بازدید 39437
تاملی بر یک ماجرای خاص

«آقای مکوندی»؛ شهروندی که «استثنا»ست یا «استثنائا» دیده شده؟!

پاداشی که شرکت وعده داده به این فرد بپردازد در قیاس با آن چیزی که وی در این ساعات کسب کرده، حتما قابل عرض نیست، چون حالا جمعیت بزرگی از ایرانیان آقای مکوندی را می‌شناسند و تحسینش می‌کنند و با وجود امثال او به شکست کرونا و بازگشت به زندگی عادی، امیدوارتر از هر زمانی هستند؛ به یمن وجود اویی که وزیر و نماینده برای ستایشش از هم گوی سبقت می‌ربایند.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 12 December 2020
تابناک اجتماعی«هموطن گرامی، جناب آقای مکوندی! به قلب بزرگ شما، مهربانی بی‌حدوحصرتان و به انسانیتی که از تک‌تک واژه‌های شما می‌جوشد، افتخار می‌کنیم. وجود انسان‌های نازنینی مثل شما، همان پنجره‌ای است که نور‍ِ امید و خوشبختی را به آینده این مرزوبوم می‌تاباند. پاینده و سلامت باشید.»

به گزارش «تابناک»؛ جملات فوق را رئیس دفتر رئیس جمهور خطاب به یک راننده تاکسی به رشته تحریر درآورده است. اتفاقی که شاید یافتن نمونه مشابه آن در سال‌های اخیر و حتی فراتر از آن، در دو سه دهه اخیر راه به جایی نبرد و برعکس، کند و کاو پیرامون واکنش مسئولان به سخنان مردم، به حکایت‌هایی مانند «خودت بمال!» منتج شود که بسیاری مان از شنیدنش سر به نشان تاسف تکان داده ایم.

اما ماجرای این راننده تاکسی چیست و آقای مکوندی چه کرده که قلب بزرگش مایه افتخار خوانده شده است؟ احتمالا اغلب تان از ماجرا خبر دارید، اما برای آن‌هایی که نمی‌دانند باید گفت که همه چیز از انتشار یک فایل صوتی شروع شد که در آن مکوندی، راننده یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی با اپراتور شرکت صحبت می‌کند و خواستار پس دادن کرایه‌ای است که در سفر آخرش از مسافر دریافت کرده است.

«آقای مکوندی»؛ شهروندی که «استثنا» ست یا «استثنائا» دیده شده؟!وی علت این درخواست را اینگونه مطرح می‌کند: «ایشون [یعنی مسافری که تازه به مقصد رسانده و پیاده کرده]پرستار بخش کرونا هستن و من از پرستارانی که در بخش کرونا کار می‌کنن، کرایه نمی‌گیرم؛ ایشون آنلاین پرداخت کردن و من می‌خوام این کرایه رو برگردونم.» تقاضایی که با انتشار فایل این مکالمه کوتاه، به این راننده لقب «سفیر مهربانی» سنجاق می‌کند.

البته این لقب و همچنین پاداشی که شرکت وعده داده به این فرد بپردازد در قیاس با آن چیزی که وی در این ساعات کسب کرده، چندان قابل عرض نیست، چون حالا جمعیت بزرگی از ایرانیان آقای مکوندی را می‌شناسند و تحسینش می‌کنند و با وجود امثال او به شکست کرونا و بازگشت به زندگی عادی امیدوارتر از هر زمانی هستند. به یمن وجود اویی که وزیر و نماینده برای ستایشش از هم گوی سبقت می‌ربایند.

اما دلیل این همه محبوبیت این شهروند چیست و به راستی چرا جامعه برای ستایش اینچنینی وی به تکاپو افتاده است؟ آیا به این دلیل است که آقای مکوندی از نوادر روزگار است و کاری که کرده، استثنایی است و به ندرت رقم می‌خورد؟ آیا این همه جامعه از انسانیت تهی شده که این حکایت تا این اندازه شایسته تقدیر و تشکر باشد و حتی برخی مسئولان عالی رتبه را مجاب کند که از این شهروند بابت پس دادن کرایه پرستار بخش کرونا تقدیر کنند؟

بیایید قبل از تامل بیشتر درباره این ماجرا و سوالات مطرح، روایت متفاوتی را مرور کنیم که چندی پیش یکی از پرسنل درمانی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود و از قضا حکایت از برخورد زشت یکی از تاکسی‌های اینترنتی داشت که وقتی فهمیده بود مسافرش از زمره پرستاران و کارکنان بخش کروناست، سفر را لغو کرده و آن فرد را نیمه شب در خیابان تنها گذاشته بود.

داستانی که سر و صدایی به پا نکرد، شاید از این رو که بسیاری از خوانندگان داستان، خودشان را جای راننده گذاشتند و نتیجه گرفتند که دوری جستن از ریسک ابتلا به کووید ۱۹، آن هم در زمانه‌ای که تورم و بیکاری به اوج رسیده، اتفاقی عاقلانه است. افرادی که چه بسا از شنیدن داستان آقای مکوندی خرسند می‌شوند و سوت و کف هم می‌زنند، اما تمایل ندارند که جای مکوندی باشند، بلکه ترجیح می‌دهند از دور نظاره گر ماجرا بمانند.

البته این توضیحات پاسخ مناسبی برای سوالات مطرح شده نیست، چون هنوز نمی‌دانیم این فرد، شهروندی استثنایی بوده که ترجیح داده از خودگذشتگی کرده و سهمی در مبارزه با کرونا ایفا نماید یا امثال مکوندی زیاد و حتی پرشمارند، اما کمتر فرصت برای مطرح کردن اسم و رسم شان به وجود می‌آید و در اختیارشان قرار می‌گیرد. گزینه‌هایی که اگر اولی شان درست باشد، باید از وخامت حال و روزمان خون بگرییم؛ هرچند برخی بر این باورند که این گونه نیست و امثال مکوندی پرشمارند، اما کمتر دیده می‌شوند.

شما چه فکر می‌کنید؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۴
در کانادا بسیاری از شرکتهای ارایه خدمات و فروشگاهها برای تمام پرسنل درمانی پس از کرونا شرایط و تخفیفهای ویژه درنظر گرفتند، بماند که مردم هرروز ساعت ۷ شب‌ رو بالکنها می آمدند و تشویق میکردند پرسنل درمانی را، میتوان این را با حقوق ناچیز، اظهارات طرفداران طب‌سنتی، فحاشیها و توهینها به پرسنل درمانی و اوضاع بلبشوی استخدامی آنها در ایران مقایسه کرد، من فقط نقش دولت و حکومت که مانند معلمان جامعه هستند رو میتونم در این تفاوت ببینم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
دیگه ایرانه.
هرکی بیشتر کار کنه بیشتر فحش میخوره. نمونه اش دولت احمدی نژاد
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
ناشناس 13:41 مخاطبم شماست . آخه این حرفت چه ربطی به خبر داره و این استدلالت که احمدی نژاد کار کرد چقدر مسخره هست . . کار نکرد . خرابکاری کرد . تو را به خدا قسم می دهم با اسم بردن از او اعصاب مردم را خراب نکن . چون یاد اوری کارهایش می شود
درود بر شرف و مردانگی او من حاضر به پرداخت هزینه ضد سفر به او هستم
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
!هزینه ضد سفر چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
با شرکت مذکور تماس بگیر و بگو حساب پرستار مسافر را بابت صد سفر شارژ کنند
نگارنده عزیز
اشاره مختصر جنابعالی به عبارت "خودت بمال" و قیاس با قلب بزرگ مکوندی، خود گویای همه چیزه و حتی پاسخ سئوال شما.
کافی بود گریزی هم می زدید به هدیه چندین میلیاردی به دانشگاه شهید بهشتی از بودجه کرونا !!!
از رییس جمهور بپرس
از رییس جمهور بپرس
فکر میکنم الان که شناخته شده یه پیج اینستا بزنه و از مسایل روزمره اش بگه که شاید من نوعی یاد بگیرم و در کنارش ایشون با تبلیغات در اینستا کمک خرجی برای زندگی اش مهیا کنه
آقای مکوندی عزیز ، به نظر من میزان ثروتی که هر شخص دارد، در قلب او نهفته است ؛ چه بسا انسانهای ثروتمند و قدرتمندی که خیلی ثروت و قدرت دارند ، ولی باز هم گدا صفتند ( گدا اگر همه عالم بدو دهند، گداست) .
شما ، در یا دل هستید و بزرگوار. خدا رو شکر ؛ خیلی ثروتمند هستید!
من به عنوان یک شهروند، از شما سپاسگزارم و برایتان آرزوی سلامتی و دلخوشی دارم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
آقای مکوندی یاد داستان بیل گیتس افتادم ک در سالهای دور روزنامه ای از یک پسر بچه روزنامه فروش می گیرد اما به هر دلیل یا پول نداشته یا پول خرد ...اما سالها عد که بیل گیتس میلیاردر می شود پسر بچه به ذهنش خطور میکند و به افرادش می سپارد در فلان محله فلان سال اینجور پسری روزنامه فروشی کرده به هر طریق ممکن پیدایش کنید و بالاخره آن پسر بچه که مردی شده بود را پیدا کردند و به نزد بیل گیتس اوردند و بیل گیتس داستان را تعریف کرد و آن مرد خونسرد در مقابلش نشست و بیل گیتس حاتم بخشیش گل کرد و چک سفیدی را در مقابل مرد گذاشت گفت بابت آن روزنامه هرچه میخواهی بگو تا براین بنویسم...آن مرد به بیل گیتس نگاه کرد گفت تو توان پرداختش را نداری ....و بیل گیتس با کمال تعجب گفت مگر ارزش ان روزنامه چقدر بود که من توان پرداختش را ندارم...آن مرد گفت آن زمان کل دارایی من دو روزنامه بود و یکی از آنها را بدون پول به تو دادم یعنی نصف ثروتم..لذا تو نمیتوانی و نخواهی خواست نصف ثروتت را به من بدهی ....با این داستان خواستم عمق ایثار مکوندی بزرگ را به تصویر بکشم او که با هزینه های گزاف امروزی و درامد ناچیز اسنپ ش از حق خود گذشت حتما روحی بزرگ دارد زیرا این مبلغ برای امثال مکوندی بسیار بیشتر از حد تصور ارزشمند و در زندگیشان کارساز است . مکوندی می تواند به نماد پاک دستی و انسنیت تبدیل شود و حتما حتما داستان مکوندی مثل دهقان فداکار باید در کتاب های درسی اورده شود تا فرزندان ما بدانند انسانیت ایمان به خدا و پاکی به ثروت مند بودن نیست به جاه و مقام و شعار و نمایش نیست .
آفرین به ایشون. واقعا‌ حس خوبی گرفتم. زنده باد
من خودم از طایفه مکوندی هستم . باتشکر از مطلب زیبای سایت محترم تابناک . اصل و ریشه ایرانی داشته باشی باید مانند آقای مکوندی رفتارکنی . بله از این انسان های با مرام در سرتاسر ایران بسیار هست. .
با تصویری که از آقای مکوندی پخش شد خودشم کم کم از شغلش فاصله میگیره

دیگه هر کی سوار بشه میگه پرستار بخش کروناست :))))
و در حالی که رئیس و برخی کارکنان سابق هلال احمر به جرم دخل و تصرف در اموال و کمک های خیرخواهانه به هلال احمر که متعلق به مردم آسیب دیده است، بازداشت می شوند!!!!
قطعا" این گونه افراد در کشور ما کم نیستن
به نوعی به نظر می رسد چنین ماجرایی بیشتر ساختگی و برای معروف شدن باشد زیرا از واکنش اپراتور برمی آید که اسم شخص راننده را میشناسد در حالی که تعداد راننده های اینترنتی بسیار زیاد است و امکان اینکه اپراتور بتواند راننده را بشناسد بسیار اندک‌ است. دوم‌ اینکه مشخص نیست این مکالمه را شخص اپراتور یا راننده یا شرکت مسافربری اینترنتی منتشر کرده است و اصلا مورد تایید شرکت اینترنتی هست یا نه. سوم اینکه حتی به فرض صحت راننده میتوانست بدون اینکه شخص دیگری متوجه شود مبلغ را چه به صورت نقدی یا به صورت کارت به کارت به حساب مسافر واریز کند چون قطعا مبلغ آن زیاد نبود.
هر شخصی بدون توجه به موقعیت و توان مالی میداند در طول شبانه روز چه کمک یا کمکهایی به اشخاص دیگر و براساس وجدان و انسانیت انجام می‌دهد ولی به زبان آوردن آن می‌تواند ریاکاری محسوب شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
دیدن نام تماس گیرنده در مانیتور ساده ترین کاری که یک اپراتور میتونه بکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
اینطور نسیت.وقتی یکی از اعضا که اطلاعاتش در سایت اپراتور هست تماس میگیره اپراتور توی صفحه میبینه و میشناسه
پیام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
تو الان به سوپر سر کوچه هم زنگ بزنی، شماره تلفنت میوفته و متوجه میشن که کی هستی. بعد انتظار داری یه تاکسی اینترنتی که همه چیزش بر اساس شماره تلفن و اینترنته، متوجه نشه کی زنگ زده؟
دوما این مکالمه رو خود شرکت پخش کرده که الان هرجا زنگ بزنی، اولش میگن مکالمات ضبط میشه.
سوما، این آقا که نمیخواسته به پرستار صدقه بده که شماره کارتشو بگیره یا مثلا ده تومن بذاره کف دستش.
محترمانه ترین حالت زنگ زده به شرکت، از حق خودش گذشته و گفته این پول رو به حساب پرستار برگردونه.
شما هم سعی کن قبل از این هم در افشانی، یکم منطبق بر جهان امروز فکر کنی
علی
| Germany |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
وقتی شما اسم راننده و شماره تلفنش را در گوشی اتان می بینید اپراتور نمی بیند؟
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
خدمت خواهر/برادر عزیز.
اینروزها بیشتر شرکتها و موسسات از نرم افزارهای سی-آر-ام استفاده میکنند. به کمک این نرم افزار، اپراتور مشخصات شخص تماس گیرنده ای که قبلا ذخیره شده رو هنگام تماس میبینند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
جناب خودت رو به آگاهی معرفی کن بهت نیاز داریم خیلی باهوشی
ehsan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
با تماس راننده اپراتور تمام مشخصات راننده
را روی مونیتور میبیند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
امثال شما كه هميشه نيمه خالي ليوان رو مي بينن كم نيستن . مطرح شدن موضوع يه نوع فرهنگ سازيه براي امثال شما تا بفهمنن كه بايد به انسانها در هر شرايطي كمك كرد
اتفاقا امثال کسانی نظیر فردی که گفتید پرستار را در خیابان رها کرده است، در جامعه ما اندک هستند. ولی رسانه‌ها علاقه دارند این گونه موارد را بزرگ نمایی کنند.
اتفاقا کار نادر، کاری است که تابناک کرده و استثنائا جناب مکوندی را به مردم معرفی کرده است. ولی امثال جناب مکوندی بسیارند.
از تابناک سپاسگزاریم.
آیا مطمئن هستید که آن کم است و این زیاد یا باز شعار می دهید؟ من که نظر شما را قبول ندارم.
مردم سوت و کف زده اند زیرا مسیولان در دوران کرونا همه در کاخ هایشان و یا در ویلا های شمال و جنوبشان پنهان شده اند.
چه تحلیل بیخودی ارائه شده است
درود و سپاس بر این جوانمرد بزرگ و دلسوز و مهربان
ولی نسل جدید بدانند که زمانی بود که اکثریت مردم ، چنین کارهای بزرگی را روزانه و بدون چشم داشت و بصورت خودکار انجام می دادند
و برای کمک به سایر مردم و هموطنان و کشور خود حتی جان خودشان را خیلی راحت هدیه می کردند
ولی چه شد ؟ و چه کاری با همین مردم و چه کسانی کردند ؟که الان باید دولت و مسولان و اکثریت مردم
شوکه شوند و یکه بخورند و کف و سوت بزنند!!!!؟؟؟؟
خلاصه اینکه باید سوال کرد ، اکثر بزرگان و مسولان کشور چه اشتباهاتی کردند ؟
و چگونه اکثریت مردم را به اینجا رساندند؟
که جوانمردی و ترحم و عطوفت و انسانیت و نوعدوستی و قدر شناسی و فداکاری چنان گران و کمیاب شده است ؟
امثال این اقا زیاد هستند ولی همه مثل ایشون دسنرسی به شناخته شدن ندارند
من که خودم از رفتار این سفیر مهربونی خیلی چیزها حالا حالاها باید یاد بگیرم
من که خودم از رفتار این سفیر مهربونی خیلی چیزها حالا حالاها باید یاد بگیرم
کمی مشکوک به نظر می آید:
۱- ظاهرا خودش مکالمه خودش را ضبط و پخش کرده و الا خیلی از افراد از صنوف مختلف از این کارها می کنند بدون سر و صدا.
۲- ایشان از کجا تشخیص می دهد که طرف، پرستار بخش کروناست؟ اگر هر شخص یا پرستاری ادعا کرد می پذیرد
۳- اصلا مگر می شود احراز هویت مسافرین را کرد؟ کدام مسافر به خاطر کرایه سفر، هویت خود را برای راننده افشا می کند‌؟
تیک تیک ساعت چه گوید؟ گوش دار ؛ گویدت ، کلید حاجی را بیار
مطمئنا ایشان باط خوبی داره و قصدش این نبوده که این مهربانیش را بوق و کرنا کنند

خدابهش خیر بده و عمر باعزت داشته باشه
نیازی به پیج ایسنتا و .. هم نداره
درود بر شرفش
فیلم خود شرکته اینو ساخته تا با خرج خود ملت تبلیغ بکنه
یه عده ساده لو هم لایک کردند
سلام
من فکر میکنم این کاریه جاییش میلنگه
چون راننده تاکسی اینترنتی قبل از اینکه سفرش تموم بشه می‌تونه ازاپلیکیشن متوجه پرداخت شدن هزینه بشه که نیاز نباشه با پشتیبانی تماس بگیره
.....؟؟؟!!!
نگارنده این مطلب احتمالا یه همچین کاری خودشم یه جای زندگیش انجام داده و احتمالا به خودش گفته چرا از مکوندی تشکر شد ولی از من نه.
واقعا متاسفم برلی ایشون،. اگر هم یبار به هر دلیلی کار خوبی از سوی متولین امر انجام میشه، امثال ایشون به جای اینکه بدنبال این باشند که با تشویق کردن، این دست کارهارو ترویج بدن، برعکس میان یه تحلیل ارائه میدن در مورد چرایی انجام این حرکت.

باشد که رستگاااار شویم
داستان خودت بمال را مغرضانه نقل کردین واقعیت چیز دیگه ای بود اگر حرمت رسانه را حفظ نمی کنید دست کم منصف باشید اون شخص را وزیر وقت می شناخت صمیمانه بهش گفت فیزیو تراپی اینقدر هم در اون مورد معجزه نمی کنه خودت هم می تونی انجامش بدی
منم تا حالا از اینکارا زیاد کردم ، پاداششم اگه لایق باشم تو اون دنیا از خدا میگیرم ، نه از شرکت تاکسی انلاین و وزیر و معاوناش ، صد در صد اینگونه مطرح شدن نام این آقا هدایت شده اس و هدفی پشتشه وگرنه چرا مارو یه بار مطرح نکردن
سلام
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی