بازدید 2037

تاثیر نرخ بهره آمریکا بر قیمت نفت/ طلای سیاه به کانال 83 دلار بازگشت

قیمت نفت امروز (5 مرداد 1401) به‌رغم افزایش نرخ بهره آمریکا روندی صعودی داشت و با 0.7 دلار افزایش با نرخ 83.33 دلار در هر بشکه معامله شد. باید دید دلیل عدم تاثیرگذاری افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت امروز طلای سیاه چیست؟
کد خبر: ۱۱۸۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱ 27 July 2023

قیمت نفت کاهش یافت

به گزارش تابناک، قیمت نفت امروز (5 مرداد 1401) با افزایش 0.7 دلاری به 83.33 دلار در هر بشکه رسید. افزایش فعلی قیمت نفت در حالی رخ داد که دیشب کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را به اندازه ۰/۲۵ واحد درصد افزایش داد. رقمی که بالاترین سطح در ۲۲ سال اخیر به حساب می‌آید.

در حال حاضر نرخ بهره آمریکا از 5/25 درصد به 5/5 درصد رسید. این یازدهمین افزایش نرخ بهره از اوایل سال ۲۰۲۲ تا به امروز به حساب می‌آید. انتظار می‌رفت با افزایش نرخ بهره آمریکا قیمت نفت کاهش یا حداقل نسبت به روز گذشته تغییر نکند اما این اتفاق رخ نداد و  قیمت نفت افزایش پیدا کرد.

برخی تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل عدم تاثیر افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت نفت کاهش عرضه طلای سیاه در بازارها است. بر اساس آخرین آمار عربستان حدود یک میلیون بشکه و روسیه حدود 500 هزار بشکه از میزان عرضه نفت خود کاستند. 

از طرفی همزمان با کاهش عرضه پیش‌بینی‌‌ها حاکی از آن است که تقاضا در بازار روند افزایشی داشته باشد. چندی پیش جوزف مک‌مونیگل، دبیرکل مجمع بین المللی انرژی، در این باره گفت: تقاضای نفت سریع‌تر از آنچه تصور کنید به سطح قبل از بحران کرونا بازمی‌گردد و تنها مانعی که در حال حاضر مانع از جهش آن است ترس از رکود اقتصادی به حساب می‌آید.

اقتصاد جهانی روبه رشد است؟

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی، مقدار آن را با 0/2 واحد درصد افزایش به سه درصد رساند تا اندکی از نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی بکاهد.

رشد اقتصادی آمریکا برای سال 2023 نسبت به پیش‌بینی قبلی 0/2 واحد درصد بیشتر شده و به 1/8 درصد رسیده است. این اتفاق به دلیل رشد پایدار مصرف در سه ماهه اول سال بوده و بازتابی از بازار کار همچنان قوی است که باعث افزایش درآمدها شده است.  با این حال، انتظار نمی‌رود که این شتاب رشد مصرف ادامه یابد، چرا که مصرف‌کنندگان تا حد زیادی پس اندازهای اضافی انباشته شده در طی دوره کرونا را خرج کرده‌اند.

پیش‌بینی رشد اقتصادی چین برای سال 2023 بدون تغییر در 5/2 درصد باقی مانده اما ترکیب آن تغییر کرده است. در حالی که رشد مصرف عمدتا مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی در آوریل بوده اما سرمایه‌گذاری به دلیل رکود مداوم املاک و مستغلات در آن کشور ضعیف عمل کرده است.  از طرف دیگر خالص صادرات بهتر از حد انتظار بوده و بخشی از ضعف سرمایه‌گذاری را جبران کرده است هر چند که سهم آنها با کند شدن اقتصاد جهانی رو به کاهش است.

با این حساب به نظر می‌رسد همچنان چشم‌انداز بازار نفت در هاله‌ای از ابهام باشد. زیرا هنوز وضعیت اقتصاد جهانی به ثبات نرسیده است. ضمن آنکه این نکته لازم به ذکر است که بازار نفت ثبات چندانی ندارد و نمی‌توان به صورت روزانه و با تکیه بر مولفه‌های تاثیرگذار در کوتاه مدت روند آن را تحلیل کردو بنابراین غالبا یک طیف قیمتی را برای تشخیص روند بازار در نظر گرفته می‌شود. به صورت کلی بسیاری از تحلیلگران روند صعودی و سقف قیمتی 87 دلار را برای بازار این محصول پیش‌بینی می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی