بازدید 771

جایگاه علمی ایران افت کرد

مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی گفت: نقش تحریم و سخت‌گیری ناشران بین‌الملل در خارج از کشور و عدم تامین مالی و تبلیغ منفی علیه مقاله در کشور روی کاهش تولید علم تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸ 27 May 2024

دکتر صمد نژاد ابراهیمی عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی به نقش کشور‌های منطقه در رتبه ایران از نظر تعداد انتشارات اشاره کرد و گفت: کشور‌های منطقه و رقبای ما سرمایه‌گذاری زیادی را در حوزه علم و فناوری انجام داده‌اند و ممکن است در صورتی که اقدام جدی در این زمینه انجام نشود و سرمایه‌گذاری مناسبی صورت نگیرد، سال آینده ما مجدد شاهد تنزل رتبه علمی ایران باشیم. چرا که از سال گذشته نیز قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: خوشبختانه میزان انتشار مقاله کشور هلند (که در رتبه‌بندی از نظر تعداد مقالات، پس از ایران و در رتبه ۱۷ قرار دارد) نیز در سال گذشته کاهشی بوده است؛ در صورتی که اگر هلند این شرایط را نداشت، رتبه علمی کشور حتی به رتبه ۱۷ جهان تنزل می‌یافت.

به گزارش مهر، وی در مورد جایگاه علمی ایران در بین کشور‌های منطقه گفت: در بین کشور‌های منطقه نیز ایران پس از ترکیه به رتبه دوم تنزل پیدا کرده است. عربستان نیز سال گذشته رشد ۶.۷ دهم درصدی از نظر تعداد مقالات داشته و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به چهار هزار مقاله بیشتر از سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است. این در حالی است که ما با کاهش تعداد مقالات مواجه بودیم؛ به همین دلیل فاصله ما با عربستان نیز کم شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری