بازدید 10670
۲
مروری بر روزنامه های پنجشنبه 29 مهرماه؛

پشت‌ پرده تغييرات كابينه از نگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان

روزنامه های امروز، ماجرای ترمیم کابینه و استعفای فانی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که بیانات دیروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان نخبه و همچنین ادامه تحلیل ها و کشمکش ها بر سر انتخابات، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۳۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹ 20 October 2016

روزنامه های امروز، ماجرای ترمیم کابینه و استعفای فانی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که بیانات دیروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان نخبه و همچنین ادامه تحلیل ها و کشمکش ها بر سر انتخابات، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

تیتر اول برخی روز نامه های پنجشنبه 29 مهر؛

شرق/ پشت پرده تغییرات کابینه

همدلی/ بذرپاشی در زمین اصول‌گرایان

کیهان/ رهبر انقلاب: توقف حرکت علمی ایران هدف اصلی دشمن است

آرمان/ جزئیات جدید از پرونده دکل های نفتی در دولت قبل؛ 137 میلیون دلار در ازای هیچ

آفتاب/ تیم اقتصادی دولت نیازمند ترمیم؟

ابرار/ دیوان محاسبات اعلام کرد: تخلف 12هزار میلیاردی احمدی نژاد

اعتماد/ داستان وزارت فانی

اطلاعات/ رهبر انقلاب: لزوم توجه ویژه و جدی مسئولان به نخبگان

ایران/ صندوق بین المللی پول اعلام کرد: عملکرد اقتصاد ایران فراتر از انتظار

جوان/ رهبر انقلاب: عواقب عقب نشینی هسته ای را به مسئولان گفته بودم

وطن امروز: رهبر انقلاب: هسته ای بهانه بود

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز بیانات دیروز رهبر انقلاب را در کانون توجه قرار داده اند

روزنامه وطن امروز در گزارشی با تیتر «هسته‌ای بهانه بود» به سخنان رهبر انقلاب در دیدار نخبگان علمی پرداخته است.

پشت‌پرده تغييرات كابينه از نگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان

ترمیم کابینه

روزنامه های اصولگرا از شیوه برکناری فانی وزیر سابق آموزش و پرورش انتقاد کرده اند.

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر جالب: «فانی: برای ادامه همکاری آماده‌ام /رئیس جمهور: با استعفای شما موافقت می‌شود!» نوشت: « پس از آنکه جامعه چند روزی در تب و تاب تأیید و تکذیب استعفای وزیر آموزش و پرورش بود،روز گذشته فانی با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، راه همه گمانه‌زنی‌ها را بست و به همه شایعات پایان داد. همان‌گونه که از نامه فوق برمی‌آید،فانی نه تنها استعفا نداده،بلکه بر عزم خود برای پاسخگویی به استیضاح کنندگان و دفاع از عملکرد سه ساله‌اش تاکید کرده و صراحتا بر آمادگی برای ادامه کار خود تاکید کرده است

با این حال، دقایقی پس از انتشار این نامه،رسانه‌های همسو با دولت اعلام کردند که رئیس‌جمهور با استعفای فانی موافقت نموده است.

بررسی دقیق نامه و ارزیابی حواشی متعدد و بخصوص فشارها و شایعات دوروز اخیر نشان می‌دهد که فانی با این نامه، حرف آخر را زد و موفق شد به سادگی و سرعت ، تیم عملیات روانی و شایعه ساز را دور زده و میدان بازی را تعیین کند چرا که تنها معنی نامه او این است که استعفا نداده‌ام و نمی‌دهم ! اگر می‌خواهید نباشم، برکنارم کنید!»

پشت‌پرده تغييرات كابينه از نگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان «حذف بدون استعفا و استيضاح!» نوشت: « وزارت آموزش و پرورش، عريض و طويل‌ترين وزارتخانه دولت است كه از شمال شهر تهران تا محروم‌ترين روستاهاي چند خانوار كشور شعبه دارد. اين وزارتخانه به طور مستقيم با بيش از 16 ميليون ايراني سر و كار دارد. در شرايطي كه اختلاس چندهزارميلياردي در صندوق ذخيره مسجل شده و فرهنگيان از وضعيت معيشتي و اجراي مسخره‌آميز طرح رتبه بندي بسيار ناراحت هستند و ... بركناري وزير آموزش و پرورش و تزريق احتمالي پول به حساب‌هاي اين وزارتخانه در ايام نزديك به انتخابات معنايي جز تلاش براي به دست آوردن مقطعي دل 16 ميليون ايراني و خريدن رأي ندارد».


روزنامه های اصلاح طلب


روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « پشت‌پرده تغييرات كابينه» نوشت: «چندی پیش بود که برخی منابع خبری از آغاز «ترمیم کابینه» در بخش فرهنگی دولت خبر داده بودند. این خبر هم‌زمان با اوج‌گيري شایعات استعفای «علی جنتی»، فرزند ارشد آیت‌الله «احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان از وزارت ارشاد منتشر مي‌شد.

درباره این استعفا شایعات و شنیده‌ها زیاد گفته شده؛ یک روایت می‌گوید این استعفا ناشی از نارضایتی از عملکرد جنتی در وزارت ارشاد در سطوح بالا بوده است؛ البته چندی پیش که شایعات استعفای او مطرح شد، برخی سایت‌های خبری از ملاقات جنتی پسر با جنتی پدر خبر دادند. هرچند اطلاع دقیقی از آنچه در جلسه پدر و پسر گذشته وجود ندارد؛ اما هرچه بوده خارج از دایره‌ «توصیه»، «انتقال پیام» یا «مشورت» نبوده است که استعفای او حکایت از قوی‌تربودن دو گزینه ابتدایی نسبت به گزینه آخر دارد. اتفاقا پس از آن دیدار بود که شایعات رفتن جنتی از وزارت ارشاد قوت گرفت که نهایتا به تحقق این امر منجر شد. روایت دیگر دلیل استعفای «جنتی» از نارضایتی رئیس‌جمهوری از عملکرد او خبر می‌دهد. این روایت اما با توجه به تحت‌فشاربودن وزارت ارشاد از سوی منتقدان، دور از ذهن است. اما درباره استعفای «محمود گودرزی»، وزیر سابق ورزش و جوانان برخی آن را به سفر اخیر «محمد نهاوندیان»، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مرتبط می‌دانند. در سفر او که هفته نخست مهرماه انجام شد، گویا برخی علمای قم نسبت به عملکرد گودرزی در حوزه جوانان انتقادهایی داشته‌اند. این انتقادها پس از بازگشت نهاوندیان از قم به رئیس‌جمهوری منتقل شده و باعث شده تا روحانی تغییر وزیر ورزش را هم در برنامه‌های خود قرار دهد. علي‌اصغر فاني، ديگر وزير مستعفي كابينه نيز در هفته‌هاي اخير با انتقادهاي بسياري در درون مجلس مواجه بود؛ به‌گونه‌اي كه نامه استيضاح او با ٤٥ امضا اعلام وصول شده بود.»

گزینه‌های ٣ وزارتخانه

برخی شنیده‌ها حاکی از این است که نام «مسعود سلطانی‌فر»، رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی در بین نامزدهای وزارت ورزش و جوانان برای معرفی به مجلس دیده می‌شود و شانس بالایی هم برای معرفی به مجلس دارد. «سلطانی‌فر» سال ١٣٩٢ از سوی روحانی برای وزارت ورزش و جوانان به مجلس نهم معرفی شده بود؛ حالا با تغییر مجلس، رئیس مجلس می‌تواند دوباره او را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کند؛ اما در فضای مجازی نام «محمد دادکان» رئیس اسبق فدراسیون فوتبال نیز شنیده می‌شود. او چهره‌ای نزدیک به حجت‌الاسلام «ناطق نوری» است. یکی از دلایل پررنگ‌شدن نام او، به ارتباطش با «محمد شریعتمداری»، معاون اجرائی رئیس‌جمهوری بازمی‌گردد که مدتی سرپرست وزارت ورزش و جوانان بوده است. دادکان در زمان اولین ورود شریعتمداری برای سرپرستی وزارتخانه، او را همراهی می‌کرد. البته تا چهارشنبه‌شب. نام «نصرالله سجادی» هم كه الان سرپرست شده، شنیده می‌شود. او یک بار، اول تشکیل کابینه به عنوان سومین گزینه روحانی برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شد که با مخالفت مجلس نهمی‌ها روبه‌رو شد. در همین حال «انتخاب» از «سیدرضا صالحی‌امیری» به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی دولت برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس است. امیری درحال‌حاضر رئیس کتابخانه ملی است و یکی از وزرای پیشنهادی وزارت ورزش بود که از سوی مجلس نهم موفق به کسب رأی اعتماد نشد.از عصر دیروز پس از پایان کش‌وقوس‌های استعفای «فانی» برخی منابع از احتمال معرفی «محمدعلی نجفی» به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش خبر دادند. درهمین‌حال از صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه ملی و «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور در امور فرهنگی به عنوان احتمالات وزارت ارشاد نام می‌برند. «آشنا» پیش از این رفتنش به ارشاد را نه تأیید کرده بود و نه تکذیب.با وجود این گویا رئیس‌جمهوری به گزینه‌های قطعی خود رسیده است؛ چراکه برخی نزدیکان به دولت از گفتن نام گزینه‌ها اجتناب می‌کنند و همگی موکول می‌کنند

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « داستان وزارت ‌فاني» نوشت: «ستيضاح؛ استعفا، تكذيب، استيضاح و بالاخره استعفا. اين روند سينوسي، توصيف حال و روز پر حرف و حديث اين روزهاي علي‌اصغر فاني است، كه حالا ديگر بايد به او گفت «وزير مستعفي آموزش و پرورش». روز گذشته بالاخره ماجراي پيچيده استيضاح فاني خيلي زودتر از به پايان رسيدن مهلت قانوني ١٠ روز و با استعفاي او پايان يافت تا او نخستين وزيري باشد كه بعد از اعلام وصول استيضاحش و قبل از آنكه بخواهد در مجلس براي دفاع از عملكرد خودش حاضر شود، استعفا دهد و عطاي وزارت را به لقايش ببخشد. وزيري كه پيش از اين صابون استيضاح مجلس نهم به تنش خورده بود و سربلند از آن مهلكه بيرون آمده بود حالا ترجيح داده پيش از حضور در مجلس براي سومين استيضاحش، استعفا دهد. استعفايي كه ظاهرا هم چندان به آن راغب نبوده است و به همين خاطر او روز گذشته اخبار منتشر شده درباره استعفايش را قويا رد كرده بود. ماجرا اما از آنجا پيچيده‌تر مي‌شود كه ظاهرا دو روز قبل و در روز اعلام وصول استيضاح فاني، معاون پارلماني رييس‌جمهور با اين توجيه كه وزير آموزش و پرورش استعفا داده و رفتني است از هيات رييسه مجلس خواسته بود تا طرح استيضاح او را اعلام وصول نكند. هرچند به گفته يوسف‌ن‍ژاد، عضو هيات رييسه مجلس از آنجا كه امضا‌كنندگان بر درخواست استيضاح پا برجا بودند هيات رييسه نمي‌توانست بيش از اين در اعلام وصول آن تاخير داشته باشد».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
تغییر در کابینه به منظور منحرف ساختن اذهان عمومی از وضعیت بد اقتصادی است
چرا درسازمان بازنشستگی کشوری تحقیق وتفحص بعمل نمیآید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل