بازدید 13266
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری؛

رقابت روحانی با احمدی نژاد برای توزیع سیب زمینی رایگان!

سال هاست که فصل برداشت سیب زمینی با ناكامي كشاورزان در فروش منصفانه این محصول همراه است. در سال جدید نیز وضعیت این قشر از کشاورزان تعریفی ندارد و آنها مجبورند سیب زمینی های خود را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده، به دولت بفروشند؛ دولتی که بنا دارد سیب زمینی های خریداری شده را رایگان میان محرومان جامعه توزیع کند!
کد خبر: ۶۳۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 23 October 2016
سال هاست که فصل برداشت سیب زمینی با ناكامي كشاورزان در فروش منصفانه این محصول همراه است. در سال جدید نیز وضعیت این قشر از کشاورزان تعریفی ندارد و آنها مجبورند سیب زمینی های خود را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده، به دولت بفروشند؛ دولتی که بنا دارد سیب زمینی های خریداری شده را رایگان میان محرومان جامعه توزیع کند!

به گزارش «تابناک»؛ هفته گذشته «حسین صفایی»، رئيس سازمان مركزي تعاون روستايي، دریافت مجوز خرید تضمینی محصول سیب زمینی و پیاز کشاورزان و توزیع آن میان محرومان و قشرهای کم درآمد جامعه از هیأت وزیران دولت یازدهم را رسانه ای کرد و گفت: به ‌تازگی مجوزی از هیأت وزیران دریافت کرده‌ایم که در صورت نبود امکان عرضه سیب‌زمینی و پیازی که مشمول خرید تضمینی شده، بتوان آنها را به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی عرضه کرد.

صفایی در بخش دیگری از سخنانش بدون توجه به وضعیت مالی و قیمت خرید محصولات ذکر شده و نیز خسارات احتمالی کشاوزان گفت: تدابیر لازم برای جلوگیری از فاسد شدن محصولاتی که مشمول خرید تضمینی می‌شوند، اندیشیده شده است، زیرا در بسیاری از زمان‌ها این محصولات به دلیل به هم خوردن تعادل قیمتی، قابل عرضه در بازار نیستند.

آمادگی متولیان توسعه روستایی کشور در خرید زیر قیمت پیاز و سیب زمینی کشاورزان و توزیع آن میان محرومان به رغم همه محاسنی که در کمک به قشرهای کم درآمد می تواند داشته باشد اما دارای ابهام ها، سئوال ها و نگرانی هایی است، که تلاش «تابناک» برای پرسیدن آنها از مسئولان سازمان مركزي تعاون روستايي بی ثمر بود.

اگر از همه سال هایی که کشاورزان سیب زمینی کار مجبور می شوند، محصول خود را پس یک دوره طولانی و طاقت فرسای کاشت، داشت و برداشت با قیمتی ناچیز به دولت بفروشند، بگذریم، در سال گذشته نیز بر اساس خبرهایی که رسانه ای شد، نزدیک 1700 تن سیب زمینی به ارزش 700 میلیون تومان، تنها در استان فارس دفن شد و در سایر استان ها نیز بازار این محصول تعریف آنچنانی نداشت؛ محصولی که در بهترین شرایط هر کیلو برای کشاورز بین 500 تا 1000 تومان هزینه برداشت، با قیمت تضمینی 360 تومان خریداری شد تا به گفته برخی کشاورزان، هزینه بسته بندی و جابجایی خود را نیز برنگرداند.

شرایط فصل برداشت محصول سال 95 با سال های گذشته متفاوت و بیشتر شبیه فصل برداشت محصول در سال 87 است؛ جایی که دولتمردان دولت نهم با نیتی مشخص و در نزدیکی ایام انتخابات سال 88 اقدام به خرید ارزان سیب زمینی از کشاورزانِ بدون چاره و توزیع آن میان عامه مردم کردند.

این بار نیز عزم مسئولان دولت یازدهم در خرید و توزیع رایگان سیب زمینی و پیاز کشاورزان میان قشرهای کم درآمد در حالی مطرح است که به ایام انتخابات سال 96 نزدیک می شویم و این رخداد در سال های گذشته دولت یازدهم نمونه مشابه ندارد.

البته این تنها نگرانی و ابهام قابل طرح در مورد رفتار احتمالی و جدید مسئولان با سیب زمینی و پیاز کشاورزان نیست و جدی ترین انتقادی که به این موضوع می توان داشت این است که گویا دولت بار دیگر برای کشاورزان این بخش برنامه ریزی قابل ذکری نکرده است و از این روی، باید دوباره شاهد خسارت شدید کشاورزان سیب زمینی کار و پیازکار کشور باشیم؛ کشاورزانی که انگار قرار نیست یک برنامه ریزی دقیق، آسان و حساب شده مسئولان، همه نگرانی ها و خسارت های آنها را از بین ببرد.

ابهام دیگر موضوع آنکه اگر دولتمردان بنا دارند با خرید سیب زمینی و پیاز کشاورزان و توزیع آن میان محرومان و قشرهای کم درآمد به افزایش امنیت غذایی محرومان جامعه کمک کنند، چرا برای این اقدام خیرخواهانه شان روی دارایی و سرمایه تولید کنندگان سیب زمینی و پیاز کشور حساب باز کرده اند؟ مگر همین کشاورزان از دسته افراد کم درآمد و محروم جامعه نیستند؟
 
پرسش دیگر آنکه سرانجام مسئول مستقیم برنامه ریزی برای بازاریابی، تولید به اندازه و تنظیم قیمت محصولات کشاورزی کیست؟ کشاورزان دقیقاً تا چه زمانی باید تنها شعارهای دلسوزانه مسئولان را بشنوند و در فصل برداشت محصول آسمان روی سرشان خراب شود؟ چرا همه ساله باید در پاییز، کشاورزان سیب زمینی کار به جای آنکه درآمد و سود کافی داشته باشند و پس از یک دوره طاقت فرسا طعم شیرین سودآوری را بچشند، اسیر بی برنامگی مسئولان و طمع دلالان باشند و در نهایت یا محصول خود را دفن کنند و یا با قیمت ناچیز بفروشند؟

گفتنی است، هر هکتار زمین کشاورزی نزدیک به 20000کیلوگرم سیب زمینی دارد که قیمت خرید آن از کشاورز در حال حاضر به 500 تومان هم نمی رسد. با این شرایط، درآمد حاصل از هر هکتار زمین کشاورزی کمتر از 10میلیون تومان است، حال آنکه بر اساس بررسی های «تابناک» هزینه کشت، داشت و برداشت محصول کشاورزی برای کشاورزان در هر هکتار از 12 میلیون تومان بیشتر می شود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۹
تنها قشری که نه صدایی دارند و نه فریادرسی کشاورزان زحمتکش این مرز و بومند.
چند وقت پیش وسط تهران یه کامیون هندوانه می فروخت منم رفتم یکی بگیرم دیدم فروشنده یه گونی را پر کرد حدود 20 کیلو شد، گفتم آقا من یه دونه میخوام گفت همه اینها 9 هزارتومان میشه از آب معدنی هم ارزونتر.
با خودم گفتم مثلاً‌ اگر ما وزارت کشاورزی نداشته باشیم چه اتفاقی برای کشاورزان خواهد افتاد؟؟؟ عملاً هیچ
چه بسا وضع آنها بهتر هم بشه.
تنها راه برون رفت کشاورزان از بحران باز کردن سرمایه گذاران و متخصصین خارجی هست، اینو تو خیلی جاهای دیگه ما تجربه کرده ایم.
تابناک! داری زیر پوستی روحانی رو میزنی و دائم با احمدی نژاد مقایسه اش می کنی تا کاندید دیگه رو کنی! مثل روز واضحه! مردم هوشیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
حقبقت تلخه
سلام چند اشتباه دارید
هر هکتار 2000 کیلوگرم نه
دقیقا بیش از 40000 کیلوگرم است اما به طور طبیعی 10 تن از بین میره
حدودا 30 تن دست کشاورز رو می گیره
اما با این مقدار حتی کیلویی 500 بفروشه
بازم ضرر کرده
چون میشه 15 میلیون
من خودم از منتقدان روحانی هستم ولی اگر بنا بر توزیع سیب زمینی رایگان باشد، دولت روحانی قصد دارد آن را بین مددجویان بهزیستی و کمیته امداد توزیع کند که زمین تا آسمان با نحوه توزیع توسط دولت احمدی نژاد متفاوت است. در دولت احمدی نژاد برای همه بود و من دیدم که چطور غیرنیازمندان، ماشین های بار بر را پر از کیسه های سیب زمینی میکردند.
کارخانه تولید چیپس و .... تعاونی بزنند ؟! از همین محصولات هم استفاده کنند
با وام دولتی برای تولید !!
اونوقت یک عالمه نفر هم شاغل می شوند
پارسال سیب زمینی ها رو امحا کردن همه گفتن چرا بین محرومین توزیع نشد
امسال میخوان توزیع کنن میگن بخاطر انتخاباته
سال دیگه چی بشه الله اعلم
برنامه ریزی جهاد کشاورزی را توجه می کنید.
سیب زمینی وقتی ارزان است چرا کارخانجاتی که ماده اولیه آنها سیب زمینی است اقدام به کاهش قیمت نمی کنند. مثلا چرا قیمت چیپز کاهش پیدا نمی کند. نکند قیمت مواد اولیه برای این کارخانه ها تاثیری بر قیمت گذاری آنها ندارد!!!
برای حل مشکل فراوده های کشاورزی ، باید کارخانه جات مربوطه، که همزمان نیز می توانند اشتغال نیز ایجاد نمایید تاسیس شود، به خصوص در زمینه محصولاتی مانند سیب زمینی، تا ضمن حفاظت از نعمت خدا و حقوق کشاورزان، زمینه اشتغال و کاهش قیمت محصولات مرتبط در داخل و همچنین صادرات فراهم شود.
البته اصل موضوع که سیب زمینی را بین نیازمندان به طور رایگان توزیع کنند مشکلی ندارد
اگر انگیزه انتخاباتی است ایراد دارد
روحاني مچكريممممممممممممممممممممم!
احمدی نژاد هم که همین کار کرده بود! همه هم انموقع داد و فریاد کردند.
هنوز که هنوز است مسئولان نمی توانند یک برنامه مشخص برای کشت محصولات داشته باشند. یک سال گوجه کم است و سیب زمینی زیاد سال دیگر برعکس می شود
در صورتی که با یک برآورد آماری ساده می توان سطح زیر کشت هر محصول در هر سال را مشخص کرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم
همه دولتها موظف هستند کالاهای گیفن را خریداری و بین قشر فقیر توزیع نمایند.این یک کار یک وظیفه انسانی هست که مبدع آن آلمان پس از جنگ جهانی می باشد.چرا سیاسی می کنید من ماندم.
احمدي نژاد با ٥ كيلو سيب زميني تو روستا ها راي آورد! اينو يكي تفسير كنه
دولت کار خوبی می کند ...اما چرا به کشاورزان ،جهاد کشاورزی مشاوره نمی ده در مور نیاز بازار ....هر سال همینه ..سال بعد هم کشاورزان سیب زمینی نمی کارند میشه گرون واین سلسله ادامه داره
مگر توزیع سیب زمینی بین محرومان کار بدی هست که شما حرص میخوری درضمن هیچ سیب زمینی کاری ضرر نمیکنه فصل برداشت تازه کلی هم پول گیرش میاد دست دولت هم واسه خرید سیب زمینی از کشاورز درد نکنه
این وزارت جهاد و کشاورزی چه می کنه که کشاورز تکلیفش روشن نیست که چه بکارد که روی دستش نماند؟ حالا خدا کنه نذارند این سیب زمینی ها مثل دوران احمدی نژاد در انبارها بگندد و بعد موقع انتخابات تقسیمش کنند. زودتر اینها را به افراد بی بضاعت بدهید تا حداقل سیب زمینی تازه بخورند و شائبه تبلیغات از نوع سیب زمینی هم پیش نیاید.
کشاورزان برنامه ریزی های دولت را پذیرفته و اجرا می کنند ؟
2000 کیلو 500 تومان میشود 1 میلیون تومان

افرین بر سواد نویسنده
سلام
چرا اینقدر سعی میکنی روحامی و احمدی نژاد رو یکی کنی
تا الان چندین مقاله ازت دیدم
مردم شعور دارن
میفهمن
تابناک جون بخدا ما چند سال تو همدان سیب زمینی کار هستیم
الان مورخ 95.8.2 سر زمین دلالها کیلوی 150 تومان می خرند.هرکیلو سب زمینی 750 الی 800 تومان فقط هزینه اش هستش.بخدا شش ماهه مردم روستای ما زحمت کشیدن.یا دارن مفت می فروشند یا دارن میریزن انبار زمستون بهار نصفش خراب بشه،نمی دونم چرا همیشه مسئولین ما تو خواب هستند.چرا مدیریت نمیشه،اندازه نیاز کشور کشت شود.میدوند چقدر آب حیف میل میشه......
این داستان پیاز و سیب زمینی و گوجه فرنگی تا بوده ، بوده !!! ظاهرا" ما برنامه ریزی بلد نیستیم . ضمنا" بعضی سیب زمینی های کشت داخل از نوع مرغوب که قابلیت صدور داشته باشند نیستند . بهتر است بر کیفیت کاشت نظارت شود تا مازاد بر مصرف را بتوانیم صادر کنیم .
چرا با احداث مجتمع های کشت و صنعت این محصول را به چیپس (نظیر پرینگل) و یا ارد سیب زمینی و یا هزاران محصول فراآوری شده دیگر تبدیل نمیکنند که ارزش افزوده فراوانی دارد و قابلیت صادرات؟ چرا سرمایه گذاری در بخش صنعت سیب زمینی صورت نمیگیرد؟
بنده فاغ التحصیل داشگاه تبریز بازنشسته هستم به علت قلت حقوق نیازمند سیب زمینی رایگان للعنت بهاین حقوق کم
هر هکتار سیب زمینی میانگین 50 تن محصول دازه نه 2000 کیلوگرم . بطوریکه رکود تولید در کشور خودمون بالای 80 تن هست .
موضوع مهم دیگری که اشاره نکردید موضوع آب است . همه از بی آبی می نالند و همه می دانیم که ما در ابتدای دوران بحران آب هستیم . هر سال وضع بد و بدتر خواهد شد . دولت مکلف و موظف است برنامه ی تولید نوع محصول را تهیه و تنظیم و به کشاورزان هر منطقه ابلاغ کند و سیاستهای تشویقی و تنبیهی اعمال کند تا اینگونه آب و امکانات ضایع نشود .
برای حفظ کشاورزی خرید تضمینی به قیمت متناسب یک راه حل منطقی است که ضرر دولت در آن عین سود است.
تمام ایرادات به احمدی نژاد، به صورت بدتر در این دولت تکرار می شود.
احمدی نژاد این کار کرد که به مردم محروم کمک کنه،اگه آقای روحانی واقعا هدفشون کمک به مردم بود چرا سال قبل اینکارو نکردن و همه رو ریختن تو فاظلاب.اگه خیلی تو فکر مردمن یه فکر اساسی واسه این کشاوزرای بیچاره کنن،من خودم یه روستاییم و دوسال پیش به چشم دیدم که یه کشاورز بدبخت که کل سرمایشو گذاشته واسه کاشت هندوونه،ورشکست شد همه چیزشو از دست داد و بعد خودکشی کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان