بازدید 10817

جردن را فراموش کنید، حسن آمد!

کد خبر: ۶۱۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰ 20 August 2016
حقیقت این است که کشتی آزاد خیلی وقت بود دیگر ورزش اول کشور محسوب نمی شد. دقیقاً از المپیک 2000 سیدنی که علیرضا دبیر توانسته بود طلای 58 کیلو را بگیرد هم ناموفق بود چرا که به خاطر ناکامی امیررضا خادم، عباس جدیدی، علیرضا حیدری و محمد طلایی در کسب مدال، توقعات مردم و جامعه ورزشی کشور را نتوانست برآورده سازد.

به گزارش تابناک ورزشی، برای ورزش پرطرفداری که اولین طلای المپیکی ایران در آن به دست آمد قابل تصور هم نبود که 3 دوره المپیک را بدون مدال زرین پشت سر بگذارد، اما این اتفاق افتاد تا کشتی آزاد از چشم ایرانیان بیافتد. به خصوص کسب 3 طلای فرنگی کاران در المپیک 2012 کاری کرده بود که آزادکاران به شدت مورد انتقاد قرار گیرند. ضمن آنکه کشتی آزاد دیگر شاهد رو شدن چهره های امیدوار کننده هم نبود. کسانی که در گذشته حتی اسمشان به کشتی المپیک اعتبار می بخشید.

مجموعه این عوامل باعث شده بود تا کسی روی مدال آزادکاران در ریو 2016 هم حساب نکند. اگر هم حسابی بود به خاطر سابقه درخشان کشتی آزاد در المپیک ها و حجم مدال های کسب شده در این رشته بود. تا اینکه روز اول بازی های کشتی آزاد در ریو سر رسید.

جردن باروز آمریکایی، غول کشتی آزاد و کسی که بی رقیب و بی شکست بنظر می رسید امید اول کسب مدال طلای 74 کیلوگرم در برابر حریف باتجربه روسی شکست خورد تا افسانه شکست ناپذیری او پایان یابد. بنابراین همه نگاه ها به سمت کشتی گیر کاربلد روس ها چرخید. غافل از آن سوی دیگر جدول که جوان جویباری چشم ها را خیره کرده بود.

جوان 21 ساله از مهد کشتی آزاد ایران، احتمالاً برای کسب تجربه به ریو اعزام شده بود. معقولانه هم همین بود که از جوان کم تجربه ای چون یزدانی که تا سال گذشته در رده های سنی کشتی گرفته بود انتظار مدال، آن هم خوشرنگ ترینش را نداشت. اما چهره مصمم او، نگاه های جدی، انگیزه بالا و از همه این ها مهمتر، همه فن حریف بودن این جوان شایسته همه را انگشت به دهان کرد.

صعود به فینال با انجام 3 مبارزه آن هم در کمتر از 9 دقیقه همه شگفتی سازی های یزدانی جوان نبود چرا که او در مسابقه نیمه نهایی و در نمایشی بی نظیر تنها در عرض دو دقیقه از سد حریف قزاق خود گذشت. با خلق چنین دستاوردی، یزدانی در فینال کاری کرد کارستان. کشتی جانانه او با گدایف روسی که توانسته بود باروز را شکست دهد و با 6 امتیاز اختلاف از حسن یزدانی پیش بود و بارها با اتلاف وقت سعی در از جریان انداختن بازی را داشت چنان به دل همگان نشست که تا سال ها از مبارزات او در المپیک 2016 ریو یاد شود.

کشتی گیر غیرتمند کشورمان با آن نگاه خاص و کشتی های دلاورانه حالا و در ابتدای راه کشتی قهرمانی اش پس از کسب مدال طلای المپیک آنقدر کارهای بزرگ را در کمتر از 12 ساعت به انجام رسانیده تا بتوان او را اسطوره جدید کشتی آزاد دنیا در وزن 74 کیلوگرم نامید. جوان جویباری که فقط بردن جردن باروز را کم داشت وگرنه با انجام تکنیک های ناب کشتی و نمایش هنرمندانه و جسورانه اش هیچ رقیبی حتی جنگ روانی اعصاب خردکن در بازی نهایی حریف این دلاور جویباری نبودند.

حسن یزدانی؛ این نام حالا در ردیف مردان بزرگی چون آقا تختی، عبدالله موحد و امامعلی حبیبی است. با 21 سال سن و حداقل 2 المپیک پیش رو که می تواند از این جوان با استعداد، کشتی گیری بسازد اسطوره ای و ماندگار. چیزی که سال هاست آن را در ورزش کشور کم داریم. قهرمانی که چند المپیک بدرخشد و جاودانه شود. هرچند یزدانی با کشتی های دیدنی و قابل تحسینش همین حالا هم نامی است ماندگار.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر