بازدید 8205

تورم کاهش یافت اما شکاف فقیر و غنی گسترده تر شد

اینکه گفته می شود تورم در جامعه کاهش یافته، حرف درستی است؛ اما همین تورم نیز از بالاترین نرخ های تورم در دنیا به شمار می آید. همچنین این ضریب که بعد از پرداخت یارانه ها در کشور کاهش پیدا کرده بود، اکنون با توجه به ثابت بودن میزان یارانه نقدی و افزایش تورم، تقریبا اثر خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۳۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 22 October 2016
ثابت ماندن مبلغ یارانه ها عامل افزایش ضریب جینی در کشور است! بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، شاخص ضریب جینی که شاخصی برای شناسایی نابرابری درآمدی در جامعه است، برای دومین سال پیاپی افزایش یافته است. کارشناسان اعتقاد دارند، افزایش فاصله طبقاتی به گسترش برخی ناهنجاری های اجتماعی در جامعه منجر می شود.

به گزارش «تابناک»، این ضریب که یکی از اصلی ترین شخص های سنجش نابرابری در جامعه است، بین عدد صفر و یک اندازه گیری می شود؛ صفر به معنی توزیع کاملا برابر و یک به معنی وجود نابرابر مطلق درآمد یا ثروت در جامعه.

در نتیجه افزایش یک صدم درصدی آن که در سال جاری رخ داده، نشان دهنده نابرابر شدن درآمدها در کشور است. افزایش خانه های باقیمت های نجومی، واردات کالاهای لوکس و تردد خودروهای خارجی گران قیمت، حکایت از افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی در میان قشرهای گوناگون جامعه دارد.

طبق گزارش سازمان ملل، در سال گذشته، کشور سوئد با میزان 0.25 کمترین نابرابری درآمدی و کشور آفریقای نامیبیا با حدود 0.8 درصد بیشترین شکاف طبقاتی را داشته است، ایران نیز تا قبل از افزایش های اخیر با حدود 0.38 درصد در سال گذشته در رتبه 68 در بین سایر کشورهای دنیاست؛ اما اکنون که این نمره به عدد 39 رسیده، قطعا رتبه ایران نیز جابجا خواهد شد.

در این میان، اما پرسش اصلی این است: با وجود کنترل تورم، دلیل ایجاد این شکاف در جامعه چه بوده و چرا هر روز فقرا، فقیرتر و پولدارها پولدارتر می شوند؟

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش ضریب جینی در سال های اخیر قابل پیش بینی بوده است، زیرا یکی از عمده دلیل های اصلی آن افزایش تعداد جمعیت بیکار در سال های گذشته و خلق نشدن زمینه اشتغال برای کسانی است که آماده ورود به بازار کار بوده اند.

از سوی دیگر، اینکه گفته می شود تورم در جامعه کاهش یافته، حرف درستی است؛ اما همین تورم نیز از بالاترین نرخ های تورم در دنیا به شمار می آید. همچنین این ضریب که بعد از پرداخت یارانه ها در کشور کاهش پیدا کرده بود، اکنون با توجه به ثابت بودن میزان یارانه نقدی و افزایش تورم، تقریبا اثر خود را از دست داده است.

سیدحسن حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اعلام افزایش ضریب جینی، زنگ خطری برای متولیان اقتصاد کشور است. ما از سال های 88 به بعد، همیشه شیب منفی در این ضریب داشته ایم، ولی این افزایش در سال های اخیر، زنگ خطری است و شاید اگر ادامه پیدا کند، باعث برخی ناگواری ها شود.

وی گفت: البته بخشی از آن نیز می تواند ناشی از اتفاقاتی باشد که برای طبقات متوسط جامعه در سال های اخیر افتاده و باعث شده قشرهای متوسط به کم درآمد نزول کنند. این هم زنگ خطر و هشدار دوم برای اقتصاد کشور است.

این نماینده افزود: متأسفانه در سال های اخیر، تعداد افراد فقیر در جامعه زیاد شده و دلیل آن نیز جدی نگرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی، ثابت ماندن مبلغ یارانه ها و اصلاح نشدن سیاست های پولی و مالی کشور است.

به هر حال، این زنگ در کشور به صدا درآمده و با صدای رسا در جامعه اعلام می کند، فاصله مردم بالا و پایین شهر هر روز در حال بیشتر شدن است و اگر فکری برای آن نشود، در سال های بعد نیز امکان تکرار آن وجود دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۹
گر تو بهتری میزنی بستان بزن
مردم یه آرامش چند درصدی دارن لطفا خراب نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
منظورت از مردم همون پول دار های نوکیسه هستنند دیگه چون من و ملیون ها نفر دیگه هیچ آرامشی نداریم صاحب خونه محترم لطف کردن و با هزار منت فقط و فقط 600 هزار تومان کشیدن رو کرایه خانه و بنده مجبورم در کمال آرامش !!! اثاث کشی کنم به یک خانه کوچک تر .
ما رکورد زدیم
اینکه گفته می شود تورم در جامعه کاهش یافته، حرف درستی است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
برای مناطقه 1 تهران درسته برای بقیه ایران خیر درست نیست .
خدا به مردم ایران رحم کنه
نقد منصفانه خوب است ای کاش شما در دو دوره قبل هم به جای به به و چه چه تحلیل میکردی وضعیت اقتصادی و تورم را یا حداقل با مقایسه مدت مشابه در دو دوره قبل این تحلیل علمی نسیت
ما که سر در نیاوردیم کاهش تورم یعنی چه چون همه چیز مرتب گرانتر شده و با شیب ملایم میشود آنهم با لبخند و سفره غالب مردم کوچک و کوچکتر؟
اقای ناشناس این آرامش برای عده ای خاص است و برقراری عدالت خواست همه.....دولت محترم در زمینه عدالت چه کرده است؟فقط شعار و فقط طراحی مسکن......در ایام محرم کف ودست چه معنایی ذارد؟مگر سفر استانی بد نبود؟پس چرا با این همه درد هزینه می شود؟دوست گرامی نگاه کن و منتظر باش
من نمی دانم چه طور میگند تورم کاهش یافته است . قیمت آب و برق که افزایش یافته . قیمت مواد خوراکی هم که افزایش یافته . حالا چطور تورم روز به روز می آید پایین !!!!!!!!!!!
پاسخ ها
نیما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
جایزه نوبل اقتصاد حق شماست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
اجاره خونه رو از قلم انداختید آن هم 30 درصدی افزایش پیدا کرده راستی جناب نیما خان استاد مسلم علم اقتصاد قیمت گوشت گوسفندی با تورم یک رقمی تو محل شما کیلویی چنده ؟!
خوب ،... سه .ستا میشود ..ششتا ،.،،،، ؟ دو دوتا .میشود ..هفتا .،، گوشت نخور ،مرغ نخور ،برنج نخور ،میوه ، حبوبات نخور ، شلغم بخور هم خوب است هم از سرما خوردکی جلو گیری میکند ..؟
دقیقا همینطوره درآمد یک پزشک تازه فارغ التحصیل شده را با یک مهندس که چندین ساله تو صنتعه مقایسه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید.
کشور کشور پزشک است و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
رسما وزرات بهداشت بودجه مملکت را به جیب پزشک منتقل می کنه با این کار بطور غیر مستقیم صنعت را نابود می کنه.
تو کدوم کشور دنیا یک پزشک متخصص ۸۰ برابر حداقل حقوق فقط کارانشه؟
حتما تو کشورهای دیگه پزشکان با جون مردم سر وکار ندارند.
کجا تورم کاهش یافته تا بحال کدام جنش کاهش قیمت داشته که تورم هم کاهش یابد آنچه که کاهش یافته قدرت خرید مردم است هیچک کس کاهشی ندیده متاسفانه آمارهای غلط وتوام بادروغ همه را سردرگم کرده ودر این بین دعایمان این باشد که خداوندا تو به بزرگواریت ملت بدبخت ایران را فراموش نکن
قابل توجه اقای نوبخت و مجلس
گزارش ضعيفي بود.
تابناک جان بزار بگم.مثلا منی که در دانشگاه دولتی کار میکنم و باید حق و حقوق م طبق قانون باشه.اینطور نیست.نمیدونم چی بگم من یکی نمی بخشم اون کسی که این قانون شرکتی و رو اورد.حق و حقوق من که حراست دانشگاه هستم با همکارانم به بیش از یک میلیون در ماه رسیده.تبعیض و اختلاف بشدت زیاد شده.وقتی دولت میگه 15 درصد افزایش حقوق برای من بطور مثلا 150 هزار میشه برا اونی که یه تومن بیشتر از من میگیره بالای 300 هزار افزایش میشه.این شرکتی بودن واقعا اذیت میکنه.فقیر فقیرتر میشه.تمام همکارانم مجبورن شغل دوم داشته باشن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل