بازدید 37644

کتاب «رسانه و انتخابات» منتشر شد

کتاب «رسانه و انتخابات» توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی چاپ و منتشر شد.
کد خبر: ۵۶۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 13 February 2016
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: رسانه‌ها برای دمکراسی ضروری هستند و یک انتخابات دمکراتیک بدون وجود رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست. یک انتخابات دمکراتیک صرفاً به آزادی رأی دادن و اطلاع از نحوه ریختن رای به صندوق مربوط نیست. بلکه انتخابات دمکراتیک یک فرایند مشارکتی است که طی آن رأی‌دهندگان در بحث‌های عمومی درگیر می‌شوند و برای اینکه انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند باید از اطلاعات کافی در خصوص احزاب، کاندیداها، سیاست‌ها و خود فرایند رأی‌گیری برخوردار باشند. به علاوه رسانه‌ها به عنوان ناظران حساس فرایند انتخابات عمل می‌کنند و شفافیت آن را تضمین می‌کنند. در حقیقت، انتخابات دمکراتیک، بدون وجود آزادی رسانه‌ای یا سرکوب آزادی رسانه‌ای یک تناقض اصطلاحی است.

کتاب حاضر دو عنصر اساسی نظام‌های مردم‌سالار و ارتباط آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد: رسانه‌ها و انتخابات. رسانه‌ها را به دلیل نقشی که در فرایندهای دمکراتیک ایفا می‌کنند، رکن چهارم دمکراسی نامیده‌اند. رسانه‌ها در عصر دمکراسی مدرن؛ به طور غیرمستقیم در کنار دیگر بازیگران نظیر احزاب سیاسی، سازمان‌های جامعه مدنی، نهادهای صنفی در کنار دیگر بازیگران نظیر احزاب سیاسی، سازمان‌های جامعه مدنی، نهادهای صنفی و.... کار ویژه انعکاس و انتقال خواسته‌های گروه های مختلف مردم به حکومت را انجام می‌دهند. همچنین رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های مستقل یا وابسته به جناح رقیب، با زیر ذره‌بین قراردادن حکومت و نقد عملکرد آن و در یک کلام نظارت بر فعالیت‌های حکومت به بهبود عملکرد و پاسخگوتر کردن آن، ولو صرفاً برای جلب نظر رای دهندگان در انتخابات آینده، کمک شایانی می‌کنند.

بنابراین گزارش، کتاب «رسانه و انتخابات» در قالب 7 فصل تحت عناوین مروری بر انتخابات و رسانه: اهمیت رسانه برای انتخابات، چشم‌انداز رسانه در عصر کنونی، چارچوب قانونی برای رسانه‌ها و انتخابات، روابط رسانه‌ای نهاد مدیریت انتخابات، نظارت بر رسانه‌ها، توسعه رسانه‌ای و مطالعات موردی، تدوین شده است.

کتاب «رسانه و انتخابات» با گردآوری «ریچارد کارور، ونساژ و هانسون آلپرن» توسط محمدتقی دلفروز ترجمه و در 368 صفحه منتشر و 150 هزار ریال قیمت‌گذاری شده است.
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر