بازدید 16031

نقش جالب زنبورهای عسل در تشخیص سرطان ریه

یک مطالعه جدید نشان داد که زنبورهای عسل می‌توانند نشانگرهای زیستی یا غلظت‌های شیمیایی مرتبط با سرطان ریه را در تنفس انسان تشخیص دهند.
کد خبر: ۱۲۴۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸ 15 June 2024


به گزارش تابناک، یافته‌ها نشان می‌دهد که زنبورهای عسل می‌توانند بین انواع مختلف سلول‌های سرطانی ریه با استفاده از تنها بوی کشت سلول‌ها تمایز قائل شوند. این یافته‌ها می تواند به عنوان یک مدل برای توسعه آزمایش‌های جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان ریه استفاده شود.

دباجیت ساها، کالج مهندسی دانشگاه ایالتی میشیگان و موسسه علوم و مهندسی بهداشت دراین باره گفت: «حشرات حس بویایی شگفت‌انگیزی دارند، همان طور که سگ‌ها دارند.»

 
این اولین‌باری نیست که محققان توانایی‌های خارق‌العاده بویایی حیوانات را برای ردیابی سرطان بررسی کرده‌اند. مطالعات پیشین نشان داده بود سگ، موش، حشرات و حتی کرم ها می توانند سرطان را ردیابی کنند.

در این پژوهش انواع مختلفی از سلول های سرطان ریه انسانی در آزمایشگاه کشت شدند. آن‌ها یک دستورالعمل خاص برای مخلوط تنفس مصنوعی ایجاد کردند. این مخلوط شبیه ترکیب شیمیایی تنفس یک فرد سالم و فرد مبتلا به سرطان ریه است. در مرحله بعد محققان حسگرهای بسیار کوچکی را به مغز زنبورهای عسل متصل کردند تا واکنش‌های مغز آن‌ها را در حالی که مخلوط‌های تنفسی مختلف را بو می‌کردند، کنترل کنند.

 

الیسا کاکس یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت: «برای ایجاد دستورالعمل ما مخلوط‌های مصنوعی تنفس افراد مبتلا به سرطان ریه را با ریه افراد سالم روی ۲۰ زنبور آزمایش کردیم.»

این آزمایش نشان داد زنبورهای عسل فقط با استفاده از بوی سلول های کشت شده در آزمایشگاه می‌توانند بین انواع مختلف سلول‌های سرطان ریه تمایز قائل شوند.

پژوهشگران تصمیم دارند از این تحقیق برای توسعه حسگری استفاده کنند که از مغز زنبور عسل تقلید می‌کند. می‌توان از این تحقیق برای ابداع دستگاهی استفاده کرد که بیماران در آن تنفس می کنند. اگر مواد شیمیایی سرطان در تنفس آن‌ها وجود داشته باشد، دستگاه به طور واقعی آن را نشان می دهد.

 

 

منبع:برنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری