بازدید 5221

نشست‌شورای‌امنیت‌برای‌بازگشایی‌دو‌گذرگاه‌مرزی‌سوریه

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشستی غیرعلنی پیش نویس قطعنامه‌ای را بررسی کردند که دو گذرگاه مرزی باب الهوی و الیعربیه را به سوریه برای مدت یکسال باز نگه می‌دارد.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰ 08 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، یک دیپلمات گفت: این نشست روز گذشته پشت در‌های بسته برگزار شد و اعضای شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی کشور‌های نروژ و ایرلند در این زمینه را بررسی کردند.

کشور‌های نروژ و ایرلند از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل پیش نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده اند گذرگاه باب الهوی در مرز مشترک ترکیه و سوریه را برای تداوم کمک‌های فرامرزی به داخل سوریه باز نگه می‌دارد.

در این پیش نویس همچنین بازگشایی گذرگاه الیعربیه در مزر عراق و سوریه که ژانویه ۲۰۲۰ مسدود شد و نیز تمدید یک ساله این ماموریت به جای تمدید شش ماهه آن خواسته شده و آمده است: شرایط انسانی بسیار بد سوریه هنوز خطری برای صلح و امنیت منطقه است.

این دیپلمات افزود: در این قطعنامه از شورای امنیت خواسته شده است دو گذرگاه باب الهوی از ترکیه و گذرگاه الیعربیه از عراق به سوریه به مدت یکسال برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه باز باشند.

گذرگاه مرزی باب الهوی ۱۰ ژوئیه (جولای) بسته می‌شود و تمدید فعالیت آن به رای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیاز دارد و ممکن است روسیه از حق وتوی خود در این زمینه استفاده کند.
به گفته دیپلمات ها، روسیه سال گذشته ۵ بار از حق وتوی خود برای بسته شدن گذرگاه‌های مرزی استفاده کرد و تنها با باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی موافقت کرد و آن را وتو نکرد.

گفته می‌شود در نشست غیرعلنی روز گذشته شورای امنیت پیش نویس این قطعنامه با مخالفت یکی از کشور‌ها روبرو شده و قرار است به زودی پیش نویس این قطعنامه در نشست علنی شورای امنیت بررسی شود.

تمدید فعالیت گذرگاه‌های مرزی برای ارائه کمک‌های فرامرزی به داخل خاک سوریه که معمولا یکساله بوده، نیازمند رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل است.

آمریکا، انگلیس و فرانسه همچنین خواستار بازگشایی گذرگاه باب السلامه در مرز ترکیه هستند که این گذرگاه نیز سال گذشته بسته شد.

گیر پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خواستار باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ قطعنامه‌ای در مورد تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان در سوریه با رای مثبت تمامی اعضای شورای امنیت از جمله چین و روسیه به تصویب رساند.

در پی آن، چهار گذرگاه مرزی شامل سه گذرگاه از طریق ترکیه و یک گذرگاه از طریق عراق کمک‌های فرامرزی را زیر نظر سازمان ملل به داخل سوریه ارسال می‌کردند.

روسیه اکنون معتقد است با توجه به اینکه دولت بشار اسد قدرت را در سوریه در دست دارد، کمک‌های فرامرزی به این کشور باید از طریق دولت مرکزی انجام شود.

سوریه نیز بار‌ها نگرانی‌های جدی خود را در مورد سازوکار ارسال کمک‌ها از طریق مرزی را اعلام کرده است.

دیپلمات‌های می‌گویند سرنوشت پیش نویس این قطعنامه و باز ماندن گذرگاه‌های مرزی آزمونی برای سنجش روابط روسیه و آمریکا پس از دیدار اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ژنو با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود است که او را دشمنی شایسته خوانده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی