بازدید 8823
نخستین روز هفته؛ روند کاهشی بورس، سکه و دلار

بورس کم‌رمق با دامنه‌نوسان محدود شده/ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد/ بانک مرکزی: نرخ موزون دلار ۳۶۷۵۸ تومان است

این روز‌ها، فعالان بازار سهام از سردرگمی و کم‌رمقی این بازار گلایه دارند و به نظر می‌رسد، فضای رکودی بازار‌های مالی در بورس نیز رقم خورده و نیازمند تدبیر از سوی مسئولان اقتصادی دولت است.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵ 25 May 2024

بورس کم‌رمق با دامنه‌نوسان محدود شده/ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد/ بانک مرکزی: نرخ موزون دلار ۳۶۷۵۸ تومان است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نخستین روز فعالیت بازار‌های سرمایه، ارز، طلا و سکه در هفته جاری با روند نزولی شاخص‌ها همراه بود، به گونه‌ای که شاخص کل بورس تهران ـ که در هفته گذشته به دلیل شرایط اضطراری حادث‏‏‏‏‏‏‌ گشته ـ با دو روز تعطیلی روبه رو شد و دامنه نوسان معاملات سهام نیز به مثبت و منفی ۲ درصد کاهش یافت و در نهایت این شاخص برای چهارمین هفته متوالی، روند نزولی را در کارنامه کاری خود نظاره گر بود.

این روند حالا در اولین روز هفته نیز تکرار شده و در پایان معاملات بورس، در حالی که ۲۴۲ هزار و ۱۳۵ نوبت معامله به ثبت رسید، نماگر اصلی بازار با افت ۱۵۶۶۱ واحدی روبه رو شد و با کاهش ۰.۷۴ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۹۸ هزار واحد رسید. این در حالی است که نماد‌های فولاد، شپنا، فملی، شستا، شبندر، فارس و شتران، بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند و در نهایت ارزش معاملات نیز به ۵۱ هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال رسید.

این روز‌ها، فعالان بازار سهام از سردرگمی و کم‌رمقی این بازار گلایه دارند و به نظر می‌رسد، فضای رکودی بازار‌های مالی در بورس نیز رقم خورده و نیازمند تدبیر از سوی مسئولان اقتصادی دولت است.

اما در روزی که شاخص بورس به رنگ قرمز درآمد، حال و هوای بازار طلا و سکه نیز با کاهش نرخ‌ها همراه بود، به گونه‌ای که در بازار طلا و سکه تهران قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح (سکه امامی) به رقم ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به شروع معاملات ۷۰۰ هزار تومان کاهش دارد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز با افت ۲۰۰ هزار تومانی به رقم ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده و هر نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۲۲٫۸۰۰٫۰۰۰ و ۱۴٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان معامله شده است.

همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی در نخستین روز هفته ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. از سوی دیگر، امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران با افت ۵۴ هزار تومانی به رقم ۳ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان رسید و هر مثقال طلای آب شده نیز ۱۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان ارزش گذاری شد که نسبت به شروع معاملات ۲۳۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

بورس کم‌رمق با دامنه‌نوسان محدود شده/ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد/ بانک مرکزی: نرخ موزون دلار ۳۶۷۵۸ تومان است

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در شرایطی است که مهم‌ترین دلیل آن به کاهش نرخ ارز به ویژه دلار برمی گردد؛ جایی که نرخ دلار آمریکا در مرکز مبادله ۴۴۸۱۱ تومان و در بازار آزاد نیز در محدوده ۵۶۸۰۰ تا ۵۷۰۰۰ تومان در نوسان کاهشی است؛ نرخی که نسبت به هفته‌های گذشته در سطح پایین تری قرار دارد.

تغییرات بهای دلار در مرکز مبادله و بازار آزاد تهران در شرایطی است که در سامانه سنا بانک مرکزی چند روزی است شاهد نرخ جدیدی با نام نرخ موزون هستیم؛ نرخی که در توضیحش بیان شده: «نرخ موزون بر مبنای حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS) در حوزه حواله، اسکناس و حواله کالا‌های اساسی و ضروری محاسبه می‌شود و جنبه عملیاتی ندارد؛ لذا نرخ اعلامی، صرفاً یک نرخ محاسباتی و نمایه‌ای است و نرخ معاملاتی جدید محسوب نمی‌شود.» حال این نرخ در اولین روز هفته به ۳۶ هزار و ۷۵۸ تومان رسیده است.

تامین بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران امروز اعلام کرد: بانک مرکزی از اول فروردین ماه امسال تاکنون، ۱۰ میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرد. برای کالا‌های اساسی و دارو دو میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی، پنج میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار و برای خدمات ۲۳۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات یک میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

وی همچنین ادامه داد: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی، دو میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۳۹۳ میلیون دلار و در مجموع دو میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی قشرهای جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزان تر پرداخت شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
نرخ موزون جدید بود! بابا جان بساط رانت رو جمع کنید. ارز باید کلا یه نرخ داشه باشه
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
یعنی برای همه مساوی باشد؟امکان ندارد همچنین ادمها با هم فرق دارند گرفتن ارز هم باهم فرق دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
واقعا که

با بازار سرمایه مملکت که سرمایه مردم به ان سپرده شده اینقدر بی مهری و ظلم نوبره
یه ارز دیگه هم متولد شد: ارز موزون :)
قیمت ارز همونیه که بانک مرکزی برمبناش طلا و سکه میفروشه ، یعنی همون ارز آزاد . والسلام .
بورس وقتی ارز و طلا بالا رفت ریزش داشت چون میگفتن پولا رفته سمت این دو بازار...حالا هم که دلار داره میاد پایین ریزش داره میگن چون دلار میاد پایین بورس هم به ریزش دلار بستگی داره و باهاش پایین میاد !!!! اقا این داستان کمی عجیب نیست؟
ما اصلا چیزی بنام مسئول در اقتصاد ایران داریم که حواسش به مردم باشه؟
چند میلیون سهامدار داریم ؟؟؟ بی توجهی به بازار بورس و دست یکسری رانتی رو در بازار باز گذاشتن اسمش بی توجهی به مردم نیست ، بفرمایین چیه؟
ما بلد نیستیم آقا شما بفرمایید اسمش زو ا ما صداش کنیم
اوضاع و شرایط بورس ایران در این دولت نماد عداوت و کینه سرمداران علیه آبادانی و رونق اقتصادی کشور است.
ارز در کل دنیا یک قیمت دارد دولت ما کاسبی میکنه به بهای فقیر شدن مردم ؟
طلا و سکه و دلا را با این بازیها جمع می کنند بعد دوبرابر به فروشندگان در صف بفروشند. مملکتی تورم رسمی اش 60 درصد است این قیمتها برای این اقلام فقط جوک است
دوره قبل ارز نیمایی و جهانگیری مصطلح بود و الان ارز فرزین و غیر فرزین و موزون و غیر موزون
من میخواهم غدا بخورم یا نان که میخرم در سکه بزنم و بخورم؟؟؟
اقاجان سکه و دلار واقعی در سفره ها چیز دیگری است که قیمت اجناس داخل سفره این قدر بالا است
غارتگری کشور توسط دولت مستقر رومقی برای هیچ چیز باقی نمیگذارد تا برسد به بورس
در هیج جای چهان بورس 100% دولتی نیست. به جز ایران.

آخر دولتی که از همه طرف در حال گرفتن پول های مردم با وضع انواع مالیات، عوارض، ...... می آید در بورس به مردم سود بدهد!!!!!
دامنه نوسان یا به زبان ساده تر قیمت های دروغین بزرگترین مشکل بورس در کشور است به عنوان مثال یک سهم که باید به صورت واقعی در یک روز 30 در صد رشد کند به صورت کاملا مصنوعی و دروغین 5 در صد رشد میکند اسم این کار را گذاشتند ثبت دامنه نوسان؟؟؟
بورس باعث بدبختی ما شد و متاسفانه علیرغم وعده وعیدهای روحانی و رییسی برای بهبود بارار بورس، اوضاع روز به روز بدتر مبشود
مردم سکه نخرند بزودی سکه مجانی میشود
دلار چی ، دلار از کجا برای یه ثبت سفارش و تخصیص ارز برای مواد اولیه ، ۱۲۰ روز به بالا زمان می برد.
۲۰۰۰ دلار ارز افراد حقیقی که فعلا ۴ ماهه خبری نیست.
آقایون هم فکر می کنند قیمت را کنترل کرده اند!!! درصورتیکه در زمان حاضر کشش بازارها به علت رکود سنگین بیش از قیمت نیست وگرنه ارز الان ۸۰ هزار تومان به بالا بود.
یادش بخیر یک وقتی یک کسی گفت از بورس حمایت می کنه
براتون امكان داره كه حراج گوشت و مرغ و مسكن و اقلام مورد نياز مردم را هم مثل سكه ، براشون حراج بذاريد تا قيمتشون بياد پايين ؟

آهان متوجه شدم !
چون امكان نداره
لذا اين حركاتتون تاثيري بر معيشت مردم نداره
فقط دل خودتون خوش ميشه كه سكه و دلارقيمتش اومد پايين
از آنجا که هر چیز موزونی در این کشور باعث رنجش خاطر تعدادی دلواپس خواهد شد، بانک مرکزی همان نرخ ناموزون را اعلام کند کفایت می کند.
یعنی اینکه ۲۸۵۰۰ تومان به ۳۶۷۵۸ تغییر یافت . البته هردو این اعداد در عالم واقع مفاهیم دیگری دارند
چه عجب بورس شد دغدغه شما ؟؟؟
به تمام حسین قسم طی یک ماه اخیر ۳۰۰ میلیون متضرر شدم ؟؟ و طی ۳ سال اخیر نابود ؟؟ و هیچ فریاد رسی هم نیست ؟؟
وضعیت بورس دماسنج سلامتی کشوراست بقیه شعار
بازار رو منفی کردن و به صندوقها دستور دادن سهام بفروشن اوراق بخرن هرکسی هم رنج مثبت بکشه از طرف سازمان تهدید میشه.بعد انتظار رشد اقتصاد هم دارن
آسیاب به نوبت!

نوبت ما هم میرسه

همانطور که سرمایه مردم رو تو بورس به خاک و خون کشیدین
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری
آخرین اخبار