چهره های علمی و اخلاقی محبوب ایران از 1319 تا 1334 ریاست دانشگاه را برعهده داشته اند. این دانشگاه مفتخر به نام بزرگان بی بدیلی است چون پرفسور غلامحسین مصاحب پدر علم ریاضی نوین ایران، استاد عبدالعظیم قریب، استاد عبدالکریم قریب، پروین اعتصامی که چند سال در کتابخانه ی این دانشگاه کار می کرده است، شهید محمدعلی رجایی (تحصیل کرده ی این دانشگاه) و بسیاری از نامداران عرصه ی دانش و ادب و فرهنگ کشور. 

درست است که در ابتدای کار، وظیفۀ این دانشگاه بحث تربیت معلم و دبیر بود؛ اما از آنجا که در رشته های مختلف فعال بود، به یک مجموعۀ علمی جامع تبدیل شد. دانشگاه خوارزمی کنونی در آن زمان چندین شعبه در شهرهای مختلف از جمله سبزوار، اراک، تبریز، زاهدان، کاشان و یزد با همین نام ایجاد کرد که هرکدام شعبه هایی از این دانشگاه بودند و با مدیریت دانشگاه مادر اداره می شدند؛ اما بعداً در سال 1369 اغلب این شعبه ها دانشگاه های مستقلی شدند.
 
 -گویا فرایند تغییر نام در دانشگاه خوارزمی، فراز و نشیب های فراوانی داشته است، لطفاً در بارۀ چگونگی و چرایی انتخاب نام «خوارزمی» برای این دانشگاه بفرمایید؟

پس از انقلاب اسلامی و تأسیس مرکز آموزش و تربیت دبیر شهید رجایی، وظیفۀ تربیت دبیر را عملاً آن مرکز به  عهده گرفت و پس از تأسیس دانشگاه فرهنگیان، دیگر دانشگاه تربیت معلم، رابطۀ کاری خود را با وزارت آموزش و پرورش قطع کرد. البته در بعضی رشته  ها، به دلیل کمبودی که آموزش و پرورش داشت، رابطه همچنان حفظ شد که با برطرف شدن این نیاز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، این ارتباط حداقلی نیز قطع شد. در این زمان هیأت علمی دانشگاه به دنبال این مهم برآمدند که با توجه به موضوعیت نداشتن نام دانشگاه، دانشگاه با حوزۀ کاری و رسالت جدیدش، نام دانشگاه را از تربیت معلم به خوارزمی تغییر دهند. این تغییر نام در سال 1390 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و نام دانشگاه به اعتبار این که  مسائل ریاضیات جدید توسط دکتر مصاحب استاد برجستۀ این دانشگاه به ایران وارد شد و خوارزمی نیز یکی از بزرگ ترین دانشمندان ریاضیات ایران و جهان اسلام بود، بر این اساس به خوارزمی تغییر یافت.

- سال 93 انتقال دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی پر حاشیه بود. اگر امکان دارد در بارۀ این انتقال صحبت کنید.

- از دیگر تحولات مهم در دانشگاه، می توان به ادغام دانشگاه علوم اقتصادی سابق در دانشگاه خوارزمی تهران اشاره کرد که در سال 93 بر اساس مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی رخ داد. در مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید شده بود که دانشگاه علوم اقتصادی به یکی از دانشگاه هایی که در تهران فعالیت دارند، واگذار شود و شورای گسترش در همان سال تصویب کرد که دانشگاه علوم اقتصادی، به دانشگاه خوارزمی ملحق شود.
 - دانشگاه خوارزمی در حال حاضر از چه بخش های علمی و مدیریتی بهره می برد؟

دانشگاه خوارزمی 16 دانشکده، 5 معاونت، 5 پژوهشکده، 2 قطب علمی و 480 هیأت علمی دارد و سازمان مرکزی این دانشگاه در تهران واقع است.

 -  اجازه بدهید وارد بحث پر حاشیۀ انتقال دانشگاه خوارزمی به استان البرز بشویم. بفرمایید این موضوع اساساً از کجا ریشه می گیرد؟

- قبل از انقلاب اسلامی، در کرج به گروهی از مراکز آموزشی و پژوهشی مستقر در تهران، زمین واگذار شد. دانشگاه خوارزمی نیز یکی از این نهادهاست که در حصارک کرج، زمینی به وسعت 200 هکتار به آن واگذار شد و با توجه به محدودیت فضایی که در تهران داشت، طرح های توسعۀ فضای فیزیکی خود را در کرج ادامه داد.

 -پس اینکه می گویند جنبش دانشجویی و فعالیت های سیاسی، محمدرضا شاه را بر این داشت تا دانشجویان را از مرکز شهر تهران دور کند، درست نیست؟

- بله این موضوع نیز در تصمیم گیری برای واگذاری زمین اثر داشته است. بالاخره پراکنده ساختن جنبش های سیاسی دانشجویی و دور کردن دانشجویان از مرکز کشور طبیعی بود؛ اما دلیل اصلی این رخداد، بیشتر به دلیل محدودیت فضای فیزیکی در تهران بود؛ چرا که در کرج بسیاری از سازمان های دیگر مثل پژوهشگاه استاندارد، پژوهشگاه زمین شناسی، سازمان سنجش و ... نیز زمین گرفتند.

 - دانشگاه خوارزمی در دهکدۀ المپیک تهران نیز زمین هایی داشته است. این زمین ها اکنون تحت تملک چه نهادی است؟

مواردی که خیلی شاخص و مهم بوده، متأسفانه از دانشگاه خوارزمی گرفته شده است، یکی از آنها زمین های دهکدۀ المپیک به وسعت 18 هکتار بود که چندسال پیش از دانشگاه خوارزمی به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شد. همچنین دانشگاه خوارزمی در بزرگراه شهید حقانی یک ساختمان عظیم داشت که متأسفانه به سازمان تربیت بدنی منتقل شد ولی خوشبختانه ما هنوز در آنجا مستقریم و به دنبال آنیم که آن را به دانشگاهمان بازگردانیم.

 -  به نظر شما انتقال دانشگاه خوارزمی به استان البرز، امکان افزایش بودجه و حمایت های مالی دانشگاه را افزایش نمی دهد؟

-  بودجۀ دانشگاه ها ملی است و با بودجۀ استانی همانند بودجۀ آموزش و پرورش که در اختیار مدیریت استانی است، تفاوت دارد. به عبارت دیگر دانشگاه ها در استان ها دستگاه ملی هستند و ریالی از بودجۀ استان به آنها تعلق نمی گیرد. البته استانداران می توانند به دانشگاه های حاضر در استانشان کمک کنند که این حمایت ها  در سطح پروژه های بزرگ نیست؛ چرا که بودجۀ آنها محدود است. آنها با بودجه ای که دارند، اگر همان مشکلات استان هایشان را حل کنند، شاهکار کرده اند. 

موضوع دیگری که باید به آن بپردازم، این است که شرایط موجود استان البرز ، موقعیتی استثنایی است و استان البرز باید از آن به بهترین شکل استفاده کند. دانشگاه خوارزمی یک برند و جایگاه ملی و بین المللی دارد و قدر مسلم است که درآمدهای ملی، امکانات ملی، ارتباطات بین المللی و بسیاری از توانمندی های علمی این دانشگاه، می تواند در اختیار رشد و توسعۀ استان البرز قرار بگیرد.

- اگر ممکن است در بارۀ اینکه استان البرز و شهر کرج از دانشگاه خوارزمی تهران می توانند بیشتر بهره مند شوند، بیشتر توضیح دهید.

برای مثال ما کنفرانس ها و ارتباطات بین المللی داریم و با بسیاری از دانشگاه های خارجی ارتباط داریم. بسیاری از فعالیت های علمی و بین المللی را در کرج برگزار می کنیم. وقتی یک دانشگاه به سطح استانی تنزل کند، برندهای محدودی خواهد داشت و برای ارتقا ممکن است 40-30 سال زمان نیاز داشته باشد. دانشگاه برای دانشگاه شدن تنها به ساختمان و زمین نیاز ندارد و آن چیزی که مهم است، هیأت علمی و دانشجویان برتری است که در آن تحصیل می کنند. مطمئناً کرج و استان البرز می توانند از این توانمندی دانشگاه خوارزمی بخوبی بهره ببرند. 

- آقای دکتر سبحان اللهی با این حساب، الان دلیل اصرار نمایندگان مجلس کرج بر موضوع انتقال چیست؟

- طبیعتاً بعضی نمایندگان محترم دنبال این هستند که برای انتخابات مجلس از همین الان تلاش کنند و به دنبال افزایش پایگاه اجتماعی خود هستند. آنها دوست دارند در کارنامۀ دوران نمایندگی شان بنویسند ما دانشگاه خوارزمی را به البرز ملحق کردیم. اما اینکه پشت این تصمیم، چه حکمت و چه منفعتی برای مردم منطقه و یا در سطح ملی دارد، شاید برای آنها مهم نباشد. سخن ما به دوستان استانی مان این است که اگر به دنبال استقلال دانشگاه هستید، امروز اصلاً شرایط برای این کار مناسب نیست و این اقدام در نهایت به ضرر دانشگاه و استان خواهد شد. آنچه به دانشگاه اعتبار می دهد، کیفیت هیأت علمی و دانشجویان آن است. دانشگاه خوارزمی اولین دانشگاه با روابط بین المللی است و چهره های بین المللی دارد و با انتقال آن به استان البرز، به کیفیت علمی و داشته های ملی و بین المللی آن ضربات سنگین وارد خواهد شد و بسیاری از دانشجویان برتر آزمون های دانشگاهی نیز از انتخاب این دانشگاه برای تحصیل صرف نظر خواهند کرد.

 - موضع هیأت دولت و وزارت علوم در قبال انتقال دانشگاه خوارزمی به استان البرز چیست؟

وزارت علوم با این موضوع مخالف است. از حمایت های این وزارتخانه و جناب آقای دکتر فرهادی نسبت به دیرین ترین دانشگاه ایران و حفظ یکپارچگی آن و اطلاعیه ای که در این زمینه صادر کردند سپاسگزاریم. ما از طرف هیأت دولت نیز اصلاً تحت فشار نیستیم؛ اما استانداری البرز نیز هم راستا با نمایندگان مجلس کرج، در پی به دست آوردن امتیاز یک دانشگاه است و چون دانشگاه خوارزمی یک مجموعۀ حاضر و آماده است، آنها علاقه دارند این دانشگاه را به استان خود ملحق کنند. همانطور که گفتم این موضوع نشدنی است؛ اما مجموعۀ دانشگاه خوارزمی تهران این آمادگی را دارد که به آنها کمک کند تا یک دانشگاه جدید و مستقل تأسیس کنند.
 
 دانشگاه خوارزمی، قربانی منافع سیاسی
 
 -  شما بنا دارید به مناسبت صدمین سال تأسیس دانشگاه در سال 1397 برای دانشگاه مراسم ویژه ای بگیرید. اگر ممکن است، در مورد جزئیات این برنامه توضیح دهید.

دانشگاه خوارزمی در سال 1297 تأسیس شده است و از این رو سال 1397 منطبق خواهد بود با صدمین سال تأسیس آن؛ یا به عبارتی یکصدمین سال شروع آموزش عالی مدرن کشور. از این رو بنا داریم در سال 1397 مراسم یکصدمین سال تأسیس این دانشگاه را برگزار کنیم. از آنجا که دانشگاه خوارزمی اولین دانشگاه کشور است، برآنیم که برنامۀ صدمین سال تأسیس را به صورت ملی برگزار کنیم. 

از جمله برنامه هایی که برای صدمین سال در نظر داریم اجرا کنیم عبارتند از:
اعلام خواهر خواندگی با برخی دانشگاه های معتبر جهان، آماده کردن طرح جامع توسعۀ دانشگاه، تدوین کتاب تاریخ دانشگاه، تهیۀ سرود دانشگاه، ساخت تندیس بزرگان دانشگاه، تأسیس موزۀ وزارت علوم در دانشگاه خوارزمی، ساخت سردر دانشگاه، برگزاری کنفرانس جهانی نقش دانشگاه خوارزمی در توسعۀ ایران و ... .  

-دانشگاه خوارزمی به دلیل قدمتی که دارد، دارای ساختمان های قدیمی و تاریخی از جمله ساختمان پروین اعتصامی است، شما برای حفظ و توسعه ی ارزشی این بناها چه کرده اید؟

- این ساختمان حدود 90 سال عمر دارد، ساخته ی مارکوف معمار نامدار روسی است و تا کنون محل کتابخانه ی مرکزی دانشگاه بوده است. کارشناسان محترم میراث فرهنگی استان تهران، صلاح ندیدند که بار سنگین کتاب ها و مجلات بر دوش این ساختمان قدیمی باشد. بنابراین کتاب ها به جای دیگری منتقل شده است و این ساختمان زیبا، قدیمی و فرهنگی در حال مرمت است و قرار است دانشکده ی هنر و معماری و همچنین موزه ی آموزش عالی کشور در این ساختمان راه اندازی شوند. سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در کنار سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این اثر قدیمی و ارزشمند به ما کمک می کنند که از آنان صمیمانه تشکر می کنیم. این ساختمان زیبا پس از بازسازی، به همراه فضای سبز اطراف آن، به یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری دانشگاهی تهران تبدیل خواهد شد. 

- برنامه های شما برای تقویت علمی دانشگاه چیست؟

ما در دانشگاه بنا داریم رشته های تحصیلی را به روز کنیم. عقیده داریم نباید بیهوده انرژی و هزینه را مصرف کرد و به همین دلیل در صددیم به دنبال رشته هایی برویم که دارای بازار کار باشند. تأکید ما بر راه اندازی رشته های بین رشته ای است؛ برای مثال از سال آینده در مقطع دکتری در رشته ی پلاسما پزشکی دانشجو می پذیریم.

- منظور شما از ایجاد میان رشته، دنبال کردن طرح دانشگاه تهران در شکل دادن به دانشگاه علوم و فنون است؟

- ما از تجربۀ  دانشکده ی علوم فنون دانشگاه تهران استفاده کردیم و بررسی ها نشان داد که  این طرح موفق نبوده است. رشته های میان رشته ای، قابلیت جایابی در یکی از دانشکده ها را دارند و نمی توان رشته های میان رشته ای را به صورت جدا راه اندازی کرد. ما رشته های جدید را بررسی می کنیم و به هر رشته ای که نزدیکی و سنخیت بیشتری داشت، این رشته را به آن دانشکده متصل می کنیم.

دانشگاه خوارزمی بنا دارد در سال های آینده در حیطه های بین المللی و دانشگاه های معتبر جهان همکاری داشته باشد. از پیش از انقلاب با دانشگاهUCLA  آمریکا خواهرخواندگی داشته ایم که در پی احیا و استمرار آن هستیم. هم اکنون با تعیین وزارت علوم، هماهنگ کننده ی همکاری های دانشگاه های ایران با کشور اترش هستیم و با کشورهای عراق، ایتالیا، مالزی و اتریش همکاری های نزدیکی داریم و در صدد هستیم در بحث تعامل دانشجو و همکاری های مطالعاتی مشترک با آنها وارد کار شویم و به زودی اداره ی امور بین الملل دانشگاه را به سطح معاونت بین الملل ارتقا خواهیم داد. در زمینه ی گسترش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های معتبر جهان نیز، دانشگاه ما خوشبختانه تا کنون نقش و همکاری گسترده و درخشانی با وزارت علوم داشته و دارد و همچنین در پی تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی هستیم.

در دانشگاه خوارزمی آزمایشگاه مرکزی تأسیس کرده ایم که قرار است همه ی آزمایشگاه های دانشگاه تحت یک مدیریت اداره شوند تا بتوانند از توان هم بهره مند شوند. یک مرکز پژوهشی نفت نیز در دانشگاه خوارزمی راه اندازی کرده ایم و در دیداری که با جناب مهندس زنگنه وزیر محترم نفت داشتیم، طرح روابط کاری و علمی گسترده ای با وزارت نفت را دنبال می کنیم.

استادان و دیگر دانشگاهیان عزم خود را جزم کرده اند که در ارتقای رتبه ی دانشگاه با تمام وجود بکوشند. خوشبختانه رتبه ی دانشگاه خوارزمی در مقالات با اچ. اندیکس بالا، به نسبت تعداد استادان، از دانشگاه تهران نیز بالاتر است. یکی از کارهای مهم ما بحث راهبردی دانشگاه بود که برای دانشگاه، برنامۀ راهبردی تدوین شد و براساس این برنامه قرار است دانشگاه خوارزمی را به دانشگاه سطح اول کشور ارتقاء دهیم. پیش بینی می کنیم که به خواست خداوند، در سال آینده و قبل از اتمام برنامه ی راهبردی، بتوانیم به اهداف خود برسیم. 

مرکز آزمون زبان، مرکز استعدادهای درخشان، و مرکز آموزش های آزاد و مجازی را نیز راه انداخته ایم. 

- آقای دکتر رتبه ی دانشگاه خوارزمی در بین دانشگاه های برتر کشور راضی کننده نیست. نظر شما چیست؟

در مورد رتبه بندی دانشگاه ها ، نکته ی اول این است که در سطح بندی که وزارت علوم انجام داده است، باید به برخی شاخص ها توجه می شد که نشده است. این گزارش، مرحله ی اول است و بنابراین، این رنکینگ ها قطعی نیست. با این حال دانشگاه خوارزمی توانمندی ارتقا به سطح اول دانشگاه های ایران را صددرصد دارد و در این زمینه کارگروه و نشست های متعددی برگزار شده است و بناست تا در این زمینه اقدامات جدی انجام شود.

- بر خلاف دانشگاه تهران و بسیاری از دانشگاه های بزرگ که توانسته اند در فضاهای پیرامونی خود، اثر گذاشته و این فضاها را نیز فرهنگی آموزشی کنند، اطراف دانشگاه خوارزمی را مکانیکی، جگرکی، تعمیرگاه ها و... فراگرفته است. شما برای تغییر این فضاها برنامه ای دارید؟

طرح جامع دانشگاه در حال آماده سازی است و مهندسان مشاور بر روی آن در حال بررسی و کار هستند. در برنامه ی طرح توسعه ی دانشگاه، دیده شده که دانشگاه خوارزمی مانند دانشگاه های تهران و صنعتی شریف، گسترش یابد و  به خیابان انقلاب متصل شود. این طرح می تواند به ارتقا و بهبود سطح علمی و فرهنگی در حوزه ی شهرسازی  کلانشهر تهران نیز کمک کند. در این زمینه باید منابع مالی لازم تأمین شود که یکی از منابع ما، املاکی است که در مناطق مختلف تهران و دیگر شهرها داریم. البته حمایت و یاری کلانِ دولت نیز ضروری است. به این دلیل که این طرح هنوز تصویب نشده، من نمی توانم برای اجرای آن، زمان مشخصی اعلام کنم؛ اما با جدیت به دنبال تصویب این طرح و اجرایی کردن آن هستیم. 

همچنین از شهرداری محترم تهران خواسته ایم که به دلیل قدمت و اصالت فرهنگی و تاریخی این دانشگاه، خیابان شرقی آن یعنی خیابان خاقانی، به یکی از گذرهای فرهنگی تهران تبدیل شود و نام یکی از ایستگاه های مترو دروازه دولت یا طالقانی نیز به نام دانشگاه خوارزمی تغییر یابد یا اسم دانشگاه به آن ها افزوده شود و بدین ترتیب، هویت و قدمت چشمگیر دانشگاه، در نام و عنوان این منطقه، بیش ار پیش دیده و سنجیده شود.

- آقای دکتر دانشگاه خوارزمی تهران بر خلاف بسیاری از دانشگاه ها سردر ندارد، به نظر شما این بد نیست؟

طراحی و اجرای سردری زیبا و در شأن این دانشگاه تاریخی و قدیمی، یکی از برنامه های صدمین سال تأسیس دانشگاه است که حتماً انجام خواهد شد. ضمن اینکه در حیاط دانشگاه نیز آب نما و باغ ایرانی ایجاد خواهیم کرد که زیبایی و جلوه ی بنای تاریخی پروین اعتصامی را دوچندان خواهد کرد و بر زیبایی و طراوت خیابان مفتح خواهد افزود.

- پروژه ی مسجد دانشگاه به عنوان بزرگ ترین مرکز فرهنگی مذهبی دانشگاه، نیمه کاره باقی مانده است. برای اتمام آن برنامه ای ندارید؟

دانشگاه خوارزمی در تهران با مشکل نبودِ یک مسجد مناسب رو به رو بود که شهرداری تهران در این زمینه به کمک دانشگاه آمد و تا کنون 50 درصد پروژه پیش رفته است. قرار شده است در روزهای آینده، اجرای بخش دوم مسجد نیز  از سر گرفته شود و چند ماه دیگر به پایان برسد.

چرا دولت برای اتمام پروژه ی مسجد کمک نمی کند؟

دولت و وزارت علوم، محدودیت مالی دارند و ظاهراً امکان کمک در این زمینه را ندارند.

-گفته می شود دانشگاه خوارزمی در زمینه ی امکانات دانشجویی به ویژه خوابگاه محدودیت دارد. نخست بفرمایید این موضوع صحت دارد و اگر دارد برای برطرف کردن این نگرانی چه برنامه ای در دستور کار دارید؟

- در کرج ما به این دلیل که فضای گسترده ای داریم، خوشبختانه مشکلی از بابت خوابگاه و امکانات دانشجویی نداریم؛ اما در تهران به دلیل محدودیت فضا مشکل داریم و در صددیم برای خوابگاه، ساختمان های جدید خریداری کنیم. جدا از موضوع خوابگاه دانشجویان ایرانی، بنا داریم برای دانشجویان خارجی نیز امکانات و خوابگاه های ویژه ای در نظر بگیریم. در مجموع اینکه در حال حاضر قبول داریم که در زمینه ی خدمات دانشجویی، محدودیت و کمبودهایی داریم؛ اما در آینده امیدواریم بتوانیم مشکلات خوابگاهی را حل کنیم.

- آقای دکتر موضع شما در مورد دانشجویان پردیس چیست؟ به نظر شما این دانشجویان به کیفیت علمی دانشگاه آسیب نمی زنند؟

فلسفه ی این کار، جذب دانشجویانی بود که به دلیل محدودیت پذیرش در دانشگاه های داخلی، در صدد بودند در خارج از کشور تحصیل کنند. پذیرش دانشجوی پردیسی، البته کمک مالی هم برای دانشگاه بود. نکته ای که اینجا باید بگویم این است که اگر مشکلات مالی دانشگاه حل شود، دیگر دانشگاه به دانشجویان پردیسی، نگاه مالی نخواهد داشت. در شرایط جدید، دانشجویانی که به پردیس ها معرفی می شوند، از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش است که باید نمره ی حداقلی را به دست آورند. بر خلاف سال های گذشته، از سال جدید دیگر هر کسی که ثبت نام کند، در دانشگاه قبول نمی شود و باید نمره ی حداقلی را به دست آورد. البته این واقعیت را نیز باید گفت که در بسیاری از موارد، دانشجویان پردیسی از نظر علمی در شرایط خوبی هستند و تفاوتی با دانشجویان روزانه و عادی ندارند. بسیاری از آنان در وزارتخانه ها و شرکت های بزرگ مشغول کار هستند و مطالعات و تحصیلات خود را در محیط کاری نیز تجریه می کنند و به کار می گیرند.

در پایان از زحمات شما در اطلاع رسانی و نقد و نظر کارشناسانه و ارزشمندتان و فرصتی که برای معرفی قدیمی ترین دانشگاه ایران فراهم کرده اید، سپاسگزارم و آرزوی سلامت و سعادت برای شما و همکاران کوشا و صدیقتان دارم. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر