بازدید 13157

پروژه آبی مشترکی که روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت می‌کند/ سد قیز قلعه سی چگونه به الگوی موفق همکاری‌های مرزی بر سر آب تبدیل شد؟

بزودی و با حضور روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان، سد و نیروگاه بین المللی و مشترک "قیز قلعه سی" به بهره برداری می‌رسد؛ سدی که با هدف انتقال بخشی از آب خروجی از سد مخزنی خداآفرین به شبکه آبیاری پایین‌دست و همچنین تولید برق احداث شده است و از آن به عنوان سرآغازی بر تحول اقتصادی مناطق مرزنشین در شمال غرب ایران یاد می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۶۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲ 09 May 2024

پروژه آبی مشترکی که روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت می‌کند/ سد قیز قلعه سی چگونه به الگوی موفق همکاری‌های مرزی بر سر آب تبدیل شد؟

به گزارش «تابناک»، با وجود افتتاح سد خدا آفرین در سال ۱۳۸۷ شمسی و شروع آبگیری این سد، به واسطه عدم احداث و راه اندازی سد قیز قلعه سی عملاً امکان بهره برداری حداکثری از سد خدادآفرین برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان وجود نداشت و بهره برداری از سد خدا آفرین به آبیاری بخش‌هایی از اراضی کشاورزی در دشت مغان و تولید برق به میزان ۱۰۰ مگاوات محدود می‌شد.

در دو سال و نیم گذشته و به واسطه تقویت دیپلماسی آبی در دولت سیزدهم اقدامات عملیاتی گسترده‌ای برای تکمیل طرح جامع خدا آفرین در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا سد و نیروگاه قیز قلعه سی که علاوه بر ایجاد امکان بهره برداری حداکثری از سد خدا آفرین همچنین به تولید برق به میزان ۸۰ مگاوات منجر خواهد شد، به مرحله بهره برداری رسیده است.

از جمله مشخصات سد قیز قلعه سی می‌توان به ۵۰۰ هزار متر مکعب حجم بتن ریزی، ۴۲ کیلومتر طول حفاری و تزریق، ذخیره سازی ۶۲ میلیون متر مکعب آب و امکان تولید ۸۰ مگاوات برق اشاره کرد.

این سد ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که از جمله آن می‌توان به مواردی مانند بزرگترین و مهمترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی، تامین آب بزرگترین شبکه آبیاری زهکشی شمال غرب کشور، پیاده سازی دیپلماسی آب و حسن همجواری، افزایش تعاملات میان ایران و جمهوری آذربایجان، تثبیت و حفظ حق آبه ۱ میلیارد متر مکعب در سال با تشکیل لکه آبی در راستای حفظ منافع ملی کشورمان، توسعه و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه واشتغال زائی بالغ بر ۱۰ هزار نفر و توسعه فرهنگی بین دو کشور همسایه با قرارگیری پل‌های تاریخی ۱۱ و ۱۵ دهنه خداآفرین در مخزن سد اشاره کرد.

پروژه آبی مشترکی که روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت می‌کند/ سد قیز قلعه سی چگونه به الگوی موفق همکاری‌های مرزی بر سر آب تبدیل شد؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، سد قیز قلعه سی در واقع بخش دوم طرح جامع خدا آفرین است و بخش اول این طرح تحت عنوان سد خدا آفرین در سال ۱۳۸۷ با مشخصاتی مانند امکان تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب برای طرفین، تولید ۲۰۰ مگاوات برق برای طرفین به بهره برداری رسیده بود، اما برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت آب ذخیره سازی شده در سد خدا آفرین و تنظیم و انتقال این آب به دشت‌های قابل بهره برداری نیاز به اجرا و تکمیل سد قیز قلعه سی به عنوان بخش دوم این طرح جامع وجود داشت.

عملیات اجرایی سد قیز قلعه‌سی که در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین‌دست سد مخزنی خدا آفرین قرار دارد از خرداد ۱۳۸۵ شروع شد، اما فرایند تکمیل و بهره برداری آن تا کنون به طول انجامیده بود.

اکنون با افتتاح این سد و از طریق کانال امکان انتقال سالانه ۱ میلیارد متر مکعب آب به منظور آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل و ۱ میلیارد متر مکعب آب به منظور آبیاری اراضی کشاورزی جمهوری آذربایجان به صورت برابر فراهم شده است.

سدی که از آن به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین پروژه‌های مرزی کشور یاد می‌شود که امید می‌رود نقش موثری در ارتقای سطح روابط حسن همجواری و گسترش تعاملات مناسب میان ایران و آذربایجان داشته باشد و به تثبیت جمعیت مرزنشینان کشورمان در شمال غرب منجر شود.

همانطور که اشاره شد از این سد و پروژه بزرگ می‌توان به عنوان الگویی موفق در توسعه همکاری‌های مرزی میان کشور‌ها بر سر آب‌های مرزی یاد کرد که از سوی دیگر سند محکمی بر اثبات سطح مطلوب روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان است و به واسطه بهره برداری مشترک از این پروژه آبی می‌توان به تعمیق روابط میان دو کشور نیز امیدوار بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
چی بگم آخه که سانسور نکنی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
پس هیچی نگو
تکلیف قاتل کارمند سفارت جمهوری آذربایجان مشخص شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
در دست اقدامه
یاشاسن
در خصوص مسائل همسایگی علی الخصوص آب‌های مرزی،تعامل همراه با اقتدار و بازی برد برد بهترینه.
وقتی آوردهای آبی رودخانه ارس با ساخت سدهای متعدد توسط کشور ترکیه در بالادست این سدها، روز بروز در حال کاهش وحتی تا بیش از 60% است، چه آینده ای برای این سدها، شبکه های اراضی توسعه سد خداآفرین و سرمایه گذاری ها وجوددارد؟ برای سدی که ساخته می شود حداقل باید 50 سال از منابع آبی آن مطمئن بود. توسعه، سرمایه گذاری بدون آینده نگری.
بخدافسم اگربابردران مسلمانمان تعامل درست داشته باشیم وفریب دشمنان بظاهر از دوست مهربانتر رانخوریم صدهامرتبه بهتراست تا نزدیکی بابیگانگانی که فقط بفکر منافع خودشان هستند وماراوسیله ای میخواهند برای پیشبرد اهدافشان به هیچ کس نباید اجازه داد که دردوستی بین ما وآذری هاسنگ اندازی وتفرقه افکنی کندچون دشمنی است درلباس دوست
یاشاسین تورکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
بدبخت !!! ترکیه داره آب ارس را میدزده که به آذربایجان و ایران و ارمنستان آب نرسه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۱
خیلی بدبختی
بازی برد برد برای ایران و آذربایجان عزیز.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی