بازدید 8005
تابناک گزارش می‌دهد؛

بازی معمای زندانی و ممنوعیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران؛ آیا اسرائیل اراده حمله دارد؟

پس از انبوهی از حملات بین اسرائیل و ایران، نگرانی‌ها از این که سایت‌های هسته‌ای ممکن است اهداف آینده باشند، افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳ 26 May 2024

تابناک جهان: یک اتاق فکر امریکایی در مقاله ای به محدودیت های نظامی و حقوقی حمله به تاسیسات هسته ای ایران از سوی امریکا یا اسرائیل پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

هرچند ترس از جنگ گسترده‌تر بین اسرائیل و ایران از بین رفته است، انبوهی از اظهارات و درخواست‌ها برای اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران از سوی اعضای نخبگان سیاسی اسرائیل و ایالات متحده وجود دارد.

به موازات آن، سردار احمد حق طلب، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ که مسئول امنیت تاسیسات هسته ای ایران است ـ هشدار داده، در صورت هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای ایران، ایران در دکترین هسته ای خود تغییر خواهد داد و علیه سایت های هسته ای اسرائیل تلافی خواهد کرد.

در حالی که تهدیدها جدید نیستند، زمینه ناپایدار پس از حملات آوریل و اقدامات تلافی جویانه بین دشمنان دیرینه منطقه ای، خطر حمله متعارف علیه تأسیسات هسته ای را ملموس تر به نظر می رساند.

تحلیل‌های حمله احتمالی اسرائیل به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، ارزش استراتژیک و امکان‌سنجی عملیاتی آن را زیر سوال برده است. بسیاری استدلال کرده اند که حمله اسرائیل یا ایالات متحده به تاسیسات ایران در واقع ایران را به سمت تسلیح برنامه هسته ای خود سوق می دهد.

این دیدگاه توسط سردار حق طلب در 18 آوریل صراحتاً اعلام کرد که تهدیدهای اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، احتمال بازنگری در سیاست‌ها و ملاحظات هسته‌ای اعلام شده (از ایران) را بیشتر تقویت می کند.

برخی معتقدند که حتی یک حمله بزرگ به اهداف غیرهسته‌ای، که می‌تواند احساس امنیت و اعتماد ایران به توانایی‌های بازدارنده‌اش را دچار تغییر کند، همچنین خطر ایجاد تغییری فزاینده در سیاست هسته‌ای ایران را به همراه دارد.

در نهم می، کمال خرازی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و مشاور ارشد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، گفت: ما تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای نداریم، اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، چاره‌ای جز تغییر دکترین نظامی نخواهد بود.

یکی از اعضای مجلس ایران حتی اعلام کرد که ایران قبلاً سلاح ساخته است، اما هنوز آماده اعتراف عمومی به این موضوع نیست.

پس از حمله متقابل اسرائیل به ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که سایت‌های هسته‌ای ایران آسیبی ندیده و بار دیگر تاکید کرد که تاسیسات هسته‌ای هرگز نباید هدف درگیری‌های نظامی باشد.

با هدف قرار دادن رادار سامانه پدافند هوایی اس-300 در اصفهان، حمله اسرائیل تهدیدی ضمنی را به همراه داشت. اصفهان که بسیاری از تأسیسات نظامی سپاه را در خود جای داده، به دو سایت مهم هسته ای نیز نزدیک است: تأسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان و تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز.

اسرائیل در 19 آوریل در واکنش به رگبار پهپادها و موشک‌های ایران در هفته قبل، ابعاد دیگری به مذاکرات ایران اضافه کرد که خود انتقامی برای ترور افسران نظامی ایران توسط اسرائیل در یک مجتمع دیپلماتیک در دمشق در 1 آوریل بود.

در واقع، یک روز قبل از حمله اسرائیل به سامانه پدافند هوایی در اصفهان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش‌هایی مبنی بر تلاش برای حمله پهپادی دیگر به مرکز آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا دریافت کرد؛ سومین حمله گزارش شده به تأسیسات، طی دو حادثه رخ داده در هفته های پیش.

طی دو سال گذشته، حملات به تأسیسات هسته‌ای زاپوریژیا محکومیت شدید جامعه بین‌المللی را برانگیخته که ناشی از نگرانی در مورد نشت احتمالی تأسیسات هسته‌ای ای است. این وضعیت پیامدهای امنیتی، بشردوستانه و زیست محیطی را که منحصر به فرد با حملات به تأسیسات هسته ای مرتبط است، برجسته کرده است.

یک جنبه کمتر مورد تأمل حمله احتمالی به برنامه هسته‌ای ایران، تأثیر هنجاری است که پارادوکس روایی را تحت الشعاع قرار می دهد که این روایت، موضوع حفاظت از تاسیسات هسته ای ایران در برابر حملات است.

در چارچوب‌های حقوق بین‌المللی موجود، مانند ماده 56 پروتکل یک و ماده 15 پروتکل دوم کنوانسیون 1949 ژنو، کنوانسیون بین‌المللی 2005 برای سرکوب اقدامات تروریسم هسته‌ای (ICSANT)، و اصلاحیه 2005 کنوانسیون حفاظت فیزیکی منع حملات به تاسیسات هسته ای به صراحت مورد بحث قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
آخر ما نفهمیدیم که دلیل شلیک پدافند هوایی در ماه قبل در اصفهان به خاطر چه بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
امیدوارم کیفیت و کارایی سلاح هسته ای مانند کیفیت و کارایی اس-300 نباشد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
شما دنبال چیز مبهم هستی!!! اصلا نه ببین موشک در عراق سقوط کرده وقتی کلاهک آن جدا شده ولی 500 کیلومتر طی کرده و رفته اصفهان!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
دلیلش رو توی متن خبر نوشته
ایران با میزان اورانیوم فعلی خود تنها می تواند 2 یا 3 سلاح هسته ای بسازد.
آیا با 2-3 تا سلاح هسته ای در مقابل هزارن سلاح هسته ای که آمریکا و صدها سلاح هسته ای که اسراییل در زرادخانه خود دارند، کاری انحام داد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
توجیهات به ظاهر منطقی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
ایران نیازی به سلاح هسته ای ندارد و یکروزه می تواند با توان نظامی خودش اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا را محو کند آن وقت آنها با چی بمب اتم؟!!! بمب اتم سلاح تهاجمی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
سلاح هسته‌ای کاربری که ندارد هیچ نگهداری آن نیز خطرناک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
داداش خیلی عقبی
ایران به اندازه کافی ساخته و انبار کرده
کجای کاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
در حال حاضر بغیر از اورانیوم ، ده ها کیلوگرم کبالت ۶۰ در اختیار داریم . سلاح هسته ای لزوما نباید منفجر شود . فکر بسیار شومی است ولی زمانی که راه دیگری نباشد بدون شک استفاده خواهد شد
ناشناس
| - |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
بله با مقداری که به اطلاع آژانس رسانده نه با مقادیری که بصورت سری گردآوری کرده
استفاده از سلاح هسته ای آسان است.

اما عکس العمل آمریکا و اسراییل هم مشخص است.
چرا همه اش در مورد جنگ و سلاح هسته ای و...... مطلب منتشر می کنید؟

چه خیر و برکتی در جنگ و ستیز با دیگر کشورها به ویژه ابر قدرتی چون آمریکا می بینید؟
متاسفانه به جای اینکه تمام فکر و ذکر و منابع ما صرف آبادانی و پیشرفت صنعتی و کشاورزی شود، 2رف ساخت تسلیحات می شود.
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
اخوی اگر ما نسبت به مسله امنیت کشور بی تفاوت باشیم دشمنان قسم خورده ان همچون شیطان بزرگ و اسراییل خبیث که در جربان جنگ غزه ماهیت پلید خود را به دنیا نشان دادندخاک این کشور عزیز را توبره می کنند پس در دنیای که قانون جنگل حکم فرماست باید از نظر نظامی و امنیتی قوی باشیم والا محکوم به شکست و تجزیه مام میهن خواهیم بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
حالت خوبه عزیزم یا اسیر تبلیغات شدی؟!!!
ناشناس
| - |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
خوب مگر بودجه تسلیحاتی ما کمترین در بین کشورهای منطقه نیست ؟ یا میخای عربستان هم به ما زور بگه ؟
توان نظامی غزه را با اسرائیل مقایسه کنید، قدرت نظامی ایران در برابر قدرت غرب به همین میزان و نسبت است ان چیزی که مانع حمله غربی ها می‌شود مواضع و استدلال‌های انسانی ایران است و نه قدرت نظامی ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
وقتی سیاست مداران تصمیم به حمله بگیرند دیگر استدلال های انسانی و مواضع شما براشون مهم نیست مهم نابودی شماست مگر در عراق و افغانستان و لیبی و یوگوسلاوی و ویتنام و اوکراین غیر از سراغ دارید
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
اتفاقاً اسرائیل و آمریکا به مردم عادی کاری ندارند
نمونه اش فخری زاده را در کنار همسر و فرزندش طوری زدند که به بقیه آسیبی نرسد
اگر جنگی رخ دهد شک نکنید همینطور خواهد شد
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
آمریکا در هفت دهه بعد. از جنگ جهانی حدود ده میلیون نفر. را در جنگ های ویتنام و غیره کشته. طبق گزارش های خود آمریکایی ها جنگ های آمریکا در افغانستان و عراق باعث کشته شدن حدود ۸۰۰ هزار نفر و اواره شدن حدود ۳۸ میلیون نفر. شدند. بعد شما میگی آمریکا کاری به مردم نداره؟ چی میزنی دقیقا؟ روش جنگی آمریکا همیشه مبتنی بر سرزمین سوخته بوده که از مصداق های نسل کشی است. همین روش را هم بعد در. دست گرفتن مدیریت جنگ علیه مردم غزه به کار گرفتند و صهیونیست ها مشغول اجرای اون طرح هستند.
چطور ممکن است اف ۳۵از خاک عراق رادر اس ۳۰۰را بزند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
هنوز به کارایی و توانایی های اف ۳۵ پی نبرده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
ربطی به اف۳۵ نداره به موشک پیشرفته ای که پرتاب کرده ربط داره
کدام اس 300 را زده؟ زیاد به تبلیغات دشمن بها ندهید دروغگویی کار صهیونیست هاست خود تحقیری نکنید
اگه ۲۰۰ تا بمب اتمی در یک نصف روز بزنه و ۲۰۰ تا بمب بیولوژیکی و میکروبی و ویروسی و ژنتیکی درنیم روز بعدی در همان روز و ۸۰ میلیون نفر طی سه روز پودر بشن یا تلف بشن ..
به نظر شما چه راه دیگه ای برای دفاع و یا حمله میمونه سردار جان ؟؟ ؟؟؟!
میگین روسیه و چین و کره شمالی هم تلافی میکنن ؟ خب بکنن ، نهایتا طی یک هفته ۳ میلیارد نفر کشته میشن تو دنیا دیگه ؟؟
این بنظر شما بهترین راه حل برای رسیدن به صلح جهانی و پایدار نیست ؟؟!!
بنطر من که ۵۰۰ سال همه در صلح و آرامش بسر خواهد برد ، اگر ۳ میلیارد نفر طی سه روز از جمعیت کره زمین کم بشه ...
انشالله و بحق صاحب الزمان
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری
آخرین اخبار