بازدید 11603

نجات نوزاد پس از اشتباه هولناک داروخانه

کد خبر: ۶۳۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 24 October 2016
مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: نوزاد سه ماهه که چند روز پیش بر اثر تحویل اشتباه داروی تجویز شده پزشک، دچار تشنج شده بود با تلاش پزشکان بیمارستان طالقانی گرگان از مرگ رهایی یافت.

به گزارش ایران محمدرضا باباییان دراین باره گفت: خانواده این نوزاد چند روز پیش با مراجعه به یکی از داروخانه‌های خصوصی گرگان و ارائه نسخه پزشک، داروی تجویزی برای فرزندشان را تحویل گرفتند غافل ازاینکه متصدی مربوطه به اشتباه داروی مشابهی که مخصوص افراد بزرگسال بوده را تحویل آنها داده است. متأسفانه نوزاد پس از استفاده از این داروها دچار تشنج شدید شد و بلافاصله به بیمارستان طالقانی گرگان- بیمارستان تخصصی اطفال- منتقل و تحت درمان قرارگرفت ولی به خاطر صدمات وارد شده، نوزاد در حالت کما بود که به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان انتقال یافت. نوزاد حدود سه روز در حالت کما قرار داشت اما با تلاش پزشکان به هوش آمد و هم‌اکنون حال عمومی‌اش بهبود یافته و آماده ترخیص از بیمارستان است.

باباییان با اشاره به اینکه اشتباه متصدی داروخانه محرز شده افزود: با مراجعه پدر نوزاد به اداره آگاهی و ثبت شکایت از متصدی داروخانه ،موضوع در دست رسیدگی قرار گرفت. همچنین دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم به موضوع ورود کرده است.

گفتنی است حجم بالای نسخه‌ها در برخی از داروخانه‌ها و تحویل سریع دارو، حضور نداشتن داروساز در برخی داروخانه‌ها، بی‌صبری برخی مراجعه‌کنندگان در قسمت تحویل دارو و درخواست دریافت سریع دارو، آشنا نبودن به خط پزشک، مشترک بودن فرم دوز و دستور دو دارو و شباهت الگوی نوشتاری، آشنا نبودن بیمار با داروی تجویز شده و در دسترس نبودن امکان تماس با پزشک از جمله مواردی هستند که باعث تحویل اشتباه دارو به بیمار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
طبق قانون نسخه پیچیده شده حتما بایستی به رویت حد اقل یک دکتر دارو ساز برسد. حالا شما یک بررسی کوچک از داروخانه بکنید ببینید آیاچنین است؟ البته که خیر!
داروها اغلب توسط متصدیان پیچیده می شوند که با اینکه فیس افاده یک شیمیدان و بیوشیمیدان را دارند اما سوادشان همان در حد نسخه خوانی است...
مشکل یکی دو تا نیست دست خط دکتر ها خودش یک طرف استفاده از افراد عادی برای پیچیدن نسخه یک طرف این کار باید توسط داروساز انجام بشه تا در صورتی که تداخل داروی وجود داره یا حتی اگر دارو بر خلاف واقع هست تشخیص بده و جلو گیری کنه
یک درصد از تقصیر متوجه متصدی است. همانطور که بدرستی اشاره شده عوامل متعددی مثل فشار کاری. ازدحام. استرس مالی و روانی . رفتار بد و عدم حمایت و ..... در اینگونه خطاها دخیلند.
به دلایل این اشتباه باید بد خطی پزشکان را هم اضافه کرد که این نوعی عدم احساس مسئولیت از طرف پزشک بد خط است.
داروساز در هیچ کدومشون نیست دیپلمه ها نسخه میخونن و دارو میدن .البته حق فنی از همه نسخه ها میگیرند به کام دارو ساز .
آشنا نبودن بیمار با داروی تجویز شده؟! مگه قراره بیمار با داروی تجویز شده آشنا باشه؟ بیمار به هیچوجه در این زمینه مسئولیتی ندارد و نباید این را از دلائل تحویل اشتباه دارو محسوب کرد
هر دم از این باغ بری میرسد...
با وجود اخبار پی در پی مشابه از اشتباه داروخانه ها، چه کسی حساب متخلفین را میرسد? یچه خودمان بود چه میشد?
برخی دلایل را نام بردید . مطمئن باشید آخر کار پدر نوزاد را به علت عجله در دریافت دارو مقصر می کنند . یا حداکثر داروخانه را به صد هزار تومان جریمه می کنند .
داروخونه ها فقط مغازه دارو فروشی شدن
کلاس سوم راهنمایی بودم یه همکلاسی داشتیم تو داروخانه کار میکرد و بعد از تعطیلی مدرسه تو داروخانه نسخه میپیچید .
ایشون همون موقع فکر میکرد دکتره داروخانه هستش و دارو برای دوستان تجویز میکرد آخرش درس فدای کار کرد حتی دیپلم هم نگرفت با اوضاع الان فکر کنم جراح شده باشه
به جای این حرف ها بگید خدا را شکر که به خیر گذشت .الحمد لله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل