بازدید 1458

تشدید درگیری در غرب میانمار و آوارگی هزاران نفر

به دنبال تشدید درگیری میان گروه شورشی موسوم به ارتش آراکان در میانمار و سربازان حکومت نظامی در این کشور در شهر راخین در غرب، هزاران نفر از بیم جان خود این منطقه را ترک کرده اند.
کد خبر: ۱۲۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ 27 January 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رادیو آزاد آسیا، در حال حاضر درگیری در مرکز نظامی و اداری «سیتو» در شهر راخین از سه ماه گذشته تا کنون به اوج خود رسیده است.

در هفته های اخیر گروه موسوم به ارتش آراکان که به «ائتلاف سه برادری» نیز معروف است می کوشد کنترل بخش‌هایی از میانمار را به دست بگیرند.

این ائتلاف از سه گروه از جمله ارتش اتحاد دموکراتیک ملی میانمار ارتش آزادیبخش ملی تاآنگ و ارتش آراکان تشکیل شده است.

از دیگر سو، حکومت نظامی میانمار از ماه نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۳ تا کنون بزرگراه‌ها و آبراه‌ها را در سراسر راخین مسدود و این مساله خروج مردم از این منطقه را بسیار دشوار کرده است.

ساکنان محلی در راخین می گویند کسانی که تصمیم به ماندن در این منطقه را دارند، در خانه های خود سنگرهایی را حفر می کنند یا به دنبال یافتن مکان های امن می گردند یا به مناطق روستایی مجاور می روند.

به گفته برخی از افراد محلی، روزانه چهار پرواز با حدود ۵۰ نفر در هر پرواز به خارج از این منطقه صورت می گیرد ولی به دلیل ظرفیت محدود جابجایی و بالا بودن قیمت بلیط هواپیما هر کسی نمی تواند از این منطقه خارج شود.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۹ اداره کل، جمعیت سیتو بیش از ۱۲۰ هزار نفر است که این رقم دانشجویان چندین دانشگاه را نیز شامل می شود. برخی از ساکنان محلی تخمین می زنند که ۳۰ درصد از ساکنان این منطقه را ترک کرده اند.

میانمار در حال حاضر تحت تأثیر خشونت‌هایی قرار گرفته است که پس از کودتای ارتش علیه دولت منتخب آنگ سان سوچی در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) آغاز شد.

در اکتبر سال گذشته (مهر/آبان ۱۴۰۱)، شورشیان حمله‌ای را علیه ارتش میانمار آغاز و کنترل چندین پست نظامی و شهرک را به دست گرفتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست