بازدید 2531

شروط طالبان برای حضور در نشست سوم دوحه

درحالیکه طالبان به‌طور رسمی تأیید نکرده‌اند، منابع خبری مسائل مختلفی را به عنوان شروط طالبان برای حضور در نشست سوم دوحه مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱ 26 May 2024


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، درحالیکه بیش از یک ماه به تاریخ برگزاری نشست سوم دوحه باقی مانده است و طالبان هنوز به دعوت‌ها از خود برای حضور در این نشست پاسخ مثبتی نداده است، گمانه‌زنی‌‌ها درباره شروط طالبان برای حضور در دوحه داغ است.

برخی منابع می‌گویند طالبان در دیدارهای متعدد با هیئت‌های سازمان ملل و قطر در کابل، برای شرکت در سومین نشست دوحه 6 شرط مطرح کرده است.

به گفته منابع، واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان، انصراف سازمان ملل از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، مشورت با طالبان درباره دستورکار و ترکیب نشست دوحه، عدم حضور نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان و عدم شامل بودن آموزش دختران و کار زنان و همچنین مسئله دولت فراگیر در دستوکار این نشست 6 شرط طالبان برای حضور در این نشست است.

منابع افزودند طالبان تأکید دارند این‌ها مسائل داخلی افغانستان است و تلاش می‌کنند تا زمینه مناسبی برای حل آن فراهم کنند.

منابع همچنین می‌گویند طالبان همچنین خواستار گنجانده شدن مسئله امنیت افغانستان، نابودی مواد مخدر و مبارزه کابل با گروه تروریستی داعش در دستورکار نشست شده است.

از سوی دیگر برخی منابع با رد این مسائل به عنوان شروط طالبان می‌گویند کابل خواستار کمک برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان، گره نزدن کمک‌های بشردوستانه به مسائل سیاسی، کمک به افغانستان در برابر آسیب‌های تغییرات اقلیمی و آغاز و تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان است.

 

سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل به تاریخ 30 ژوئن و اول جولای (10 و 11 تیر ماه) با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار می‌شود.

پیش‌تر «رزماری دی‌کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان گفته بود هدف اصلی سومین نشست دوحه در مورد افغانستان «عادی‌سازی» روابط طالبان با جهان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری