فارغ‌التحصیلان دکترا به سربازی نمی‌روند؟

اخیرا وزیر علوم از طرحی سخن گفته که به موجب آن، فارغ التحصیلان مقطع دکترا به جای دو سال سربازی، دوره پسادکترا می‌گذرانند؛ طرحی که هدف از آن، استفاده بهینه‌تر از دانش آموختگان دکتری بیان شده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶ 14 December 2021

اخیرا وزیر علوم از طرحی سخن گفته که به موجب آن، فارغ التحصیلان مقطع دکترا به جای دو سال سربازی، دوره پسادکترا می‌گذرانند؛ طرحی که هدف از آن، استفاده بهینه‌تر از دانش آموختگان دکتری بیان شده است.

به گزارش تابناک؛ بنا بر قانون خدمت وظیفه عمومی، همه مردان باید پس از هجده سال به جز در موارد استثنا همچون ادامه تحصیل، به خدمت سربازی بروند؛ قانونی که مخالفان سرسختی حتی در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد، تا جایی که چندی پیش، تعدادی از نمایندگان طرحی برای حذف سربازی اجباری و تبدیل آن به سرباز حرفه‌ای دنبال می‌کردند.

این وعده در ابتدای سال همزمان با رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری به سردمداری ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد و امیرحسین قاضی زاده کاندیدای انتخابات و نماینده سابق مشهد دنبال می‌شد. وعده‌ای که با پایان رقابت‌های انتخاباتی به فراموشی سپرده شد؛ البته ابوترابی در این باره گفته بود که «پرونده این موضوع بسته نشده است. منتها ستاد کل نیرو‌های مسلح هنوز پیشنهاد‌های خود درباره تحول در سربازی را ارائه نکرده و ما منتظر پیشنهاد‌های آن‌ها هستیم.»

ابوترابی این را هم گفت که طرح پیشنهادی «اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی و قرار شد تا ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز نظریات خود را درباره این طرح اعلام کند و تا اعلام نظر ستاد کل نیرو‌های مسلح طرح مسکوت می‌ماند. بنا بر گفته ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی، به نظر می‌رسد این طرح به ‌دلیل ملاحظات ستاد کل نیرو‌های مسلح، به نوعی متوقف شد و جلو نرفت.

حالا با فروکش شدن وعده «سربازی حرفه ای»، اخیرا محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم اعلام کرد: در راستای استفاده بهینه‌تر از فارغ التحصیلان دکترا، توافقات ابتدایی با نیرو‌های مسلح صورت گرفته تا دانشجویان فارغ‌التحصیل دوره دکترا دیگر به خدمت سربازی نروند و به جای سربازی، طرح پسادکترا براساس نیاز‌های جامعه طراحی کنند.

همچنین مقرر شده شیوه نامه‌های خاصی طراحی شود؛ طرح شیوه‌نامه در آینده نوشته خواهد شد و تا زمانی که این شیوه‌نامه‌ها تکمیل نشود، این جلسات ادامه خواهد داشت. همچنین اعتبارات لازم برای امریه‌های دکترا در نظر گرفته شد و امیدواریم این طرح به مرحله عملیاتی برسد.

او افزود: وزارت علوم قرار است یک سوم یا یک دوم حقوق پسادکترا را به این دانشجویان پرداخت کند و همین طرح هم به عنوان دوره پسادکترا و هم به عنوان سربازی برای آن‌ها لحاظ شود.

این طرح با واکنش مثبت تعدادی زیادی از نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات روبه رو شده است. در این باره مهدی اسماعیلی رییس کمیته آموزش گفت: هر ساله تعداد قابل توجهی از دانش‌آموختگان دکترا به خدمت نظام وظیفه اعزام می‌شوند که اغلب بدون توجه به استعدادها، رشته‌های تخصصی و کارآیی آن‌ها در پادگان‌ها فقط به عنوان سربازانى هستند که باید وظیفه عمومی سربازی را انجام دهند، حال اینکه می‌توان از ظرفیت و توانمندی دانش آموختگان به ویژه در مقطع تحصیلی دکترا در کار‌های پژوهشی و حوزه دانش بنیان استفاده کرد.

او ادامه داد: راهکارهاى متفاوتى براى استفاده از این ظرفیت نیروى انسانى تحصیلکرده وجود دارد که مسئولان ذیربط نیرو‌های مسلح در تعامل و تفاهم با سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و با تکیه بر سرمایه بزرگ نیروی انسانی و وجود برخی نخبگان و افراد با خلاقیت بالا که در اختیار دارند، آمادگی خود را جهت انجام مطالعات علمی و پژوهشی و انجام پروژه‌های اجرایی در سطوح مختلف کشور و با پائین‌ترین مبلغ اعلام و عملیاتى کنند.

محمد وحیدی عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز توضیح داد: سالانه حدود ۶ هزار از مقطع دکترا فارغ التحصیل شده و باید به خدمت وظیفه اعزام شوند؛ حال اینکه نباید دو سال این ظرفیت علمی نادیده گرفته شود. این موضوع را در کمیسیون مطرح می‌کنیم.

او اضافه کرد: باید امکانی فراهم شود تا فارغ التحصیلان دکترا در دو سال خدمت سربازی جذب سازمان‌ها و نهاد‌های علمی و پژوهشی کشور برای فعالیت در حوزه تخصصی شان شده و همچنین برخی از دانشگاه‌ها از آن‌ها به عنوان امریه وزارت علوم در قالب هیات علمی امریه‌ای یا فعال در مراکز پژوهشی استفاده کنند. بخشی از این فارغ التحصیلان هم می‌توانند در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت شده و این ظرفیت علمی کشور در کنار درجات علمی به نظام و کشور خدمت کنند.

با توجه به عزم دولت و استقبال مجلس از طرح امریه دکترا، باید منتظر ماند و دید که آیا این وعده اجرایی می‌شود یا اینکه در حد «وعده» می‌ماند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۱
این طرح در تعداد دانشجویان دکترا فیک که دنبال سربازی نرفتن هستن و مشکل مالی ندارن اضافه خواهد کرد، این افراد در دانشگاه ازاد که بدون هیچ اصولی در حال ثبت نام دانشجوی دکترا است ورود خواهند کرد و کیفیت مدارک ایران را کاهش خواهند داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
روشنفکرانه تر نگاه کنید
در ابتدا فارغ التحصیلان دکتری از این مزایا بهره خواهند برد، و این شروعی برای اجرای سربازی حرفه ای و جایگزینی با سربازی حرفه ای است، و در آینده میتوان سربازی را برای همه حذف کرد و هرکس به اختیار خود استخدام نظام بشود و جایگزین سرباز
خوش به حال دانشگاه ازاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
غیزانتفاعی و پیام نور یادت رفت!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
کیف این مورد را شاید مدیران وارداتی دانشگاه آزاد ببرند و در رزومه خود بیاورند! اما اساتید و دانشجویان و کارمندان دانشگاه تحت ظلم این مدیران هستند.
خوبه كه كلا نظرات رو بستي باريكلا
كارت رو بلدي
قوانین موقتی! بدلایلی امروز هست و فردا نیست!
پاسخ ها
دنا
| Slovenia |
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
چون بچه ها و نوه های خودشون دارن دکتر میشن
کسیو باید سرباز بگیرن که پژوهشگر بودنشو با پذیرش گرفتن چندتا مقاله از مجلات معتبر تو دوره دکترا اثبات کرده باشه.
بابا دانش امموختگان حاضرند دو سال پادگان بروند ولی بعدش بیکار نباشند و متناسب با رشته خود جذب و استخدام شوند
اگر آقایان بعد از مدرک پسا دکتری تصمیم بگیرند از ایران برن چه میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
پسا دکترا به چه درداین کشور می خوره دانشگاه ها به دنبال کسب درامد با پیر کردن جوانان نخبه کشور با چند مقاله رساله هستند واقعا برای این کشور دکتراها چه کردند که پسا دکتراها بخواهند کامل کنند و این کشور چه نیازی به پسا دکترا دارد برای مثال ایا مشکل اقتصادی هست که دکترا اقتصاد نداند و پسا دکتری بداند باید تاثیر مدرک تحصیلی در حقوق دریافتی را تا حد فوق لیسانس محدود کرد چرا که اکثر کارکنان به جای کار کردن همواره به فکر ادامه تحصیل برای کسب مقام و درامد هستند در حالی که 95 درصد فعالیت های اداری کشور با مدرک کارشناسی و حداکثر کارشناسی ارشد قابل اجراست
این سربازی دیگه چه کوفتیه ؟؟؟ اسمش دو ساله ولی همه برنامه هاتو بهم بزنه … چقدر آدم باتجربه را میبریم سربازی که چکار کنند بعد از دو سال تجربه سربازی به چه دردشون میخوره ؟؟ بیکاری کشیدن بیخودی نمونه کامل بزرگ‌ترین اسراف در تاریخ بشره این سربازی ایران
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
همین الان طرح بنیاد نخبگان رو سامان دهید.
این یک طرح حتی بدتر از طرح بنیاد نخبگان هست.
شامل فارغ التحصيلان دورۀ عمومي پزشکي هم مي شود؟
به شرطی که نوعی مدرک حساب نشه که بعد یکسریها به خاطر نگذزوندن این دوره امتیاز کمتری برای مصاحبه های شعلی داشته باشند.
پست داک نباید باشه فقط تعهد خدمت باید نام بگیره یا چیزی مانند ضریب کا متخصصان پزشکی
دانشگاه آزاد بی کیفیت ترین سطح آموزشی کشور را داراست وباید ازین قاعده مستثنی باشد. بیچاره دانشجویان دولتی
شما هر درصدی در کنکور دکترا بیاوری دانشگاه ازاد شمارو ثبت نام میکنه، بدون مصاحبه !!!! چرا اخه درامد کسب کردن به بهانه مدرک فروشی!!!
سلام دوستان. کل ظرفیت دانشجویان دکتری که فارغ التحصیل میشوند و قراره به سربازی بروند فقط شیش هزاره. دکتری خوندن سخته. پیام نور برا کارشناسی هست که همه در دهات شعبه داره. دکتری فقط تهرانه. غیرانتفاعی هم چند دانشگاه مثل مفید قم و شهید مطهری تهران و امام صادق هستند که از دولتی ها سخت تر پذیرش دارند. پس الکی چرت نگید. اول ظرفیت قبولی دکترا که 25 هزار نفر هست رو در نظر بگیرید. نصف بیشتر خانم هستند. اونا هم هیچ. از ده هزار آقا اکثرا یا رفتن یا تو ارگان های خاص مشغولن. شاید نهایت چهار هزار باقی بمونن. ده سال درس خواندن و .... حالا هم بروند سربازی. خوبه
ظاهرا رضا شاه برای مسئولین ما یه کار خوب کرده و اون پایه گزاری خدمت سربازی
تنها خیری که از دکترها ، به مناطق محروم میرسید ، همین حضور اجباری دوران وظیفه ، در اون مناطق بود ، که گویا از اون هم محروم میشن !!
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی