بازدید 6810
گفت و گوی «تابناک» با دو چهره اصلاح طلب و اصولگرا درباره تغییرات دولت؛

قنبری: گودرزی و فانی از ابتدا هم گزینه روحانی نبودند/ کوشکی: دولت می خواهد فضای داخلی را تنش آلود کند!

قنبری: روحانی وقتی دید عملکرد برخی از وزرایش نتوانسته جامعه و مخاطب را راضی کند، تصمیم به تغییر گرفت که باید اذعان داشت که کار خوب و منطقی ای بود که به طور حتم تبعات مثبتی به همراه خواهد داشت. کوشکی: حسن روحانی» با معرفی گزینه هایی که پیش از این در مجلس شورای اسلامی نتوانسته اند، رأی اعتماد بگیرند، دنبال به راه انداختن جار و جنجال است.
کد خبر: ۶۳۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 25 October 2016

« فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانی ، سید رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر» در شرایطی خود را آماده حضور در صحن بهارستان می کنند تا از نمایندگان مجلس برای وزیر شدن رای اعتماد بگیرند که سلطانی فر در مردادِ پر سر و صدای سال 92 با رأی منفی مجلس نهمی ها از حضور در کابینه باز ماند و صالحی امیری هم که به عنوان گزینه دوم روحانی برای تصدی وزارت ورزش و امور جوانان معرفی شده بود، بعد از جلسه ای پرحاشیه نتوانست ردی لازم را برای رسیدن به ساختمان سئول از آن خود کند.

به گزارش «تابناک»، این دو چهره و البته احمدی دانش ‏آشتیانی، در شرایطی این بار در مسیر پاستور قرار گرفته اند که نسبت به دوره قبل، مشکل و مانع کمتری را پیش روی خود می بینند. به هر حال به واسطه دگردیسی ای که در ترکیب مجلس به وجود آمده، احتمال رای مثبت مجلس دهمی ها به چهره های معرفی شده از جانب دولت احتمالی محتمل است؛ چرا که هم قالب مجلس مشی تعاملی را در پیش گرفته و هم «علی لاریجانی» به عنوان رییس، مبنا را بر همکاری و همراهیبا دولت  البته در چارچوب منطق و قانون قرار داده است. 

شرح این شرایط نشانگر این است که اگر اتفاقی خاص و غیرمنتظره رخ ندهد، تا یک هفته دیگر به احتمال زیاد فخرالدین احمدی دانش ‏آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، سید رضا صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان فعالیت خود در دولت را به طور رسمی شروع خواهند کرد.

به همین بهانه خبرنگار «تابناک» به سراغ «داریوش قنبری» نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس و  «صادق کوشکی» که یکی از منتقدان اصولگرای دولت روحانی رفته است تا نقطه نظرات آنها را درباره نوع تعامل احتمالی مجلس دهم با وزرای پیشنهادی دولت جویا شود.

داریوش قنبری:گزینه های روحانی با رای بالایی وزیر می شوند

نماینده مردم ایلام در مجالس هفتم و هشتم بر این باور است که هر سه وزیر پیشنهادی بدون اینکه چالشی را پیش روی خود ببیند، رای لازم را برای اضافه شدن به ترکیب کابینه به دست خواهند آورد

«داریوش قنبری» در گفت و گو با «تابناک» اظهار کرد: فضای مجلس دهم و نوع تعاملی که بین قوای مجریه و مقننه مشاهده می شود، افکار عمومی را به این نیتجه رسانده که قرار نیست فضای مملو از تنش مجلس نهم تکرار شود و در نتیجه، گزینه های روحانی در کمال آرامش رای لازم را برای راه یافتن به کابینه به دست خواهند آورد. دقیقا به همین دلیل، باید تاکید کرد که این شرایط می تواند در نهایت منجر به این شود که امور مملکت در مسیری منطقی پیگیری شود.

وی با اشاره به استعفای سه وزیر پیشین کابینه، افزود: چهره هایی چون گودرزی و فانی در شرایطی در سال 92 به دولت راه یافتند که گزینه های اصلی رییس دولت توسط مجلس نهمی ها با بهانه های آنچنانی رد شدند. این توضیح نشان می دهد که بعد از تغییر در ترکیب مجلس، طبیعی بود که آنها از دولت کنار گذاشته شوند تا روحانی مردان اصلی و مورد وثوق خود را به کابینه اضافه کند. البته انتظار این بود که روحانی بلافاصله بعد از شروع به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام به تغییر کند که احتمالا رییس دولت ترجیح داد تا مجلس جدید در شروع به کار مسایل داخلی خود را حل کند و بعد از آن وزیران جدید را معرفی کند.

قنبری گفت: کشور شرایط فوق العاده حساسی را در حال تجربه کردن است و به همین دلیل، روحانی وقتی دید عملکرد برخی از وزرایش نتوانسته جامعه و مخاطب را راضی کند، تصمیم به تغییر گرفت که باید اذعان داشت که کار خوب و منطقی ای بود که به طور حتم تبعات مثبتی به همراه خواهد داشت.

صادق کوشکی:روحانی دنبال جار و جنجال است

اما صادق کوشکی که یکی از منتقدان دولت روحانی است، اعتقاد دیگری دارد و بر این باور است که «حسن روحانی» با معرفی گزینه هایی که پیش از این در مجلس شورای اسلامی نتوانسته اند، رأی اعتماد بگیرند، دنبال به راه انداختن جار و جنجال است تا از این طریق خبرهای مرتبط با اختلاس و ناکارآمدی دولتش زیر سایه تنازع مجلس و دولت به ورطه فراموشی سپرده شوند.

این استاد دانشگاه در گفت و گو با «تابناک» ادامه داد: این روزها مردم از خودشان این سئوال را مطرح می کنند که چطور می شود، عده ای در صندوق ذخیره فرهنگیان بتوانند اختلاسی به مقدار 8 هزار میلیارد تومان را انجام دهند و هیچ کدام از نهادهای نظارتی نتوانند از این فاجعه جلوگیری کنند. پس طبیعی است که رییس جمهور با آگاهی از رأی منفی احتمالی آقایان «دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی فر» آنها را به عنوان وزیران پیشنهادی به مجلس معرفی کند تا از این طریق، ذهن مردم به جای پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان درگیر رأی منفی مجلس نشینان شود و روحانی همکارانش هم از پاسخگویی فرار کنند و هم اینکه در سال منتهی به انتخابات این ذهنیت را القاء کنند که قوه مجریه از همکاری نهادهای دیگر محروم است.

این چهره اصولگرا یادآوری کرد: الان دیگر برای همه مسجل شده است که برجام نه تنها منفعتی برای کشور و مردم نداشته، بلکه هزینه هایی را هم در فضای دیپلماسی تحمیل کرده است. از آنجایی که دولت یازدهمی ها خودشان هم می دانند، نمی توانند در این موضوع جواب قانع کننده ای برای آحاد ملت داشته باشند، ترجیح شان این است که فضای داخلی را تنش آلود کنند که خب! معرفی گزینه هایی که احتمال رای نیاوردنشان بیشتر از رای آوری شان است، می تواند آنها را به این هدف خود برساند.

صادق کوشکی در پایان سخنانش گفت: آقای روحانی خودش هم می داند که مساله صندوق ذخیره فرهنگیان را نمی تواند به دولت قبل ربط بدهد و به همین دلیل باید حتما جواب قانع کننده ای داشته باشد و این را هم در نظر بگیرند که اختلاس یا هر خطای بزرگ دیگری، مسایلی نیستند که مردم به آن بی توجهی کنند و حساسیت نشان ندهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار