بازدید 81303
استیمسون آمریکا بررسی کرد

چرایی روی آوردن اعراب خلیج فارس به دیپلماسی با ایران/ بعد از حمله ایران به اسرائیل شرایط تغییر کرد/ اعراب خواهان بازگشت به دوره تنش نیستند

اعضای شورای همکاری خلیج فارس می‌دانند که هیچ یک از پروژه‌های بزرگی که در نظر دارند، در سایه رویارویی نظامی با ایران محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳ 26 May 2024

تابناک جهان: اتاق فکر استیمسون امریکا در مقاله ای به بررسی روابط شورای همکاری خلیج فارس و ایران برای برقراری نظم منطقه ای پرداخته که در ادامه ترجمه این مقاله آمده است.

در 28 مارس 2024، جاسم البدیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، از چشم انداز شورای همکاری خلیج فارس برای امنیت منطقه رونمایی کرد. این سند، اولین بیان صریح چشم انداز امنیت جمعی در تاریخ 43 ساله شورای همکاری خلیج فارس است که بر اساس بیانیه های گذشته و یک توافقنامه دفاعی مشترک در سال 2000 استوار است که به طور آشکار تصریح می کرد که حمله به یک عضو، حمله به همه تلقی می شود.

این سند همچنین شباهت هایی به پیشنهادهای قبلی ایران، روسیه و چین دارد که هدفشان تقویت گفت وگو و همکاری در منطقه خلیج فارس است.

شورای همکاری خلیج فارس این چشم انداز را پس از سال ها درگیری داخلی مطرح کرد و به دنبال محیطی با ثبات برای پیشبرد برنامه های توسعه بلندپروازانه بود. این به دنبال اجلاس اولا در ژانویه 2021 است که به محاصره قطر پایان داد و توافق مارس 2023 پکن که روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را احیا کرد.

این ابتکار بر گسترش بحث های امنیت محور که شامل چالش های  زیست محیطی مشترک، انتقال انرژی، امنیت غذایی و برنامه های ارتباط منطقه ای و بین منطقه ای تاکید می کند.

هرچند مستقیم ذکر نشده، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری با تهران برای تحقق اهداف چشم انداز ضروری است. دوره پر تنش از سال 2016 تا 2020 شامل حملات در سال 2019 به نفتکش‌ها در سواحل فجیره و حملات پهپادی و موشکی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بود که عمدتاً به تهران و گروه‌های نیابتی آن نسبت داده می‌شد. اعضای شورای همکاری خلیج فارس می‌دانند که هیچ یک از کلان پروژه‌های متصورشان در سایه رویارویی نظامی با ایران محقق نمی‌شود.

رویارویی مستقیم اخیر بین ایران و اسرائیل احتمالا اهمیت تعامل سازنده با ایران را دوچندان کرده است. هر گونه پیشرفت به سوی توسعه و صلح بدن مشارکت ایران متصور نیست.

اگر ایران و عربستان در سال 2023 آشتی نمی کردند، امروز منطقه در وضعیت به مراتب بدتری قرار می گرفت. از زمان توافق پکن، تحولات مثبت متعددی در روابط شورای همکاری خلیج فارس و ایران و همچنین روابط بین شورای همکاری خلیج فارس و عراق رخ داده است. عربستان سعودی برای اولین بار پس از یازده سال میزبان رئیس جمهور ایران بود و به زائران ایرانی اجازه سفر به شهرهای مقدس مکه و مدینه را داد. امارات متحده عربی، قطر و عمان به روابط اقتصادی با ایران افزودند. همچنین هجوم سرمایه گذاری های شورای همکاری خلیج فارس در عراق وجود داشته و تنش بین قطر و امارات، عربستان سعودی و بحرین کاهش یافته است.

علاوه بر این، این تعاملات دیپلماتیک و اقتصادی توسط بازیگران اروپایی و آسیایی به ویژه چین تشویق شده است. بازدارنده اصلی گسترش روابط منطقه‌ای همچنان تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 و همچنین تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط خلیج فارس با اسرائیل و در عین حال منزوی کردن تهران نمود پیدا کرد؛ در حالی که برخی در ابتدا از رویکرد واشنگتن حمایت می کردند، بازیگران منطقه ای دیگر به دنبال همان اهداف نیستند.

دیدگاه های دیگر برای امنیت و یکپارچگی منطقه ای

طرح ابتکار صلح هرمز (HOPE) ایران که در سال 2019 ارائه شد، به دنبال استفاده از اهرمی بود که با قطعنامه 598 (1987) به دبیرکل سازمان ملل متحد داده شد که در نهایت به جنگ ایران و عراق پایان داد.

این چتر بین المللی لازم را برای گفت‌وگو در میان شورای همکاری خلیج فارس، ایران و عراق در مورد امنیت انرژی، آزادی ناوبری، عدم اشاعه، ایجاد منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی، خطوط تلفن و سیستم های هشدار اولیه، و مکانیسم های حل مناقشه فراهم کرد. به عنوان پیمان های عدم تجاوز این پیشنهاد در بحبوحه تشدید تنش ها در سال 2019 و کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران که در آن زمان توسط برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت شد، با موانعی روبرو شد.

در عین حال، روسیه از ریاست شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر 2020 استفاده کرد تا «مفهوم امنیت جمعی منطقه خلیج فارس» را در سال 2019 معرفی کند. روسیه ایجاد یک سازمان امنیت و همکاری در خلیج فارس را متصور بود که هشت کشور ساحلی به همراه روسیه، چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و سایر طرف‌های ذینفع را به عنوان ناظر یا اعضای وابسته تشکیل می‌داد.

این ابتکار با هدف ایجاد اعتماد و تقویت همکاری گام به گام در زمینه کنترل تسلیحات، از جمله منطقه عاری از سلاح هسته ای، و مبارزه با تروریسم، و در عین حال تشویق همکاری اقتصادی، بشردوستانه و زیست محیطی بود. با این حال، جنگ اوکراین در سال 2022 باعث شد که مسکو تلاش های خود برای پیشبرد این پیشنهاد را کنار بگذارد.

چین از سال 2020 نیز خواستار تلاش چندجانبه برای تبدیل خلیج فارس به «منطقه ثبات» شده است. دلایل اصلی اهمیت استراتژیک منطقه برای طرح «کمربند و جاده» چین، همراه با نیازهای رو به رشد انرژی آن است. مشارکت ایران و عربستان سعودی در سازمان همکاری شانگهای و بریکس می تواند میانجیگری چین را بیشتر تسهیل کند.

اروپایی‌ها نیز تلاش‌های خود را برای تعامل با منطقه مضاعف کرده‌اند. در سال 2023، اتحادیه اروپا لوئیجی دی مایو، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای منطقه خلیج فارس را برای گسترش روابط اروپا با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین با ایران و عراق منصوب کرد. فرانسه همچنین یکی از حامیان اصلی گفتگوهای منطقه ای بوده است. عراق با حمایت «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، توانست بازیگران منطقه ای و همچنین سازمان های منطقه ای و بین المللی را در کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت در سال 2021 و در سال 2022 در اردن گرد هم آورد.

در حالی که پایتخت های اروپایی و اتحادیه اروپا با تهران و سایر بازیگران منطقه روابط دیپلماتیک دارند، ایالات متحده همچنان در تلاش است تا اتحادهای منطقه ای برای مقابله یا مهار ایران ایجاد کند. ابتکاراتی مانند اتحاد استراتژیک خاورمیانه، ائتلاف ورشو، و رزمایش های مختلف دفاع هوایی و دریایی مشترک به دلیل ماهیت استثنایی و تمرکز بر مسائل امنیتی سخت با مشکل مواجه شده اند. امروزه تمایل به گفت‌وگو و همکاری در منطقه بیشتر از موضع گیری نظامی است.

حرکتی فراتر از اقدامات اعتمادساز

این دیدگاه‌های امنیتی متنوع، اصول مشترکی از منشور ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه کشورهای عربی، منشور شورای همکاری خلیج فارس و اصول اساسی حقوق بین‌الملل دارند. این اصول از احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، عدم مداخله و حل مسالمت آمیز اختلافات حمایت می کنند. فراتر از اقدامات اعتمادساز، آمادگی برای گام های اساسی تری نیز وجود دارد.

یکی از جنبه های حیاتی چشم انداز شورای همکاری خلیج فارس برای امنیت منطقه ای، درخواست آن برای تقویت «همکاری اقتصادی بین کشورهای منطقه به گونه ای است که در خدمت منافع گفت‌وگو، ارتباطات و ایجاد پل باشد». این سند نیاز به رسیدگی به چالش‌های امنیت غذایی و آب را از طریق تقویت هماهنگی و همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی، با هدف حفظ زنجیره‌های عرضه جهانی غذا و تثبیت قیمت‌ها، ذکر می‌کند. اجرای این رویکرد فراگیر برای کاهش مسائل امنیتی سخت نیز مانند چالش های امنیتی دریایی و تهدیدات درگیری نظامی پیش بینی شده است.

پرداختن به چالش های زیست محیطی به عنوان یک نگرانی اساسی امنیتی برجسته شده است. این چشم انداز از راه حل های واقع بینانه، مسئولانه و متعادل برای تغییرات آب و هوایی حمایت می کند که تنها از طریق افزایش هماهنگی و همکاری نه تنها میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بلکه با ایران و عراق نیز قابل دستیابی است.

علاوه بر این، این چشم‌انداز کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را موظف می‌کند تا برای خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی تلاش کنند و حق کشورها را برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز تضمین نماید. این امر بر ضرورت همکاری بین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ایران برای کاهش خطرات زیست محیطی مرتبط با توسعه هسته ای، جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و حتی احتمالاً ادغام خروجی های(تولیدات) انرژی هسته ای ایران، امارات و عربستان در آینده تاکید می کند.

ابتکار عراق، به ویژه از طریق کنفرانس بغداد، نشان دهنده تعهد به گسترش ملاحظات امنیتی به گونه ای است که چالش های زیست محیطی مشترک، انتقال انرژی، امنیت غذایی، و ارتباط گسترده تر منطقه ای و بین منطقه ای را شامل شود. ادغام منطقه ای در خلیج فارس و خاورمیانه بزرگ، هدف اصلی اعلام شده در دومین نشست بود.

محمد السودانی نخست وزیر عراق بر اهمیت «تقویت پیوندهای همکاری و مشارکت بین کشورهایمان» از طریق وابستگی متقابل زیرساخت ها، یکپارچگی اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک تأکید کرد. او پیشنهاد نمود «تغییر منطقه از اقتصاد مصرف‌محور به کشورهای تولیدکننده با ایجاد مناطق صنعتی مشترک، افزایش ظرفیت صنعتی جمعی، و پیوند زنجیره‌های تأمین به یکدیگر...» قادر به رقابت در بازارهای جهانی و راه اندازی پروژه های بزرگ در بخش های مختلف است.

چشم انداز شورای همکاری خلیج فارس گامی رو به جلو در رسیدگی به برخی از مهم ترین چالش های پیش روی منطقه است. شورای همکاری خلیج فارس با تمرکز بر همکاری، حل مسالمت آمیز مناقشات و توسعه پایدار، نه تنها قصد دارد امنیت و رفاه کشورهای عضو خود را افزایش دهد، بلکه به یک نظم بین المللی باثبات تر و صلح آمیز کمک می کند. مشارکت ایران در این گفت‌وگو برای تضمین موفقیت چشم انداز بسیار مهم است.

تعاملات دیپلماتیک پیش بینی شده در سال 2024 مسیرهایی را برای پیشبرد این چارچوب ارائه می دهد. این می تواند در قالب سومین کنفرانس بغداد، نشست مورد انتظار رهبران منطقه در پکن، یا دعوت از ایران برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس باشد. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به عنوان یک اخلال بالقوه به نظر می رسد، اما همچنین نیاز به تحکیم فوری روابط دوجانبه و چندجانبه در خلیج فارس را برجسته می کند. هیچ یک از بازیگران منطقه ای خلیج فارس در آرزوی بازگشت به دوران قبل از 2021 نیستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۷
سال ها است که متاسفانه شعار می زنیم و می کشیم و نابود می کنیم دادیم خبری نشد . بگذارید مدتی کریمانه با همسایه ها رفتار کنیم شاید برای ما و دیگران و جهان مناسب تر باشد . انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
عرب ها رفتار کریمانه شما را ضعف تلقی خواهند کرد نمونه اش در جنگ عراق بعد از پذیرش قطعنامه پایان جنگ توسط ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
اعراب فقط بخاطر راضی کردن چین ، با ما فعلا آشتی کردند

و همه دنیا می‌دانند که هیچ ربط دیگری ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
شعار می‌زنیم میکشیم رو از کجاست در آوردی؟! منش انقلاب اسلامی بر عدم پذیرش زورگویی طرف های خارجی و مقاومت در برابر تجاوز آنهاست. شاید از نظر بعضی ها تجاوز دیگران چیز شیرینی باشه اما افراد با شرف تحمل نمی کنند.

ایران همیشه با دیگران رفتار کریمانه داشته اما دیگران لایق این رفتار کریمانه نبودند. مجبور نیستید درباره هر چیزی نظر بدید.
اعراب خلیج فارس دنبال پیشرفت اقتصادی اجتماعی خودشان هستند مشخص است که دنبال تنش نیستند و برای اطمینان دنبال قرار داد های امنیتی نظامی با غرب .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
چه تحلیل آبکی??? خب چرا قبلا با ایران درافتاده بودن!
نه تنها اعراب، بلکه کشورهایی چون روسیه و چین از دشمنی ایران با آمریکا و اسراییل منفعت برده و کیسه هایشان را پر کرده اند.
حتی آمریکا و اسراییل هم سودهای زیادی برده اند. نزدیک شدن اسراییل به اعراب و فروش تسلیحات آمریکا از آن جمله اند.
همه نفع می برند الا خود ایران!
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
ایران چون درختی است چنانچه این درخت رشد کند و بزرگ شود
. سایه اش بر حیاط همسایه خواهد افتاد و آن وقت تصمیمات آنها باید با تهران همسو و هماهنگ باشد پس نه غرب دوستدار توسعه ایران است و نه کشورهای همسایه لذا تحریم بهترین روش برای کنترل یک کشور و فلج کردن آن کشور است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
بعد زدن اسرائیل ، عربها حساب دستشون اومد و فهمیدن چه خبره و دوزاریشون اوفتاده که از این ببعد باید امتیت شون رو از ایرانم بخرن ، در کنار غرب ایرانم هست باید ایرانم راضی کنن از این ببعد، همین و بس
درود یه کار مثبت که آقای رییسی انجام داده همین بحث ارتباط مناسب با همسایگان است
نه سال ظریف دویید یک وعده صادق کار خودش کرد بحرین گفت مادنبال تنیش نیستیم به عمل کاربراید به سخندانی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
انشالله هلی کوپتر با ضریب امنیت بالا هم بسازیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
ببخشید ظریف گفت به سفارت عربستان حمله کنیم و در
دولت آقای رئیسی چرا با عربستان دوست شدیم تصمیمات جای دیگری گرفته میشه رئیس جمهور کاره ای نیست.
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
بالگرد با ضریب بالا و یا هواپیما با ضریب بالا را دیگران که می‌سازند چرا حادثه دارند؟؟ البته به ساخت این محصولات هم داریم میرسیم و این نتیجه همان شعار ما میتوانیم هست که به عمل رسیده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
والا اعراب طمع کردن برا میادین مشترک نفتی وگازی وجزایر ایرانی. به نتیجه هم میرسن
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
دلخوش نباش این روابط بدون منفعت بی فایدست
شماها کشورهای عربی رفیق اسراییلید وگرنه چرا به لاهه شکایتشو نکردین چرا از بازداشت نتانیاهو پشتیبانی سیاسی نکردید مثله نروژ اونم حمله نبود بازی بود شما ازدور صدا میکنید برای نمایش که یعنی با اسراییل بدید اما هیچ کاری بر علیه هم نمیکنید کل جنگ تجهیزات جنگیتونو اسراییل داده.شما نمیدونید حقوق بشر چیه که دلتون برای مردم ععزه بسوزه همش نمایش باهماهنگی دوستانتون امریکا و اسراییل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
خدا شفات بده انشالله!!!!!!!!!111
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
خودت فهمیدی چی نوشتی.خداوند همه را شفا عنایت فرماید
رحمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
بله کاملا درسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
اینا رفیق اسرائیل نیستن برادرمن ، اینا برده هستن
??
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
درست گفتی عربا هیچ وقت دوست عجم نمیشن ما فقط به منافع ملی وتوسعه باید فکر کنیم باج ندیم باج ندیم ماسختیها رو پشت سر گذاشتیم حالا وقت بهره برداریه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
ما ایرانیها دلمون باهم اف نمیشه فقط به متلک بگیم
بسم الله. شاید احتمال حمله اسرائیلی امریکایی به مخ هیچ وقت نداشته‌ آنها رسیده میخوان دست پیش را بگیرن تا پس نیفتن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
که در اینصورت خود را از حمله احتمالی ایران به خودشان
محفوظ نگهدارند. بی جهت به عربها خوشبین نشوید و بهتر است احساس خطر کنید
محمداهواز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
چرا ما ایرانیها خودمون برتر همه میدانیم وبا طرز برخورد ونژاد پرستی همه کشورهای همسایه ازخودمون دور میکنیم اگر بجای کلمه اعراب بنویسید کشورهای عربی مودبانه تره درضمن هیچ وقت امریکا از خاورمیانه خوشش نیامده پس ب این فکر نباشید امریکا دلس برای مردم خاورمیانه میسوزه حاضره خاومیانه نابود بشه بجای دوستی با همسایه وزدن تو دهن امریکا اومدین نژاد پرستی میکنید بگذاریم چین وروسیه انگشت ب دهن بشن باهمه دوست بشیم
به قول شاعر برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در جهان ضعیف پایمال است
اعراب بداند اگر واقعا دوست فلسطین هستند دوست ایران هم هستند
و ایران از دوستان دوستش همه جانبه حمایت میکند بلاشک
روابط با همسایگان مخصوصا کشور های مسلمان باید بیش از پیش تقویت شود همون سیاستی که شهید رییسی اتخاذ کرد و خیلی موثر بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
رابطه با همسایگان اگر درجهت منافع ملی وامنیت ملی باشد خوبه
علی قربانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
همسایه های ایران همه مسلمان هستند غیر از ایروان ارمن
تا زمانیکه شخصیت های سیاسی غربگرا در کشورهای عربی وجود دارند ، تعامل با آنها دشوار است چراکه آمریکا و انگلیس منافع شان در ایجاد اختلاف است لذا باید اول آنها را از سلطه غرب رها کرد و بعد اعتماد آنها را جلب نمود
بازم یه سیاست کثیف دیگه
بیش از نیم قرن دوشمنی واقدامات خرابکارانه آمریکا وبرخی کشور های غرب دوستدار نفت باخاورمیانه انشالله با شکست دشمنان اسلام پایان یابد واتحاد مسلمانان بیشتر از قبل شود.انشالله
سران اعراب همگی می دانند که مردمان عرب همه طرفدار و دلسوز غزه و فلسطین هستند و بالطبع از حامیان آنها که ایران مقتدر و جبهه مقاومت هستند سپاسگزارند. پس ناچارند با ایران راه بیایند تا بیش از این منفور مردمشان نباشند.
اعراب ایران را حساب نمیکنند شماها هم دلتان خوشه چند روز پیش همه اعراب امضا کردند که چزایر سگانه را به امارات تحویل بده
باید یکبار برای همیشه موضوع جزایر سه گانه حل وفصل شود چون موقع تحویل ابوموسی از انگلیس ساکنان بومی ابوموسی عرب و ساکنان بومی تنب بزرگ ایرانی بندری بودن و اختلاف ایجاد شد.که باید حل وفصل شود و نام خلیج فارس هم با توجه به مستندات تثبیت شود البته هر منطقه نام بومی خودش رو داشته باشه اشکالی نداره مثل خلیج بصره یا دریای خزر مازندران و...
ایران سرزمین شیران است باکری ها مهدویه سلیمانی ها دادیم ولی امتیاز نمدم
اسراییل فعلا ترکیده دم سپاه گرم خاموش کرد اسراییل و
زیاد خوش خیال و باور نباشید
دوستان هرچیزی که درجهت منافع ملی وامنیت ملی وتمامیت عرض ی باشه خوبه ما در طول تاریخ ندیدیم اعراب خواهان موارد ذکر شده برای ایران ما. با‌شن مذاکره کنندهای ما باید با سواد باشن در اینصورت خیلی امتیاز هم میتونیم بگیریم ولی نباید به هر دلیل اجازه بدیم پاشون تو جزایر باز شه
وقتی پی ب قدرت بلامنازع ایران بردند وخودشان را ب ایران چسباندند چرا حرف های چرند وپرند مینویسید اگر واقعا از ایران حساب میبرند بدون وجنگ خونریزی بگویید دیگر کسی حق ندارد خلیج فارس را خلیج بگوید در روزنامه ها در وسایل ارتباطی .‌
۝۝۝۝۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
۝۝۝
﴿اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج﴾
۝۝۝
یا الله به حق محمد و آل محمد
از اختلاس و تورم نجاتمون بده
۝۝۝
و
از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
۝۝۝
﴿الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم﴾
ترسیدن از ما??
باسلام به نظرات دقت کردین ماشاالله همه کارشناس درجه بین المللی گرفتن هر کس یه جور تحلیل میکنه از این نظرات نتیجه میگیرم هر یک از این افرادبه ریاست برسند مملکت چی میشه؟
داشتیم باهمه کشورها رابطه دوستی برقرارمیکردیم بخدا اگر رییسی 4سال دیگه کاندید میشد بااهمه کشورها صلح میکردیم وامریکا التماسمون میکرد حیف شد فوت کرد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری