بازدید 11609

روحانی همه را غافلگیر کرد

کد خبر: ۶۳۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 24 October 2016
چهار روز بعد از نخستین اعلام تغییرات در کابینه با معرفی سیدرضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش ‏‏‏آشتیانی برای تصدی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و ‏‏پرورش، روند تغییرات در دولت وارد مرحله جدیدی شد. 

به گزارش خراسان این معرفی البته با یک غافل گیری همراه بود و در دقیقه 90، دانش آشتیانی جایگزین محمد علی نجفی شد؛ هرچند نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس برای معرفی سه گزینه پیشنهادی به بهارستان به دلیل «عدم پیوست خلاصه سوابق وزرای پیشنهادی و برنامه های آن ها» از سوی علی لاریجانی به دکتر روحانی برگشت داده شد تا بر این غافل گیری بیفزاید و پس از تکمیل این بخش ها مجدد نامه ارسال شود. به گزارش خراسان در متن نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس برای معرفی وزیران پیشنهادی که البته روز گذشته از تریبون هیئت رئیسه قرائت «نشد» آمده است: «احتراما در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی شرح حال و برنامه جناب سید رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی‌فر و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای اخذ ‏رای ‏‏اعتماد به ترتیب جهت وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ورزش و جوانان و آموزش و ‏پرورش ‏‏به مجلس معرفی می شود.»

دلایلی که موجب اعلام وصول نشدن نامه دولت شد

دراین باره اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن تایید دریافت این نامه، در خصوص دلیل اعلام وصول نشدن آن از تریبون مجلس گفت: این نامه به دلیل نبود پیوست خلاصه سوابق وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آن ها، از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور عودت داده شد. وی با بیان این که هیئت رئیسه مجلس باید همزمان با اعلام وصول نامه معرفی وزرا، خلاصه ای از سوابق و برنامه‌های آن‌ها را به نمایندگان مجلس ارائه کند خاطرنشان کرد: اگرسوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی آماده شود این نامه روز سه شنبه (4 آبان) اعلام وصول خواهد شد.

رزومه دانش آشتیانی دیر به بهارستان رسید

در عین حال بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس عصر دیروز در توضیح این موضوع تصریح کرد: در نامه رئیس جمهور رزومه کاری و برنامه آقایان صالحی امیری و سلطانی‌فر وجود داشت اما برنامه و رزومه کاری آقای دانش آشتیانی که در آخرین لحظات جایگزین نجفی شد، ارائه نشده بود؛ لذا از آقای امیری (معاون پارلمانی رئیس جمهور) خواهش کردیم پیش از پایان جلسه علنی (دیروز) برنامه و رزومه کاری ایشان را ارائه کنند اما این نامه دیرتر و حدود ساعت 15 (دیروز) به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد. نعمتی گفت: ان‌شاءا... نامه معرفی 3وزیر پیشنهادی در جلسه علنی سه‌شنبه اعلام وصول خواهد شد.

هفته آینده؛ جلسه رای اعتماد

نعمتی افزود: بر این اساس سه‌شنبه آینده جلسه رای اعتماد به آقایان دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی‌فر برگزار خواهد شد.

نجفی دقیقه 90 خط خورد

اما جلسه دیروز برای اعضای فراکسیون امید زودتر از سایر نمایندگان آغاز شد و فراکسیون نمایندگان اصلاح طلب مجلس از ساعات ابتدایی صبح میزبان محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور بود. جلسه ای که عصر ایران درباره آن نوشت: «فصل تغییر در دولت روحانی به نظر می‌رسد آغاز فصل اعتماد به فراکسیون امید است و باید دید که امیدی‌ها می‌توانند این اعتماد را ایجاد کنند یا خیر؟...حسن روحانی امید دارد به واسطه حضور امیدی‌ها و اصول‌گرایان طرفدار دولت در مجلس، این سه وزیر پیشنهادی بتوانند با رای اعتماد بالا راهی وزارتخانه متبوع خود شوند.» در این جلسه درباره گزینه های پیشنهادی دولت به مجلس بحث شد. دقایقی پس از ساعت 8 صبح دیروز خبرگزاری مهر دراین باره نوشت: «در این جلسه، امیری گزینه‌های دولت برای سه وزارتخانه ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی را که امروز (یکشنبه)به صحن علنی معرفی خواهند شد اعلام کرد و بر این اساس قرار است محمدعلی نجفی به عنوان نامزد پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، صالحی امیری به عنوان نامزد دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سلطانی فر به عنوان نامزد وزارت ورزش و جوانان به صحن علنی مجلس معرفی شوند.» به گزارش ایسنا، پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز در این باره گفت: «فراکسیون امید هر روز منسجم‌تر از گذشته عمل می‌کند و در بحث رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی هم به همین شکل جلو خواهد رفت و دولت هم این موضوع را مدنظر دارد.»

خط خوردن نام نجفی و جایگزینی دانش آشتیانی

اما ساعاتی بعد طبق نامه ای که به دفتر هیئت رئیسه مجلس به صورت نمابر در ساعت پایانی جلسه علنی دیروز ارسال شد نام نجفی خط خورد و دانش آشتیانی به جای وی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شد. دراین باره برخی منابع آگاه در پارلمان به خبرنگار خراسان از اعلام انصراف محمدعلی نجفی برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش خبر دادند و دلایلی چون وضعیت جسمی و کسالت وی را که قبلا خود نجفی به آن اشاره داشت در این اعلام انصراف محتمل دانستند. سایت انتخاب هم دراین باره نوشت: «ظاهرا در آخرین لحظات، نجفی حاضر به پذیرش مسئولیت نشده است.» سایت رویداد 24 نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «نجفی به دلیل کاهش حاشیه‌ها برای دولت که ممکن بود در جلسه بررسی صلاحیت او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح شود انصراف داد.» پیشتر نیز تسنیم گزارش داده بود که محمد علی نجفی که قرار است به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود براساس خبر ماه گذشته روزنامه آرمان «به عنوان رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی برگزیده شده است.» دراین باره محمدعلی نجفی در گفت و گو با جماران در خصوص علت تجدیدنظر در تصمیم خویش برای پذیرش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بنده آقای دانش آشتیانی را فردی قوی، سالم و کاردان می دانم. احساس کردم در این شرایط ایشان در این جایگاه می تواند موفق تر باشد و من به ایشان کمک می کنم.»

نقد و نظرها نسبت به تغییرات کابینه

با این حال موضوع تغییرات در کابینه درشرایطی که کمتر از 10 ماه از عمر دولت یازدهم باقی مانده است موضوعی بود که مورد توجه نمایندگان در صحن و حاشیه مجلس قرار گرفت و هر یک واکنش های نسبتا متفاوتی به آن داشتند. حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی طی تذکری شفاهی در صحن مجلس تغییرات کابینه دولت را «تغییراتی تاکتیکی» خواند که صرفا «رویکرد سیاسی و کارکردی انتخاباتی» دارد. وی با بیان این که اگر تغییرات در راستای حل مشکل رکود بود استقبال می کردیم گفت: این تغییرات صرفا سیاسی است.محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز طی تذکری دیگر درباره گزینه های جدید معرفی شده از سوی رئیس جمهور برای سه وزارتخانه گفت: دولت در آخرین ساعات کاری وزیر مستعفی آموزش و پرورش، نسبت به انتصاب فرد جدیدی برای مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کرده است که این اقدام شائبه سیاسی کاری دارد.وی با اشاره به این که رئیس جمهور افرادی را معرفی کند که رئیس ستاد انتخاباتی خود و یا صرفا منتسب به یک جریان سیاسی خاص نباشند خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید جامع نگر باشد، چرا باید در رسانه ها اسم افرادی مطرح شود که قبلا در همین مجلس معرفی شده اند و رای نگرفته اند؟

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس نیز طی تذکری شفاهی با تاکید براین که وزیر آینده آموزش و پرورش باید شرایط تقویت وضعیت فرهنگیان را داشته باشد گفت: آموزش و پرورش و فرهنگیان نیازمند آسایش و آرامش هستند از این رو باید فردی سکان این وزارتخانه را برعهده بگیرد که شرایط تقویت وضعیت فرهنگیان را داشته باشد. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: مشکل اصلی کشور اشتغال، تولید و بی توجهی به صنعت و کشاورزی است، اما در این عرصه ها متولی جدی وجود ندارد، از این رو نگرانی نمایندگان مجلس این است که بخشی از تولید و کشاورزی به دلیل بی توجهی رها شده است.

وکیلی: مجلس چشم بسته رای نخواهد داد

از سویی دیگر محمد علی وکیلی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس و عضو فراکسیون امید نیز با بیان این که مجلس دهم تفاوت آرایشی و ماهیتی با مجلس قبلی که به وزرای دولت رای اعتماد داد دارد تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که آغوش مجلس برای هر گزینه‌ای باز است .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار