بازدید 21471
هر دم از این باغ بری می رسد؛

طبس؛ مقصد جدید آب رود کارون خوزستان!

نماینده سابق طبس، که گویا اطلاع ندارد طرح انتقال آب «بهشت آباد» بر سر سرشاخه های کارون در حال احداث است، وقتی با یادآوری این نکته از سوی خبرنگار «تابناک» روبه رو شد، گفت: «نمی دانم ولی کارون نیست. آبی که قرار است برای طبس بیاید از تونل کوهرنگ است و ربطی به کارون ندارد.» نکته ای که نماینده سابق گویا در جریان آن نیست، آن است که تونل های کوهرنگ نیز بر سرشاخه های کارون زده شده اند و دقیقاً با کارون مرتبط هستند.
کد خبر: ۵۹۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 12 June 2016
امروزه ناکامی مدیران در اجرای صحیح برنامه هایی نظیر آبخیزداری و آمایش اصولی فضا، نوعی به هم ریختگی وحشتناک در برنامه های کلان ملی در حوزه آب را به همراه داشته است. اینکه مسئولین شهرستان طبس در منطقه خراسان بزرگ نیز به دنبال منابع آب کارون هستند تا به وسیله آن مشکلات منطقه خود را حل کنند، مصداق بارزی از همین ناکارآمدی هاست.

به گزارش «تابناک» روزنامه محلی «آوای خراسان جنوبی» روز پنجشنبه 20 خرداد با انتشار مطلبی با عنوان «سهم آب طبس از کارون محفوظ است» به اظهاراتی از «محمدعلی عبدالله زاده» نماینده سابق طبس در مجلس شورای اسلامی نوشت: « سهم طبس از خط دوم انتقال آب کارون به استان یزد در سال ۹۱ مشخص شد، با وجود اینکه این موضوع، مصوبه شورای عالی آب بود، مسئولان این شهرستان بارها این خواسته را پیگیری کردند اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. این سهم قطعی است و مقدار سهم آب طبس یک بحث است اما موضوع اساسی تر تخصیص این سهم است».

در این مطلب همچنین از قول «حسین امامی» مدیرعامل آب منطقه ای خراسان جنوبی آمده است: « نیاز آبی شهرستان طبس تا سال ۱۴۲5 حدود ۲۸.5 میلیون مترمکعب است. این موضوع به تصویب کمیته فنی رسیده و در حال حاضر به دفتر کلان آب ارسال شده تا بتوانیم از خط دو یزد آن را تأمین کنیم. بر اساس برآوردهای انجام شده، نیاز آبی سه استان اصفهان، یزد و کرمان که باید از کارون تأمین شود، حدود 5۰۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده و ما به دنبال این هستیم نیاز آبی شهرستان طبس نیز در این پروژه دیده شود. این پروژه، یکی از پروژه های کلان شامل احداث سد و اجرای خطوط انتقال است که این امر زمان بر خواهد بود. به دنبال عملیاتی شدن این مصوبه هستیم و سهم طبس از آب کارون همچنان پابرجاست».

جدای از اظهار نظرهای نماینده سابق طبس و مدیرعامل آب منطقه استان خراسان جنوبی، پیش از این نیز استاندار یزد در رابطه بحث انتقال آب کارون گفته بود: «آب انتقالی به یزد از سرچشمه های کارون تأمین می‌شود و کوچکترین ارتباطی به دیگر استان‌ها ندارد.» این اظهار نظر از سوی مقامات سیاسی سایر استان ها با واکنش های شدید همراه شد.

برای مثال شمس‌الله بهمئی، نماینده رامهرمز در مقام پاسخ گفت: «کارون بزرگ ربطی به استان یزد ندارد.» سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز نیز گفت: «از قول من به استاندار یزد بگویید پایش را از گلیم خود درازتر نکند».

در همین رابطه محمدعلی عبدالله زاده، نماینده دوره نهم شهرستان طبس در مجلس شورای اسلامی به «تابناک» گفت: «موضوع  ربطی به کارون ندارد و در روزنامه محلی این موضوع به اشتباه نوشته شده است. موضوع مربوط به خط دوم انتقال آب به یزد است که از تونل بهشت آباد می آید و لذا ربطی به کارون ندارد».

نماینده سابق طبس که گویا اطلاع ندارد طرح انتقال آب «بهشت آباد» بر سر سرشاخه های کارون در حال احداث است، وقتی با یادآوری این نکته از سوی خبرنگار «تابناک» روبه رو شد، ادامه داد: «نمی دانم ولی کارون نیست. آبی که قرار است برای طبس بیاید از تونل کوهرنگ است و ربطی به کارون ندارد». نکته ای که نماینده سابق گویا در جریان آن نیست، آن است که تونل های کوهرنگ نیز بر سرشاخه های کارون زده شده اند و دقیقاً با کارون مرتبط هستند.

محمد علی عبدالله زاده در ادامه در مورد هزینه ها نیز گفت: « من اطلاعی ندارم و این یک طرح کلی است که الان هم در حال انجام است. چون در طرح اولیه همه شهرستان های استان یزد منتفع نشدند، قرار است در طرح جدید سهم طبس لحاظ شود».

عبدالله زاده در ادامه گفت: « موضوع آب یک موضوع حیاتی است و ضروری است که به مسأله آب فراستانی نگاه شود. چرا که اگر این گونه نشود در ادامه به دلیل حجم پایین بارندگی منطقه (30 میلیمتر ) شرق کشور خسارات زیادی خواهد دید.»

نماینده سابق طبس در رابطه با منابع آب افغانستان و امکان انتقال آن به ایران نیز گفت: « هیچ طرحی در این رابطه وجود ندارد و این طرح ها عملیاتی نیست.»

در رابطه حوضه آبریز خراسان جنوبی و شهرستان طبس ذکر این نکته ضروری است که بنا بر بررسی آمار چه بر اساس استانی و چه بر اساس حوضه آبریز این منطقه از کشور یکی از کم بارش ترین مناطق کشور است که میانگین بارش سالانه آن کمتر از 100 میلی متر است.


از این لحاظ این شهرستان یکی از مناطق کم آب کشور است که این موضوع ضرورت توجه مسئولین به مشکلات فعلی و آتی آن را بیش از پیش نمایان می کند. در این بین چند سؤال قابل طرح است:

نخست اینکه آیا رود کارون ظرفیت استقبال از طرح های جدید انتقال آب را دارد؟

دیگر اینکه خسارت  انتقال  آب به خراسان جنوبی و شهرستان طبس چه میزان است؟

و آیا راهکار حل بحران شهرستان طبس انتقال آب از کارون است؟

در پاسخ به سؤال اول باید گفت: اگرچه بر اساس شاخص های بین المللی انسان ها حق ندارند بیش از 40 درصد از ظرفیت هرکدام از منابع آبی مجزا بهره برداری داشته باشند، هم اکنون این رقم برای رودخانه کارون قریب به 85 درصد است و این خود نشان می دهد به میزان بالایی استانداردهای بین المللی در رابطه با کارون رعایت نشده است.

مسائل زیست محیطی و گرد و غبار و تغییر اکوسیستم در منطقه خوزستان به خوبی گویای آن است که رعایت نکردن استانداردها تا چه میزان به منطقه خسارت وارد کرده است. این موضوع اگر در کنار عزم جدی مسئولین بر اجرای طرح های جدید انتقال آب قرار گیرد، بحرانی بودن شرایط ملموس تر خواهد شد.

در رابطه با پرسش دیگر اینکه طرح های انتقال آب کوهرنگ یک و 2 و 3 ، قمرود یک و 2، چشمه لنگان، خدنگستان، سد کمال، ماربر، رفسنجان، کوگان، تنگه سرخ و بهشت آباد با هدف انتقال آب از سرشاخه های رود کارون به فلات مرکزی برنامه ریزی شده است. برخی از این طرح ها عملی شده و برخی دیگر نیز در دستور کار هستند.

برای درک حجم خسارت مطرح، کافی است اشاره شود در حال حاضر بیش از 80 درصد آب کارون در حال بهره برداری است و اجرای این حجم گسترده از طرح های انتقال آب آن هم در چنین سطح گسترده ای، نه تنها باعث کاهش حجم منابع آب کشاورزی در حوزه آبریز کارون خواهد شد، بلکه سبب خواهد تا بسیاری از سدهای کشور که بر روی رود کارون و با هدف تأمین انرژی برق احداث شده اند، از کار بیفتند.

در رابطه با سؤال سوم ذکر این نکته ضروری است که از یک سو، دمای بالای هوای مناطق مرکزی کشور به ویژه حوضه آبریز کویر لوت که گرم ترین نقطه جهان نیز در آن قرار دارد و از سوی دیگر بعد مسافت استان خوزستان تا خراسان جنوبی به خوبی گویای آن است که عملاً اجرای چنین پروژه ای اولاً نیاز به هزینه بالا و میلیاردی دارد و دیگر اینکه این حجم عظیم آب مورد انتظار نه تنها به طبس نخواهد رسید، بلکه در اثر تبخیر شدید از دست خواهد رفت.

ناگفته پیداست، بهتر است صرف چنین هزینه های سرسام آور و میلیاردی از بیت المال که در عمل هیچ خروجی برای مردم شهرستان طبس ندارد و از سوی دیگر باعث خسارت های شدیدی به حوزه مبدأ می شود، بازنگری و همین مبالغ توسط مسئولین در راستای اجرای طرح های آبخیزداری و زهکشی هزینه شود.

جدای از این موضوع ضروری است تا مسئولین با مطالعه دقیق توانمندی های ذاتی و درونی این منطقه از کشور در جهت بارور سازی همان توانمندی ها همت کنند.

بر اساس آنچه آمد می توان گفت که هرگونه مطالعه، تصمیم گیری و اجرای طرح های مرتبط با مسائل آب با محوریت نگاه استانی و سیاسی بدون توجه به ظرفیت های حقیقی منابع آب کشور و توانمندی های ذاتی مناطق مختلف کشور یک مطالعه ناقص است و در بلند مدت کشور را با مشکلات اساسی روبه رو خواهد کرد. از این رو ضروری است تا مسئولین به جای تأکید فراوان بر اجرای طرح هایی که برهم زننده نظام اکوسیستم و باعث تغییرات اقلیمی وحشتناک در کشور است، تلاش کنند تا با اجرای دقیق و صحیح طرح هایی نظیر زهکشی، آبخیزداری و آمایش صحیح فضا مشکلات مناطق مختلف کشور را برطرف و توانمندی آنها را بارور کنند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۵۰
خوب فاضلاب کارون را هم خشک کنید. بعد زا خشک کردن درامد مردم، رودخانه ها ، تلاب ها، دریاچه ها و... دیگر چیزی باقی نمی ماند و همه راحت می شویم!
یه جوری طرح دادن انگاری قرار با تانکر آب رو انتقال بدن به طبس
چرا از افغانستان آب وارد نمی کنیم ؟؟؟
تا این مملکت 180 درجه حول محور Z نچرخه نماینده ها آروم نمیشن
پیشنهاد میدم بجای اینکه آب کارون رو برای ملت ایران ببرند!!! ملت ایران رو بیارن لب کارون ! تازه جا هم داریم قد یه کشور .
تبعیض علیه استانهای مرغوب حاشیه ای ایران به نفع استانهای نامرغوب مرکزی یک تبعیض سیستمیک در این مملکت هست.
هدفتون از این مقاله چی بود . مثلا می خواستید حرف نماینده رو رد کنید .
حداقل وقتی این کار رو رد می کنید یه راهکار هم در کنارش اضافه کنید
خیلی خوبه
آب انتقال بدید
منم ماهی ها رو سوار اتوبوس میکنم میارم طبس خالی میکنم
این طرح ها جواب نمی دهد. تنها طرحی که شاید بتواند مرهمی بر درد بی آبی شرق کشور باشد، طرح ایران رود است! البته اگر دولت پول اجرای آن را داشته باشد.
زاینده رود باید خشک بشه، اقلیم اصفهان نابود بشه، تالاب گاوخونی و کلیه محیط زیست مربوط به تالاب گاوخونی فدا بشه. چه خبره آب از کارون میخوان ببرن طبس.

یکی نیست بگه همینی که دارید رو حفظ کنید لازم نکرده جای دیگه رو آباد کنید!!! اصفهان رو خشک و نابود کردید که برید جای دیگه رو اگه بشه و اگه بشه و اگه بشه یکم خوبش کنید؟؟؟
د.
کارون هم بزودی با تدبیر مسئولین خشک میشه که دیگه خیال همه راحت بشه
به جای این همه هزینه سعی کنید طرح های ابخیز داری رو اجرا کنین تو این کشور مشاورها فقط فکر پر کردن جیب خودشون هستن با طرح های مسخره...
نمیدونم چرا گرد و غبار خوزستان و استان های غربی و جنوبی چرا مسئله ملی نیست...
به نظر میاد مردم طبس باید به مشهد مهاجرت کنن
خانم ابتکار چرا در مقابل احداث تونل بهشتآباد که محیط زیست را به شدت تخریب میکند ساکت است؟؟؟؟؟
چرا در کار طبعیت دخالت میکنید. با انتقال اب کارون اکوسیستم پایین دست رود از بین میره. قبل از هر کاری باید تحقیقات کلی انجام بشه . نشه مثل دریاچه ارومیه ...
تو این نقشه پراکندگی حجم بارش جای استان همدان و لرستان اشتباهی باهم عوض شده خوب یکم دقت کنین!!!!!
رودربایستی نکنین جای دیگه احتیاج به آب کارون نداره ؟
تو رو خدا کارون رو دیگه خشک نکنید
لطفا مسئولین بررسی کنند و مشکلات آب استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری را اول حل کند بعد از کیسه خلیفه ببخشند.
مشکل کم آبی در چهارمحال و بختیاری باید قبل از استانهای یزد و ...حل شود. تا مشکل به بحران تبدیل نشده ، مسئولان فکری بکنند.
گفتیم چه خوب که دولت احمدی نژاد 8 سالش تموم شد با این کارهایی بدون برنامه ریزی و فقط سطحی مدیران محترم دولت روحانی خدا کنه دولت ایشان هم بیش از 4 سال طول نکشه مگه نه چند سال دیگه استان های حوزه زاگرس هم با استان های کویر نشین فرقی ندارند
ای سرزمین بختیاری ، ای مردمانی که همیشه مظلوم واقع شده اید .... آقا این آب نه متعلق به اصفهانه ، نه یزده ، نه کرمانه ، نه خراسانه ، نه قم ، نه خوزستانه ... فقط متعلق به استان چهارمحال بختیاریه که الان خودش دچار کم آبی شده (((( آهای مسولان ، کشاورزان بختیاری آب ندارند ))))
برای استفاده از آب بهشت آباد شما چه طری دارید؟ آیا از این آب استفاده بهینه می شود ؟ آیا آبادانی قسمتی از این میهن اسلامی کسی را ناراحت می کند؟ آیا این آب در باتلاق است که گرد و غبار آن کسی را اذیت کند؟ چگونه است که سد های پایین دستی هیچ مشکلی را ایجاد ننموده و نمی نمایند؟
داستانی دردبستان می خواندیم که خلاصه آن این بودکودک درس خوانی به زمین می خوردومغزش برون می افتدامانمی میردوقتی متوجه می کنندمی بینندمغزش ازطلاست درنتیجه بساری ازمردم جمع می شوندوازمغز وی برای رفع مشکل زندگی می برندتاجایی که اندازه یک نخودازمغزباقی می ماندودکترمی گویداگراین یک نخودراببرندکودک می میردنیازمندی پیدامی شودوازاومطالبه طلامیکندوکودک ازسرترحم آن تکه باقیمانده مغزش رامی دهدودرجا می میرد.واین سرنوشت خوزستان است که نفت وآب وبرقش راببرندتابمیرد
تابی جون نقشه ایران رو هم یه نگاه بنداز بعد بذار! جای استانهای همدان و لرستان رو جابجا گذاشتی
تابی جون می ترسی نظرات ماخوزستانیهای دلسوخته راپخش کنی؟
سلام . به امید روزی که مردم خوزستان هم جزئی از مردم ایران شناخته شده و نه فقط با جملاتی مثل خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد
خدا شاهد که ملت خوزستان قطره ای از اب کارون برای باقی کشور حروم میدنن
چرای توی نقشه تون لرستان نیست؟؟؟
علت این نقشه چیه ؟؟؟
من کرمانشاهی هستم ولی انصافا انتقال آب کارون به کویرهای مرکزی ایران ظلم مضاعف به مردم خونگرم این خطه از کشورمون هست. پول نفت خوزستان که جاهای دیگه خرج میشه. به علت خشک کردن تالاب‌ها و باتلاق‌های خوزستان گردوغبار آسایش برای خوزستان ایلام و البته کرمانشاه باقی نگذاشته. حالا هم طرح‌های انتقال آب به کویر عملا حیات در جلگه خوزستان رو تهدید می‌کنه.
به خاطر دو رای بیشتر چه کارها که نمی کنند
من اهل بروجنم از استان چهارمحال و بختیاری، مهد آب ایران، یک ماهی هست که اب بروجن شدیا کم فشار و خیلی مواقع هم قطع هست.
رییس اداره آب بروجن هم چند روز پیش وضعیت بحرانی کمبود آب اعلام کرد......

صرفا جهت اطلاع
طبس اگر قرار بود آب داشته باشه، رودخانه داشت، برنامه ریزی منطقه ای باید بر اساس داشته ها و منایع طبیعی اون منطقه انجام بشه.
اگر جلوی این طرح ها گرفته نشه تا ۲۰ سال دیگه احدی توی ایران نمیتونه زندگی کنه!
باید سایت تابناک تحریم بشه چون بی طرف نیست
واقعا برای مسئولین استانم متاسفم
خیلی جالبه..
تمام آب استان چهارمحال بختیاری رو به تاراج بردند..و سهم خاهی هم میکنند..
برای خود این این استان مظلوم چیکر کردید..
آیا از بودجه کلان استان قدس و مشهد چیزی به این استان مظلوم دادید.
درود بر سایت مردمی تابناک که از حق دفاع می کنه.
با عرض سلام خدمت دوستان نماینده

آب کوهرنگ متعلق به استان چهارمحال و بختیاریه، سرش دعوا نکنید و خودتون رو محق ندونید. اگه تا الانم براتون آب می اومده، بهتون لطف کردیم. حرفم به اصفهانی ها، خوزستانی های عزیز و یزدی ها و طبسی هاست. برید فکر آینده باشید. به قول معروف برو فکر نان باش که خربزه آب است. از ما گفتن بود.....
آفرین دست مریزاد حقتآن است
زندگی در ایران واقعا جالبه. یک جا را نابود می کنند تا جی دیگر را آباد کنند. خوزستان را نابود می کنند تا کرما، اصفهان، قم و طبس را آباد کنند.
اگر ارقام بالا درست باشند اين مقدار آب را كارون در 173 ساعت تامين ميكند بياييم تنگ نظر نباشيم تا خداوند هم رحمت خودش را زياد كند انشاالله
مشكل كم آبي مناطق مركزي ايران با اين اقدامات كوچك حل نميشود. تنها راه حل طرح ايرانرود است كه درياي مازندران را به درياي عمان وصل ميكند و سه درياچه عظيم در دشت كوير و لوت و هامون ايجاد ميكند.
انگار خیلی ناراحت شدی
اینطور که تو خودت رو مالک آب کارون میدونی باید بدونی آب کارون از خارج از خوزستان سرچشمه میگیره
روزی که از طبس اومدند برای حفظ مردم کارون جان دادند چرا ساکت بودی؟
دولت بدون تدبیر وبدون امید میخواهد خوزستان را متروک کند ، بیکاری و بدی آب و هوا و ... کم بود.

دریغ است که ایران ویران شود کنام شیران و پلنگان شود
کارون هم بخوشکونید ببینم بعدش میخواد از کجا آب تهیه کنید !
اجازه نمیدیم حتی یک قطره از آب کارون از خوزستان خارج بشه
نماینده های خوزستان که در خواب عمیقی به سر می برند و نمی بینند که چطور منابع استان خوزستان به تاراج میرود ، اون از صنایع که هیچ فایده ایی برای مردم خوزستان ندارد و هرچی غیربومی در این صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی ، فولاد و . . . مشغول کارند . چند روز پیش رئیس منطقه ویژه اقتصادی را عوض کردند و یک غیربومی را رئیس کردند و این هم از منابع طبیعی . . .
من خودم بچه خوزستانم، سد کارون 3 و کارون 2 چندکیلومتری شهر ایذه ن، تاحالا یه بارم درمورد انتقال اون ب این شهر حرفی نزدن، اون وقت میخوان هزار کیلومتر میخوان لوله بکشن ببرن طبس، خب که چی بشه، از دریای خزر ببرن براشون خو بهتره
دیگه واقعا دارن شورش رو در میارن!
انگار خوزستان اصلا ایران حساب نمیشن!
طبق کدام اماروارقام میفرماییدهشتاددرصداب کارون رابه استانهای دیگرمنتقل میکنند تابه امروز حتی بیست درصد منتقل نشده شماخبرازذخیره بالای ده دوازده میایاردمترمکعبی سدهای کارون دارید؟ اصلا امکانات انتقال اب به حوزه زاینده رودوقمرود زیر یکمیلیاردمکعب میباشد ازتابناک انتظار میره اماروارقام واقعی درج کنه تاموجب تشویش اذهان عمومی نشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان