بازدید 5874

فوتبال در شب عاشورا فرصت یا تهدید؟

مسلم محمدی
کد خبر: ۶۳۰۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶ 08 October 2016
این روزها بحث برگزاری فوتبال در شب عاشورای حسینی میان دو تیم ایران و کره جنوبی بنظر می آید در حال تبدیل شدن به یک چالش اجتماعی است.

توجه به نکات پیش رو هم می‌تواند این تهدید را به فرصت بدل کرده و هم زمینه‌ای را در گسترش فرهنگ حسینی فراهم آورد:

1-  شب عاشورا اوج عزاداری دوستداران و محبان اباعبدالله ع است، پس چه خوب بود که این مسابقه در فرصت و زمان دیگری برگزارمی شد، و دغدغه‌ها و انتقادهایی هم که این روزها توسط دلسوزان درباره برگزاری این مسابقه مطرح می‌شود ناظر به همین داستان است نه چیز دیگر، ازاین‌رو باید تلاش کرد تا در تقویم فیفا در مناسبت‌های مقدس و مهمی مانند عاشورا، چنین مسابقاتی برگزار نگردد که این وظیفه  فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش است.

2-  از آنجایی‌ که تماشاگران و بازیکنان خود همانند همه ایرانیان (از فرقه ها و ادیان مختلف) از علاقه‌مندان به اهل‌بیت ع هستند، تأکید و توجه دهیم به اهمیت و حساسیت این شب و قداست و شرافت آن ، که یقیناً باتدبیر درست ( توسط فدراسیون فوتبال، رسانه ها و صدا و سیما و مدیریت ورزشگاه آزادی) آن خواهد شد که بهترین است.

3-  این اولین باری نیست که یک مسابقه فوتبال با یک چنین مناسبتی همزمان شده است، نمونه‌ آن در میدان‌های مختلف  ملی و باشگاهی فراوان بوده است، مسابقه استقلال با السد قطر و دالیان چین از جمله آنهاست که در هر دو با شعار و پرچم حسینی برگزار شد و مهم تر از این مسابقاتی بود که در زمان دفاع مقدس و گاه در روز تشییع شهدای عزیزمان صورت می گرفت. پس اعتماد به مردم و دینداری آنان خود مولفه مهمی در ایجاد سلامت در این گونه فضاها خواهد شد.  

4-  تجربه نشان داده، تشویق‌های جدید در دنیای فوتبال و ورزش بیشتر موردتوجه مردم دنیا واقع‌شده، و حس کنجکاوی آن‌ها را برانگیخته است،( که نمونه آن ذکر یا علی در ورزش باستانی است که تاثیرات فراوانی در گرایش به علی ع داشته است) تشویق با شعار عاشقانه یا حسین، با 100 هزار پرچم مشکی با نوشته‌های عاشورایی، مطمئناً بازتاب زیبای جهانی خواهد داشت.  بخصوص با این فضای پر از قساوت و خشونتی که امروزه  داعش در دنیا علیه اسلام ایجاد کرده، اهمیت این کار دوچندان خواهد بود.

5-  همان‌گونه که بزرگان دین ما گفته‌اند حسین ع شور و آتشی در دل‌ها دارد که هیچ‌گاه سرد و کم‌فروغ نخواهد شد و چنان‌که می ببینیم هرروز بر شعله و حرارت آن افزوده می‌گردد، ما نیز موظفیم در گسترش این اکسیر بی‌مثال در فرصت‌های متعدد ازجمله میدان‌های ورزشی استفاده کنیم، ازاین‌رو به نظر می‌رسد انفعال و حساسیت غیرمتعارف دراین‌باره هم زمینه سوءاستفاده مخالفان تفکر جهانی عاشورا خواهد شد و هم عملاً به تقابل با مردم با توجه به دل‌بستگی آن‌ها به فوتبال خواهد انجامید.

در پایان تأکید می‌شود بیاییم در روز سه‌شنبه با تمام قوت و انرژی با تغییر تاکتیک، تهدید را به فرصت و ورزشگاه آزادی را به حسینیه آزادی تبدیل کنیم؛تا عملاً در انتقال فرهنگ انسانی کربلا قدمی برداشته باشیم، و آن را به‌عنوان یک روز به‌یادماندنی در ذهن مردم ایران و جهان به ثبت برسانیم، که این می‌تواند بهترین گل و نتیجه یک مسابقه در چنین برهه ای از زمان باشد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان