بازدید 19102
۵

توهین روزنامه سعودی به ایران و ظریف، برای توجیه رابطه با رژیم اسرائیل

در شرایطی که این روزها، انتشار اخبار مربوط به سفر انور عشقی، از مقامات بلندپایه سابق عربستان سعودی به سرزمین های اشغالی، جنجال فراوانی بر پا کرده، یک روزنامه سعودی در تلاشی آشکار برای فرافکنی، ایران را به ارتباط با رژیم اسرائیل و خیانت به آرمان فلسطینی ها متهم کرده است. این در حالی است که روند بهبود روابط ریاض با تل آویو، خشم مردم در داخل عربستان را نیز برانگیخته است.
کد خبر: ۶۱۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 01 August 2016
توهین روزنامه سعودی به ایران و ظریف، برای توجیه رابطه با رژیم اسرائیلدر شرایطی که این روزها، انتشار اخبار مربوط به سفر انور عشقی، از مقامات بلندپایه سابق عربستان سعودی به سرزمین های اشغالی، جنجال فراوانی بر پا کرده، یک روزنامه سعودی در تلاشی آشکار برای فرافکنی، ایران را به ارتباط با رژیم اسرائیل و خیانت به آرمان فلسطینی ها متهم کرده است. این در حالی است که روند بهبود روابط ریاض با تل آویو، خشم مردم در داخل عربستان را نیز برانگیخته است.

به گزارش «تابناک»، در میانه بحث های شدید و جنجالی که پس از سفر انور عشقی، ژنرال بازنشسته سعودی و از افراد بسیار نزدیک به خاندان آل سعود به وجود آمده، احمد الجارالله، سردبیر روزنامه «عرب تایمز» در مطلبی که در این روزنامه منتشر کرده، ایران را به داشتن رابطه با رژیم اسرائیل متهم و ادعاهای بی پایه متعددی را در این زمینه مطرح کرده است.

نویسنده در مطلب خود مدعی است، از سال 1979 (سال پیروزی انقلاب اسلامی)، ایران روابط پنهانی با رژیم اسرائیل داشته و در واقع، بر سر موضوع فلسطین با اسرائیلی ها معامله کرده است. وی مدعی است، ایران طی این سال ها، از طریق صادرات پسته، خاویار و دیگر کالاها، با رژیم اسرائیل ارتباط داشته است!

سردبیر این نشریه سعودی همچنین در ادامه ادعاهای خود می نویسد با وجود شعارهای ایران مبنی بر ضرورت آزادی بیت المقدس، تاکنون یک گلوله هم از سوی ایران علیه رژیم اسرائیل شلیک نشده و در عوض، ایران اقدام به ریختن خون عراقی ها، سوری ها، لبنانی ها و یمنی ها کرده است. وی همچنین در ادامه ادعاهای همیشگی مقامات سعودی، ایران را به تشکیل هسته های تروریستی در کویت، عربستان سعودی و بحرین متهم کرده و فراتر از آن، مدعی شده اقدامات ایران با گروه تروریستی داعش قابل مقایسه است.

خشم این نویسنده از افشای روابط پنهانی عربستان سعودی با رژیم اسرائیل و تلاش ریاض برای عادی سازی رابطه خود با تل آویو تا آن حد است که حتی به بیان این گونه ادعاهای مرسوم نیز بیان نکرده و در توصیف شخص محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از لغاتی تمسخرآمیز و توهین آمیز استفاده کرده است.

جالب آنکه وی مدعی شده، عربستان سعودی در تاریخ حیات خود همواره از فلسطین حمایت کرده و هرگونه کمک و حمایتی را در جهت کاهش درد و رنج مردم فلسطین ارائه نموده است. جالب تر آنکه وی جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 – که به ابتکار مصر و سوریه انجام گرفت و البته شکست هم خورد – را نیز به پای عربستان نوشته و آن را نشانه ای در حمایت از مردم فلسطین دانسته است.

با این حال، وی اشاره ای به این موضوع نکرده که طی چند سال اخیر، عربستان سعودی با هدف مقابله با ایران در منطقه، تا چه حد روابط خود را با رژیم اسرائیل نزدیک کرده و اکنون نیز سعی دارد به این روابط جنبه ای رسمی ببخشد. وی همچنین اشاره نکرده، سازمان کنفرانس اسلامی که ابتدا آزادی فلسطین را به عنوان یکی از اهداف اصلی در دستور کار داشت، به سبب سیاسی کاری سعودی ها عملاً امروز به یک سازمان نمایشی و مشخصاً ضدایرانی تبدیل شده است.

گفتنی است، این ادعاها در شرایطی مطرح می شود که سفر علنی اخیر انور عشقی، ژنرال بازنشسته سعودی به فلسطین اشغالی، احساسات و عواطف عربستانی‌ها را به شدت جریحه دار کرده و با وجود توجیهات شخص عشقی و ادعای اینکه سفر او به قدس بوده است نه اسرائیل، مردم عربستان سعودی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر، هشتگی با نام «عادی سازی روابط با یهود خیانت است» راه اندازی کرده‌اند تا خیانت و اشتباه بزرگ عشقی را نشان دهند.

تحلیلگران بر این باورند که واکنش مردم عربستان به تلاش این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اصلا قابل پیش‌بینی نبود و مسئولان سعودی احتمال می‌دادند که این واکنش‌ها بسیار محدود باشد، به ویژه اینکه باور عمومی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و علی الخصوص عربستان سعودی بر این است که آنها به سبب رفاه و آسایشی که در آن قرار دارند، دغدغه چندانی نسبت به مسأله فلسطین ندارند؛ اما با وجود این، تحلیلگران معتقدند که واکنش عربستانی‌ها بسیار فراتر از حد انتظار بود؛ هرچند شاید این واکنش‌های گسترده هم جلوی عادی سازی دولت عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با ایران را نگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۵
عربستان را همه میشناسن اگه همین دو قطره نفتم نداشت الان جرات حرف زدن نداشت حالا واسه ما شاخ شدن یه روزی مثل صدام اونام از دوستای فعلیشون پاتک می خورن
ما کاسه داغ تر از آش هستیم
کافر همه را به کیش خود پندارد!
ال سعود ال ابو سفیان است.
چرا قدم های عربستان را خورد نکردید؟ یا زمانی که توی راکتور اراک بتن می ریختند ساکت بودید؟؟؟
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی