بازدید 4467
۱
تابناک بررسی کرد؛

برخورد با «نفوذ» نه باید حزبی باشد، نه برای «بستن درهای کشور»

آنچه رهبر انقلاب در سخنرانی های مختلف خود در توضیح مساله «نفوذ» و لزوم جلوگیری از آن بیان فرمودند، نشان دهنده این است که دشمنان نظام میلیاردها دلار هزینه می کنند تا در کشور ما اقدام به نفوذ در حوزه های مختلف کنند. به این معنی که تلاش آنها نه تنها در عرصه و زمینه ای سیاسی، یا فرهنگی و یا اقتصادی، بلکه در عرصه های متعددی است که به تشریح در خصوص آن سخن گفته خواهد شد. آنها در هر عرصه اهداف مشخص خود را دارند.
کد خبر: ۶۳۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 25 October 2016

25 شهریور ماه 1394 بود که رهبرمعظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ بخصوص نفوذ سیاسی – فرهنگی است که شناخت توطئه های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمانها این هدف را ناکام خواهد گذاشت.

بررسی کمّی و کیفی محتوای بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مساله «نفوذ» بیانگر این است که تلاش دشمنان برای «نفوذ» به ساختارهای سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی کشور در شرایط پسابرجام یکی از موضوعاتی است که باید اهتمام و توجه ویژه ای به آن صورت گیرد. بیانات روشنگرانه رهبر انقلاب درباره مقوله «نفوذ» در جمع اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، بیست‌ویکمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه از موضوعات مهمی است که از سال گذشته تا کنون توجه به سناریوی نفوذ، به مثابه هسته مرکزی تغییر و چرخش سیاست‌ها و راهبردهای آمریکایی‌ها از راهبردهای تقابلی به تعاملی و زمینه‌چینی برای نفوذ از طرق گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را بیش از پیش جدی کرده است.

اگرچه در ابتدا برخی سیاسیون در داخل مساله «نفوذی» که مورد نظر مقام معظم رهبری بود را درست متوجه نشده بودند و به دنبال تعیین مصادیق آن برای بهره گیری از این موضوع در رقابت های سیاسی داخلی بودند، اما هرچه جلوتر رفتیم، نگاه نهادهای امنیتی و نظارتی به این موضوع و تعیین مصادیق آن جدی تر شد و با برخی هشدارهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب راه توجه به مصادیق «نفوذ» به درستی شناخته شده و مساله روی ریل اصلی قرار گرفت.

آنچه رهبر انقلاب در سخنرانی های مختلف خود در توضیح مساله «نفوذ» و لزوم جلوگیری از آن بیان فرمودند، نشان دهنده این است که دشمنان نظام میلیاردها دلار هزینه می کنند تا در کشور ما اقدام به نفوذ در حوزه های مختلف کنند. به این معنی که تلاش آنها نه تنها در عرصه و زمینه ای سیاسی، یا فرهنگی و یا اقتصادی، بلکه در عرصه های متعددی است که به تشریح در خصوص آن سخن گفته خواهد شد. آنها در هر عرصه اهداف مشخص خود را دارند.

«نفوذ فردی » ساده ترین شکل نفوذ همین نفوذ موردی است که در آن دشمن جاسوس یا جاسوسانی را در لباس دوست وارد دستگاه مورد نظر می کند و سعی می کند تا از طریق آنها به اهداف خود برسد. هدف در این مدل از نفوذ گاه کسب اطلاعات و یا ارائه اطلاعات نادرست است و گاهی نیز هدف دخالت در امور تصمیم گیری است تا تصمیمات آن نهاد یا سازمان در راه منافع دشمنان گرفته شود.

«نفوذ اقتصادی» حوزه اقتصاد یکی از عرصه های تلاش دشمنان برای نفوذ است. در این حوزه دشمن می کوشد به گونه ای عمل کند تا اقتصاد ایران به سمت وابستگی پیش برود و هیچگاه به خودکفایی دست نیابد. آنها سعی می کنند تا اقتصاد ایران را به دست بگیرند تا هر وقت که اراده کردند آن را هدف قرار داده و کشور را به زانو درآورند. گرچه دشمن در این عرضه تلاش زیادی می کند و هزینه های زیادی را به دوش گرفته است ولیکن این حوزه نفوذ به نسبت نفوذ در حوزه های سیاسی ، فرهنگی ، امنیتی و... از اهمیت کمتری برخوردار است.

«نفوذ امنیتی» در این حوزه ، نفوذ بیشتر جنبه سخت افزاری دارد و در این عرصه نهادهای نظامی و انتظامی کشور (نیروهای مسلح) باید هوشیار باشند. دشمن سعی می کند از طرق مختلف از توانایی های نظامی کشور و نیز ضعف های آن کسب اطلاعات کنند تا در زمان لازم امنیت کشور را مورد خطر قرار دهد. مقام معظم رهبری اعتقاد دارند بحمدالله دشمن در این عرصه همواره شکست خورده است.

«نفوذ سایبری» دشمن در این عرصه سعی می کند اهداف مختلفی را دنبال کند. در بخشی سعی می کند تا به باورها و ارزش های ایرانی اسلامی حمله کند. در بخش دیگر می کوشد مردم کشور را از وضعیت کشور ناامید کنند و اینگونه القا کند که کشور وضع آشفته ای دارد. در بخش دیگر تلاش می کند تا با حملات هکرهای خود سایت های دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور را هک کرده و به اطلاعات لازم خود برسند. این عرصه از نفوذ مکمل نفوذ فرهنگی و امنیتی است.

«نفوذ سیاسی» این شکل از نفوذ ابتدا در مراکز تصمیم گیری و اگر نشد در عرصه تصمیم سازی اتفاق می افتد و هدف از آن این است که تصمیم های مسولان بر مبنای خواست ، میل و اراده دشمن گرفته شود. نمونه ای از این نفوذ تلاش کشور انگلیس برای دخالت در هند در قرن 19 و 20 بوده است. این نفوذ به گونه ای است که مسئول مورد نفوذ گاه بدون اطلاع اقدام به تامین منافع دشمن در تصمیمات خود می کند. این عرصه از نفوذ با نفوذ موردی متفاوت است چه اینکه نفوذ موردی تنها به سیاست مرتبط نیست و در سایر حوزه ها عمل می کند ولیکن نفوذ سیاسی به صورت گسترده در ساختار سیاسی کشور صورت می گیرد.

«نفوذ فکری-فرهنگی»این مدل نفوذ مهمترین عرصه دشمن برای اعمال نفوذ است و میزان دلارهایی که برای نفوذ فکری-فرهنگی خرج می شود قابل مقایسه با دیگر هزینه های نیست و بسیار بیشتر است؛ چرا که نفوذ فکری-فرهنگی همه حوزه های جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و به صورت یک کاتالیزور برای گسترش نفوذ دشمن در همه عرصه عمل می کند. موفقیت دشمن در این حوزه به معنای اینست که دشمن به راحتی می تواند در همه جای کشور نفوذ کند. هدف اصلی در این مدل تلاش برای دگرگونی و تغییر ارزش ها ، باورها ، اصول ، هنجارها ، سبک زندگی و.... جامعه است. معمولا ارزش ها و باورهایی مورد نفوذ قرار می گیرد که جامعه را سرپا نگه داشته است.

«نفوذ جریانی» آنچه در این باره مطرح شده، این است که «نفوذ جریانی، یعنی شبکه‌سازی در داخل ملّت؛ به‌وسیله‌ی پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی اینجا روشن می شود. عمده‌ترین وسیله دو چیز [است‌]؛ یکی پول، یکی هم جاذبه‌های جنسی. افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که می توانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمان ها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛ یعنی کاری کنند که شما همان‌جوری نگاه کنی به مسئله که یک آمریکایی نگاه می کند -البتّه یک سیاستمدار آمریکایی، به مردم آمریکا کاری ندارد- همان‌جوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالی‌رتبه‌ی سیا تشخیص می دهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد. بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون اینکه لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار میکنی؛ هدف این است، هدف نفوذ این است؛ نفوذ جریانی، نفوذ شبکه‌ای، نفوذ گسترده؛ نه موردی. اگر این نفوذ نسبت به اشخاصی انجام بگیرد که اینها در سرنوشت کشور، سیاست کشور، آینده‌ی کشور تأثیری دارند، شما ببینید چه اتّفاقی می‌افتد؟ آرمان ها تغییر پیدا خواهند کرد، ارزشها تغییر پیدا خواهد کرد، خواستها تغییر پیدا خواهد کرد، باورها تغییر پیدا خواهد کرد».

آنچه در بیان موارد مختلف «نفوذ» به آن اشاره شد، موضوعاتی است که عمدتا در سخنان مقام معظم رهبری درباره این موضوع به تفصیل به آن اشاره شده است. موضوعی که طی یکسال اخیر دستگاه های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی – چراغ خاموش و بدون اینکه جلب توجه شود – توجه جدی به آن داشته اند. تا جایی که امروز وزیر اطلاعات در جلسه علنی مجلس موضوعاتی را در این خصوص مورد اشاره قرار داد.

بر اساس آنچه حجت الاسلام سید محمود علوی به آن اشاره کرده «از موضوع نفوذ و نگرانی ها در این حوزه نباید در چارچوب منافع حزبی و سیاسی سوء استفاده کرد و آن را دستاویزی برای پیشبرد اهداف حزبی قرار داد.»

وی که در جریان پاسخ به سوال 4 نفر از نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت، افزود: وزارت اطلاعات با دقت بر مساله نفوذ توجه دارد و بر آن اشراف اطلاعاتی لازم را دارد و به خوبی می داند که این موضوع عمق و پیچیدگی های خاص خود را دارد و در برخورد با آن ابعاد مختلف و مورد توجه قرار می گیرد و اطلاعات مرتبط با آن را به دقت رصد می کنند، اما باید توجه داشت استفاده ابزاری از نفوذ دشمن در جهت منافع سیاسی جفا به هشدارهای رهبری و مشکل ساز در برخورد با آن است.

باتوجه به توضیحات وزیر اطلاعات پس از طرح مساله «نفوذ» و لزوم توجه به آن، هر جا شائبه نفوذ وجود داشته اقدامات لازم اطلاعاتی به طور کامل انجام شده است و وزارت اطلاعات به آن ورود کرده و رهبری نیز بارها از عملکرد وزارت اطلاعات در برخورد با پروژه نفوذ تقدیر کرده اند. البته حجت الاسلام علوی بر این موضوع هم تاکید کرده است که « لازمه برخورد با نفوذ بستن درهای کشور نیست، همانگونه که راه عدم نفوذ حشرات در یک خانه محرومیت از هوای بهاری و بستن پنجره ها نیست.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یه نظر سنجی بذارید در مورد آقای کریمی قدوسی و هم قطارانش نظر مردم رو جویا بشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر